Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tomas Bredberg vinnare av Stora Skidsprspriset 2020

Stomprogram rullskidor 2020

Slutresultat i Skandinaviska cupen

Mattias Nilsson och Fredrik Uusitalo slutar som landslagstrnare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Västgötaloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
102 svar till detta ämne

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Blev ett fint lopp i solskenet. Mycket bra spår första varvet ngt sämre på andra på de kuperade avsnitten. Några nedförsbackar var lite småluriga men det är bra att träna på det. Totalt sett väldigt välarrangerat. Själv var jag väldigt seg dock, men tror jag slog Skåningen i alla fall.

Fina spår ja!
Och nog slog du mig, med råge skulle jag tro!
Jag hade iallafall misslyckats totalt med vallningen och hade inget fäste. Så jag hade inte en chans i stigningarna.
Längdskidor är otroligt roligt med bra skidor, med inget fäste är det trist som bara den.
Och med min form går det helt enkelt inte att staka en sån här bana så jag klev av vid varvningen och åkte hem. Klent javisst!

Men det var bra preparerat. Det gick bra fort nerför och det var tufft när man inte visste om det var rakt eller svängde längst ner.

Vad jag längtar till rullskidsäsongen nu :) Med bergfäste!

Tråkigt! Men funderade hela andra varvet varför man skall ha fäste överhuvudtaget. Antingen stakar man uppför i de mänskliga backarna. Det går oftast minst lika fort som att diagonala även med hyfsat fäste. I de branta backarna finns ändå inga spår och det är rätt sockrigt eftersom alla saxat och då är det ju lika bra att saxa själv oxå. Återstår en del relativt få halvbranta backar där stigningen är sådan att det finns spår kvar. Men på första varvet lönade det sig troligen med fäste men det är ju väldigt svårt att avgöra hur mkt man tjänar på bättre glid utan fäste och det är säkert väldigt individuellt.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
Hej, skriv gärna vilka fästvallor som funkade och vilka som inte gjorde det!!

Själv körde jag på krundklister + Swix KR50 klister. På det la jag 2 lager violett burk + ett lager blåextra.

Detta borde ju varit super men jag hade inte speciellt bra fäste efter första milen. Får för mig att det var lite bättre i början. Nån som har nån ide varför det inte var superfäste? (glidet var det inget fel på)

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 237 inlägg

Blev ett fint lopp i solskenet. Mycket bra spår första varvet ngt sämre på andra på de kuperade avsnitten. Några nedförsbackar var lite småluriga men det är bra att träna på det. Totalt sett väldigt välarrangerat. Själv var jag väldigt seg dock, men tror jag slog Skåningen i alla fall.

Fina spår ja!
Och nog slog du mig, med råge skulle jag tro!
Jag hade iallafall misslyckats totalt med vallningen och hade inget fäste. Så jag hade inte en chans i stigningarna.
Längdskidor är otroligt roligt med bra skidor, med inget fäste är det trist som bara den.
Och med min form går det helt enkelt inte att staka en sån här bana så jag klev av vid varvningen och åkte hem. Klent javisst!

Men det var bra preparerat. Det gick bra fort nerför och det var tufft när man inte visste om det var rakt eller svängde längst ner.

Vad jag längtar till rullskidsäsongen nu :) Med bergfäste!

Tråkigt! Men funderade hela andra varvet varför man skall ha fäste överhuvudtaget. Antingen stakar man uppför i de mänskliga backarna. Det går oftast minst lika fort som att diagonala även med hyfsat fäste. I de branta backarna finns ändå inga spår och det är rätt sockrigt eftersom alla saxat och då är det ju lika bra att saxa själv oxå. Återstår en del relativt få halvbranta backar där stigningen är sådan att det finns spår kvar. Men på första varvet lönade det sig troligen med fäste men det är ju väldigt svårt att avgöra hur mkt man tjänar på bättre glid utan fäste och det är säkert väldigt individuellt.

Man skall nog vara mentalt inställd på att staka då cokså.
Den första milen försökte jag använda benen hela tiden trots att det inte gick. Det tar då fruktansvärt på armarna.
Andra milen sket jag i det och stakade enbart, förutom någon enstaka saxbacke. OCh det var ju faktiskt mindre jobbigt att staka uppför. Körde om eller illafall jämt med dom som diagonalde då.
Ny tävling nästa helg.
Bara bryta ihop och komma igen

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg

Själv körde jag på krundklister + Swix KR50 klister. På det la jag 2 lager violett burk + ett lager blåextra.

Detta borde ju varit super men jag hade inte speciellt bra fäste efter första milen. Får för mig att det var lite bättre i början. Nån som har nån ide varför det inte var superfäste? (glidet var det inget fel på)

1 lager Rode blå i botten och 1 lager violett på topp. Kort zon och tunna lager gav halvbra fäste, men finfint glid.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

1 lager Rode blå i botten och 1 lager violett på topp. Kort zon och tunna lager gav halvbra fäste, men finfint glid.

Ett lager tunt med Chola (grundklister), ngt tjockare med Rhode Universal klister sedan tre tunna lager med Swix VR45. Bra fäste och glid dock lite sämre fäste mot slutet men då stakade eller saxade jag mest ändå. Tror inte det spelar så stor roll exakt vilka klister och burkar man använder så länge de ligger inom den rimliga gränsen för temperaturen. Så alternativet ovan var säkert likvärdigt med mitt. Men det bör definitivt vara väl utjämnat för att få glid och tillräckligt tjockt för att få fäste och hålla hela vägen.

Citius

Citius

Medlem

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg
Reslutaten ligger nu ute på: http://www.vastgotal.../?sida=resultat

Skall vi traditionsenligt gissa seedning?

Min gissning (lite mindre postiv då min stråkenloppsgissning slog helt fel):
Vinnare Bill Impola: 1,43,47
Elit: 1,48
Led 1: 1:56
Led 2: 2:04
Led 3: 2:14
Led 4: 2:24
osv, +10 min för varje led.

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Reslutaten ligger nu ute på: http://www.vastgotal.../?sida=resultat

Skall vi traditionsenligt gissa seedning?

Min gissning (lite mindre postiv då min stråkenloppsgissning slog helt fel):
Vinnare Bill Impola: 1,43,47
Led 3: 2:14
Led 4: 2:24
osv, +10 min för varje led.

Jo gissningar blir det ju - analysera är ingen ide:)
VL gillar uppenbarligen inte att det är många deltagare på stora skidlopp i Västergötland.
Titta tex på marginalen från VL-10:an på Stråkenloppet till led 9 - 32 minuter! finns inget annat lopp som ens är i närheten av den lilla marginalen även om man räknar %. Och då är det en kuperat lopp och nästan ingen lyckades seeda upp sig ens från led4/5 Nu vann ju iof en Dalaåkare i Västgötaloppet:) Men jag tror mer på detta om ""logiken"" från Stråken skall följas:

Led 1: 1:54
Led 2: 2:01
Led 3: 2:08
Led 4: 2:15
Led 5: 2:22
Led 6: 2:32
Led 7: 2:42
Led 8: 2:57
Led 9: 3:12

Sickeln

Sickeln

Medlem

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg
Ja i år är det hårt seedat som gäller tydligen
Så här blir rätt rad

Elit: 1,47 (endast 1 åkare trots att 2an o trean står i 0ledet)
Led 3: 2:12
Led 4: 2:20
+9 min härifrån

M_Claesson

M_Claesson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 139 inlägg
Jag kan svara på vallafrågan igen, bara för att jag är så j*kla nöjd med hur det hela fungerade!

Fäste: 5 lager Skigo Röd XC (0/-2) - Kanonfäste hela vägen. Diagonalade väldigt lite, men gillar att ha bra fäste när jag stakar med frånskjut.

Glid: LF8. Kändes som om det blev lite sämre efter kanske 35km, fram tills dess var det toppen. Efter det kan det också ha varit motorn som var lite segare än innan...

Tycker det på det stora hela var ett bra arrangemang, men startbacken var helt poänglös tycker jag. Alla trängdes som sillar första vändan = saxa hela vägen för det går inte att ta sig fram snabbare än så. Första kilometern tog över 9 minuter.. Andra vändan var bättre, men backen tog ändå nästan 6min30s.

Delarna av banan som gick på lassalyckans svartvita elitspår var katastrof. Socker utför = inte kunna få med sig någon fart alls och socker uppför = bara saxa som gäller. En kille bredvid mig konstaterade krasst att "Det är tur att man inte är elitåkare. Då hade man varit tvungen att springa upp här. Och det tror jag inte går."

Mitt hemliga mål som skulle göra mig supernöjd var 3timmar. Gick imål på 2.59.55. Bra timing eller?
(Varvade dock på ca 1:26, andra halvan var det mycket inbromsningar bakom plogande åkare + en vurpa som gjorde att det blev lite jobbigare i slutet)

peter67

peter67

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg
Fästvallning Toko base grundvax och VR50. Glid BWLF.
Resulterade i mycket bra fäste men sämre glid relativt omgivningen. Tiden blev drygt 2.30. Man fick ha huvudet på skaft helt enkelt för att inte krocka i loppet eller åka omkull och jag hade turen att stå på benen loppet igenom.

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
oerhört förvånad om de går att komma i elit på de loppet överhuvudtaget...
Train hard win easy!

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

oerhört förvånad om de går att komma i elit på de loppet överhuvudtaget...

