Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värmdöloppet 2011


jedimaster

Recommended Posts

Är det någon som vet vad sanningen är om Värmdöloppet. På skidpar.se är det någon tjomme som säger att det är helkass, ingen snö och han förstår inte hur det skall kunna bli en tävling medan tävlingledningen säger att det fins gott om snö oh att det kommer att bli kanonspår.

 

Vilket ben skall man stå på, tro att det bli ett lopp weller redan nu ställa in sig på ett alternativ?

 

Vill också tillägga att informationen på hemsidan inte är direkt överflödig, se nedan.

 

"2011-01-19:

Efter besiktning av banan ser det mycket positivt ut, det är stora mängder snö kvar som vi nu kan behandla och göra bra och snabba spår av. Väl mött på tävlingsdagen!

/Tävlingsledningen"

 

Med över 800 anmälda tycker informationen kunde vara lite utförligare.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Eftesom jag är en i tävlingsledningen så får jag väl försöka svara. Även om det inte är jag som skrivit det du citerar från den 19/1.

Jag är heller aldrig inne på skidspår-sidan eller bryr mig om vad folk skriver där.

 

Vi har gott om snö, problemet är väl att det regnade under flera dagar i Stockholm och därefter har det åter blivit kallt. Just nu är spåren mycket isiga och självklart skulle inte jag ställa ett stort startfält med mestadels motionärer på banan som den ser ut just idag.

 

Det som ser positivt ut är att det på nuvarande långtidsprognoser i stort sett är minusgrader så långt det går att överblicka. T.ex.:

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/chart.do?geonameid=2673730&redirect=false

http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/Stockholm/langtidsvarsel.html

Dvs det vi inte vill ha är mer tögrader och regn.

 

Det vi allra helst hade velat ha är mer snö relativt snart som hade hunnit sätta sig som vi kunde behandla till nya spår. Tyvärr verkar vi inte bli bönhörda på den punkten. D.v.s. mycket lite nederbörd under närmaste 10 dagarna.

 

Hur vädret blir efter nuvarande långtidsprognoser och fram till den 6/2 vet ingen. Vi kan väl bara konstatera att det ändå ser OK ut framåt, då den snö som finns kommer att ligga kvar relativt oförändrad i 10 dagar till.

 

Kommer ingen annan nederbörd och det fortsätter att vara kallt, så är det en självklarhet att vi måste bearbeta den hårda ytan, så det finns något att bygga ("behandla") spår av. Vi kommer att vara ute i spåren i morgon igen för planering.

 

Just nu åker man i spåren på egen risk (som alltid i och för sig - men med större risk). En kompis åkte för ett par dagar sedan, men halkade på parkeringen och bröt handen.

 

Jag har varit med om seedningslopp i Dalarna, där jag varit i kontakt med arrangörerna 21.00 kvällen innan - och de säger klart att det blir ett lopp. Morgonen efter ringer kompisar när jag redan sitter i bilen och säger att loppet är inställt. Ingen kan råda över vädergudarna. Men vi ser ljust på framtiden!

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju onekligen lite kärvt ut...fasen. Blidvädret gjorde kaos med mina seedningsplaner. Först Södertälje, och nu ser det ju kärvt ut även för hemmaklubbens fina wärmdölopp...Damn!

 

Tänk vad ett par dagar med plusgrader kan göra. Två månaders perfekta skidväder med ordentligt snöfall har nästan gjorts om intet. jaja, kanske kommer det mer snöfall senare i vinter! Då får vi ju en finfin spårbädd att åka på :)

Link to comment
Share on other sites

Vet du hur lång väntlistan är?

 

Tänker på Herrar 30 km (Motion).

Kortare loppet, dvs det som står som Herrar 30 km Motion, blir nog bara 22 km. Långa banan ca 44 km.

 

Jag sköter inte anmälan, men vi ska försöka kontrollera om folk inte har betalat, så vi så fort som möjligt kan gå ut med besked om väntelistan.

 

Om man är anmäld finns under http://www.varmdoloppet.se/anmalda . Dock preliminär, då kontroll av betalning sker.

Link to comment
Share on other sites

Vet du hur lång väntlistan är?

 

Tänker på Herrar 30 km (Motion).

Kortare loppet' date=' dvs det som står som Herrar 30 km Motion, blir nog bara 22 km. Långa banan ca 44 km.

 

Jag sköter inte anmälan, men vi ska försöka kontrollera om folk inte har betalat, så vi så fort som möjligt kan gå ut med besked om väntelistan.

 

Om man är anmäld finns under http://www.varmdoloppet.se/anmalda . Dock preliminär, då kontroll av betalning sker.[/quote']

Ok, tack.

 

Jo, jag såg att 30 km egentligen är 22 km.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nog att bli kanonfina spår. Gott om lagom konverterad snö ute på alla öppna ytor, vilket är det mesta av bansträckningen.

Sedan var det några passager genom skog med klenare snötäcke, men där har vi skottat under helgen.

Just nu visar prognosen snö fredag-lördag. I kombination med hårt undertill så funkar det nog.

 

http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm/Gustavsberg/langtidsvarsel.html

Link to comment
Share on other sites

Den person som var med pistmaskinen under dagen skrev på VäL´s forum

"Tävlingsledningen 2011-02-03 11:10

Pistmaskinen är nu ute och lägger spår. Läget är 65/35 att det blir lopp på Söndag.

Beror nu mest på hur mycket dagen och natten tar på snön."

 

Han tog även bilder som jag tror kommer läggas ut inom kort.

 

INGEN ÅKNING I SPÅREN FÖRE TÄVLINGEN TACK !!!

 

För om inte spåren hinner frysa och sätta sig blir det betydligt tråkigare på söndag. Vi hoppas i alla fall på minusgrader under nätterna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...