Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Västgötaloppet


jkes

Recommended Posts

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Kan någon som kört Vasaloppet göra en jämförelse med Västgötaloppet för skojs skull (subjektivt förstås då) om man bortser från väder och snöförhållanden?

Ska försöka mig på Vasaloppet i år och funderar på vad jag kan vänta mig nu jämfört med Västgötaloppet (har ytterligare minst ett långlopp kvar innan Vasaloppet att provköra också).

 

Skulle ni säga att Vasaloppet är dubbelt så jobbigt... eller är faktorn snarare 2.5 eller 1.5? Västgötaloppet är väl rejält mer kuperat? Men såklart kortare.

Link to comment
Share on other sites

Kan någon som kört Vasaloppet göra en jämförelse med Västgötaloppet för skojs skull (subjektivt förstås då) om man bortser från väder och snöförhållanden?

Ska försöka mig på Vasaloppet i år och funderar på vad jag kan vänta mig nu jämfört med Västgötaloppet (har ytterligare minst ett långlopp kvar innan Vasaloppet att provköra också).

 

Skulle ni säga att Vasaloppet är dubbelt så jobbigt... eller är faktorn snarare 2.5 eller 1.5? Västgötaloppet är väl rejält mer kuperat? Men såklart kortare.

Svårt, Västgötaloppet är mer kuperat i genomsnitt men var ju i år nästan bara en tredjedel av VL. (38 km) Sen är nog VG-loppet det långlopp, med undantag av de som ev går på varvbanor, bland de lopp som är mest olikt VL. Finns inga långa platta partier alls max, några hundra meter. Men säg ändå 2,5 - 3 ggr jobbigare att åka VL om föret är bra, annars är det nog värre, eller snarare ännu bättre:)

Link to comment
Share on other sites

Det är ju längden och tiden man håller på som är det svåra med Vasaloppet. Startbacken är ju den enda kuperade delen som hade vart jobbig om man kört ett kortare lopp...tex Oxbergsbackarna är jobbiga för att man redan har kört 6mil men hade det vart ett 4milslopp hade man inte känt på dem på samma sätt.

 

Det är distansen i Vasaloppet som dödar!

Link to comment
Share on other sites

Förväntade seedningstider tycker jag. Endast segraren nådde Elitledet tror jag, men det fanns å andra sidan inga riktigt bra åkare med.

 

Elit 1.45

1 1.55

2. 2.05

3. 2.15

4. 2.25

5. 2.35

6. 2.45

7. 3.00

8. 3.15

9. 3.30

 

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/5234758045791b038ed79e96b4047c1d/seedning_svenska_langlopp_2011.pdf?MOD=AJPERES

 

Själv missade jag 2:an med 4 min. Men å andra sidan har jag inte där att göra...

Nu kan jag unna mig att inte söka formtoppar på fler seedningslopp :)

Link to comment
Share on other sites

Reslutaten ligger nu ute på: http://www.vastgotaloppet.se/?sida=resultat

 

Skall vi traditionsenligt gissa seedning?

 

Min gissning (lite mindre postiv då min stråkenloppsgissning slog helt fel):

Vinnare Bill Impola: 1,43,47

Elit: 1,48

Led 1: 1:56

Led 2: 2:04

Led 3: 2:14

Led 4: 2:24

osv, +10 min för varje led.

Du var närmast Citius, är du med i kommiteen ?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Så, nu är jag anmäld. YR utlovar nästan konstant kyla fram till nästa helg och t.o.m. nåt snöfall så jag tror (och hoppas) att de får ihop en 7-8 km runda som vi lär få plöja 5-6 gånger. Vad tror ni andra?

Hur pass kuperat brukar det vara?

Link to comment
Share on other sites

Hur pass kuperat brukar det vara?

Beror väl på hur de drar spåret, men gissningsvis kommer det att gå en hel del över golfbanan och den är mer kuperad än man skulle kunna tro. Var några stycken som stöp i utförskörningarna förra året. Kraftkarlarna här på "forat" kanske mäktar med vallafritt och stakning.

