Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värmdöloppet 2011


jedimaster

Recommended Posts

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply
Beklagligt nog har vi varit tvungna att stänga ner vårat forum på Värmdöloppets hemsida. Framför allt är detta beklagligt för dem som vill lägga ut en förfrågan om att köpa eller sälja startplats.

 

Orsaken är att sidan bombarderats av inlägg för att misskreditera förutsättningarna för loppet. Inläggen är gjorda i olika namn men är gjorda av en och samma person. Denna person är en ansvarig person för ett annat seedningslopp samma helg. Personen i fråga borde ha mycket ringa vetskap om förutsättningarna för oss att kunna genomföra ett lopp. Detta är en mycket tråkig händelse' date=' som nu drabbar alla som seriöst vill diskutera loppet eller köpa/sälja startplats. Detta i en sport där varje lopp är en stor idéell insats för att öka intresset för skidsporten.[/quote']

Intressant att andra klubbar arrangerar "seedningslopp" för de som vill förbättra sin seedning i nästa Värmdölopp. För det är väl det som menas med detta begrepp (?)

Även Sälen och IFK Mora har seedningslopp som är seedningsgrundande för Värmdöloppet.

:) Jodå - både Wadköpingsloppet och Vasaloppet är seedningsgrundande till Värmdöloppet!

Nästa år kör vi väl plastspåren genom skogen, så både du och vi andra slipper skotta... ;) .

Link to comment
Share on other sites

Fantastikt bra lopp. Otroliga spår ända fram till sista varvet! Hoppas nu att Mora gör ett bra jobb med Seedningen :)

 

Körde på rött klister täckt med bläxtran och hade bergfäste hela vägen, tyvärr var fästet lika gott i nedförsbackarna, var nära flera ggr att köra kullebyttor framåt. Någon som lyckades bra med både fäste och glid?

Link to comment
Share on other sites

Svårt!

 

Tvåan i loppet var 62:a i VL 2010

 

Elit - 2.10

1 - 2.15

2 - 2.25

3 - 2.35

4 - 2.45

5 - 2.55

6 - 3.10

7 - 3.25

8 - 3.40

9 - 3.55

Tror på:

Elit - 2.10

1 - 2.19

2 - 2.29

3 - 2.40

4 - 2.50

5 - 3.05

6 - 3.20

7 - 3.35

8 - 3.50

9 - 4.05

Tveksamt om det blir något elitled, i så fall definitivt inte på 2:10, mööjligen att de två första kan få hamna i elitled, 2:08 kanske?

Tror på en led1-tid på 2.15

Link to comment
Share on other sites

Svårt!

 

Tvåan i loppet var 62:a i VL 2010

 

Elit - 2.10

1 - 2.15

2 - 2.25

3 - 2.35

4 - 2.45

5 - 2.55

6 - 3.10

7 - 3.25

8 - 3.40

9 - 3.55

Tror på:

Elit - 2.10

1 - 2.19

2 - 2.29

3 - 2.40

4 - 2.50

5 - 3.05

6 - 3.20

7 - 3.35

8 - 3.50

9 - 4.05

Tveksamt om det blir något elitled' date=' i så fall definitivt inte på 2:10, mööjligen att de två första kan få hamna i elitled, 2:08 kanske?

Tror på en led1-tid på 2.15[/quote']

Var inte så negtiv nu, låt oss ha hoppet kvar i ett par dygn till :)

Link to comment
Share on other sites

Fantastikt bra lopp. Otroliga spår ända fram till sista varvet! Hoppas nu att Mora gör ett bra jobb med Seedningen :)

 

Körde på rött klister täckt med bläxtran och hade bergfäste hela vägen, tyvärr var fästet lika gott i nedförsbackarna, var nära flera ggr att köra kullebyttor framåt. Någon som lyckades bra med både fäste och glid?

Zero skidor med glidvalla 5 cm bak och fram. Funkade fint, lite klentfäste ibland men då var det lättstakat. Jag gled bättre elle lika med alla runt mig (kom in på 2.46)

Link to comment
Share on other sites

Någon som kört med GPS och har koll på banlängden (min la av efter 2 km...)

45,2km visade min Garmin när jag kommit i mål.