Elitledstiden kan nog diffa lite men segraren kom 66:a på VL och klarade elit som segrare på pilgrimsloppet med nästan 4 minuter på en lite kortare tid. Så han kommer definitivt att seedas i elitledet. Men du har nog rätt annars. De lägger nog bara på 2-3 minuter annars kan det ju bli lite trångt för alla från Dalarna i elitledet.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 161 inlägg
Det var ett kanonarr och med tusen startande så blir det sockrigt i utförs- och uppförsbackarna. Starten kund ha lagts 300 m längre fram på nästa äng så hade vi sluppit att köra in i varandra. Lyckades väja för ett antal "viltfaror" som stöp i kull framför skidspetsarna. Synd att många plogar sig nedför backarna för det förstör spåren, bromsar bakomvarande och sen blir det lätt incidenter när skidor och stavar sticks ut i spåret bredvid där man försöker komma om. Jaja, det bar sig inte bättre än att man själv fick ett felskär i kurvan längst ner på golfbanan 1,5 km innan varvning och fick ta emot bakvikten med arschlet.

Trodde spåren skulle vara ännu hårdare med gårdagens blidväder och nattens köldgrader så jag hade laddat med gammal ("hänt i veckan"?) universal-klister toppat med blå extra och VR60. Kanonfäste nästan hela vägen. Desto sämre med glidet, men inte för att det frös i eller för att jag lagt för långt. Tappade säkert 5-10 min på sämre glid. Nu är det jag som går med laggen till stensliparn och får ordning på dem. Det var exakt samma tendens som med Öppet Spår förra året.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

fr.ol

fr.ol

Medlem

• Members
  • Pip
  • 70 inlägg
Jag körde stålsicklat (primateria) + skigo hf violett med hf orange inblandad + c44 pulver. Blå klister + violett med kallvalla på. Kanonglid mkt bättre än de flesta, tid 1.54.
Dock fanns något i kroppen...inte pigg alls..glidet räddade mig...sjuk idag dessutom.

Men vilket bra arrangemang...kanonspår, välskött, bra service runtomkring mm. Något för Storebro SC och ta efter. Ni som var där vet ju hur det var.

Någon som ska till rallarloppet?
Blir nog stortrugan på då.

Träna på.

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 237 inlägg

Någon som ska till rallarloppet?
Blir nog stortrugan på då.
.

Tror du?
Är det inte lika hårda spår där som på alla andra ställen just nu?

fr.ol

fr.ol

Medlem

• Members
  • Pip
  • 70 inlägg
Det kan nog bli löst på mossen om det ska vara milt samt att motion 21 km startar mitt på spåret vilket gör att det kan vara löst/mjukt vid stavfästet.

perg

perg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg
Kan någon som kört Vasaloppet göra en jämförelse med Västgötaloppet för skojs skull (subjektivt förstås då) om man bortser från väder och snöförhållanden?
Ska försöka mig på Vasaloppet i år och funderar på vad jag kan vänta mig nu jämfört med Västgötaloppet (har ytterligare minst ett långlopp kvar innan Vasaloppet att provköra också).

Skulle ni säga att Vasaloppet är dubbelt så jobbigt... eller är faktorn snarare 2.5 eller 1.5? Västgötaloppet är väl rejält mer kuperat? Men såklart kortare.

Redigerat av perg, 31 januari 2011 - 23:56 .

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Kan någon som kört Vasaloppet göra en jämförelse med Västgötaloppet för skojs skull (subjektivt förstås då) om man bortser från väder och snöförhållanden?
Ska försöka mig på Vasaloppet i år och funderar på vad jag kan vänta mig nu jämfört med Västgötaloppet (har ytterligare minst ett långlopp kvar innan Vasaloppet att provköra också).

Skulle ni säga att Vasaloppet är dubbelt så jobbigt... eller är faktorn snarare 2.5 eller 1.5? Västgötaloppet är väl rejält mer kuperat? Men såklart kortare.

Svårt, Västgötaloppet är mer kuperat i genomsnitt men var ju i år nästan bara en tredjedel av VL. (38 km) Sen är nog VG-loppet det långlopp, med undantag av de som ev går på varvbanor, bland de lopp som är mest olikt VL. Finns inga långa platta partier alls max, några hundra meter. Men säg ändå 2,5 - 3 ggr jobbigare att åka VL om föret är bra, annars är det nog värre, eller snarare ännu bättre:)

Redigerat av Everest, 01 februari 2011 - 00:25 .

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 255 inlägg
Det är ju längden och tiden man håller på som är det svåra med Vasaloppet. Startbacken är ju den enda kuperade delen som hade vart jobbig om man kört ett kortare lopp...tex Oxbergsbackarna är jobbiga för att man redan har kört 6mil men hade det vart ett 4milslopp hade man inte känt på dem på samma sätt.

Det är distansen i Vasaloppet som dödar!

Jakko

Jakko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 169 inlägg
Förväntade seedningstider tycker jag. Endast segraren nådde Elitledet tror jag, men det fanns å andra sidan inga riktigt bra åkare med.

Elit 1.45
1 1.55
2. 2.05
3. 2.15
4. 2.25
5. 2.35
6. 2.45
7. 3.00
8. 3.15
9. 3.30

http://www.vasaloppe...pdf?MOD=AJPERES

Själv missade jag 2:an med 4 min. Men å andra sidan har jag inte där att göra...
Nu kan jag unna mig att inte söka formtoppar på fler seedningslopp :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar