Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rallarloppet!


Bwanatom

Recommended Posts

Vasa du kommer inte och gör mig sällskap även denna gång ?! Denna gång står jag långt fram! Då lyckas du inte försvinna i starten ;)

Jo det hade jag faktiskt gjort om det inte varit på det viset att jag är upptagen på annat håll den dagen. Tyvärr...

Ni får ha lycka till' date=' forumstakarna! :)[/quote']

Oki va synd! Men vi har ju solsta loppet kvar ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Åkte delar av banan ikväll. Från Bottnaryd till Västra Jära är det bra underlag, hårt och inget problem med stavfäste. Väldigt lättåkt.

 

Därefter börjar eländet. Sämre packat, stavfästet inte bra. Bitvis på banvallen trycker man även igenom skidan. Från banvallen upp mot Olsbo-vägen är det inte åkbart. Sjunker rätt igenom spårbädden vid varje steg. Vände för att inte ställa till med för mycket hål.

 

Snö finns det alltså men man har inte packat i tid. Alldeles för mjukt. Blir det kallt kanske det går att få till spåret men det blir svårt.

Link to comment
Share on other sites

Jag passar, min hälsena blev överanstränd i Nybros "sockerbackar" och klarar inte en pärs till så snart efter, fö hade jag inte planerat att åka ändå.

 

Det blir troligen en skatelopp i Vetlanda dagen före i stället, om inte hälsenan börjar spöka igen. (känns ganska OK idag)

 

Man lycka till alla ni som skall ut och kämpa er igenom Dumme mosse (den heter faktiskt så) mot det hägrande målet vid Hallbystugan.

Link to comment
Share on other sites

Å nej större trugor låter som ett måste !

Jo, de största man har får de bli. Men tycker tyvärr inte det hjälper så mkt med stora trugor heller om är det riktigt mjukt så går de igenom ändå. Fördelen på detta lopp är i alla fall att det går punkt-punkt som VL och att det alltså inte är så många som kört framför förutom Riblen och Globen förstås:) Men kör de med en tung pistmaskin så borde väl snön packas eller krävs det en stridsvagn? En vanlig skoter hjälper ju inte i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Å nej större trugor låter som ett måste !

Jo' date=' de största man har får de bli. Men tycker tyvärr inte det hjälper så mkt med stora trugor heller om är det riktigt mjukt så går de igenom ändå. Fördelen på detta lopp är i alla fall att det går punkt-punkt som VL och att det alltså inte är så många som kört framför förutom Riblen och Globen förstås:) Men kör de med en tung pistmaskin så borde väl snön packas eller krävs det en stridsvagn? En vanlig skoter hjälper ju inte i alla fall.[/quote']

Kan nog behövas stridsvagn för att möta det tunga Dala-artilleriet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jihaaa! Dåså kärt folk! Pulvervalladesuperatomics och Swix monster trugor! Vad skulle kunna stoppa mig från en seger !? RIBLE eller Everest möjligtvis!

 

Vi ses där nere! Nu blire jobb och träning fram tills starten!

 

Hur får man sina duschgrejjer till målet om man ställer bilen vid starten ? Eller så hoppas man duschen och tar drivein på donken på vägen hem =)

 

 

En till undran! Varför är segrartiden plus de andra tiderna så "Dåliga" från förra året ???

 

typ 2h 11 min på 42km är segrartiden... hmm ?

Link to comment
Share on other sites

Jihaaa! Dåså kärt folk! Pulvervalladesuperatomics och Swix monster trugor! Vad skulle kunna stoppa mig från en seger !? RIBLE eller Everest möjligtvis!

 

Vi ses där nere! Nu blire jobb och träning fram tills starten!

 

Hur får man sina duschgrejjer till målet om man ställer bilen vid starten ? Eller så hoppas man duschen och tar drivein på donken på vägen hem =)

 

 

En till undran! Varför är segrartiden plus de andra tiderna så "Dåliga" från förra året ???

 

typ 2h 11 min på 42km är segrartiden... hmm ?

Du åkte ju inte loppet förra året, då hade det säkert gått betydligt fortare än 2.11, men iår tar du dem allihop!

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer ju inte ge mig i första taget, har precis avverkat ett hårt intervallpass på Skiergen 5 * 1000m, brutal intervaller... Folk tittad sig omkring om inte maskinen skulle ge sig... Formen är god.. kommer bli kul till helgen, hoppas bara de har lite snö kvar.. :)
Link to comment
Share on other sites

Vi får väl se om det blir något lopp eller om det ändrar upplägget på något sätt. Så här står det på hemsidan nu:

 

"Vi håller just nu tävlingsmöte, och mer information kommer senare ikväll/natt att finnas här på hemsidan."

 

Finns väl några alternativ:

 

1. Köra på

2. Köra men varna för smuts och dåligt stavfäste, kanske får man pengarna tillbaka om vill

3. Ändrad sträckning på ngt sätt, kanske bara vid Hallbystugan, kanske troligast. Men då blir det ju inte samma sak.

4. Ställa in, fast det vore synd när det finns så mkt snö.

 

Bor knappa 10 mil ifrån och körde skidor 1,5 timme idag på natursnö. Snön var väldigt smutsig men räckte gott och väl till på elljuspåret i skogen men även på vårt väldigt packade spår så var stavfästet halvbra. Kan tänka mig att det blir väldigt svårt att få till på ospårade myrar och mossar med mkt mer snö.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på om det inte vore bättre med lite längre stavar (skatelängd) när det är mjukt underlag för att kunna sätta i staven mer snett bakåt.

Borde inte ge lika mycket genomslag?

Du har ngt bra på gång där ;) Då ser dina stavtag under resans gång ut ungefär såhär:

start/////////// / / / / / / / / / / / ////////////- - - - - - - - - - - - / / / / / / / / ///////mål.

startraka lätt utför backe upp utförsbacke myrar spurt :D

Link to comment
Share on other sites

Funderar på om det inte vore bättre med lite längre stavar (skatelängd) när det är mjukt underlag för att kunna sätta i staven mer snett bakåt.

Borde inte ge lika mycket genomslag?

Du har ngt bra på gång där ;) Då ser dina stavtag under resans gång ut ungefär såhär:

start/////////// / / / / / / / / / / / ////////////- - - - - - - - - - - - / / / / / / / / ///////mål.

startraka lätt utför backe upp utförsbacke myrar spurt :D

Finns det inga mer lutande streck än ///////?

Tror Vasa har en stor poäng, skall testa. Det svåra är väl kanske att genomföra det under helt lopp utan att glömma av sig för ofta.

Link to comment
Share on other sites

DET BLIR ETT RALLARLOPP!

 

 

Det går inte att spåra över Dumme mosse så hela tävlingen, Rallarloppet och kortrallarn, kommer att köras med Bottnaryd som tävlings centrum.

 

 

Hur blir det med banan? Banprofilen kommer väl inte stämma så nu ikanske de blir mycket mer kuperat !?!? Frågan ör om man ska välja ett lopp hemma i stället..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...