Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Västgötaloppet


jkes

Recommended Posts

Kolla spåren nyss. Ligger ett par cm nysnö på spåren. Och de har inte pistat än. Men de var på gång. Så de blir väl en blandning av ny & gammal natursnö.

Vågar man köra med bara klister eller ska man toppa med burk ?

När kom nysnön' date=' det har väl varit plus efteråt? Svårt att säga hur man skall göra innan man sett spåren men grundtipset är väl att man skall toppa med burk.[/quote']

Den är väl nån dag gammal men de är fortfarande vitt på träden, så de har inte töat så mkt. Var kramsnö och bara strax över nollan.

Man kan kanske skippa klister o bara köra burk. Typ v45 o lite v55 ?

Slipper helst klister då jag knappt aldrig vallat med de...

 

LF 8 funkar väl som glid ? Har inga HF o tänker inte köpa:)

http://forumbilder.se/thumbs/7b9201154945P15e5.jpg

 

Har precis varit och kört ett varv på golfbanan, markeringen på bilden är där starten tar vid på spåret. Pistmaskinen körde för fullt och det blir ett fint resultat då snön är fuktig och temperaturen sjunker. Jag körde på klister, i botten var det "hänt i veckan" och jag toppade med Start universal och några punkter med Rode Rossa i trampet. Lätt ifrysning mot slutet i en springbacke men inga problem vid åkning. Men imorgon blir det helt andra förutsättningar. Bara burkvalla tror jag inte på.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Finns ute nu.

 

http://www.vastgotaloppet.se/?sida=tavlingsinfo

 

Ser helt OK ut. Eftersom det knappast blir mer än ca 10 st i led 0 så kan man komma långt fram om lägger ut skidorna tidigt i led 1.

Får se om jag får till min seedning då. Har ju inte åkt någon av dom loppen dom har som referens' date=' men har ju Led 1 ifrån et par andra liknade lopp.

Tänkte ju ligga i suget av dig Everest i nerförsbackarna och gå om i uppförsbackarna :)

Om jag nu kommer fram till Led 1...[/quote']

Får hoppas du lyckas tjata upp dig så du inte har ngt att skylla på när jag åker om dig i uppförsbackarna:) Kör du i den röda Björnstorpsdräkten?

japp jag syns i den röda fina dräkten och röd mössa

Link to comment
Share on other sites

När kom nysnön' date=' det har väl varit plus efteråt? Svårt att säga hur man skall göra innan man sett spåren men grundtipset är väl att man skall toppa med burk.[/quote']

Den är väl nån dag gammal men de är fortfarande vitt på träden, så de har inte töat så mkt. Var kramsnö och bara strax över nollan.

Man kan kanske skippa klister o bara köra burk. Typ v45 o lite v55 ?

Slipper helst klister då jag knappt aldrig vallat med de...

 

LF 8 funkar väl som glid ? Har inga HF o tänker inte köpa:)

http://forumbilder.se/thumbs/7b9201154945P15e5.jpg

 

Har precis varit och kört ett varv på golfbanan, markeringen på bilden är där starten tar vid på spåret. Pistmaskinen körde för fullt och det blir ett fint resultat då snön är fuktig och temperaturen sjunker. Jag körde på klister, i botten var det "hänt i veckan" och jag toppade med Start universal och några punkter med Rode Rossa i trampet. Lätt ifrysning mot slutet i en springbacke men inga problem vid åkning. Men imorgon blir det helt andra förutsättningar. Bara burkvalla tror jag inte på.

"hänt i veckan". Klockrent uttryck :D

Link to comment
Share on other sites

Blev ett fint lopp i solskenet. Mycket bra spår första varvet ngt sämre på andra på de kuperade avsnitten. Några nedförsbackar var lite småluriga men det är bra att träna på det. Totalt sett väldigt välarrangerat. Själv var jag väldigt seg dock, men tror jag slog Skåningen i alla fall.
Link to comment
Share on other sites

Helt ok spår o skönt väder. Men jag undrar vem de som kommer på de här med seedningen !? Fungerar inte överhuvudtaget.Tycker de är ett stort skämt. Är de så illa att åkare helt enkelt bara ställer sig i led längre fram som de inte hör hemma i ?

Tog 12 km innan man kom in i rätt åktempo, då är de något som inte stämmer.

Får väl va lika jävlig själv nästa gång. För detta var inte sportsligt.

Link to comment
Share on other sites

Det var upplagt för skidfest.

 

Det blev - fiasko!

