Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tomas Bredberg vinnare av Stora Skidsprspriset 2020

Stomprogram rullskidor 2020

Slutresultat i Skandinaviska cupen

Mattias Nilsson och Fredrik Uusitalo slutar som landslagstrnare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Västgötaloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
102 svar till detta ämne

Citius

Citius

Medlem

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg
Ngn som vet hur seedningen går till på västgötaloppet?
Står bara att de räknar med 5 startled och seedning efter att man hämtat nummerlappen. Hur var det förra året?

bohusgranit

bohusgranit

Medlem

• Members
  • Pip
  • 179 inlägg
Någon som vet om dom kommer lägga ut banprofilen på hemsidan och hur seedningen går till? det vore även bra med vallatips! Startlistan hade varit kul att se.

perg

perg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg
Vad tror ni om valla utifrån prognoserna? Är nybörjare så jag är lite osäker på hur jag ska göra, men vill gärna lära mig...

Det ser ju ut att bli någon plusgrad på lördag och sedan frysa på under natten och sedan -2 på söndagen. Då är det väl lämpligt med klister? Typ tunt med blått klister i botten och violett klister i toppen?

Citius

Citius

Medlem

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg

Vad tror ni om valla utifrån prognoserna? Är nybörjare så jag är lite osäker på hur jag ska göra, men vill gärna lära mig...

Det ser ju ut att bli någon plusgrad på lördag och sedan frysa på under natten och sedan -2 på söndagen. Då är det väl lämpligt med klister? Typ tunt med blått klister i botten och violett klister i toppen?

Ser ut som det blir klisterföre. Som du säger, blått i botten alt. ngt annat grundklister (värms in) och sedan violett på topp.
Blir nog hårda snabba spår :-)

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Mekis, Du som är fullutrustad runt handlederna ;) har du åkt startdelen som är aktuell? har du isf koll på hur mycket det stiger direkt ut från start för det börjar med en skaplig uppförs körare från "bleckan" tills man når toppen ovanför golfstugan, alltså första 1000m? Jag åkte banan igår och uppskattar det till kanske 40-50 höjdmeter, men det är väl trångt i den backen så det går väl inte så fort.. :)

På kartan är det 8 st 5m kurvor alltså dryga 40 m En tuff start som kommer igen på andra varvet, men det är iof bra att det blir lite spridning direkt. Lite rädd för att det kan gå väl fort i en del nedförsbackar om väderleksprognoserna håller i sig. Vad tror ni som har hemmabana?
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

perg

perg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg
Nån som vet om det händer något "skoj" efter målgång som gör det värt att stanna kvar (räknar inte direkt med prispallsplacering ;) )? Funderar på att dra hem och duscha istället så jag slipper bussas fram och tillbaka och trängas.. hmm..

PHIF

PHIF

Medlem

• Members
  • Pip
  • 425 inlägg
Everest: jag var uppe igår kväll och körde från start o mål området på den aktuella banan. Det gick mycket lätt utför och farterna blev höga, det finns ett flertal kurvor i utförslöpor både på milen och golfbanan som faktiskt är svåra att trampa runt även då man åker helt ensam. Med fulla spår kommer man lätt kroka ihop mm.

Om snöförhållandena blir desamma på söndag kommer det bli ganska snabbåkt tror jag. Temp igår kväll var -10 och jag körde på vr40 som gav bra bett. (Men det är inte sagt att vr40 funkar på söndag ;) (klister Lr ngn mjukare burk)

Inför varvning på 40 km eller målgång på 20km är det ju nästan lika mycket nerför sista 500m in mot mål de som det är stigning ut från start/varvning ca 35-40 höjdmeter. Här går det fort och man får passa upp så man står på benen i några svängar :)

perg: om du vill göra ngt skoj på söndag em så kan du följa med in på emballator och packa lite färgburkar, vi har mycket att göra på jobbet nämligen ;)

Redigerat av PHIF, 28 januari 2011 - 07:04 .

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 369 inlägg

Lite rädd för att det kan gå väl fort i en del nedförsbackar om väderleksprognoserna håller i sig. Vad tror ni som har hemmabana?

Jag körde några varv på milspåret (alltså östra delen av banan) i går kväll. Det gick ganska fort utför, men man behöver inte ploga och det är inga problem när man är ensam i spåret. Men jag kan just tänka mig hur det blir med 800 medtävlare runt omkring. Vissa plogar, vissa ramlar, ja ni vet...

Jakko

Jakko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg
Då gäller det att komma långt fram under första varvet för att slippa plogarna.
Andra varvet förhoppningsvis lite glesare...

