Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vart förvara vallan?


Jocke89

Recommended Posts

I kylskåpet kanske?

Minns när jag fiskade att det var en hylla i kylskåpet med maggotburkar och då känns det som trevligare med valla där istället.

 

Nej men det ska väl inte vara några problem att ha den inomhus i ett skåp eller garderob.

Se hur de förvarar vallorna i butiken, ljust och varmt och du köper den ändå.

Link to comment
Share on other sites

Haha så du fiska också förr =) Jag har hunnit med en pimpling i år men jag avstod maggot och körde enbart på färgad trekrok med gott resultat!

 

Men nu är de slut på fiske krogen och brudar om jag ska hinna före dig till Mora!

 

 

Jag förvarar mina vallor i mitt värmegarage och de är fräscha som tusan!

Link to comment
Share on other sites

Haha så du fiska också förr =) Jag har hunnit med en pimpling i år men jag avstod maggot och körde enbart på färgad trekrok med gott resultat!

 

Men nu är de slut på fiske krogen och brudar om jag ska hinna före dig till Mora!

Var det inte en brud du hade med dig? Men du menar kanske flera? ;)

 

Har nog över 100 pirkar i lager, värre fanatisk då än med vallorna nu.

Link to comment
Share on other sites

Haha så du fiska också förr =) Jag har hunnit med en pimpling i år men jag avstod maggot och körde enbart på färgad trekrok med gott resultat!

 

Men nu är de slut på fiske krogen och brudar om jag ska hinna före dig till Mora!

Var det inte en brud du hade med dig? Men du menar kanske flera? ;)

 

Har nog över 100 pirkar i lager' date=' värre fanatisk då än med vallorna nu.[/quote']

Hehe jo men de var min klubbkamrats flickvän som körde oss ;)

 

 

Haha de va som fan! Vi verkar ha haft exakt samma karriär! Storfiskare till skidåkare :P var faktiskt med och tävlade lite i fiske förut !

Link to comment
Share on other sites

Haha de va som fan! Vi verkar ha haft exakt samma karriär! Storfiskare till skidåkare :P var faktiskt med och tävlade lite i fiske förut !

Har också avverkat några fisketävlingar. ;)

 

För att inte förstöra tråden mer:

 

Kan det vara bra att linda in burkarna i plastfolie "gladpack"?

Har gjort det med några burkar som jag klätt av lite för mycket.

 

Tänkte att de håller sin rätta konsistens längre på så vis?

Link to comment
Share on other sites

Inomhus eller utomhus? Jag har vallan för det mesta inomhus men testade ställa ut det i kylan för någon vecka sen och när jag vallade så var vallan hårdare. Är det någon skillnad?

Jag har dem i en gammal skokartong, inomhus. Ställer ut dem en kvart innan vallning så de blir hårda - jag tycker att det är lättare att lägga tunna lager då, i sht med mjukare vallor som VR50-60. Det blir mindre klumpar och skit.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Välbelyst vitrinskåp is the shit!

 

/TV-åkaren :)

Blir nog nästa grej! Helst med lås som i sportaffärerna, så inte ungarna rotar runt bland alla pulver. Än så länge får de leka med min fästburks-låda, inte glidvalla-lådan med pulvren... Inte klisterlådan eller lådan med rotoborstar eller lådan med rillrar heller för den delen. Men jag får ganska ofta städa i ordning burkvallalådan, så man ser att inget saknas... ;) .

 

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder%5Cartikel287%5C20110128005230105.jpg

Burkvallalådan

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Välbelyst vitrinskåp is the shit!

 

/TV-åkaren :)

Blir nog nästa grej! Helst med lås som i sportaffärerna' date=' så inte ungarna rotar runt bland alla pulver. Än så länge får de leka med min fästburks-låda, inte glidvalla-lådan med pulvren... Inte klisterlådan eller lådan med rotoborstar eller lådan med rillrar heller för den delen. Men jag får ganska ofta städa i ordning burkvallalådan, så man ser att inget saknas... ;) .

 

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder\artikel287\20110128005230105.jpg

Burkvallalådan[/quote']

Vadå "blir nog nästa grej!"???

 

Jag har ju sett upp till dig Dunderklumpen och trott att du var seriös och så kommer det fram att du inte behandlar din valla med respekt.

 

Svagt Dunder, SVAGT!

 

/Tv-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Välbelyst vitrinskåp is the shit!

 

/TV-åkaren :)

Blir nog nästa grej! Helst med lås som i sportaffärerna' date=' så inte ungarna rotar runt bland alla pulver. Än så länge får de leka med min fästburks-låda, inte glidvalla-lådan med pulvren... Inte klisterlådan eller lådan med rotoborstar eller lådan med rillrar heller för den delen. Men jag får ganska ofta städa i ordning burkvallalådan, så man ser att inget saknas... ;) .

 

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder\artikel287\20110128005230105.jpg

Burkvallalådan[/quote']

Vadå "blir nog nästa grej!"???

 

Jag har ju sett upp till dig Dunderklumpen och trott att du var seriös och så kommer det fram att du inte behandlar din valla med respekt.

 

Svagt Dunder, SVAGT!

 

/Tv-åkaren :)

OK! Ska försöka skärpa mig!!! Vill ju inte tappa i seriositet! Får skylla på tidsbrist och att jag vallade upp tre par skidor till kopisar som skulle åka Hornbergsloppet. Jag ska försöka få tid till bättring efter Värmdöloppet! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Välbelyst vitrinskåp is the shit!

 

/TV-åkaren :)

Blir nog nästa grej! Helst med lås som i sportaffärerna' date=' så inte ungarna rotar runt bland alla pulver. Än så länge får de leka med min fästburks-låda, inte glidvalla-lådan med pulvren... Inte klisterlådan eller lådan med rotoborstar eller lådan med rillrar heller för den delen. Men jag får ganska ofta städa i ordning burkvallalådan, så man ser att inget saknas... ;) .

 

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder\artikel287\20110128005230105.jpg

Burkvallalådan[/quote']

En naturlig fråga infinner sig vid åsynen av dylik vallalåda med innehåll: Kan man verkligen hålla reda på Alla burkar? Har Varje burk ett specifikt syfte eller är många burkar där för att "göra serien komplett så det ser bättre ut = roligare" ? Man bara undrar ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Välbelyst vitrinskåp is the shit!

 

/TV-åkaren :)

Blir nog nästa grej! Helst med lås som i sportaffärerna' date=' så inte ungarna rotar runt bland alla pulver. Än så länge får de leka med min fästburks-låda, inte glidvalla-lådan med pulvren... Inte klisterlådan eller lådan med rotoborstar eller lådan med rillrar heller för den delen. Men jag får ganska ofta städa i ordning burkvallalådan, så man ser att inget saknas... ;) .

 

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder\artikel287\20110128005230105.jpg

Burkvallalådan[/quote']

En naturlig fråga infinner sig vid åsynen av dylik vallalåda med innehåll: Kan man verkligen hålla reda på Alla burkar? Har Varje burk ett specifikt syfte eller är många burkar där för att "göra serien komplett så det ser bättre ut = roligare" ? Man bara undrar ;)

Vissa är än så länge bara för att göra serier kompletta. Men målet är väl att använda de flesta. Nu när lådan är full så åker vallor ut som jag inte gillar. Först ut var alla Ski-Go burkar. En nostalgi-burk fick dock komma in - inköpt på Tradera... Fin tycker jag. Varför är inte vallor så fina nuförtiden?

 

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder%5Cartikel287%5C20110122045545038.jpg

Link to comment
Share on other sites

förresten, heter det inte:

 

var skall man förvara vallan; och (tex)

 

vart är du på väg med vallaburken?

nej faktiskt inte. efter att i åratal blivit tillrättavisad på den punkten kunde jag med ett triumferat leende konstatera att P1 programmet språket slog fast att det är korrekt svenska att säga "vart" även i sådana här i samanhag.

Link to comment
Share on other sites

förresten' date=' heter det inte:

 

var skall man förvara vallan; och (tex)

 

vart är du på väg med vallaburken?[/quote']

nej faktiskt inte. efter att i åratal blivit tillrättavisad på den punkten kunde jag med ett triumferat leende konstatera att P1 programmet språket slog fast att det är korrekt svenska att säga "vart" även i sådana här i samanhag.

Var är ju sånt där kletigt gult gojs som bildas i ett sår;)

Link to comment
Share on other sites

förresten' date=' heter det inte:

 

var skall man förvara vallan; och (tex)

 

vart är du på väg med vallaburken?[/quote']

nej faktiskt inte. efter att i åratal blivit tillrättavisad på den punkten kunde jag med ett triumferat leende konstatera att P1 programmet språket slog fast att det är korrekt svenska att säga "vart" även i sådana här i samanhag.

Var är ju sånt där kletigt gult gojs som bildas i ett sår;)

ah ha, ha.. den var bra! :)

Link to comment
Share on other sites

förresten' date=' heter det inte:

 

var skall man förvara vallan; och (tex)

 

vart är du på väg med vallaburken?[/quote']

nej faktiskt inte. efter att i åratal blivit tillrättavisad på den punkten kunde jag med ett triumferat leende konstatera att P1 programmet språket slog fast att det är korrekt svenska att säga "vart" även i sådana här i samanhag.

P1: är inte det "typ kulturvetare, läs vänster," som inte har respekt för svenska traditioner och språk?

Link to comment
Share on other sites

förresten' date=' heter det inte:

 

var skall man förvara vallan; och (tex)

 

vart är du på väg med vallaburken?[/quote']

nej faktiskt inte. efter att i åratal blivit tillrättavisad på den punkten kunde jag med ett triumferat leende konstatera att P1 programmet språket slog fast att det är korrekt svenska att säga "vart" även i sådana här i samanhag.

P1: är inte det "typ kulturvetare, läs vänster," som inte har respekt för svenska traditioner och språk?

jo det var just det dom hade. fast inte huvudstadens småborgerliga fasoner, utan mer landsbygdens genuina och folkligt förankrade rötter..

 

man kom nämligen fram till att användandet av "var" & "vart" är regionalt förankrat i olika delar av landet och man lät det vara så, vilket man kanske kan tycka är märkligt. mig veterligen försöker man väl vanligtvis hålla ihop språket och göra det enhetligt över hela landet..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...