Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur lättåkt är Vasaloppet egentligen?


Son Of Wassberg

Recommended Posts

Men grejen är väl att backen går på adrenalin av bara farten där man mest koncentrerar sig på hur man ska komma fram och klara stavarna.

Beror nog på var man står' date=' från led 3 och frammåt är det fruktansvärt jobbigt att åka backen, det går otroligt fort och det stiger ju lite. Långt ifrån någon semester alltså.

Men jag håller med om att det är vid Tennäng som själva loppet startar på riktigt, det är där backarna börjar ordetligt. Har man då inte fäste blir det en tung dag.[/quote']

Blir lite fundersam nu på hur branta (och hur långa) backarna där vid Tennäng och övriga banan Är egentligen. Jag har bara gått startbacken sommartid och blev klart förvånad över stigningen - kändes som att den "planade ut" lite en bit upp men fortfarande klart Uppför.

Ett problem som jag är rädd för med startbacken är att man inte har någon möjlighet att "trycka ned" skidorna eftersom det är så mkt folk - det verkar inte gå att åka utan man får gå. Om man inte kan få skidorna att greppa så blir det ju till att gå uppför med armarna :P

Blir spännande att åka för första gången :D

Första backen är det ju valfritt att tokåka om man känner för det o står i led 3 eller bättre - men för de flesta är det ju faktiskt kö hela vägen upp. Sen är det från 5 km ända fram till Tennäng faktiskt väldigt lättåkt. Har man kört den biten i full fart, kan det bli en mindre chock när det inte längre är lätt stakåkning, utan m e m lätt uppför ända till Risberg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...