Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tomas Bredberg vinnare av Stora Skidsprspriset 2020

Stomprogram rullskidor 2020

Slutresultat i Skandinaviska cupen

Mattias Nilsson och Fredrik Uusitalo slutar som landslagstrnare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Västgötaloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
102 svar till detta ämne

Citius

Citius

Medlem

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg

Nu verkar det bli kallare på söndagen. -9°C mitt på dagen med nysnö (0.7mm) på morgonen enligt yr.no:
http://www.yr.no/ste...ehamn/helg.html

Fast SMHI säger -2°C och ingen snö... Vem har rätt tro? ;)
http://bit.ly/e0PIQp

Edit: fick köra bit.ly på smhi-adressen som kapades av forumet annars..

SMHI och YR har nog "lika rätt". Du har tittat på vädret för helgen 5-6 feb hos yr.
Här är rätt yr.no väder http://www.yr.no/ste...e_for_time.html

-4, ingen snö.

perg

perg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg

Nu verkar det bli kallare på söndagen. -9°C mitt på dagen med nysnö (0.7mm) på morgonen enligt yr.no:
http://www.yr.no/ste...ehamn/helg.html

Fast SMHI säger -2°C och ingen snö... Vem har rätt tro? ;)
http://bit.ly/e0PIQp

Edit: fick köra bit.ly på smhi-adressen som kapades av forumet annars..

SMHI och YR har nog "lika rätt". Du har tittat på vädret för helgen 5-6 feb hos yr.
Här är rätt yr.no väder http://www.yr.no/ste...e_for_time.html

-4, ingen snö.

Ah, my mistake! Trodde det var "nästa helg" fram till måndag typ... ;)

fr.ol

fr.ol

Medlem

• Members
  • Pip
  • 70 inlägg
Har det kommit nysnö i Ulricehamn under natten?

Hör gärna av er ni som bor i spåret och berätta hur snön är mm?

Jakko

Jakko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg
ja dags att bestämma valla för oss som vallar ikväll o kör bil. För det finns inga möjligheter att gå inomhus o få tillgång till värme för klistervallning antar jag?

Funderar nu på Start Wide och Roda Violett i en blandning. Täcka med burkvalla om det är nysnö? Har inte kunskaper nog om hur det funkar. Antar att nysnön och klister inte är en bra kombi?

Skicka gärna in era vallatips!

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Har ngn koll på hur seedningen går till på detta lopp?
(framgår inte av informationen på hemsidan).

Finns ute nu.

http://www.vastgotal...da=tavlingsinfo

Ser helt OK ut. Eftersom det knappast blir mer än ca 10 st i led 0 så kan man komma långt fram om lägger ut skidorna tidigt i led 1.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

teton

teton

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg
Kolla spåren nyss. Ligger ett par cm nysnö på spåren. Och de har inte pistat än. Men de var på gång. Så de blir väl en blandning av ny & gammal natursnö.
Vågar man köra med bara klister eller ska man toppa med burk ?

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 237 inlägg

Finns ute nu.

Ser helt OK ut. Eftersom det knappast blir mer än ca 10 st i led 0 så kan man komma långt fram om lägger ut skidorna tidigt i led 1.

Får se om jag får till min seedning då. Har ju inte åkt någon av dom loppen dom har som referens, men har ju Led 1 ifrån et par andra liknade lopp.
Tänkte ju ligga i suget av dig Everest i nerförsbackarna och gå om i uppförsbackarna :)
Om jag nu kommer fram till Led 1...

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Kolla spåren nyss. Ligger ett par cm nysnö på spåren. Och de har inte pistat än. Men de var på gång. Så de blir väl en blandning av ny & gammal natursnö.

När kom nysnön, det har väl varit plus efteråt? Svårt att säga hur man skall göra innan man sett spåren men grundtipset är väl att man skall toppa med burk.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Finns ute nu.

Får se om jag får till min seedning då. Har ju inte åkt någon av dom loppen dom har som referens, men har ju Led 1 ifrån et par andra liknade lopp.
Tänkte ju ligga i suget av dig Everest i nerförsbackarna och gå om i uppförsbackarna :)

Får hoppas du lyckas tjata upp dig så du inte har ngt att skylla på när jag åker om dig i uppförsbackarna:) Kör du i den röda Björnstorpsdräkten?

teton

teton

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg

När kom nysnön, det har väl varit plus efteråt? Svårt att säga hur man skall göra innan man sett spåren men grundtipset är väl att man skall toppa med burk.

Den är väl nån dag gammal men de är fortfarande vitt på träden, så de har inte töat så mkt. Var kramsnö och bara strax över nollan.
Man kan kanske skippa klister o bara köra burk. Typ v45 o lite v55 ?
Slipper helst klister då jag knappt aldrig vallat med de...

LF 8 funkar väl som glid ? Har inga HF o tänker inte köpa:)

Mekis

Mekis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 107 inlägg

Den är väl nån dag gammal men de är fortfarande vitt på träden, så de har inte töat så mkt. Var kramsnö och bara strax över nollan.

