Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavar till motionär som kanske försöker sig på vasaloppet


madbear

Recommended Posts

Hej!

Första inlägget, *pirrigt* :D.

 

Jag har ett par techno som inte kostade många ören, typ 300 kr.

Böjer sig som fn om man tar i. Först i år som jag blivit intresserad av slättförs, fattar inte varför. Jo just jag åker ibland med hunden nu :).

Jag är 177 lång. Om det stämmer med 0.85*längd så blir svaret 150cm, nuvarande är 145.

 

Vad ska jag tänka på vid köp av stavar? kanske tillomed förslag på stavar som klarar mina 80kg och inte är ultradyra?

 

Läste även någonstans att man kan ha längre stavar om man har bra teknik, gynnar det stakning att ha längre?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också ett par techno innan, och som du säger, det är som att staka med bananer när man fått upp lite kraft i stakningen. I början av denna säsongen köpte jag ett par OneWay för 600 (var 20% på stadium, betalade 480). Vet inte var du bor, men stadium verkar ha en vasaloppskväll med 20% på hela skidsortimentet till veckan, kan vara värt att kolla upp.

 

http://www.stadium.se/sport/vintersport/langd/113756/one-way-diamond-vasa-920

 

Jag tycker dessa duger gott för mig (ska åka mitt första vasalopp nu och siktar på en tid under 7 timmar). Tycker priset är rimligt, och dom är väldigt styva enligt mig, har aldrig känt att dom böjs eller något. Nu har jag inte provat några andra dyrare stavar, men jag är tämligen säker på att jag inte skulle gynnas av eller märka några skillnader om jag hade en dyrare stav.

Link to comment
Share on other sites

skigo carbonpro pölder har jag och kan rekommendera den varmt. den är väldigt styv.

 

mycket bang for the buck.

"Vi vet att ni "icke världselit"åker i lite sämre spår... så vi har lite större truga på!"

http://www.polder.se/1/sv/skigo-Skigo/skigo-carbonpro-poelder-150cm.php

Denna? hur stor är den större trugan?

 

En fråga som glömdes, kör ni 0.85*längden på era stavar?

Link to comment
Share on other sites

Det sägs att Tecno tillverkas av Oneway så förmodligen är det samma rör i Tecno staven med 60% carbon och Oneway 960. Så jag skulle rekomendera dessa stavar samt CT4 och den som jgt föreslår.

 

Kolla klippet på SVT Play där snackar dom lite ang stavlängder

http://svtplay.se/v/2290264/vinterstudion/svahn_om_vasaloppet_i_vinterstudion_9_1?sb,p146674,4,f,-1

Link to comment
Share on other sites

Vet inte vad de normalt kostar i Sverige men swix ct3 kostar 700 NKr i många butiker i Norge och jag tycker det är en helt ok stav. Jag har ialla fall inga problem med att den är för mjuk i 150 cm.

XXL ser ut til å ha lavest pris på CT3 i Norge. Blant de kjente butikkene i hverfall. De er helt nede i NOK 679 der nå (fra NOK 1.300 mange steder tidligere). XXL finnes vel i Sverige også tror jeg? Verdt å sjekke ut.

 

Jeg har de i 140cm og 142,5cm og synes de fungerer bra. Føler ikke at de er myke på noen måte. Jeg er ingen ekspert forøvrig og har heller ikke testet high-end staver.

Link to comment
Share on other sites

skigo carbonpro pölder har jag och kan rekommendera den varmt. den är väldigt styv.

 

mycket bang for the buck.

"Vi vet att ni "icke världselit"åker i lite sämre spår... så vi har lite större truga på!"

http://www.polder.se/1/sv/skigo-Skigo/skigo-carbonpro-poelder-150cm.php

Denna? hur stor är den större trugan?

 

En fråga som glömdes' date=' kör ni 0.85*längden på era stavar?[/quote']

den större trugan är kanske 5cm lång och 4-5cm bred och det tycker jag inte är stort iallafall.

Dåligt packade spår trycker man igenom ändå, kanske inte lika mycket som med tävlingstrugor, men ändå.

 

jag kör 145cm långa stavar och det är 2cm för kort om jag skulle gå på 0,85 principen.

funkar bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag är 176/177cm lång och kunde inte bestämma mig för 145 eller 150-stavar så jag beställde 148cm, kapade av butiken. Ska ut och testa dem imorgon men jag tror att det kommer vara en klar förbättring mot mina gamla billigare 145-stavar.
Link to comment
Share on other sites

Jag är 176/177cm lång och kunde inte bestämma mig för 145 eller 150-stavar så jag beställde 148cm, kapade av butiken. Ska ut och testa dem imorgon men jag tror att det kommer vara en klar förbättring mot mina gamla billigare 145-stavar.

Jag tror det blir ett par 150 för mig, ska kolla in stadium imorgon.

 

Du måste återkomma med resultat!

Link to comment
Share on other sites

Jag är 176/177cm lång och kunde inte bestämma mig för 145 eller 150-stavar så jag beställde 148cm' date=' kapade av butiken. Ska ut och testa dem imorgon men jag tror att det kommer vara en klar förbättring mot mina gamla billigare 145-stavar.[/quote']

Jag tror det blir ett par 150 för mig, ska kolla in stadium imorgon.

 

Du måste återkomma med resultat!

Testade nya stavarna idag och kändes mer ovant med längden än jag trodde (har ändå åkt lite med 150 förut). Men det är klart bättre stavar än mina gamla 145 och stakningen blev effektivare så tycker det var ett bra beslut med längden på 148cm.

 

Tror iaf att man vänjer sig oavsett val av längd så 150 blir säkert lagom för dig!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...