Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värmdöloppet 2011


jedimaster

Recommended Posts

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply
Beklagligt nog har vi varit tvungna att stänga ner vårat forum på Värmdöloppets hemsida. Framför allt är detta beklagligt för dem som vill lägga ut en förfrågan om att köpa eller sälja startplats.

 

Orsaken är att sidan bombarderats av inlägg för att misskreditera förutsättningarna för loppet. Inläggen är gjorda i olika namn men är gjorda av en och samma person. Denna person är en ansvarig person för ett annat seedningslopp samma helg. Personen i fråga borde ha mycket ringa vetskap om förutsättningarna för oss att kunna genomföra ett lopp. Detta är en mycket tråkig händelse, som nu drabbar alla som seriöst vill diskutera loppet eller köpa/sälja startplats. Detta i en sport där varje lopp är en stor idéell insats för att öka intresset för skidsporten.

Intressant att andra klubbar arrangerar "seedningslopp" för de som vill förbättra sin seedning i nästa Värmdölopp. För det är väl det som menas med detta begrepp (?)

Även Sälen och IFK Mora har seedningslopp som är seedningsgrundande för Värmdöloppet.

Link to comment
Share on other sites

Rotebrostakaren, kör du utan fäste?

Kör inte alls....,detta skulle ju vara mitt absoluta favoritföre och banprofil, men jag får inte ramla i fart än efter operation, och det är trotts allt lite nedförsbackar som lär gå hyfsat snabbt. Tävlingspremiär blir Bessemerloppet, då har det gått över 12 veckor efter operation.

 

Men skulle jag kört, så hade jag kört med fäste, antar att det blir ispår, då tar inte klister speciellt mycket glid, sedan finns det några ganska branta backar, ut ur spåret och låt sockersnön bygga upp medans du springer upp som en kråka, sedan upp till krönet in i ispåret och staka bort snön. Detta skulle passa dig perfekt, det blir noll "normaldiagonal".

Link to comment
Share on other sites

Just de ja, nä bra att inte riskera något, vi vill ju ha dig i VL...

hahahah... Du känner mig allt för väl :) Hade det i planerna ett tag men blev inte detta året, däremot ser jag framemot Värmdörullen till hösten, då ska det komma lite skånsk kraft och staka ikapp med er :) Lycka till alla imorgon!

Link to comment
Share on other sites

Vallatips

 

Spåren som drogs med pistmaskin i torsdags har frusit ihop och blivit mycket hårda. Dvs det är bra/mkt bra stavfäste. Spåren i fredags morse var sjukt snabba. Som tur är har det kommit lite nysnö (ca ½ cm). Varför jag tycker det är bra, är att för både elit och den stora skaran motionärer, kommer inte nedförsbackar bli lika farliga (pga det trögare föret). Men detta före gör även vallatipsen svåra.

 

Vädret:: Det kommer bli en kall natt, ca -2 (nu -1). I morgon kommer det vara ett vackert och klart väder. Troligen -1 i starten för att under loppets gång gå upp till 0 eller möjligen +1. Tänk dock på att snön i spåren kan behålla sina minusgrader utom i solbackar. Men å andra sidan kan saxbackar få en klart isig yta efter något varv då många åkare redan passerat.

 

Att åka utan fästfalla rekommenderar jag inte. (Kanske inte ens för Johan Myhr även om jag kanske gör iordning ett par skateskidor till dig i natt???) Banan är relativt kuperad även om stora delar går på platt golfbana. Antalet höjdmeter är ändå stor under fyra varv med trög nysnö, kommer det bli jobbigt trots bra stavfäste.

 

Vallningstips blir nog olika för elit, dukitig åkare och motionär:

 

Elit:

 

Glid med pulver: - efter grund ta en hård (kall) högfluor som har lite bättre slitstyrka, t.ex Start HF80. Ta hellre ett pulver efter nysnön än "isen"(gammal snö). På isen glider man ändå medan nysnön "suger". Avsluta t.ex med star f1 (numera star fm om jag minns rätt...) Går bra med annat pulver för nysnö för några minusgrader.

 

Fäste: Gå enbart på burk eftersom nysnön suger. Jag skulle lägga en grund för att få slitstyrkan på de isiga partierna. Vill dock inte ta någon sugande eller extrem grund då nysnön suger. En "lenare" grund, tex Star s1. Därefter två lager blå (star s6) (att ha ifall isen sliter), två/tre lager lila (s4) och avsluta med två lager s5 (top violet). (Får du dåligt fäste mot slutet får du staka...) (Vallat fäste på ett par skidor till JM ungefär som ovan...)

 

Duktig åkare:

 

Glid HF: Avsluta med en halvhård HF för att täcka både slitstyrka för isiga partier och den lite varmare -1-gradiga nysnön. Sikta på en lila tex start HF60.

 

Fäste: Ta ett mycket tunnt lager (järninvärmt) grundklister (t.ex chola) eller grönt. Blanda ett tunt lager skarklister med Start kallare universal. Täck ganska ordentligt med burk (blå/lila)

 

Motionär:

 

Glid: Duger med BWLF eller paraffin runt 0 till några minusgrader.

 

Fäste: Invärmt grundklister, sedan Start kallare universalklister. Täck sedan lite med lila burk.

 

När man täcker ett klister bör den färdiga klistrade skidan stått ordenligt kallt en stund. Klossa sedan på en burk (minst rumstempererad).

Link to comment
Share on other sites

Riktigt bra arrangemang, bra stavfäste och fina spår - blev dock bitvis rätt slitna på slutet när det blev varmare och det var ju väldigt många deltagare också! Riktigt kul. Efter förutsättningarna kunde det inte varit bättre. Nu ska det bli spännande och se seedningen.

 

Någon som kört med GPS och har koll på banlängden (min la av efter 2 km...)

Link to comment
Share on other sites

Riktigt bra arrangemang, bra stavfäste och fina spår - blev dock bitvis rätt slitna på slutet när det blev varmare och det var ju väldigt många deltagare också! Riktigt kul. Efter förutsättningarna kunde det inte varit bättre. Nu ska det bli spännande och se seedningen.

 

Någon som kört med GPS och har koll på banlängden (min la av efter 2 km...)

Min Garmin visade 44.60. Grymt bra preppat med tanke på förutsättningarna, sista varvet var det slitet men helt OK ändå. Stort tack till arrangören.

Är det någon som vågar gissa kring seedningen?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...