Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Västgötaloppet


jkes

Recommended Posts

6 dagar kvar till västgötaloppet. Många som skall åka? Verkar kunna bli ett fint lopp om vi ser till väderleken...

 

Ni som känner till terrängen. Hur är den? Loppet verkar gå på en 21 metersslinga i 2 varv. Tuffa stigningar? Finns samma slinga redan åkbar i Ulricehamn?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Jag skall åka loppet samt tränar på dessa banor på dagarna. jag förmodar att det blir ut på milslingan som är ganska kuperad sedan blir det väl resterande på golfbanan som är platt med mycke stakning, men ngn liten backe finns även där. 2 varv på denna bana för de som väljer den längre sträckan. Bansträckningen är väl inte helt avslöjad ännu vad jag vet men spårsystemet som finns tillgodo idag kommer väl att användas så det är bara till att komma hit och provåka innan. Jag har inte koll på antal höjdmeter men här kan kanske ngn annan bekräfta, tex mot stråkenloppet.

Blir det liknande bana som tidigare år så upplevs den väl ganska jobbig för motionären, men det är trevligt med lite växlande åkning också tycker jag. Att åka utan fäste tror jag inte ngn gör ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag skall åka loppet samt tränar på dessa banor på dagarna. jag förmodar att det blir ut på milslingan som är ganska kuperad sedan blir det väl resterande på golfbanan som är platt med mycke stakning, men ngn liten backe finns även där. 2 varv på denna bana för de som väljer den längre sträckan. Bansträckningen är väl inte helt avslöjad ännu vad jag vet men spårsystemet som finns tillgodo idag kommer väl att användas så det är bara till att komma hit och provåka innan. Jag har inte koll på antal höjdmeter men här kan kanske ngn annan bekräfta, tex mot stråkenloppet.

Blir det liknande bana som tidigare år så upplevs den väl ganska jobbig för motionären, men det är trevligt med lite växlande åkning också tycker jag. Att åka utan fäste tror jag inte ngn gör ;)

Hur är avslutningen på backarna?

Åkte Pilgrimsloppet i helgen och där avslutades många backar med feldoserade 90 graders kurvor, -inte kul när spåret bestod av 2 isränner.

Link to comment
Share on other sites

Ja du det finns faktiskt feldoserade kurvor både på mil slingan samt ute på golfbanan, men det är väl endast den på mil slingan inne i skogen som det blir trångt och lite farligt på, Eftersom jag ej vet bansträckningen ännu så är det svårt att förklara efter hur lång sträcka man åkt innan det lurigaste stället kommer, men då man åker ut från stadionområdet på mil slingan kommer man efter ca 1500m till en utförsbacke som nu i lättåkt före lätt blir en hastighet närmara 50km/h som avslutas med en bro och högersväng sedan följer direkt en lång uppförs backe och efter den så kommer feldoseringen i en högersväng i nästa utförsbacke där spåret är ganska smalt, men det är ju detta som kallas skidåkning ;) :)

Kommer man själv på träning är det inga problem men tätt ihop med en massa andra stollar som eldar på så.......

Link to comment
Share on other sites

Ja du det finns faktiskt feldoserade kurvor både på mil slingan samt ute på golfbanan, men det är väl endast den på mil slingan inne i skogen som det blir trångt och lite farligt på, Eftersom jag ej vet bansträckningen ännu så är det svårt att förklara efter hur lång sträcka man åkt innan det lurigaste stället kommer, men då man åker ut från stadionområdet på mil slingan kommer man efter ca 1500m till en utförsbacke som nu i lättåkt före lätt blir en hastighet närmara 50km/h som avslutas med en bro och högersväng sedan följer direkt en lång uppförs backe och efter den så kommer feldoseringen i en högersväng i nästa utförsbacke där spåret är ganska smalt, men det är ju detta som kallas skidåkning ;) :)

Kommer man själv på träning är det inga problem men tätt ihop med en massa andra stollar som eldar på så.......

Håller med här! Milspåret är egentligen bara lite kittlande under de två backar som beskrivs ovan. Å andra sidan kommer det att vara nypreparerade och troligen stenhårda spår i dessa utförslöpor vilket underlättar jämfört med helgens isiga grunda spår.

 

Vart är bron förresten? Den har jag helt missat...

