Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nån som ska åka Mattila Ski Marathon?


Andreas87

Recommended Posts

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply
Se för allt i världen till att skydda näsan.

Det lär bli rejält fruset när det bär utför vid tävlingsansträngning.

Blir antingen buff eller rånarluva plus glasögon så jag är rätt lugn.

För egen del ser lördagen värst ut då kommer det nog vara 18-20minus på dagen, på söndag blir det några grader varmare av allt att döma, några 25minus tror jag inte att det blir mer än möjligen på morgonen.

Link to comment
Share on other sites

Se för allt i världen till att skydda näsan.

Det lär bli rejält fruset när det bär utför vid tävlingsansträngning.

Blir antingen buff eller rånarluva plus glasögon så jag är rätt lugn.

För egen del ser lördagen värst ut då kommer det nog vara 18-20minus på dagen' date=' på söndag blir det några grader varmare av allt att döma, några 25minus tror jag inte att det blir mer än möjligen på morgonen.[/quote']

Säg inte det.

I Sälen igår var det -23 klockan 10.

Och då var det ändå inte lovat så kallt.

Link to comment
Share on other sites

Hur branta är backarna i Mattila jmf m VL? Är ingen störtloppsfantom direkt!

De flesta brukar nog vara mer oroliga för uppförsbackarna i Mattila. Utför kan du nog vara lugn. Det är bara att stå kvar i spåren. Värre när det är dåligt med snö och isigt men det lär det inte bli till helgen.

Link to comment
Share on other sites

Är väl en utförslöpa som är är "ganska" rejäl. Dock tror jag inte den är värre än VLs. Vid snabbföre är det väl en risk att man lättar på ena krönet. Men som du säger, det är ju bara att stå i spåret, är ju inga direkta kurvor att oroa sig för.
Link to comment
Share on other sites

Hur gick det för er andra? jag körde på 3:08 med ok fäste, men det gick trögt uppe på myrarna..

Kylan blev inte så farligt även om det var kallt innan start.

Roligt tävling även om spåren blev lite sisådär på andra varvet

 

Vad körde ni för valla?

jag hade vr30 och vr40 som fäste 4-5 tunna lager

och lf4 som glid, hade bra glid jämfört med andra ( många däri hade nya rcs skidor)

Link to comment
Share on other sites

Vallade till MMGs 5:e (!) seger, tid ca 2.25. Glid Swix LF4 plus Start HF80. Fäste grund Toko grundvax/Blå extra 50/50. Två lager Rode blågrön multigrade täckt med två lager Star grön. Kanske hade ett pulver på topp gett ännu bättre gild, men tror att det var en helt ok vallning ändå.
Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om seedningen? Och när brukar den komma upp?

ingen aning om hur seedningen blir' date=' brukar vara ett lotteri ! Men den brukar väl komma upp på tisdag/onsdag nångång :)[/quote']

Är seedningen motsvarande som förra året så är du i 1an! :)

Link to comment
Share on other sites

Vallade till MMGs 5:e (!) seger, tid ca 2.25. Glid Swix LF4 plus Start HF80. Fäste grund Toko grundvax/Blå extra 50/50. Två lager Rode blågrön multigrade täckt med två lager Star grön. Kanske hade ett pulver på topp gett ännu bättre gild, men tror att det var en helt ok vallning ändå.

Grattis MMG! Och bra vallat TT!

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om seedningen? Och när brukar den komma upp?

ingen aning om hur seedningen blir' date=' brukar vara ett lotteri ! Men den brukar väl komma upp på tisdag/onsdag nångång :)[/quote']

Är seedningen motsvarande som förra året så är du i 1an! :)

Ja man kan ju alltid hoppas :) .

Link to comment
Share on other sites

Hej hopp!

Ja det börjar nästan bli lite tjatigt att gå och vinna så här....men det är ju himla kul att vinna, också!:-b Inte alltid lätt att göra det på andra tävlingar, så det är ju kul att man gör det "nästan" på hemmaplan=)

 

Mattilabanan är ju tuff, speciellt när det var så kärvt och kall snö och drivsnö, som det var i dag..

Är ganska nöjd, men inte riktigt!..Hade inget roligt förstavarv(tyckte jag)..Är så van att kunna köra så hårt som man vill och försöka hänga på någon..och att man ska kunna köra om, om man vill. I dag gick det knappt att köra om (i brantbackarna gick det ju i o f rätt bra..i en av backarna på andra varvet kom jag också upp i min högsta puls..)..På myrarna låg det kärv kall nysnö i omkörningsfilen, så de som försökte (inkl mig..) köra om någon fick kämpa som sjutton ett tag,eller så insåg man att det inte var någon bra idé och lugnade ned sig igen

 

Hamnade i en klunga nästan hela första varvet, där det(som det verkade) fanns en trött och sliten person längst fram..Han kämpade, men hade nog lite sämre glid än många oss andra i just den klungan.. Ändå gick det inte att köra om honom..Vi var säkert 7-8st i den klungan..Ibland gick det riktigt fort(värsta stakrycket), och ibland gled vi in i varandras skidor, speciellt utför. Ett under att ingen ramlade...Detta var riktigt jobbigt, för det blev ju väldigt ryckigt.. Har aldrig åkt så tidigare, så jag är inte direkt van..

 

 

Tuff dag, tuffa förhållanden och alla som var med i dag gjorde det bra. inklusive de som hjälpte till..d v s i mitt fall TT..=) som vanligt är grym..

Du skulle ha varit med Vasa..;-)

Nu hoppas jag i alla fall att Andreas tar sig in i 1an..Håller båda tummarna..! =)

Link to comment
Share on other sites

Kan någon svara på hur det fungerar med seedningen egentligen, nu vann ju en riktigt bra åkare (26a i vasan förra året), på en raltivt långsam segertid 2.09, det borde ju innebära att seedningen blir riktigt bra, dvs ett högt led för en ganska svag tid, jag åkte själv på 3.30 i detta lopp, det måste väl räcka till led åtta åtminstone? vad tror ni? Någon som har riktig koll på hur seedningen sätts?
Link to comment
Share on other sites

Kan någon svara på hur det fungerar med seedningen egentligen, nu vann ju en riktigt bra åkare (26a i vasan förra året), på en raltivt långsam segertid 2.09, det borde ju innebära att seedningen blir riktigt bra, dvs ett högt led för en ganska svag tid, jag åkte själv på 3.30 i detta lopp, det måste väl räcka till led åtta åtminstone? vad tror ni? Någon som har riktig koll på hur seedningen sätts?

Det är ingen som vet detta, det är ett lotteri varenda gång känns de som! Har vi tur så kommer seedningen upp idag! Men rent spontant så tycker jag att din tid bör räcka till led 8 . Om inte bättre ! Men som sagt de kommer säkert på förmiddan / efm nu :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...