 

En plogande dam förstörde min dag (och mina skidor).

 

Jag fick en bra position i mitt startled, en bra start och hade hyggliga skidor. Spåren var bra och jag kände mig pigg. Efter 7 km var jag i hög fart på väg förbi en dam som plogade i andra spåret. Utan att se sig om bytte hon spår precis framför mig, och jag brakade rätt in i henne. Vi for ut i skogen, och hela bindningen slets loss från min skida. Det var bara att försöka gå(!) till nästa vätskekontroll och bryta.

Link to comment
Share on other sites

Blev ett fint lopp i solskenet. Mycket bra spår första varvet ngt sämre på andra på de kuperade avsnitten. Några nedförsbackar var lite småluriga men det är bra att träna på det. Totalt sett väldigt välarrangerat. Själv var jag väldigt seg dock, men tror jag slog Skåningen i alla fall.

Fina spår ja!

Och nog slog du mig, med råge skulle jag tro!

Jag hade iallafall misslyckats totalt med vallningen och hade inget fäste. Så jag hade inte en chans i stigningarna.

Längdskidor är otroligt roligt med bra skidor, med inget fäste är det trist som bara den.

Och med min form går det helt enkelt inte att staka en sån här bana så jag klev av vid varvningen och åkte hem. Klent javisst!

 

Men det var bra preparerat. Det gick bra fort nerför och det var tufft när man inte visste om det var rakt eller svängde längst ner.

 

Vad jag längtar till rullskidsäsongen nu :) Med bergfäste!

Link to comment
Share on other sites

Fina spår första varvet. Andra varvet sönderplogat. Hade lite svårt med balansen i svängarna och far ut i skogen tre ggr under första varvet. ;-(

 

Jag hade fått för mig att banan var flack... men ack vad fel jag hade. Fick 790 höjdmeter. Kan jämföras med Landvetter långlopp: 490m, stråkenloppet: 584meter stigning.

 

Såg flera grova krascher på andra varvet med varvande åkare som ej kunde hålla undan för plogande varvade åkare. Hoppas det gick bra för alla!?

Link to comment
Share on other sites

Blev ett fint lopp i solskenet. Mycket bra spår första varvet ngt sämre på andra på de kuperade avsnitten. Några nedförsbackar var lite småluriga men det är bra att träna på det. Totalt sett väldigt välarrangerat. Själv var jag väldigt seg dock' date=' men tror jag slog Skåningen i alla fall.[/quote']

Fina spår ja!

Och nog slog du mig, med råge skulle jag tro!

Jag hade iallafall misslyckats totalt med vallningen och hade inget fäste. Så jag hade inte en chans i stigningarna.

Längdskidor är otroligt roligt med bra skidor, med inget fäste är det trist som bara den.

Och med min form går det helt enkelt inte att staka en sån här bana så jag klev av vid varvningen och åkte hem. Klent javisst!

 

Men det var bra preparerat. Det gick bra fort nerför och det var tufft när man inte visste om det var rakt eller svängde längst ner.

 

Vad jag längtar till rullskidsäsongen nu :) Med bergfäste!

Tråkigt! Men funderade hela andra varvet varför man skall ha fäste överhuvudtaget. Antingen stakar man uppför i de mänskliga backarna. Det går oftast minst lika fort som att diagonala även med hyfsat fäste. I de branta backarna finns ändå inga spår och det är rätt sockrigt eftersom alla saxat och då är det ju lika bra att saxa själv oxå. Återstår en del relativt få halvbranta backar där stigningen är sådan att det finns spår kvar. Men på första varvet lönade det sig troligen med fäste men det är ju väldigt svårt att avgöra hur mkt man tjänar på bättre glid utan fäste och det är säkert väldigt individuellt.

Link to comment
Share on other sites

Hej, skriv gärna vilka fästvallor som funkade och vilka som inte gjorde det!!

 

Själv körde jag på krundklister + Swix KR50 klister. På det la jag 2 lager violett burk + ett lager blåextra.

 

Detta borde ju varit super men jag hade inte speciellt bra fäste efter första milen. Får för mig att det var lite bättre i början. Nån som har nån ide varför det inte var superfäste? (glidet var det inget fel på)

Link to comment
Share on other sites

Blev ett fint lopp i solskenet. Mycket bra spår första varvet ngt sämre på andra på de kuperade avsnitten. Några nedförsbackar var lite småluriga men det är bra att träna på det. Totalt sett väldigt välarrangerat. Själv var jag väldigt seg dock' date=' men tror jag slog Skåningen i alla fall.[/quote']

Fina spår ja!

Och nog slog du mig, med råge skulle jag tro!

Jag hade iallafall misslyckats totalt med vallningen och hade inget fäste. Så jag hade inte en chans i stigningarna.

Längdskidor är otroligt roligt med bra skidor, med inget fäste är det trist som bara den.

Och med min form går det helt enkelt inte att staka en sån här bana så jag klev av vid varvningen och åkte hem. Klent javisst!

 

Men det var bra preparerat. Det gick bra fort nerför och det var tufft när man inte visste om det var rakt eller svängde längst ner.

 

Vad jag längtar till rullskidsäsongen nu :) Med bergfäste!

Tråkigt! Men funderade hela andra varvet varför man skall ha fäste överhuvudtaget. Antingen stakar man uppför i de mänskliga backarna. Det går oftast minst lika fort som att diagonala även med hyfsat fäste. I de branta backarna finns ändå inga spår och det är rätt sockrigt eftersom alla saxat och då är det ju lika bra att saxa själv oxå. Återstår en del relativt få halvbranta backar där stigningen är sådan att det finns spår kvar. Men på första varvet lönade det sig troligen med fäste men det är ju väldigt svårt att avgöra hur mkt man tjänar på bättre glid utan fäste och det är säkert väldigt individuellt.

Man skall nog vara mentalt inställd på att staka då cokså.

Den första milen försökte jag använda benen hela tiden trots att det inte gick. Det tar då fruktansvärt på armarna.

Andra milen sket jag i det och stakade enbart, förutom någon enstaka saxbacke. OCh det var ju faktiskt mindre jobbigt att staka uppför. Körde om eller illafall jämt med dom som diagonalde då.

Ny tävling nästa helg.

Bara bryta ihop och komma igen

Link to comment
Share on other sites

Hej, skriv gärna vilka fästvallor som funkade och vilka som inte gjorde det!!

 

Själv körde jag på krundklister + Swix KR50 klister. På det la jag 2 lager violett burk + ett lager blåextra.

 

Detta borde ju varit super men jag hade inte speciellt bra fäste efter första milen. Får för mig att det var lite bättre i början. Nån som har nån ide varför det inte var superfäste? (glidet var det inget fel på)

1 lager Rode blå i botten och 1 lager violett på topp. Kort zon och tunna lager gav halvbra fäste, men finfint glid.

Link to comment
Share on other sites

Hej' date=' skriv gärna vilka fästvallor som funkade och vilka som inte gjorde det!!

 

Själv körde jag på krundklister + Swix KR50 klister. På det la jag 2 lager violett burk + ett lager blåextra.

 

Detta borde ju varit super men jag hade inte speciellt bra fäste efter första milen. Får för mig att det var lite bättre i början. Nån som har nån ide varför det inte var superfäste? (glidet var det inget fel på)[/quote']

1 lager Rode blå i botten och 1 lager violett på topp. Kort zon och tunna lager gav halvbra fäste, men finfint glid.

Ett lager tunt med Chola (grundklister), ngt tjockare med Rhode Universal klister sedan tre tunna lager med Swix VR45. Bra fäste och glid dock lite sämre fäste mot slutet men då stakade eller saxade jag mest ändå. Tror inte det spelar så stor roll exakt vilka klister och burkar man använder så länge de ligger inom den rimliga gränsen för temperaturen. Så alternativet ovan var säkert likvärdigt med mitt. Men det bör definitivt vara väl utjämnat för att få glid och tillräckligt tjockt för att få fäste och hålla hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Reslutaten ligger nu ute på: http://www.vastgotaloppet.se/?sida=resultat

 

Skall vi traditionsenligt gissa seedning?

 

Min gissning (lite mindre postiv då min stråkenloppsgissning slog helt fel):

Vinnare Bill Impola: 1,43,47

Elit: 1,48

Led 1: 1:56

Led 2: 2:04

Led 3: 2:14

Led 4: 2:24

osv, +10 min för varje led.

Jo gissningar blir det ju - analysera är ingen ide:)

VL gillar uppenbarligen inte att det är många deltagare på stora skidlopp i Västergötland.

Titta tex på marginalen från VL-10:an på Stråkenloppet till led 9 - 32 minuter! finns inget annat lopp som ens är i närheten av den lilla marginalen även om man räknar %. Och då är det en kuperat lopp och nästan ingen lyckades seeda upp sig ens från led4/5 Nu vann ju iof en Dalaåkare i Västgötaloppet:) Men jag tror mer på detta om ""logiken"" från Stråken skall följas:

 

Elit: 1,48

Led 1: 1:54

Led 2: 2:01

Led 3: 2:08

Led 4: 2:15

Led 5: 2:22

Led 6: 2:32

Led 7: 2:42

Led 8: 2:57

Led 9: 3:12

Link to comment
Share on other sites

Jag kan svara på vallafrågan igen, bara för att jag är så j*kla nöjd med hur det hela fungerade!

 

Fäste: 5 lager Skigo Röd XC (0/-2) - Kanonfäste hela vägen. Diagonalade väldigt lite, men gillar att ha bra fäste när jag stakar med frånskjut.

 

Glid: LF8. Kändes som om det blev lite sämre efter kanske 35km, fram tills dess var det toppen. Efter det kan det också ha varit motorn som var lite segare än innan...

 

Tycker det på det stora hela var ett bra arrangemang, men startbacken var helt poänglös tycker jag. Alla trängdes som sillar första vändan = saxa hela vägen för det går inte att ta sig fram snabbare än så. Första kilometern tog över 9 minuter.. Andra vändan var bättre, men backen tog ändå nästan 6min30s.

 

Delarna av banan som gick på lassalyckans svartvita elitspår var katastrof. Socker utför = inte kunna få med sig någon fart alls och socker uppför = bara saxa som gäller. En kille bredvid mig konstaterade krasst att "Det är tur att man inte är elitåkare. Då hade man varit tvungen att springa upp här. Och det tror jag inte går."

 

Mitt hemliga mål som skulle göra mig supernöjd var 3timmar. Gick imål på 2.59.55. Bra timing eller?

(Varvade dock på ca 1:26, andra halvan var det mycket inbromsningar bakom plogande åkare + en vurpa som gjorde att det blev lite jobbigare i slutet)

Link to comment
Share on other sites

Fästvallning Toko base grundvax och VR50. Glid BWLF.

Resulterade i mycket bra fäste men sämre glid relativt omgivningen. Tiden blev drygt 2.30. Man fick ha huvudet på skaft helt enkelt för att inte krocka i loppet eller åka omkull och jag hade turen att stå på benen loppet igenom.

Link to comment
Share on other sites

oerhört förvånad om de går att komma i elit på de loppet överhuvudtaget...

Elitledstiden kan nog diffa lite men segraren kom 66:a på VL och klarade elit som segrare på pilgrimsloppet med nästan 4 minuter på en lite kortare tid. Så han kommer definitivt att seedas i elitledet. Men du har nog rätt annars. De lägger nog bara på 2-3 minuter annars kan det ju bli lite trångt för alla från Dalarna i elitledet.

Link to comment
Share on other sites

Det var ett kanonarr och med tusen startande så blir det sockrigt i utförs- och uppförsbackarna. Starten kund ha lagts 300 m längre fram på nästa äng så hade vi sluppit att köra in i varandra. Lyckades väja för ett antal "viltfaror" som stöp i kull framför skidspetsarna. Synd att många plogar sig nedför backarna för det förstör spåren, bromsar bakomvarande och sen blir det lätt incidenter när skidor och stavar sticks ut i spåret bredvid där man försöker komma om. Jaja, det bar sig inte bättre än att man själv fick ett felskär i kurvan längst ner på golfbanan 1,5 km innan varvning och fick ta emot bakvikten med arschlet.

 

Trodde spåren skulle vara ännu hårdare med gårdagens blidväder och nattens köldgrader så jag hade laddat med gammal ("hänt i veckan"?) universal-klister toppat med blå extra och VR60. Kanonfäste nästan hela vägen. Desto sämre med glidet, men inte för att det frös i eller för att jag lagt för långt. Tappade säkert 5-10 min på sämre glid. Nu är det jag som går med laggen till stensliparn och får ordning på dem. Det var exakt samma tendens som med Öppet Spår förra året.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde stålsicklat (primateria) + skigo hf violett med hf orange inblandad + c44 pulver. Blå klister + violett med kallvalla på. Kanonglid mkt bättre än de flesta, tid 1.54.

Dock fanns något i kroppen...inte pigg alls..glidet räddade mig...sjuk idag dessutom.

 

Men vilket bra arrangemang...kanonspår, välskött, bra service runtomkring mm. Något för Storebro SC och ta efter. Ni som var där vet ju hur det var.

 

 

Någon som ska till rallarloppet?

Blir nog stortrugan på då.

 

Träna på.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...