 

Den här bansträckningen (http://www.ulricehamnsloppet.uifskidor.nu/bilder/banan-2011.jpg) som de hade på Ulricehamnsloppet förra året är väldigt snarlik med förra årets Västgötalopp och där kan du se hur det var draget på golfbanan. Tyvärr är det inte med några höjdkurvor.

 

EDIT - Här är en karta med höjdkurvor: http://www.uifskidor.nu/kanon/Lassalyckan%20Spårkarta%202008%20ver2.pdf

Golfbanan viker sig liksom över höjden.

 

Ulricehamns IF skriver på sin hemsida (www.uifskidor.nu) att snötillverkningen börjar imorgon lördag så nu är det bara att brassa på med kanonerna.

Link to comment
Share on other sites

Börjar bli sugen på loppet nu när de lovar vinter nästa vecka =)

Blir spännande!

Då är vi två som är sugna! Intressant att första gången på snö för säsongen göra det på ett seedningslopp! :) Särskilt som man tidigare endast åkt c:a 10 mil totalt i livet på snö...

Link to comment
Share on other sites

Börjar bli sugen på loppet nu när de lovar vinter nästa vecka =)

Blir spännande!

Kanske kan bli lite natursnö också i konstsnöblandningen... :)

Då är vi två som är sugna! Intressant att första gången på snö för säsongen göra det på ett seedningslopp! :) Särskilt som man tidigare endast åkt c:a 10 mil totalt i livet på snö...

Ska nog gå bra, men det är risk för trängsel när de snabba börja varva de långsamma.

Link to comment
Share on other sites

En kompis prata med tävlingsledaren precis' date=' kommer meddela att det är inställt idag eller imorgon. Nytt datum 12/2. Om jag fattade det rätt.

Håll koll![/quote']

12/2 är datumet för Ulricehamnsloppet, vilket då innebär att Västgötaloppet stryks förmodar jag!?

Inställt/flyttat/ihopslaget med U-hamnloppet? Vilket blir det?

Synd då vädret verkade gå åt rätt håll. Kanske inte tillräckligt kallt eller för dyr snöproduktion.

Link to comment
Share on other sites

En kompis prata med tävlingsledaren precis' date=' kommer meddela att det är inställt idag eller imorgon. Nytt datum 12/2. Om jag fattade det rätt.

Håll koll![/quote']

12/2 är datumet för Ulricehamnsloppet, vilket då innebär att Västgötaloppet stryks förmodar jag!?

Inställt/flyttat/ihopslaget med U-hamnloppet? Vilket blir det?

Synd då vädret verkade gå åt rätt håll. Kanske inte tillräckligt kallt eller för dyr snöproduktion.

Det står ju på hemsidan att det blir en kortare bana att varva på bara det blir kallt så dom kan spruta. Det är ju och ska bli kallt. Vi får se vad som dyker upp under helgen...

Hoppas på start!

Link to comment
Share on other sites

12/2 är datumet för Ulricehamnsloppet' date=' vilket då innebär att Västgötaloppet stryks förmodar jag!?[/quote']

Inställt/flyttat/ihopslaget med U-hamnloppet? Vilket blir det?

Synd då vädret verkade gå åt rätt håll. Kanske inte tillräckligt kallt eller för dyr snöproduktion.

Det står ju på hemsidan att det blir en kortare bana att varva på bara det blir kallt så dom kan spruta. Det är ju och ska bli kallt. Vi får se vad som dyker upp under helgen...

Hoppas på start!

Inte tillräckligt kallt tyvärr!

Link to comment
Share on other sites

Inställt/flyttat/ihopslaget med U-hamnloppet? Vilket blir det?

Synd då vädret verkade gå åt rätt håll. Kanske inte tillräckligt kallt eller för dyr snöproduktion.

Det står ju på hemsidan att det blir en kortare bana att varva på bara det blir kallt så dom kan spruta. Det är ju och ska bli kallt. Vi får se vad som dyker upp under helgen...

Hoppas på start!

Inte tillräckligt kallt tyvärr!

Surt =(

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...