Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet, tempot upp till toppen på första backen?


Vasa

Recommended Posts

Men även om man hamnar i 2.an och är långsammare uppför än de andra så är väl de skit samma?! Man lär väl få åka i sin egen takt upp! De kan ju inte köra över en bakifrån!!!

Nästan sant men en del försöker:) Sen är det mentalt jobbigt att bli omkörd vilket gör att du ger max ändå.

Jo de har du nog rätt i! Jag åker ju allt vad jag orkar när jag åker om barnfamiljer hemma här på spåren! Vet inte vad som flyger i mig men ska gå max varje gång jag åker óm någon !

 

Ja ja nu är man anmäld till Rallarloppet dax att börja ladda för LED2 körning :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply
Här kommer lite tider för 2010 (2009) [2008]

 

Första vägövergången 1,12 km 3,04 (1,12/3,10) [ 1,09/3,22]

Andra vägövergången 2,18 km 11,32 (2,18/11,59) [2,18/11,49]

Krönet 3,07 km 17,25 (3,06/18,23) [3,10/18,25]

Smågan 40,41 (42,03) [41,15]

Snittpuls mellan 1 till 3 km 180 (182) [182] , har maxpuls på ca 193.

Tack för de tiderna! :)

Visste väl att man kunde lita på att Everest levererar. ;)

 

Jo det är ju så att även om man skulle kunna ta det lite lugnt och förlora några placeringar upp så är det oerhört svårt psykologiskt att se folk försvinna framför.

 

Och det är väl troligen även orsaken till att alla kör så fruktansvärt uppför, att de ser de framför som har en högre kapacitet. När fältet blir mer utdraget och man åker med sina jämbördiga så faller man in i ett lagom tempo.

Märkte denna tendens under Intersportloppet att folk kör som galningar från start, över sin kapacitet.

 

Fördelen är nu att jag slutat oroa mig för nedförsbackar och ser de som en befrielse, och lagt vikten på uppför istället. :P

Link to comment
Share on other sites

Jag har "bara" stått i led 3 som bäst, även om jag varit och nosat på tvåan. I mitt fall är jag glad att det är lite kö i första backen. Åkte uppför hela backen på ett träninsläger för några år sedan och det var en nära döden upplevelse som jag fick sota för under hela resan till Evertsberg som var slutmålet den dagen. Är man en vanlig dödlig så ska man nog ta det lite lugnt i första backen och inse att när man kommer upp har resan bara börjat. Förutsatt att man står någorlunda i rätt led för ens kapacitet vilket jag alltid gjort.
Link to comment
Share on other sites

Sitter och nojar mig över att orka hålla farten upp för första backen när jag nu kvalat in i led 2.

 

Är det någon (läs eventuellt Everest ;) ) som klockat hastigheten och tiden från vägövergången till skylten på toppen, cirka 2 kilometer.

 

Är det fullt blås eller är det köer även från led 2?

 

För att göra tråden lite fylligare så mata gärna in tider och tankar från andra led.

Jag är imponerad och lite avundsjuk att du nu får starta i led 2. Det ger dig ju utmärkta förutsättningar att både komma bland de 500 bästa och slå min bästa tid (4.56) och placering (455) men det var ju länge sedan nu. Svunna tider. Jag upplevde dock aldrig att det gick för fort i backen när jag hade denna kapacitet. Numera harvar jag ju i led fyra-fem och då är det absolut inga problem, det blir en behaglig tur upp genom att bara följa strömmen. Försöker man avancera får man ödsla allt för mycket energi med min nuvarande kapacitet. Och det är just uppför vi Veteraner har störst problem på grund av den ytterst begränsade maxpulsen.

 

Och som sagt om du slår min bästa tid bjuder jag på brakmiddag (med dricka..) nästa gång jag kommer till Karlstad.... Det är den nya utmaningen.

 

Med tanke på vår "ordinarie" utmaning, eller låt säga "stressa Vasa-globe86 till stordåd-tråden" har jag följande tips:

A. Kör stenhårt upp för första backen så du är alldeles blå och stum när du kommer upp mitt i led 1 och så hänger du med där in i det sista...

B. Lägg största delen av träningstiden fram till loppet på att göra fler inlägg på forum så att du inte är alltför sliten när du skall göra detta jätteryck på Vasan, Vasa, och globe 86 också för den delen....

 

Då kanske det finns en chans att det blir en rejäl tävling trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Herr Glob,

 

Om du ämnar starta i tredje led och Vasa startar i andra kommer du att få ligga i bra om du ska uppfylla ditt delmål att Vasa ska se din rygg försvinna i första backen. Eller ska du tokrusa från tredje?

