Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur lättåkt är Vasaloppet egentligen?


Son Of Wassberg

Recommended Posts

Anledningen till att jag frågar är att jag var på skidläger i helgen som avslutades med ett långpass från Oxberg till Mora. Denna sträcka var ju väldigt lättåkt förutom lite backar upp till Hökberg.

 

Jag fattar förstås att det inte är samma sak att åka denna sträcka efter att ha åkt sex mil innan men tittar man på banprofilen så finns det ju flera partier av banan som ser avsevärt mkt mer lättåkta ut.

 

Jag funderar lite på om jag ska höja ambitionsnivån (7:30) eftersom det bara tog 1:53 från Oxberg till Mora. Det var ju snabbt före iofs men jag undrar om jag är för feg här.

Link to comment
Share on other sites

Det är sant att vasaloppet inte direkt är känt för sin tuffa banprofil.

 

Den högsta punkten tror jag nås efter sälenbacken i starten, sedan är det lätt kuperat, med en del uppförspartier som undantag. Lundbäcksbacken upp till Oxberg är ett vanligt ställe att bonka in i väggen på, kan vara bra att tänka på.

 

De mindre förberedda får det svettigt redan i backen upp till Risberg.

 

Helt klart gynnas en stark stak-åkare!

 

Åkte också ungefär samma sträcka i vasaloppsspåret i söndags, och måste säga att det var ruggigt snabba spår! Så snabba att jag t.o.m. fegade ur och bromsade i vissa av backarna ner från Evertsberg. Ett vasalopp i dessa spåren vore ju att föredra, men långt ifrån något man kan räkna med. Vädergudarna har ju ställt till det förut..

 

En annan aspekt att lägga till i din tidsplanering är startproceduren. Beroende på vilket led du startar i kommer du att påverkas olika mycket. Det är ju lite skillnad på att köra i egen fart, eller ha 15 000 pers framför sig! Även i öppet spår kan trängsel förekomma.

 

Är du feg? Svårt att svara på, men det enklaste sättet att mäta sin prestation i VL är helt enkelt att kolla din placering. Kan ju vara svårt om du inte åkt någon gång, men åker du ett seedningslopp innan, så kanske du får ett hum iaf.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag hade 7:30 som mål för några år sedan. Jag hade 7:00 tempo fram till Evertsberg men sedan tog jag slut helt. Jag orkade inte hålla farten uppe ens vid stakningen så det spelade ingen roll hur lättåkt det var. Jag slutade på strax under 8:30 istället och då kände jag inte att det var lättåkt mot slutet. Det jag försöker göra efter det är att spara krafterna (så gott det nu går) fram till just Oxberg för att dra nytta av att det är flackt sista biten. Jag tycker ingen del av banan är så lättåkt som från Oxberg till Mora men då gäller det att ha lite bett kvar i överkroppen så man orkar staka.
Link to comment
Share on other sites

Försök seeda upp dig till minst led 3 så får du smaka blod redan i första backen!

Anledningen till att jag frågar är att jag var på skidläger i helgen som avslutades med ett långpass från Oxberg till Mora. Denna sträcka var ju väldigt lättåkt förutom lite backar upp till Hökberg.

 

Jag fattar förstås att det inte är samma sak att åka denna sträcka efter att ha åkt sex mil innan men tittar man på banprofilen så finns det ju flera partier av banan som ser avsevärt mkt mer lättåkta ut.

 

Jag funderar lite på om jag ska höja ambitionsnivån (7:30) eftersom det bara tog 1:53 från Oxberg till Mora. Det var ju snabbt före iofs men jag undrar om jag är för feg här.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för input. En annan sak som jag hört är att det är smart att försöka spara på krafterna i de lättåkta partierna fram till backarna före Risberg för att försöka ha lite krut kvar på slutet.

 

Ett förtydligande! Jag kommer att köra ÖS på måndagen så jag behöver ej åka seedningslopp för att komma i bättre startled på VL.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för input. En annan sak som jag hört är att det är smart att försöka spara på krafterna i de lättåkta partierna fram till backarna före Risberg för att försöka ha lite krut kvar på slutet.

 

Ett förtydligande! Jag kommer att köra ÖS på måndagen så jag behöver ej åka seedningslopp för att komma i bättre startled på VL.

Jag skulle hellre satsa på att ta det lugnt i backarna. Satsa på att skapa fart på flacken och ta det lugnt uppför, det gäller inte minst backen i starten. Nu är inte min teknik för att ta backarna helt optimal så det finns nog de som gör av med mindre kraft än jag där och då kanske de gör annorlunda. Lycka till i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Underskatt inte partiet Oxberg-Hökberg. Enlig mig ett av loppets jobbigaste delar. 6 mil i kroppen, ständiga små backar upp och ner samt avskavd fästvalla. Att nå Hökberg är en befrielse.

ja är man riktigt trött i oxberg så är det inte kul alla små backar förvandlas till monster-backar då.....;) då får man borra ner huvudet o kööööra...