Postad bild

Har precis varit och kört ett varv på golfbanan, markeringen på bilden är där starten tar vid på spåret. Pistmaskinen körde för fullt och det blir ett fint resultat då snön är fuktig och temperaturen sjunker. Jag körde på klister, i botten var det "hänt i veckan" och jag toppade med Start universal och några punkter med Rode Rossa i trampet. Lätt ifrysning mot slutet i en springbacke men inga problem vid åkning. Men imorgon blir det helt andra förutsättningar. Bara burkvalla tror jag inte på.

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 237 inlägg

Finns ute nu.

Får hoppas du lyckas tjata upp dig så du inte har ngt att skylla på när jag åker om dig i uppförsbackarna:) Kör du i den röda Björnstorpsdräkten?

japp jag syns i den röda fina dräkten och röd mössa

M_Claesson

M_Claesson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 139 inlägg
Snabb fråga:

Om det enda jag har att tillgå i vallaväg är Skigo Blå XC, Röd XC, Orange XC och silerklister (-1/+3). HUr beter jag mig då för att ha så bra chanser som går imorgon?

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg

http://forumbilder.s...154945P15e5.jpg

Har precis varit och kört ett varv på golfbanan, markeringen på bilden är där starten tar vid på spåret. Pistmaskinen körde för fullt och det blir ett fint resultat då snön är fuktig och temperaturen sjunker. Jag körde på klister, i botten var det "hänt i veckan" och jag toppade med Start universal och några punkter med Rode Rossa i trampet. Lätt ifrysning mot slutet i en springbacke men inga problem vid åkning. Men imorgon blir det helt andra förutsättningar. Bara burkvalla tror jag inte på.

"hänt i veckan". Klockrent uttryck :D

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg
Blev ett fint lopp i solskenet. Mycket bra spår första varvet ngt sämre på andra på de kuperade avsnitten. Några nedförsbackar var lite småluriga men det är bra att träna på det. Totalt sett väldigt välarrangerat. Själv var jag väldigt seg dock, men tror jag slog Skåningen i alla fall.

teton

teton

Medlem

• Members
  • Pip
  • 33 inlägg
Helt ok spår o skönt väder. Men jag undrar vem de som kommer på de här med seedningen !? Fungerar inte överhuvudtaget.Tycker de är ett stort skämt. Är de så illa att åkare helt enkelt bara ställer sig i led längre fram som de inte hör hemma i ?
Tog 12 km innan man kom in i rätt åktempo, då är de något som inte stämmer.
Får väl va lika jävlig själv nästa gång. För detta var inte sportsligt.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 366 inlägg
Det var upplagt för skidfest.

Det blev - fiasko!

En plogande dam förstörde min dag (och mina skidor).

Jag fick en bra position i mitt startled, en bra start och hade hyggliga skidor. Spåren var bra och jag kände mig pigg. Efter 7 km var jag i hög fart på väg förbi en dam som plogade i andra spåret. Utan att se sig om bytte hon spår precis framför mig, och jag brakade rätt in i henne. Vi for ut i skogen, och hela bindningen slets loss från min skida. Det var bara att försöka gå(!) till nästa vätskekontroll och bryta.

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 237 inlägg

Blev ett fint lopp i solskenet. Mycket bra spår första varvet ngt sämre på andra på de kuperade avsnitten. Några nedförsbackar var lite småluriga men det är bra att träna på det. Totalt sett väldigt välarrangerat. Själv var jag väldigt seg dock, men tror jag slog Skåningen i alla fall.

Fina spår ja!
Och nog slog du mig, med råge skulle jag tro!
Jag hade iallafall misslyckats totalt med vallningen och hade inget fäste. Så jag hade inte en chans i stigningarna.
Längdskidor är otroligt roligt med bra skidor, med inget fäste är det trist som bara den.
Och med min form går det helt enkelt inte att staka en sån här bana så jag klev av vid varvningen och åkte hem. Klent javisst!

Men det var bra preparerat. Det gick bra fort nerför och det var tufft när man inte visste om det var rakt eller svängde längst ner.

Vad jag längtar till rullskidsäsongen nu :) Med bergfäste!

M_Claesson

M_Claesson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 139 inlägg
strax under 3 timmar och riktigt nöjd. Kanonglid med LF8 och bergfäste utan ifrysning hela vägen med Skigo XC Röd

Citius

Citius

Medlem

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg
Fina spår första varvet. Andra varvet sönderplogat. Hade lite svårt med balansen i svängarna och far ut i skogen tre ggr under första varvet. ;-(

Jag hade fått för mig att banan var flack... men ack vad fel jag hade. Fick 790 höjdmeter. Kan jämföras med Landvetter långlopp: 490m, stråkenloppet: 584meter stigning.

Såg flera grova krascher på andra varvet med varvande åkare som ej kunde hålla undan för plogande varvade åkare. Hoppas det gick bra för alla!?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar