Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nån som ska åka Mattila Ski Marathon?


Andreas87

Recommended Posts

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply
Här är information:

http://www.mattila.se/ik_msm.html

 

Vågar inte åka själv.

Det passar väl bättre t.ex dig som är bra på att diagonala och hålla benen i styr utför?

Det är mycket stakning över myrar också vasa :) . Kan tänka mig att det passar dig bra också som är väldigt stakstark! Finns väl en del branta backar men det är bara att stå i spåret som oftast är fin räls :) .

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt å köra Mattila Ski Marathon' date=' Nån mer här från forumet som ska åka?[/quote']

Vilket led siktar du på?

Jag får vara nöjd om jag klarar 3e ledet till VL :) . men helt klart så ska jag satsa på 3e eller bättre :D . Och grattis till en fin prestation i Intersportloppet ! :) 2a ledet är inte dåligt!!

Link to comment
Share on other sites

Jag får vara nöjd om jag klarar 3e ledet till VL :) . men helt klart så ska jag satsa på 3e eller bättre :D . Och grattis till en fin prestation i Intersportloppet ! :) 2a ledet är inte dåligt!!

Det borde nog inte vara några större problem så fort som du har åkt i sommar/höst. :)

Link to comment
Share on other sites

Det blev lite fel i detta inlägg..Glömde logga ut först, och sen loggga in i mitt eget..krångel,krångel..Hittade sen ingen möjlighet att "ta bort inlägget" ??..(Kan man det? och i så fall "är det någon som vet hur man gör" d v s om man ångrar sitt inlägg och vill ta bort det ??)

Hmm..Media..och jag som ev inte tänkt köra..Känner mig inte på långa vägar i lika bra form som föregående år och året innan..e t c.. :-/..Meeen...kanske kanske..

Det här med seedningen, är i alla fall inget jag lägger stor vikt på längre..Förstår fortfarande inte hur de seedar..Ibland har man "tur" och ibland har man "oflyt", men man sistter oftast som ett frågetecken när man ser seedningen till olika VL-led efter nästan varje tävling man varit med på hittentills.....Det är djäkligt tufft uppe i 1a och 2a ledet på VL..Så hamnar man där, får man bereda sig på en tuff tävling i 9 mil...Gärnet hela tiden, från start, även i första backen d v s = Maxpuls..och sen ska man köra 85 km till..Därför anser jag att Mattila är en grymt bra genomkörare..;-) oavsett resultat och seedning..

Link to comment
Share on other sites

Hmm..Media..och jag som ev inte tänkt köra..Känner mig inte på långa vägar i lika bra form som föregående år och året innan..e t c.. :-/..Meeen...kanske kanske..

Det här med seedningen, är i alla fall inget jag lägger stor vikt på längre..Förstår fortfarande inte hur de seedar..Ibland har man "tur" och ibland har man "oflyt", men man sistter oftast som ett frågetecken när man ser seedningen till olika VL-led efter nästan varje tävling man varit med på hittentills.....Det är djäkligt tufft uppe i 1a och 2a ledet på VL..Så hamnar man där, får man bereda sig på en tuff tävling i 9 mil...Gärnet hela tiden, från start, även i första backen d v s = Maxpuls..och sen ska man köra 85 km till..Därför anser jag att Mattila är en grymt bra genomkörare..;-) oavsett resultat och seedning..

Och här är reportaget:

http://www.nwt.se/sport/vintersport/article841381.ece

 

Angående snabb start, märkte det på Intersportloppet att det var fullt blås som gällde från start. Det var hemska första fem kilometer och ändå tappade man placeringar, så funderade allvarligt på att det här går inte. Tror mig minnas att snitthastigheten enligt klockan låg på 20,6 km/h då.

Sedan lugnade det ner sig lite. Kanske psykologi som spelar in där att när man ser de som går fortare framför är det svårt att hejda sig och man känner sig dålig när man tappar. :)

Link to comment
Share on other sites

Lycka till ni som ska åka! :)

 

Ni får avge rapporter om hur det gick...

tackar! . Klart vi gör ;)

 

Ser att det ska bli -2 - 3 Minus och i nysnö? . VR 45 borde funka som fäste?

I glidväg vet jag inte vad ja ska ta... Har Swix LF serien , BWLF , och samt pölders högfluorkloss.

Vad tror ni om BWLF + LF7 + LF8 på toppen? Eller grafit som grund istället för BWLF?

Link to comment
Share on other sites

Lycka till ni som ska åka! :)

 

Ni får avge rapporter om hur det gick...

tackar! . Klart vi gör ;)

 

Ser att det ska bli -2 - 3 Minus och i nysnö? . VR 45 borde funka som fäste?

I glidväg vet jag inte vad ja ska ta... Har Swix LF serien ' date=' BWLF , och samt pölders högfluorkloss.

Vad tror ni om BWLF + LF7 + LF8 på toppen? Eller grafit som grund istället för BWLF?[/quote']

Ingen nysnö enl http://www.yr.no/place/Norway/Hedmark/Grue/Moldhaugaklintsr%F8ysa/hour_by_hour.html

Link to comment
Share on other sites

Lycka till ni som ska åka! :)

 

Ni får avge rapporter om hur det gick...

tackar! . Klart vi gör ;)

 

Ser att det ska bli -2 - 3 Minus och i nysnö? . VR 45 borde funka som fäste?