 

Efter ca 6km på milspåret (vilket borde bli efter ca 10km och 30 km) så kommer man till en 2-300m lååååång uppförsbacke. Den tycker jag nog är ett värre problem än utförskörningen. Ner kommer man ju alltid :-)

 

 

Någon som har börjat fundera på valla? Det verkar bli klister som gäller?

Link to comment
Share on other sites

Bron kommer i botten på denna första långa utförslöpa, man åker över en liten bäck när man är som lägst, det är precis efter bäcken som man svänger upp åt höger. Bron har inga räcken så därför märker man den inte. Men skulle man komma fem man brett så.....nä det är nog inga problem.

 

Den långa uppförsbacken startar ju med 2-300m lite jobbigare sedan följs den av lite flakt parti sedan ytterligare ca 500m uppför igen men det partiet är inte så många höjdmeter så här stakar man lätt uppför ;) eller fint diagonalparti.

 

Valla blir lördagens pyssel :)

Link to comment
Share on other sites

Det är samma bana, ut på milen, ner till banvallen, och upp mot golfbanan -. sen ett varv till...Ca 600 höjdmeter. Stråken ca 500m. Men Stråkens tyngstastigning känns tyngre map de många långa sockriga saxbackarna. Uhamn har bättre diagonal-åkbackar som troligtvis håller bra spår även andra varvet. Alltså ingen större skillnad i totalbelastning Stråken - Uhamn.
Link to comment
Share on other sites

Ja spåren borde hålla bra förmodar jag, de är riktigt bra nu.

 

Loppen går i samma terräng och banor men skilnaden blir väl start och mål. Ulricehamnsloppet start och mål på skidstadion som det brukar samt Västgötaloppet start och mål i anslutning till golfbanan vid Hesters industriområde.

 

600 höjdmeter :/ det blir såpass..inte undra på att man blir trött då.

Link to comment
Share on other sites

nu är banprofilen ute på hemsidan. Är lite förvånad över att man t ex stryker den delen av elljusspåret som ringlar sig in runt skidstadion. Då hade man kanske fått ihop 42km..

 

Är det någon som har koll på vad som händer när man har åkt såpass långt att man är inne på den del där femman och tian har gått ihop efter den "extraögla" tian gör upp mot golfbanan? Ser ut som svartvita spåret en sväng? Är det superkuperat?

Link to comment
Share on other sites

nu är banprofilen ute på hemsidan. Är lite förvånad över att man t ex stryker den delen av elljusspåret som ringlar sig in runt skidstadion. Då hade man kanske fått ihop 42km..

Anledningen till att det inte går på eljusspåret runt skidstadion är att det är GM denna helg, http://gm2011.uifskidor.nu/

 

Är det någon som har koll på vad som händer när man har åkt såpass långt att man är inne på den del där femman och tian har gått ihop efter den "extraögla" tian gör upp mot golfbanan? Ser ut som svartvita spåret en sväng? Är det superkuperat?

Ja, det går på det svartvita spåret en bit. Kuperat ja, antingen uppför eller nedför.

 

 

 

 

För er som känner till det svartvita spåret vill jag påvisa hur GM 30km skall köras dagen innan.

4*7,5km http://gm2011.uifskidor.nu/images/stories/PDF/gm2011_7komma5.pdf

Man skulle haft detta spår på Västgötaloppet och många skulle aldrig komma i mål =)

Link to comment
Share on other sites

Vad finns det för nackdelar med att åka tävlingsklass jämför med motionsklass?...

 

Jag är anmäld i motionsklassen men undrar om det vore en vettig idé att byta till tävlingsklass och ställa sig sist i startledet för tävlingsklassen (för att slippa komma snortidigt och ställa sig bland de första i motionsledet)?

 

Jag tror väl egentligen inte att jag kommer kunna seeda mig något inför VL utan kör mest Västgötaloppet som ett "testlopp" (började åka skidor i November så jag vill prova på några mindre lopp innan VL) men jag körde 3 mil på 2.45 förra helgen och, vem vet, om det kanske gick att pressa sig lite och komma upp i trakterna kring 3.20 för 4 mil (som krävdes förra året för startgrupp 9). Känns samtidigt dumt att köra i tävlingsklass när jag misstänker att de som kör snabbast i motionsklass troligtvis är många gånger snabbare än mig...

 

Brukar det vara knökat i startleden, eller kan man avancera sig upp från motionsklass nog att komma till seedningsbar tid? Jag har ett lopp till jag ska köra i februari som också är seedningsgrundande så det kanske är smartare att köra det i tävlingsklass istället när man fått lite mer kött på benen?

Link to comment
Share on other sites

Hmm... såg nu resultatlistorna från 2010 och det verkar ju finnas gott om motionssnubbar som kört fort och inte så många i tävlingsklass som kör långsamt så det kanske inte är hela världen att köra i motionsklass så länge man inte står allt för långt bak i det ledet.

 

Nån som vet hur förutsättningarna var förra året? Temperatur, spår, etc?

Link to comment
Share on other sites

Mekis, Du som är fullutrustad runt handlederna ;) har du åkt startdelen som är aktuell? har du isf koll på hur mycket det stiger direkt ut från start för det börjar med en skaplig uppförs körare från "bleckan" tills man når toppen ovanför golfstugan, alltså första 1000m? Jag åkte banan igår och uppskattar det till kanske 40-50 höjdmeter, men det är väl trångt i den backen så det går väl inte så fort.. :)
Link to comment
Share on other sites

Mekis, Du som är fullutrustad runt handlederna ;) har du åkt startdelen som är aktuell? har du isf koll på hur mycket det stiger direkt ut från start för det börjar med en skaplig uppförs körare från "bleckan" tills man når toppen ovanför golfstugan, alltså första 1000m? Jag åkte banan igår och uppskattar det till kanske 40-50 höjdmeter, men det är väl trångt i den backen så det går väl inte så fort.. :)

Nej, inte än. Blev ingen mer skidåkning igår än den timmen på skidstadion med knattarna.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... såg nu resultatlistorna från 2010 och det verkar ju finnas gott om motionssnubbar som kört fort och inte så många i tävlingsklass som kör långsamt så det kanske inte är hela världen att köra i motionsklass så länge man inte står allt för långt bak i det ledet.

 

Nån som vet hur förutsättningarna var förra året? Temperatur, spår, etc?

ca -15grader vid start. Fasta spår och glidet var som det brukar vid den temperaturen, trögt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... såg nu resultatlistorna från 2010 och det verkar ju finnas gott om motionssnubbar som kört fort och inte så många i tävlingsklass som kör långsamt så det kanske inte är hela världen att köra i motionsklass så länge man inte står allt för långt bak i det ledet.

 

Nån som vet hur förutsättningarna var förra året? Temperatur, spår, etc?

-16 kanonfina spår hela vägen. Du tjänar alltid på att slippa köa.

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om valla utifrån prognoserna? Är nybörjare så jag är lite osäker på hur jag ska göra, men vill gärna lära mig...

 

Det ser ju ut att bli någon plusgrad på lördag och sedan frysa på under natten och sedan -2 på söndagen. Då är det väl lämpligt med klister? Typ tunt med blått klister i botten och violett klister i toppen?

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om valla utifrån prognoserna? Är nybörjare så jag är lite osäker på hur jag ska göra, men vill gärna lära mig...

 

Det ser ju ut att bli någon plusgrad på lördag och sedan frysa på under natten och sedan -2 på söndagen. Då är det väl lämpligt med klister? Typ tunt med blått klister i botten och violett klister i toppen?

Ser ut som det blir klisterföre. Som du säger, blått i botten alt. ngt annat grundklister (värms in) och sedan violett på topp.

Blir nog hårda snabba spår :-)

Link to comment
Share on other sites

Mekis, Du som är fullutrustad runt handlederna ;) har du åkt startdelen som är aktuell? har du isf koll på hur mycket det stiger direkt ut från start för det börjar med en skaplig uppförs körare från "bleckan" tills man når toppen ovanför golfstugan, alltså första 1000m? Jag åkte banan igår och uppskattar det till kanske 40-50 höjdmeter, men det är väl trångt i den backen så det går väl inte så fort.. :)

På kartan är det 8 st 5m kurvor alltså dryga 40 m En tuff start som kommer igen på andra varvet, men det är iof bra att det blir lite spridning direkt. Lite rädd för att det kan gå väl fort i en del nedförsbackar om väderleksprognoserna håller i sig. Vad tror ni som har hemmabana?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...