Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Wadköpingsloppet 6 feb


Skidgrym

Recommended Posts

Tyckte det var fina spår' date=' djupa och snabba på de flesta ställen. Var bara på ett par ställen där det var sämre, då främst inne i skogen. Gjorde ett lappkast och hamnade i granarna en gång. Men det var jag nog inte ensam om. Men var verkligen banan 40 km ? Jag åkte in på drygt 2:04 och vinnaren tror jag vann på 1:38 eller nåt. Visst var det snabba spår men jag tyckte det kändes kortare än 40 km,[/quote']

hej! Min GPS säger att banan var 36 km. Jag tror det stämmer bra. Den brukar vara rätt så nära det rätta. Håller med om att det kändes kortare än 40 km så det kan ju stämma då!

Nåt sånt var det nog ja, snackade nyss med två kompisar som också åkte, de hade 37 respektive 38 på sina gps:er så någonstans mellan 36-38 km var det nog.

Mycket bra jobb av arrangörerna, blev en kanontävling.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply
Spåren till Mora är enligt mig mycket lättare än i Kilsbergen. Jag tycker Wadköpingsloppet har varit riktigt jobba banor både förra året och det här året. Det enda man kan jämföra med vasan är väl att det finns en del långa stakpartier på Wadköpingsloppet också. Just därför jag gillar Wadis, mycket varierad åkning.
Link to comment
Share on other sites

Tyckte det var fina spår' date=' djupa och snabba på de flesta ställen. Var bara på ett par ställen där det var sämre, då främst inne i skogen. Gjorde ett lappkast och hamnade i granarna en gång. Men det var jag nog inte ensam om. Men var verkligen banan 40 km ? Jag åkte in på drygt 2:04 och vinnaren tror jag vann på 1:38 eller nåt. Visst var det snabba spår men jag tyckte det kändes kortare än 40 km,[/quote']

hej! Min GPS säger att banan var 36 km. Jag tror det stämmer bra. Den brukar vara rätt så nära det rätta. Håller med om att det kändes kortare än 40 km så det kan ju stämma då!

Nåt sånt var det nog ja, snackade nyss med två kompisar som också åkte, de hade 37 respektive 38 på sina gps:er så någonstans mellan 36-38 km var det nog.

Mycket bra jobb av arrangörerna, blev en kanontävling.

Håller med. helt klart bra jobbat. En bra bana också, riktigt skoj med en del härligt farliga knixiga utförsbackar också :). Uppförsbacken vid slalombacken låg också bra till, utslagsgivande. en härlig dag helt enkelt. Nu är det upp till seedningskommiten. Men jag hoppas inte på för mycket. Det är rena lotteriet.

Link to comment
Share on other sites

Efter 3 timmar i bilen så hamnade man i detta skidparadis, riktigt roligt att åka i dessa förhållanden. Måste väl ha varit starkt startfällt när så många åkte under 2 timmar. Synd bara att man vallade bort sig lite, glidet lika med noll. Lade chola, swix universal, swix blå extra. Hur vallade ni?
Link to comment
Share on other sites

En fantastisk skiddag!!!

Skulle testa spåren i torsdags men då var det uselt. Arrangörerna har gjort ett hästjobb.

 

Distansen var 36-37 km.

 

Jag var med och preparerade skidor till sju personer. De flesta inkl mig åkte stålsicklat. Samtliga glidytor rillades hårt med ToKo´s gula rulle och bakändarna även med den raka blå. Mycket bra glid!

 

Till fästet värmde vi in Start Base-klister. Lät skidan kallna och sedan Start Universal 50% och Rode Rossa special 50%. Samtliga hade bra eller mycket bra fäste i ca 30 km dvs till Storstenshöjden. Där kom ju ett parti med konstsnö och solbackar plus att tröttheten slog till så flera fick sämre fäste efter det.

 

En slutsats som vi också drar är hur viktigt det är att ha bra koll på sin fästzon. En cm hit eller dit gör mer än man tror.

 

/TV-åkaren :)

 

PS När man siktade på 3:20 och kom i mål på 2:35 så mår man rätt gott...

Link to comment
Share on other sites

En fantastisk skiddag!!!

Skulle testa spåren i torsdags men då var det uselt. Arrangörerna har gjort ett hästjobb.

 

Distansen var 36-37 km.

 

Jag var med och preparerade skidor till sju personer. De flesta inkl mig åkte stålsicklat. Samtliga glidytor rillades hårt med ToKo´s gula rulle och bakändarna även med den raka blå. Mycket bra glid!

 

Till fästet värmde vi in Start Base-klister. Lät skidan kallna och sedan Start Universal 50% och Rode Rossa special 50%. Samtliga hade bra eller mycket bra fäste i ca 30 km dvs till Storstenshöjden. Där kom ju ett parti med konstsnö och solbackar plus att tröttheten slog till så flera fick sämre fäste efter det.

 

En slutsats som vi också drar är hur viktigt det är att ha bra koll på sin fästzon. En cm hit eller dit gör mer än man tror.

 

/TV-åkaren :)

 

PS När man siktade på 3:20 och kom i mål på 2:35 så mår man rätt gott...

Ja fyfan, backen uppför storstenshöjden var riktigt jobbig, trodde stigningen upp till bergpriset skulle vara värst, det var den förra året, men icke då. Riktigt kul lopp och det blir ju ännu roligare när man är nöjd med insatsen också.

Link to comment
Share on other sites

hej! Min GPS säger att banan var 36 km. Jag tror det stämmer bra. Den brukar vara rätt så nära det rätta. Håller med om att det kändes kortare än 40 km så det kan ju stämma då!
En fantastisk skiddag!!!

Skulle testa spåren i torsdags men då var det uselt. Arrangörerna har gjort ett hästjobb.

 

Distansen var 36-37 km.

Måste dock vara en stor arrangörsmiss. Ett seedningslopp till Vasaloppet måste ju vara minst 40 km. Alla som åkte loppet och vill seeda sig, får väl hoppas att Vasaloppets seedningskommité är snälla denna gång för detta anrika lopp.

Link to comment
Share on other sites

hej! Min GPS säger att banan var 36 km. Jag tror det stämmer bra. Den brukar vara rätt så nära det rätta. Håller med om att det kändes kortare än 40 km så det kan ju stämma då!
En fantastisk skiddag!!!

Skulle testa spåren i torsdags men då var det uselt. Arrangörerna har gjort ett hästjobb.

 

Distansen var 36-37 km.

Måste dock vara en stor arrangörsmiss. Ett seedningslopp till Vasaloppet måste ju vara minst 40 km. Alla som åkte loppet och vill seeda sig' date=' får väl hoppas att Vasaloppets seedningskommité är snälla denna gång för detta anrika lopp.[/quote']

Verkligen illa! Frågan är ju om loppet godkänns av Vasaloppet (om de nu känner till att loppet var kortare), och hur tiderna räknas. Flera verkar ju ha gjort rena fantasitider om man tror att loppet är 40km. Kanske många som kommer i ett startled bättre genom snedvriden seedning?

Link to comment
Share on other sites

hej! Min GPS säger att banan var 36 km. Jag tror det stämmer bra. Den brukar vara rätt så nära det rätta. Håller med om att det kändes kortare än 40 km så det kan ju stämma då!
En fantastisk skiddag!!!

Skulle testa spåren i torsdags men då var det uselt. Arrangörerna har gjort ett hästjobb.

 

Distansen var 36-37 km.

Måste dock vara en stor arrangörsmiss. Ett seedningslopp till Vasaloppet måste ju vara minst 40 km. Alla som åkte loppet och vill seeda sig' date=' får väl hoppas att Vasaloppets seedningskommité är snälla denna gång för detta anrika lopp.[/quote']

Verkligen illa! Frågan är ju om loppet godkänns av Vasaloppet (om de nu känner till att loppet var kortare), och hur tiderna räknas. Flera verkar ju ha gjort rena fantasitider om man tror att loppet är 40km. Kanske många som kommer i ett startled bättre genom snedvriden seedning?

Jag tror att vi kan ta det piano. Loppet kommer godkännas men seedningen ett lotteri som alltid :)

Link to comment
Share on other sites

 

Måste dock vara en stor arrangörsmiss. Ett seedningslopp till Vasaloppet måste ju vara minst 40 km. Alla som åkte loppet och vill seeda sig' date=' får väl hoppas att Vasaloppets seedningskommité är snälla denna gång för detta anrika lopp.[/quote']

Verkligen illa! Frågan är ju om loppet godkänns av Vasaloppet (om de nu känner till att loppet var kortare), och hur tiderna räknas. Flera verkar ju ha gjort rena fantasitider om man tror att loppet är 40km. Kanske många som kommer i ett startled bättre genom snedvriden seedning?

Jag tror att vi kan ta det piano. Loppet kommer godkännas men seedningen ett lotteri som alltid :)

Och varför denna självsäkerhet? Ett anrikt trevligt lopp jag brukar rekommendera, så jag hoppas det godkänns. Det vore inte kul för Wadköpingsloppet annars. Men det får nog bli en engångsföreteelse.

Link to comment
Share on other sites

Vilken härlig skiddag på mycket bra spår och fantastisk miljö! Fler borde åka detta härliga lopp.

 

http://www.karlslundsif.org/docs/wadk_Fardevagen_2011.pdf

 

Det står klart i denna att sträckan var 37km. Tycker själv det stämmer rätt bra mot min tid.

 

Körde också på Chola, Start Uni/Rode rossa. Också bra fäste fram till Storstenshöjden (den backen kommer jag drömma illa om framöver). Det frös i lite uppför men gick att lätt att stampa bort på toppen.

 

Hade lysande glid på stålsicklat+HF8. Måste skaffa en riller och se om det blir ännu bättre.

Link to comment
Share on other sites

Verkligen illa! Frågan är ju om loppet godkänns av Vasaloppet (om de nu känner till att loppet var kortare)' date=' och hur tiderna räknas. Flera verkar ju ha gjort rena fantasitider om man tror att loppet är 40km. Kanske många som kommer i ett startled bättre genom snedvriden seedning?[/quote']

Jag tror att vi kan ta det piano. Loppet kommer godkännas men seedningen ett lotteri som alltid :)

Och varför denna självsäkerhet? Ett anrikt trevligt lopp jag brukar rekommendera, så jag hoppas det godkänns. Det vore inte kul för Wadköpingsloppet annars. Men det får nog bli en engångsföreteelse.

Har det hänt förr att ett lopp blivit underkänt för seedning för att det varit några kilometer för kort? Ska 750 personer som har betalt 350 kr i startavgift drabbas av nåt de inte kan påverka? Jag kan inte se i stjärnorna att seedningskommitten skulle göra nåt sånt. Men jag kanske har fel. Då ska jag göra en Egypten och storma torget i Mora o begära deras avgång. Hänger ni på? ;)

Link to comment
Share on other sites

Vilken härlig skiddag på mycket bra spår och fantastisk miljö! Fler borde åka detta härliga lopp.

 

http://www.karlslundsif.org/docs/wadk_Fardevagen_2011.pdf

 

Det står klart i denna att sträckan var 37km. Tycker själv det stämmer rätt bra mot min tid.

 

Körde också på Chola, Start Uni/Rode rossa. Också bra fäste fram till Storstenshöjden (den backen kommer jag drömma illa om framöver). Det frös i lite uppför men gick att lätt att stampa bort på toppen.

 

Hade lysande glid på stålsicklat+HF8. Måste skaffa en riller och se om det blir ännu bättre.

Hur kan man gå ut med att loppet är 37 km, när en seedningsgrundande tävling inför Vasaloppet måste vara minst 40 km?

 

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/se/vasaloppet/start/loppen/seedning/

Link to comment
Share on other sites

Vilken härlig skiddag på mycket bra spår och fantastisk miljö! Fler borde åka detta härliga lopp.

 

http://www.karlslundsif.org/docs/wadk_Fardevagen_2011.pdf

 

Det står klart i denna att sträckan var 37km. Tycker själv det stämmer rätt bra mot min tid.

 

Körde också på Chola, Start Uni/Rode rossa. Också bra fäste fram till Storstenshöjden (den backen kommer jag drömma illa om framöver). Det frös i lite uppför men gick att lätt att stampa bort på toppen.

 

Hade lysande glid på stålsicklat+HF8. Måste skaffa en riller och se om det blir ännu bättre.

hej, med 37 km avses när vi kommer upp till målet näst sista gången. då är det 3 km kvar :) Japp det var en härlig skiddag!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vi kan ta det piano. Loppet kommer godkännas men seedningen ett lotteri som alltid :)

Och varför denna självsäkerhet? Ett anrikt trevligt lopp jag brukar rekommendera' date=' så jag hoppas det godkänns. Det vore inte kul för Wadköpingsloppet annars. Men det får nog bli en engångsföreteelse.[/quote']

Har det hänt förr att ett lopp blivit underkänt för seedning för att det varit några kilometer för kort? Ska 750 personer som har betalt 350 kr i startavgift drabbas av nåt de inte kan påverka? Jag kan inte se i stjärnorna att seedningskommitten skulle göra nåt sånt. Men jag kanske har fel. Då ska jag göra en Egypten och storma torget i Mora o begära deras avgång. Hänger ni på? ;)

Är väl bättre att anklaga Wadköpingsloppets arrangörer. Vasaloppet regler har funnits länge, och vilka alla långloppsarrangörer borde kunna rabbla i sömnen. Arrangörsmiss så det skriker enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

http://www.karlslundsif.org/docs/wadk_Fardevagen_2011.pdf

 

Skissen avser att Skidstadion Ånnaboda besöktes 4 gånger:

 

1. Start

2. Spurtpris

3. 37 km

4. Mål

 

Men jag håller med om att den kan misstolkas.

Och de som "klockar" sina gps-er till kortare ?

 

hej! Min GPS säger att banan var 36 km. Jag tror det stämmer bra. Den brukar vara rätt så nära det rätta. Håller med om att det kändes kortare än 40 km så det kan ju stämma då!
Min gps visade 35km.

Hur är dagens bana om man jämför med Vasaloppet?

Jag tyckte inte den var speciellt flack.

Nåt sånt var det nog ja, snackade nyss med två kompisar som också åkte, de hade 37 respektive 38 på sina gps:er så någonstans mellan 36-38 km var det nog.

Mycket bra jobb av arrangörerna, blev en kanontävling.

???????????

Link to comment
Share on other sites

Och varför denna självsäkerhet? Ett anrikt trevligt lopp jag brukar rekommendera' date=' så jag hoppas det godkänns. Det vore inte kul för Wadköpingsloppet annars. Men det får nog bli en engångsföreteelse.[/quote']

Har det hänt förr att ett lopp blivit underkänt för seedning för att det varit några kilometer för kort? Ska 750 personer som har betalt 350 kr i startavgift drabbas av nåt de inte kan påverka? Jag kan inte se i stjärnorna att seedningskommitten skulle göra nåt sånt. Men jag kanske har fel. Då ska jag göra en Egypten och storma torget i Mora o begära deras avgång. Hänger ni på? ;)

Är väl bättre att anklaga Wadköpingsloppets arrangörer. Vasaloppet regler har funnits länge, och vilka alla långloppsarrangörer borde kunna rabbla i sömnen. Arrangörsmiss så det skriker enligt mig.

Läste om det stora seedningsloppet Rallarloppet på dess tråd som också gick av stapeln igår från Bottnaryd till Hallbystugan utanför Jönköping. 37 km!

Link to comment
Share on other sites

ja jag kan bra hålla med Dunderklumpen där (även om han har lite särskilda skäl att vara sur på Wadköpingsloppet) om att det naturligtvis är arrangören som ska ställas till svars om seedningen inte skulle gälla. Känns väldigt märkligt att anordna ett "seedningslopp" och sen bara lägga en bana som är 37km. Reglerna är ju soklara att loppet ska vara 40km.
Link to comment
Share on other sites

ja jag kan bra hålla med Dunderklumpen där (även om han har lite särskilda skäl att vara sur på Wadköpingsloppet) om att det naturligtvis är arrangören som ska ställas till svars om seedningen inte skulle gälla. Känns väldigt märkligt att anordna ett "seedningslopp" och sen bara lägga en bana som är 37km. Reglerna är ju soklara att loppet ska vara 40km.

Ja, jag ska sluta "retas". Jag känner folk som jobbar som funktionärer i detta anrika långlopp. (Fick telefonsamtal från Örebroskogarna i går medan våra lopp var igång...) Ett långlopp jag alltid rekommenderat - så jag hoppas jag ska sluta vara irriterad och fortsätta kunna göra det...

(Jag är väl ungefär 3½ dagar mer långsint än Erik, så jag slutar vara "irriterad" fr.o.m. nu.)

Link to comment
Share on other sites

2005 var loppet bara 35 km, men räknades som seedningslopp ändå. Fast det var ett år då det var akut snöbrist i stora delar av landet, så loppet fick dispens. Det året gick banan som ett varvlopp och delar av loppet gick på en sjö. Det var en varm dag och under sista varvet var spåren på sjön mest som en grå sörja och det hade bildats stora vattenpölar här och var. Vilka minnen! :-)
Link to comment
Share on other sites

http://www.karlslundsif.org/docs/wadk_Fardevagen_2011.pdf

 

Skissen avser att Skidstadion Ånnaboda besöktes 4 gånger:

 

1. Start

2. Spurtpris

3. 37 km

4. Mål

 

Men jag håller med om att den kan misstolkas.

Då sätter jag på mig skygglapparna och tror på One93 som trots allt är arrangör. Härligt för mig för då blev min tid riktigt bra!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag klargjorde ENBART skissens betydelse!

 

Huruvida underlaget för den (kartans avståndsuppgifter i högerkant) är rätt vågar jag inte gå i god för. Det är vad jag förstått de som äger lederna som satt upp avståndsskyltar till t.ex. "Tomasboda 10,5 km" mm, och de skyltarna har funnits där sedan Hedenhös.

 

Så åtminstone vi Örebroare har i alla år levt i tron att distansen på den stora slingan från Spårcentralen 200 m nordväst om Skidstadion via Tomasboda, Lisselängen och hem är 24 km.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...