I glidväg vet jag inte vad ja ska ta... Har Swix LF serien ' date=' BWLF , och samt pölders högfluorkloss.

Vad tror ni om BWLF + LF7 + LF8 på toppen? Eller grafit som grund istället för BWLF?[/quote']

Ingen nysnö enl http://www.yr.no/place/Norway/Hedmark/Grue/Moldhaugaklintsr%F8ysa/hour_by_hour.html

tror det snöade där igår, eller det kanske inte kan räknas som nysnö då? Fast i och för sig så kom det nog inga mängder snö.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag hur föret var, finfint vinterföre för blå burk! Något bättre eller likvärdigt med ifjol. Gick kanske lite lättare än då också, nästan 30 min snabbare i år för min del.

(Fast många minuter beror nog på en tidig väggning ifjol)

 

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Tack Vasa! =) Skidforum-seger!?? haha.Och dessutom blev man tydligen historisk..Jaja:-b!

Är annars lite förvånad över segern..Kände mig allt annat än i form s a s.. =b

 

Superfin dag i Mattila, rena skidpropagandan! =)

 

"Vi" vallade för fäste i 1a,2a och 3e hand, så jag fick offra litet på glidet. Å andra sidan gick det hur fint som helst att diagonala i uppförsbackarna, med kanonfäste=)Men ni skulle ha sett mig på startgärdet..(Där var det kallsnö och skoterkört, kors och tvärs)..När startskottet gick, stod jag ju nästan stilla. TT sa att det såg ut som att jag drog på ett ankare...man liksom ser att jag försöker staka och ta i..gnnnnnn....haha..

 

Som tur var blev det mycket bättre i uppförsbackarna efteråt och där folk hade kört före mig....Vet inte egentligen vad det var som gjorde att det tvärsög på vissa ställen, men det sög mer på andra varvet i vissa utförslöpor, så det borde vara där det var lite varmare/modd och lite tö..

Det blåste även en del på myrarna och jag irriterade mig litet på en norsk gubbe som lade sig bakom mig under nästan hela andra varvet..Han hade bättre glid än mig, men låg ändå bakom och irriterade mig genom att jag hela tiden fastnade i hans skidor vid stakning med frånskjut( medan han tydligen bara stakade, eller så hade han helt fel tajming) ..Men,men..Sånt kommer ju att hända på VL också, så det är väl lika bra att vänja sig att inte bli irriterad på sånt..=)..All träning är bra träning!

Link to comment
Share on other sites

Grattis MMG till segern! Riktigt starkt :) . Jaså du kentona du var också där å körde :D .

Tyckte också de sög ordentligt under skidorna.. hela tiden för mig tyvärr :( . Alla gled förbi mig nedför, men förbättrade ändå min tid med 22 Min sen förra året :) .

 

Som vanligt en bra genomkörare inför kommande tävlingar och ett bra arrangemang !

Link to comment
Share on other sites

Ja det blev ju fjärde raka Skidforum-segern då!!!

 

Grattis MMG, och TT som jag förmodar stått för vallningen! :)

Jo tack, hade uppgiften att valla och langa idag. Fick väl till hyggliga skidor tror jag även om MMG alltid önskar bättre glid. (det gör väl alla iofs)

La LF7 i botten och HF8 ovanpå. Mediumstruktur och RC 0--10 rill (julgran).

Fäste blå extra invärmt och sedan VR45 toppat med VR40.

Vad körde ni andra på? Bra kört av er förresten!

Link to comment
Share on other sites

Ja det blev ju fjärde raka Skidforum-segern då!!!

 

Grattis MMG' date=' och TT som jag förmodar stått för vallningen! :)[/quote']

Jo tack, hade uppgiften att valla och langa idag. Fick väl till hyggliga skidor tror jag även om MMG alltid önskar bättre glid. (det gör väl alla iofs)

La LF7 i botten och HF8 ovanpå. Mediumstruktur och RC 0--10 rill (julgran).

Fäste blå extra invärmt och sedan VR45 toppat med VR40.

Vad körde ni andra på? Bra kört av er förresten!

Har inga hf vallor så det fick bli bwlf + lf7 + pölders vallakloss på toppen., gjorde bort mig rejält med glidvallningen. skidan sög hela tiden så folk fick byta spår och köra om mig nedför backarna. lite tråkigt!

till fäste hade jag blå extra invärmt och vr 40 . bra fäste iaf .

 

Sista gången jag hade pölders högfluorkloss på i alla fall :@. har testat den vid ett flertal tillfällen nu och det funkar bara inte.. tycker det är så svårt att få till ett bra glid.

Link to comment
Share on other sites

Vad var det för grader vid start och sedan under loppet?

 

Andreas, du kommer väl in i trean då kanske?

 

Ser i resultatlistan att halva grannskapet åkte, inte konstigt att jag kände mig ensam bland alla "på-tur-skidare" idag när jag var och tränade.

En seger i en klass dessutom...

Link to comment
Share on other sites

Körde med LF7 blandat med lite HF8 som glid och invärmt V40 i botten + ytterligare några lager V40. La medvetet på ganska försiktigt med fäste då jag förra året hade för bra fäste och dåligt glid. Hade iår hyfsat glid men fick då slita lite extra med fästet i de värsta backarna.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...