PHIF

PHIF

Medlem

• Members
  • Pip
  • 425 inlägg
Tilläggas skall att förutom vissa orosmoment som säkerligen uppstår i några utförslöpor så är det riktigt fina banor, men jobbigt blir det :)

bohusgranit

bohusgranit

Medlem

• Members
  • Pip
  • 179 inlägg
Hur är det med stavfästet, Funkar exel`s racingtrugor?

PHIF

PHIF

Medlem

• Members
  • Pip
  • 425 inlägg
Mycket mycket bra och hårt underlag, men ytterstav i ytterspår kan naturligtvit sjunka igenom på sina ställen, nu när det förmodligen blir fler spår i bredd, men riktigt hårt annars. :)

bohusgranit

bohusgranit

Medlem

• Members
  • Pip
  • 179 inlägg
Då får man väl hålla sig i innerspår då. Tack för info

PHIF

PHIF

Medlem

• Members
  • Pip
  • 425 inlägg
Som prognosen visar nu så blir det kanonfint :) om de spårar om på lördag vilket jag tror de gör med ngn plusgrad så blir det perfekt med några grader kallt på natten och förmidagen på söndag. Blir nog inga problem med stavfästet ngn stans :)

Citius

Citius

Medlem

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg
Har ngn koll på hur seedningen går till på detta lopp?
(framgår inte av informationen på hemsidan).

M_Claesson

M_Claesson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 139 inlägg
... Undrar hur man ska valla på söndag, vad tror ni?

Jag har inte något klister i min ägo så får köpa imorgon om det behövs. Eller tror ni att man kan klara sig med kletig burk? Snön kommer ju troligen fortfarande vara kall.

Så, jag söker tips!

- Vilket klister ska jag köpa?
- Kan man kleta ut klistret med tummen ovanpå befintlig burkvalla? (Har inte någon vallningsutrustning alls nämligen.. Åker mer än samlar saker vilket slår tillbaka på mig nu...)

perg

perg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg

... Undrar hur man ska valla på söndag, vad tror ni?

Jag har inte något klister i min ägo så får köpa imorgon om det behövs. Eller tror ni att man kan klara sig med kletig burk? Snön kommer ju troligen fortfarande vara kall.

Så, jag söker tips!

- Vilket klister ska jag köpa?
- Kan man kleta ut klistret med tummen ovanpå befintlig burkvalla? (Har inte någon vallningsutrustning alls nämligen.. Åker mer än samlar saker vilket slår tillbaka på mig nu...)

Om du kan lägga klister ovanpå eller inte kan jag inte svara helt säkert, men det borde funka om du inte kan ta bort det tycker jag spontant.

Vad gäller att smeta ut det med tummen beror det lite på hur mjukt klistret är. Jag förvärmde båda tuber (blått och violett) under rinnande kokhett vatten innan jag smetade ut först. Sen använde jag varmluftspistol när jag tog det blåa klistret, men det violetta förvärmde jag bara tuben i vattnet.. gick att smeta tillräckligt ändå. Men jag tror man hade klarat sig med vattenvärmningen om man bara tog i lite mer även med det blåa...

Kanske funkar i nödfall med en vanlig hårtork om du inte har någon varmluftspistol/vallajärn?

M_Claesson

M_Claesson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 139 inlägg
Hårtork kan iofs fungera! Testar dock att värma i vatten först..

Tror du det är violett som gäller på söndag?

Funderar på vad jag ska försöka få tag i, Skigo XC violett (+3/-4) eller kanske något av Swix universalklister?

Kollar lite på K22n VM Universal
"För grovkornig snö ,+10/-3°C " Kan det fungera bättre tro?

Är den allmänna uppfattningen annars att det är kört med mjuk burkvalla? Har fungerat toppen med SkiGo XC Röd runt nollan resten av vintern, men risken finns ju att det blir lite för isigt.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 369 inlägg
Efter att ha testat spåren torsdag kväll lutar jag åt klister täckt med burkvalla. Det låg ett tunt lager (1-2 cm eller så) nysnö ovanpå den gamla snön, men om de kör upp nya spår på lördagen kommer den att blandas ner. Kommer det ingen ny snö före start så blir det nästan bara gammal, tidigare blöt och sedan omfrusen snö.

Jag funderar på att ta samma valla som på Stråken. Nej inte likadan, samma. Kanske får bättra på den lite bara.

perg

perg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg
Nu verkar det bli kallare på söndagen. -9°C mitt på dagen med nysnö (0.7mm) på morgonen enligt yr.no:
http://www.yr.no/ste...ehamn/helg.html

Fast SMHI säger -2°C och ingen snö... Vem har rätt tro? ;)
http://bit.ly/e0PIQp

Edit: fick köra bit.ly på smhi-adressen som kapades av forumet annars..

Redigerat av perg, 28 januari 2011 - 23:28 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar