Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nån som ska åka Mattila Ski Marathon?


Andreas87

Recommended Posts

Ja det blev ju fjärde raka Skidforum-segern då!!!

 

Grattis MMG' date=' och TT som jag förmodar stått för vallningen! :)[/quote']

Jo tack, hade uppgiften att valla och langa idag. Fick väl till hyggliga skidor tror jag även om MMG alltid önskar bättre glid. (det gör väl alla iofs)

La LF7 i botten och HF8 ovanpå. Mediumstruktur och RC 0--10 rill (julgran).

Fäste blå extra invärmt och sedan VR45 toppat med VR40.

Vad körde ni andra på? Bra kört av er förresten!

Har inga hf vallor så det fick bli bwlf + lf7 + pölders vallakloss på toppen., gjorde bort mig rejält med glidvallningen. skidan sög hela tiden så folk fick byta spår och köra om mig nedför backarna. lite tråkigt!

till fäste hade jag blå extra invärmt och vr 40 . bra fäste iaf .

 

Sista gången jag hade pölders högfluorkloss på i alla fall :@. har testat den vid ett flertal tillfällen nu och det funkar bara inte.. tycker det är så svårt att få till ett bra glid.

Andreas87: Roligt att läsa att du nämner Pölders högfluorskloss ;) Har kört flertalet lopp med hans rosa kloss om det är den du syftar på ;) Dock med blandade resultat! Men måstepröva något bättre inför VL. Däremot körde jag in mig i 3e ledet med hans kloss så helt värdelös kanske den inte är :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply
Jo tack' date=' hade uppgiften att valla och langa idag. Fick väl till hyggliga skidor tror jag även om MMG alltid önskar bättre glid. (det gör väl alla iofs)

La LF7 i botten och HF8 ovanpå. Mediumstruktur och RC 0--10 rill (julgran).

Fäste blå extra invärmt och sedan VR45 toppat med VR40.

Vad körde ni andra på? Bra kört av er förresten![/quote']

Har inga hf vallor så det fick bli bwlf + lf7 + pölders vallakloss på toppen., gjorde bort mig rejält med glidvallningen. skidan sög hela tiden så folk fick byta spår och köra om mig nedför backarna. lite tråkigt!

till fäste hade jag blå extra invärmt och vr 40 . bra fäste iaf .

 

Sista gången jag hade pölders högfluorkloss på i alla fall :@. har testat den vid ett flertal tillfällen nu och det funkar bara inte.. tycker det är så svårt att få till ett bra glid.

Andreas87: Roligt att läsa att du nämner Pölders högfluorskloss ;) Har kört flertalet lopp med hans rosa kloss om det är den du syftar på ;) Dock med blandade resultat! Men måstepröva något bättre inför VL. Däremot körde jag in mig i 3e ledet med hans kloss så helt värdelös kanske den inte är :)

Ja den rosa ja ! Nej värdelös är den nog inte hehe, det är nog den som håller i stavarna som det beror mycket på också ;) . Varför sög det så ordentligt i spåren igår tro? Jag har ju ingen HF valla .. Beror det på det? kanske inte var bra att lägga bwlf som grund? Fäste lade jag på jättelite, så jag hade förhoppning på ett bra glid men icke. fick slita uppför backarna som kentona skriver också.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar minst lika mycket om rätt struktur också för att skapa dem optimala vattenfilmen mellan snö och skidor. Vad har du för slipning?

Jag är förhållandevis ny till det här med rillning och alla vallor osv. en jäkla djungel det här :P . Köpte skidorna från pölder förra året så dom slipade skidorna åt mig. Har väl åkt 80 mil i år och förra året åkte jag väl ca 50.

dags för en slip kanske?

Link to comment
Share on other sites

Det handlar minst lika mycket om rätt struktur också för att skapa dem optimala vattenfilmen mellan snö och skidor. Vad har du för slipning?

Jag är förhållandevis ny till det här med rillning och alla vallor osv. en jäkla djungel det här :P . Köpte skidorna från pölder förra året så dom slipade skidorna åt mig. Har väl åkt 80 mil i år och förra året åkte jag väl ca 50.

dags för en slip kanske?

Han slipar LJ01 va?

Link to comment
Share on other sites

Det handlar minst lika mycket om rätt struktur också för att skapa dem optimala vattenfilmen mellan snö och skidor. Vad har du för slipning?

Jag är förhållandevis ny till det här med rillning och alla vallor osv. en jäkla djungel det här :P . Köpte skidorna från pölder förra året så dom slipade skidorna åt mig. Har väl åkt 80 mil i år och förra året åkte jag väl ca 50.

dags för en slip kanske?

Han slipar LJ01 va?

Vad innebär det då? :D

Link to comment
Share on other sites

Har inga hf vallor så det fick bli bwlf + lf7 + pölders vallakloss på toppen.' date=' gjorde bort mig rejält med glidvallningen. skidan sög hela tiden så folk fick byta spår och köra om mig nedför backarna. lite tråkigt!

till fäste hade jag blå extra invärmt och vr 40 . bra fäste iaf .

 

Sista gången jag hade pölders högfluorkloss på i alla fall :@. har testat den vid ett flertal tillfällen nu och det funkar bara inte.. tycker det är så svårt att få till ett bra glid.[/quote']

Andreas87: Roligt att läsa att du nämner Pölders högfluorskloss ;) Har kört flertalet lopp med hans rosa kloss om det är den du syftar på ;) Dock med blandade resultat! Men måstepröva något bättre inför VL. Däremot körde jag in mig i 3e ledet med hans kloss så helt värdelös kanske den inte är :)

Ja den rosa ja ! Nej värdelös är den nog inte hehe, det är nog den som håller i stavarna som det beror mycket på också ;) . Varför sög det så ordentligt i spåren igår tro? Jag har ju ingen HF valla .. Beror det på det? kanske inte var bra att lägga bwlf som grund? Fäste lade jag på jättelite, så jag hade förhoppning på ett bra glid men icke. fick slita uppför backarna som kentona skriver också.

Jag körde också med lågflour valla och mina skidor gick också riktigt dålig första varvet men sen tyckte jag att det släppte. Jag gjorde ett glidtest mot min bror som hade vallat med holmenkoll grafit. sicken skillnad! han hade grymt glid. ingen hade fästvalla på utav oss, så jag är också undrande varför lf sög så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Jag är förhållandevis ny till det här med rillning och alla vallor osv. en jäkla djungel det här :P . Köpte skidorna från pölder förra året så dom slipade skidorna åt mig. Har väl åkt 80 mil i år och förra året åkte jag väl ca 50.

dags för en slip kanske?

Han slipar LJ01 va?

Vad innebär det då? :D

Om du har en LJ01 slip så är det i så fall en riktig kallföresslip (fin struktur). Ska gå bäst vi runt -10 och kallare. Vid varmare temp bör den nog kompletteras med rillning. Så kanske en något grövre strukur (som LJ02) varit att föredra i Mattila igår. Men det är inget jag vet med säkerhet. Är ju inte proffs jag heller. :) Här finns en tabell över strukturer: http://www.skiwaxmagnar.com/vallatips.html

 

Jag åkte en del på banan jag med och såg att det på många ställen var blankt i spåren och där gled det väldigt bra, tycker jag. Sedan fanns partier med mer finkornig snö och där gick det såklart tyngre. Alla jag pratat med har upplevt att det "sög" men ändå var det ju ett relativt snabbt lopp i år.

 

Snön verkade vara ganska vass också och slet hårt på gildvallan. Jag hade trott att det skulle vara mjukare i spåren när jag vallade men skulle nog gått på en mer slitstark valla än HF8.

Link to comment
Share on other sites

Har inga hf vallor så det fick bli bwlf + lf7 + pölders vallakloss på toppen.' date=' gjorde bort mig rejält med glidvallningen. skidan sög hela tiden så folk fick byta spår och köra om mig nedför backarna. lite tråkigt!

till fäste hade jag blå extra invärmt och vr 40 . bra fäste iaf .

 

Sista gången jag hade pölders högfluorkloss på i alla fall :@. har testat den vid ett flertal tillfällen nu och det funkar bara inte.. tycker det är så svårt att få till ett bra glid.[/quote']

Andreas87: Roligt att läsa att du nämner Pölders högfluorskloss ;) Har kört flertalet lopp med hans rosa kloss om det är den du syftar på ;) Dock med blandade resultat! Men måstepröva något bättre inför VL. Däremot körde jag in mig i 3e ledet med hans kloss så helt värdelös kanske den inte är :)

Ja den rosa ja ! Nej värdelös är den nog inte hehe, det är nog den som håller i stavarna som det beror mycket på också ;) . Varför sög det så ordentligt i spåren igår tro? Jag har ju ingen HF valla .. Beror det på det? kanske inte var bra att lägga bwlf som grund? Fäste lade jag på jättelite, så jag hade förhoppning på ett bra glid men icke. fick slita uppför backarna som kentona skriver också.

Har tyvärr svårt att säga varför det sög fast så enormt, åkte ju inte själv Mattila men lade på samma glid i -1 till -3 före och lite isigare och kornigare snö och det fungerade utmärkt. Vad låg temperaturen kring och vad var det för för "snötyp"? Men den rosa klossen kan garanterat räknas in som en HF-valla, sen är frågan hur mycket det är i den, den kommer ju lite amatöraktigt inplastad så man vet ju aldrig..;) Hur gick loppet annars då?

 

Mvh // Andreas

Link to comment
Share on other sites

Andreas87: Roligt att läsa att du nämner Pölders högfluorskloss ;) Har kört flertalet lopp med hans rosa kloss om det är den du syftar på ;) Dock med blandade resultat! Men måstepröva något bättre inför VL. Däremot körde jag in mig i 3e ledet med hans kloss så helt värdelös kanske den inte är :)

Ja den rosa ja ! Nej värdelös är den nog inte hehe' date=' det är nog den som håller i stavarna som det beror mycket på också ;) . Varför sög det så ordentligt i spåren igår tro? Jag har ju ingen HF valla .. Beror det på det? kanske inte var bra att lägga bwlf som grund? Fäste lade jag på jättelite, så jag hade förhoppning på ett bra glid men icke. fick slita uppför backarna som kentona skriver också.[/quote']

Har tyvärr svårt att säga varför det sög fast så enormt, åkte ju inte själv Mattila men lade på samma glid i -1 till -3 före och lite isigare och kornigare snö och det fungerade utmärkt. Vad låg temperaturen kring och vad var det för för "snötyp"? Men den rosa klossen kan garanterat räknas in som en HF-valla, sen är frågan hur mycket det är i den, den kommer ju lite amatöraktigt inplastad så man vet ju aldrig..;) Hur gick loppet annars då?

 

Mvh // Andreas

hmm knepigt! hade varit rätt så kallt under natten och det låg väl nånstans runt 5-6 minus vid starten om ja inte minns fel! nysnö. ja, jag tyckte mig känna att det inte var så mycket fluor i den som i en vanlig HF valla. men jag kan ha fel :) .

Loppet gick hyfsat, körde in på en 72a plats på 2:27.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Ja anmäld är man! Står att de ska bli 26 grader kallt till helgen haha... Inte så nyttigt kanske... Hoppas de blir varmare framåt helgen!

Är också anmäld och lite orolig för kylan. Dumt att åka när det är minus 20-25 grader?

Nja det är väl inte sådär jättebra för kroppen kanske :) . Men det ska ju bli varmare temp framåt fm . 17- runt kl 12 .. Så en framflyttning av starten kanske inte vore så dumt !

Link to comment
Share on other sites

Var går köldgränsen för att ställa in helt? Är det -17 grader som är det kallaste de kan köra loppet i?

Inte ställer de in vid -20. Antagligen sitter termometern i solen också. Värsta fall tar väl Kurt in den en stund. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...