 

Instämmer för övrigt med alla som berömt loppet, otroligt fina spår och utmärkt stavfäste, givet väderförutsättningarna.

Link to comment
Share on other sites

Trist att så många inte kom till start. Särskilt för oss som stod på väntlistan. Bl.a SvDs maratonbloggerska orkade inte bry sig om att sälja sin startplats. Men de flesta tänker ju som vanligt bara på sig själv.

Till nästa lopp kommer vi troligen lägga en inloggningsfunktion, så var och en får sköta sånt själva fram t o m torsdagen innan loppet. Sen inga byten då nummerlapparna spikas. Nu blev det kaos då vi hade fyra olika nummerlappsfärger för de olika klasserna, och folk skulle byta mellan dam kort (rosa) till herr lång (vit), eller från herr kort (lila) till dam lång (gul) osv. Så att första gula nummerlapp i mål var en herre, ställde till lite trassel vid prisutdelningen... (Alltså inte bara att ta frugans nummerlapp och köra!)

Link to comment
Share on other sites

Puh, 55 sekunder tillgodo för min del. Gränserna för respektive startled är ganska mycket snävare jämfört med förra årets tävling.

 

Och tack för ett mycket välarrangerat lopp! På något sätt känns det inte som om man åker runt i Stockholm utan snarare i Dalarna. Speciellt när man kör förbi stugorna någonstans i mitten av banan.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att seedningstiderna är märkligt snäva. Varför är det bara 8 minuter mellan de första leden när det finns andra lopp med snabbare tider som ändå har 10 min mellan leden.

 

Märkligt!

Instämmer!

 

Tror att förklaringen till den surt snäva seedningen är att de flesta Sthlmare är markant snabbare nu än tidigare snöfattiga år och att det var för få referenser från andra delar av landet (läs Dalarna). Har själv åkt redan 5 ggr mer i år på snö jmf med två år sedan.

 

Formen och tekniken bättre än någonsin, bra skidor och hyfsad dagsform. Ändå samma seedningsgrupp som i VL (dåligt glid – mycket fäste) och Värmdöloppet (väggen efter 30 km) förra året.

 

Det är väl bara att bita i det sura och åka något bondlopp, alternativt åka slalom mellan norrlänningarna i VL :-)

 

Någon som lyckade seeda upp sig i Värmdöloppet?

Link to comment
Share on other sites

Nu ligger det en 3.43 lång liten filmsnutt på hemsidan. Mest lite från starten och lite från mål.

 

www.varmdoloppet.se

 

(Seedningstider ska vara ganska hårda. Bosse Wallin sa före loppet, det som man kan läsa på Vasaloppets hemsida, att de bedömmer andras lopp lite hårdare. Ett bra lopp att seeda sig i om man inte är nöjd är nog ÖS eller Halvvasan under VL-veckan. Att vi har med ett 0-led från Värmdöloppet tyder på att vi har kvalitetsåkare med på banan.)

Link to comment
Share on other sites

Ett år som detta när skdiintresset är stort och alla kunnat träna massor är det väl rimligt att det är tuffare att seeda sig?

Ökat skidintresse? Ja självklart i Sthlm eftersom vi har snö :-)

Det borde inte påverka seedningstiderna enskilda lopp eftersom de flesta lever på förra årets VL resultat! Det är bara att trycka in fler i varje grupp.

 

Jag återkommer när jag har seedat upp mig något lopp norr om Sthlm (där de oftast har tillngång till snö på vintern).

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med om att seedningen skulle vara tuffare än andra lopp. Har ingen bra förklaring till att det är 8 minuter istället för 10 som är normalt. Kanske blev det lite klungkörning i täten? Själv så har jag fått led 2 i andra lopp, men tyckte att jag gjorde ett sämre lopp på Värmdöloppet och hamnade mycket riktigt på "fel" sida om gränsen till led 3, så för mig kändes seedningen klockren.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog att seedningen stämt rätt bra. Jag har åkt tre seedningslopp och i första missade jag 5an med några sekunder, i andra med någon minut och nu lyckades jag seeda upp mig med några minuter till godo Jag har legat rätt jämt i alla lopp jag deltagit i men på rätt sida sträcket i Värmdöloppet.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...