Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur många forumiter är det som stålsicklar egentligen?


Sunlake

Recommended Posts

Kuzmin orginal för mig, upplever att mitt glid har blivit mycket bra och har bättre glid än alla i nedförsbackarna i Gammliaskogen som jag åker i.

 

Åkte i +2 grader i torsdag och då inser man att man behöver en riller för det sög otroligt mycket.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Kuzminsicklar enbart sedan 3-4 år. På senare tid ibland även kombinerat med riller.

 

Jag har inget facit, vet inte om jag har bättre eller sämre glid nu än när jag glidvallade. Men är jättenöjd med att slippa besväret och tidsåtgången med glidvallningen.

 

Ibland har jag toppenglid med mina sicklade skidor, ibland inte. (Efter vad man man kan konstatera i utförslöpor när det finns andra åkare att jämföra sig med).

Är övertygad om att det framförallt är fästvallningen som bestämmer glidet. Ibland missar man och lägger på för långt, för tjockt eller för varm (mjuk) fästvalla och då är glidet borta.

Link to comment
Share on other sites

Kuzmin, fin RC stålborste för hand, RC tagel och nylonborste (maskin). Nya Madhouse skidor.

På Norrbärke föra helgen, klart bra/nästan bäst glid runt de åkare som hammnar i led 4 i vasan övriga vet ej. Ska skaffa riller och lära mig mera om det, ej kört i blötföre ännu.

 

Har även sicklat mina gamla fulskidor och de går kanon.

 

Skönt slippa valla sickla borsta valla borsta och städa.

Link to comment
Share on other sites

Ibland har jag toppenglid med mina sicklade skidor, ibland inte. (Efter vad man man kan konstatera i utförslöpor när det finns andra åkare att jämföra sig med).

Är övertygad om att det framförallt är fästvallningen som bestämmer glidet. Ibland missar man och lägger på för långt, för tjockt eller för varm (mjuk) fästvalla och då är glidet borta.

Japp, det är min uppfattning också. På klassiska skidor (om man inte är på WC nivå) så räcker det att man gullar lite med glidytorna på ett eller annat sätt för att det ska bli så pass bra glid att det är fästvallningen som blir den dominerande begränsade faktorn för glidet.

 

När jag har testat på skejtskidor har jag blivit halva backen efter när jag kört stålsicklat. In i vallaboden och på med ett lager BWLF, så fixar jag iallafall att ligga efter i suget. Med stenslipad bas blir strukturen bättre anpassad för högre farter. Kör man "glida längst"-tester hävdar sig stålsicklingen bättre då lågfartsegenskaperna premieras vid sådana tester (jo, jag har testat div rillningar också).

Link to comment
Share on other sites

Ibland har jag toppenglid med mina sicklade skidor' date=' ibland inte. (Efter vad man man kan konstatera i utförslöpor när det finns andra åkare att jämföra sig med).

Är övertygad om att det framförallt är fästvallningen som bestämmer glidet. Ibland missar man och lägger på för långt, för tjockt eller för varm (mjuk) fästvalla och då är glidet borta.[/quote']

Japp, det är min uppfattning också. På klassiska skidor (om man inte är på WC nivå) så räcker det att man gullar lite med glidytorna på ett eller annat sätt för att det ska bli så pass bra glid att det är fästvallningen som blir den dominerande begränsade faktorn för glidet.

 

När jag har testat på skejtskidor har jag blivit halva backen efter när jag kört stålsicklat. In i vallaboden och på med ett lager BWLF, så fixar jag iallafall att ligga efter i suget. Med stenslipad bas blir strukturen bättre anpassad för högre farter. Kör man "glida längst"-tester hävdar sig stålsicklingen bättre då lågfartsegenskaperna premieras vid sådana tester (jo, jag har testat div rillningar också).

Vad spelar det för roll om jag gör strukturen med Primaterias struktursickel eller använder en stenslip och lägger LJ02, strukturen ser likadan ut i mina ögon och borde vara precis lika bra anpassad för högre farter...

Link to comment
Share on other sites

Ibland har jag toppenglid med mina sicklade skidor' date=' ibland inte. (Efter vad man man kan konstatera i utförslöpor när det finns andra åkare att jämföra sig med).