Link to comment
Share on other sites

Underskatt inte partiet Oxberg-Hökberg. Enlig mig ett av loppets jobbigaste delar. 6 mil i kroppen' date=' ständiga små backar upp och ner samt avskavd fästvalla. Att nå Hökberg är en befrielse.[/quote']

ja är man riktigt trött i oxberg så är det inte kul alla små backar förvandlas till monster-backar då.....;) då får man borra ner huvudet o kööööra...

Ja fy fan, när jag väggade ÖS i Evertsberg 08 (slet mig in på 7:29 efter att ha öppnat på 2:15 först 3 milen) så tänkte "men för helvete det ska ju inte vara några djöävla backar, inte en till!" många gånger sista 3 milen...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker hela banan är dryg förutom efter första backen tills Tennäng! Det tycker jag är den enda lätta delen sen är de ju pina hela vägen :P

 

I år blir de fullgas på fram till tennäng! Sen kommer Vasa och Lars Erik aldrig ifatt igen ;) Väggar jag i Evertsberg får jag väl fejka skada och bryta :P

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar också normalt ha det jobbigast mellan Oxberg och Hökberg, man är oftast rätt trött i Oxberg efter alla backar och 6mil skidåkning i kroppen..efter Hökberg är det utför en liten bit och oftast lite bättre spår, när man väl passerat Läde så är det lättåkt.

 

Det gäller att ha lite mentala knep i bakfickan när man kommer in i dimmorna...

Link to comment
Share on other sites

Ja, om man delar upp Vasaloppet i 3-mils"lopp" så är nog alla 3 "loppen" ganska lättåkta...Men det är ju de 9 milen som gör att det är så oerhört speciellt. De sista 3 milen(oxberg-mora) är ju lättåkt isig men då du är så trött och sliten både fysiskt och mentalt den biten så blir den ju så oerhört mycke tyngre än den egentligen är.

 

Sen en jämförelse med din tid på 1.53.

Jag åkte tjejvasan förra året på någon minut över 2 timmar(ej lättåkt utan lätt snöfall hela loppet) och åkte sen Vasaloppet på dryga 6.30(från startled 5)

Så du kan nog öka din målsättning lite grann tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Ok' date=' tack för input. En annan sak som jag hört är att det är smart att försöka spara på krafterna i de lättåkta partierna fram till backarna före Risberg för att försöka ha lite krut kvar på slutet.

 

Ett förtydligande! Jag kommer att köra ÖS på måndagen så jag behöver ej åka seedningslopp för att komma i bättre startled på VL.[/quote']

Jag skulle hellre satsa på att ta det lugnt i backarna. Satsa på att skapa fart på flacken och ta det lugnt uppför, det gäller inte minst backen i starten. Nu är inte min teknik för att ta backarna helt optimal så det finns nog de som gör av med mindre kraft än jag där och då kanske de gör annorlunda. Lycka till i alla fall.

Precis min taktik, men då är inte min styrka uppför heller. Sedan lönar det sig att ta ett extra stavtag inför varje liten utförsbacke så att man får med sig farten och kan glida länge.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en liten jämförelse med Landvetters långlopp i söndags, det var en tuff och kuperad bana. Tuffaste långloppet i Sverige som arrangörerna sa. Hur väl det stämmer vet jag inte, men det var klart jobbigaste av de ca 7-8 st jag åkt.

 

Hur som helst, bortsett från att det var mycket upp och ner och ingen riktig vilosträcka (typ enklare stakning som det finns gott om VL) så var antalet höjdmeter per km inte så långt från VL.

 

LL: 738 höjdmeter / 40 km = 18.45 hm / km.

VL: 1380 / 90 km = 15.33 hm / km

 

"Total längd 90086m

Starten 350möh

Målet 167möh

Sammanlagd stigning +1380m 42.2km

Sammanlagd fallhöjd -1563m 46.2km"

 

Flackare stigningar på VL, så klart, men heller inga stigningar där du får fart med dig från utförskörningen, om ni förstår vad jag menar. VL är kanske tuffare än jag trott, än min slutsats... Fyll gärna på med fler "höjdmeter per km" statistik från andra seedningslopp eller VC-lopp!

Link to comment
Share on other sites

Det är väldigt svårt att noggrant räkna ut total stigning. Estimatet blir väldigt känsligt för samplings längd och fel i mätningarna. Resultatet man får om man analyserar en gps logg beror väldigt mycket på hur många punkter man har med och om och hur man filtrerar datan (det gäller också om man har barametriskt höjdmätare).

 

Väldigt små kuperingar som inte ens märks när man åker blir också en del höjdmeter.

 

Jag har själv analyserat en tracklogg från vasaloppet (som verkar vara ok) och har fått total stigning till 900-1000 m och tycker det verkar rimeligt. Tror att FIS säger att stigningen i vasaloppet är 1380 m men det tror jag faktiskt inte på. Har fått för mig att stigningen som FIS anger ofta är större än vad jag tror är riktigt.

 

Men vasaloppet är nog tuffare än vad många tror. Helt platt är det inte och en del av backarna är långa och sega.

Link to comment
Share on other sites

Första VL jag åkte -09, så pratade jag med en erfaren "räv" innan, som menade att kommer du bara till oxberg så är du "hemma". Sista 3 milen är riktigt lättåkt,

Det hade jag innanför pannbenet när jag kom dit, men fy vilken resa jag fick de sista 3 milen.

Dåligt glid, totalt slut i kroppen och alla dessa små backar, det gick och jag kom till Mora med gråten i halsen.

Det jag ville få fram är att VL kan slita lika mycket psykiskt som fysiskt. De sista milen kan vara riktigt tuffa, sen må banprofilen se ut hur den vill.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet är tufft på grund av sin längd, helt klart.

 

Att sista biten är lättåkt är skönt eftersom jag brukar vara i akut behov vila (som jag inte får) efter 5-6 mil efter "hård" satsning i början.

Det känns som om jag tar det lugnt i början men inte tillräckligt i efterhand.

 

Så Vasaloppet är nog lättåkt per sträckmeter (förutom första backen som går så långsamt att det också blir lätt för oss i blåbärsleden) och det är tur med tanke på längden.

 

Det är kanske en personlig reflektion men jag går inte ut med tanken att ta det lugnt så att jag kan gå i mål med flaggan i topp... jag kör så hårt att det inte finns något kvar att ge helt enkelt.

Jag är inte så jättetränad så det är lätt att åstadkomma :)

De sista milen är jag helt slut.

 

Så halvlugnt i den första tredjedelen, bita ihop i andra tredjedelen och ren vilja sista biten.

Och så försöker jag njuta av varje meter förstås ;)

 

Det är något speciellt med Vasaloppet, och längden spelar roll....

Link to comment
Share on other sites

Fram till Tennäng är det semester, det är där loppet börjar ...

Semester?? Finns nog ytterst få svenska lopp överhuvudtaget (ngt normalt inkl elitlopp?) med mer stigning än den första backen i VL. Sen finns det iof inga andra lopp med så långa flacka partier heller och Mora ligger på lite lägre höjd än starten men det är ju en helt annan historia.

Link to comment
Share on other sites

Fram till Tennäng är det semester' date=' det är där loppet börjar ...[/quote']

Semester?? Finns nog ytterst få svenska lopp överhuvudtaget (ngt normalt inkl elitlopp?) med mer stigning än den första backen i VL. Sen finns det iof inga andra lopp med så långa flacka partier heller och Mora ligger på lite lägre höjd än starten men det är ju en helt annan historia.

Men grejen är väl att backen går på adrenalin av bara farten där man mest koncentrerar sig på hur man ska komma fram och klara stavarna.

Link to comment
Share on other sites

Fram till Tennäng är det semester' date=' det är där loppet börjar ...[/quote']

Semester?? Finns nog ytterst få svenska lopp överhuvudtaget (ngt normalt inkl elitlopp?) med mer stigning än den första backen i VL. Sen finns det iof inga andra lopp med så långa flacka partier heller och Mora ligger på lite lägre höjd än starten men det är ju en helt annan historia.

Men grejen är väl att backen går på adrenalin av bara farten där man mest koncentrerar sig på hur man ska komma fram och klara stavarna.

Beror nog på var man står, från led 3 och frammåt är det fruktansvärt jobbigt att åka backen, det går otroligt fort och det stiger ju lite. Långt ifrån någon semester alltså.

Men jag håller med om att det är vid Tennäng som själva loppet startar på riktigt, det är där backarna börjar ordetligt. Har man då inte fäste blir det en tung dag.

Link to comment
Share on other sites

Semester?? Finns nog ytterst få svenska lopp överhuvudtaget (ngt normalt inkl elitlopp?) med mer stigning än den första backen i VL. Sen finns det iof inga andra lopp med så långa flacka partier heller och Mora ligger på lite lägre höjd än starten men det är ju en helt annan historia.

Men grejen är väl att backen går på adrenalin av bara farten där man mest koncentrerar sig på hur man ska komma fram och klara stavarna.

Beror nog på var man står' date=' från led 3 och frammåt är det fruktansvärt jobbigt att åka backen, det går otroligt fort och det stiger ju lite. Långt ifrån någon semester alltså.

Men jag håller med om att det är vid Tennäng som själva loppet startar på riktigt, det är där backarna börjar ordetligt. Har man då inte fäste blir det en tung dag.[/quote']

Blir lite fundersam nu på hur branta (och hur långa) backarna där vid Tennäng och övriga banan Är egentligen. Jag har bara gått startbacken sommartid och blev klart förvånad över stigningen - kändes som att den "planade ut" lite en bit upp men fortfarande klart Uppför.

Ett problem som jag är rädd för med startbacken är att man inte har någon möjlighet att "trycka ned" skidorna eftersom det är så mkt folk - det verkar inte gå att åka utan man får gå. Om man inte kan få skidorna att greppa så blir det ju till att gå uppför med armarna :P

Blir spännande att åka för första gången :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...