Är övertygad om att det framförallt är fästvallningen som bestämmer glidet. Ibland missar man och lägger på för långt, för tjockt eller för varm (mjuk) fästvalla och då är glidet borta.[/quote']

Japp, det är min uppfattning också. På klassiska skidor (om man inte är på WC nivå) så räcker det att man gullar lite med glidytorna på ett eller annat sätt för att det ska bli så pass bra glid att det är fästvallningen som blir den dominerande begränsade faktorn för glidet.

 

När jag har testat på skejtskidor har jag blivit halva backen efter när jag kört stålsicklat. In i vallaboden och på med ett lager BWLF, så fixar jag iallafall att ligga efter i suget. Med stenslipad bas blir strukturen bättre anpassad för högre farter. Kör man "glida längst"-tester hävdar sig stålsicklingen bättre då lågfartsegenskaperna premieras vid sådana tester (jo, jag har testat div rillningar också).

Vad spelar det för roll om jag gör strukturen med Primaterias struktursickel eller använder en stenslip och lägger LJ02, strukturen ser likadan ut i mina ögon och borde vara precis lika bra anpassad för högre farter...

Ja, får du samma struktur med Primaterian, så är det ju inga problem. Kuzmin original-strukturen är ungefär en faktor 5 finare än de stenslipade jag har tittat på.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju åkt

a) 32 Vasalopp och 4 öppna spår med olika typer av vallor (från fluorvallornas inträde på arenan alltid med högfluor (Zera) ytterst)

b) 5 Vasalopp och 9 öppna spår stålsicklat (under de fem senaste åren), en av dessa gånger toppat med högfluor utan att märka att det blev sämre eller bättre.

 

JAG upplever subjektivt att varje gång jag åkt stålsicklat så har jag haft väl så bra skidor som de omkring mig, snarast klart bättre än de flesta senare delen av loppet, vilket det faktum att jag nog i genomsnitt avancerat si så där 400-500 placeringar från Evertsberg under min stålsicklingsera också tyder på. Men detta kan ju möjligen förklaras av att jag numera är rätt långt bak i fältet si så där i led fyra nästan fem tidigt i loppet.

 

Detta betyder att jag i princip kommer att åka rent stålsicklat även i år. Men jag har blivit erbjuden av en ren elitvallare att valla upp mina skidor gratis om jag prövar på Vasaloppet för att bevisa att det går att få det bättre. Eftersom jag har ett öppet sinnelag (och gärna vill tvåla till Vasa och globe86) så kanske jag nappar på detta generösa erbjudande.

Link to comment
Share on other sites

jag Kuzmin sickla mina skidor igår :)

Drog några drag.

 

Om man har små hack, kanske lite djupare än en reva, precis vid utkanten i skidan ska man försöka stålsickla bort de?

Nej.

 

Skulle iaf jag säga. Du är på djupt vatten om du verkligen försöker avverka med din Kuzmin tror jag. Bättre att stenslipa då och sen, om du önskar, fixa ytan med sickeln.

Link to comment
Share on other sites

jag Kuzmin sickla mina skidor igår :)

Drog några drag.

 

Om man har små hack, kanske lite djupare än en reva, precis vid utkanten i skidan ska man försöka stålsickla bort de?

Du kanske kan prova med att droppa i smält plast från en belagstav och bygga upp det skadade området innan du sicklar. Jag har själv lagat ett par rejäla repor på det sättet.

http://www.youtube.com/watch?v=JXsSlvl_O8o

Link to comment
Share on other sites

Stålsicklar, vallar på stenslipade skidor och använder riller när det är is eller blötföre. Träningsskidorna stålsicklades för 3 år sedan och är sönderkörda sedan dess. Skulle aldrig drömma om att lägga tid på sickling, vallning eller rillning av dessa skidor. Däremot så lägger jag en del tid på tester av både sicklat och vallat.
Link to comment
Share on other sites

Hej på er alla!

 

Är det nån som vet om det finns sicklingshjälp att få (köpa) i närheten av Edsbyn?

Hej.

 

Jag bor också i Edsbyn.

Vet inte om de finns nån i närheten ' date=' men får du reda på nån så hör av dej.

Annars är de väl till å skicka iväg laggen eller köpa en egen sickel.[/quote']

Japp, hör av mig i så fall.

Egen sickel...njaa, vill nog att nån som kan gör i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...