Jag hade tänkt seeda upp mig till LED2 på Söndag :D Annars får jag gå på ditt alternativ :P TOKRUS

Link to comment
Share on other sites

Herr Glob' date='

 

Om du ämnar starta i tredje led och Vasa startar i andra kommer du att få ligga i bra om du ska uppfylla ditt delmål att Vasa ska se din rygg försvinna i första backen. Eller ska du tokrusa från tredje?[/quote']

Jag hade tänkt seeda upp mig till LED2 på Söndag :D Annars får jag gå på ditt alternativ :P TOKRUS

Gud va jag håller tummarna för dig.det vore kanonkul att se dig å vasa sida vid sida i starten. :) det kan bli en riktig fight! själv gör jag er sällskap nästa år då det här är min första skidsäsong :) Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Herr Glob' date='

 

Om du ämnar starta i tredje led och Vasa startar i andra kommer du att få ligga i bra om du ska uppfylla ditt delmål att Vasa ska se din rygg försvinna i första backen. Eller ska du tokrusa från tredje?[/quote']

Jag hade tänkt seeda upp mig till LED2 på Söndag :D Annars får jag gå på ditt alternativ :P TOKRUS

Inga problem Globen, det ska vi fixa!! Segertåg utlovas!! :)

Link to comment
Share on other sites

De som stakar hela vägen, brukar de bli bromsklossar eller håller de farten?

 

Är det vanligt med folk som saxar i något parti även så långt upp som led 2?

 

 

Lars-Erik, jag är tämligen säker på att vi får vänta till som minst nästa år med denna brakmiddag. :)

Link to comment
Share on other sites

De som stakar hela vägen, brukar de bli bromsklossar eller håller de farten?

 

Är det vanligt med folk som saxar i något parti även så långt upp som led 2?

 

 

Lars-Erik, jag är tämligen säker på att vi får vänta till som minst nästa år med denna brakmiddag. :)

Ytterst få stakar hela vägen från led 2 och nedåt på VL, man bränner för mkt av stakmusklerna i första backen och det slår tillbaka förr eller senare på ett så långt lopp. Men det finns alltid några som har dåligt fäste redan i första backen och saxar redan i början och efetrhand blir det ju fler och fler.

Link to comment
Share on other sites

Ytterst få stakar hela vägen från led 2 och nedåt på VL, man bränner för mkt av stakmusklerna i första backen och det slår tillbaka förr eller senare på ett så långt lopp. Men det finns alltid några som har dåligt fäste redan i första backen och saxar redan i början och efetrhand blir det ju fler och fler.

Det är svårt det här...

 

Risken är tycker jag relativt stor att man vallar bort sig och ändå inte har något fäste trots fästvalla.

Gjorde det misstaget på Intersportloppet, la Blå Super när jag skulle lagt Multigrade, och fick staka hela vägen med fästvalla vilket kändes surt.

 

Sedan finns fördel två att köra utan fästvalla, att man slipper ligga sömnlös under natten efter att ha lagt hela kvällen på fästvallning.

 

Men det är som du säger att risken är stor att man får sänkt stakkapacitet när det gått några mil, t.ex i Lundbäckbackarna som kan bli kraftigt sega.

Jag tycker att man känner värst i benen när man stakar uppför under en längre period.

Link to comment
Share on other sites

Det är väll inte så många år det är väldigt risk att valla bort sig på vasan om man följer vallningsråden?

Jag vill mena att risken, i varje fall för mig, är betydligt större då än vallning inför ett vanligt träningspass. Om man vill ha färdigvallat/provat på eftermiddagen dagen innan så är det en risk att temperaturen ändrar sig en del mot prognoserna. Lägg på nervositetsfaktorn som är extrem. :(

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om din RODE BLÅ tog så mycket på glidet när du ändå inte hade fäste med den? Jag antar att du e rätt snål med valla när de vallas fäste som mig ?

 

Men e ju rätt onödigt ändå om man inte får fäste med fäste.... Jag skullevilja prova vasaloppsbacken och staka uppför och se hur mör man blir... när finns det spår där igentligen ??

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om din RODE BLÅ tog så mycket på glidet när du ändå inte hade fäste med den? Jag antar att du e rätt snål med valla när de vallas fäste som mig ?

Nä det påverkade nog inte så mycket men var nog så irriterande att man inte lyckats med fästvallningen.

Link to comment
Share on other sites

Det är väll inte så många år det är väldigt risk att valla bort sig på vasan om man följer vallningsråden?

Jag vill mena att risken' date=' i varje fall för mig, är betydligt större då än vallning inför ett vanligt träningspass. Om man vill ha färdigvallat/provat på eftermiddagen dagen innan så är det en risk att temperaturen ändrar sig en del mot prognoserna. Lägg på nervositetsfaktorn som är extrem. :([/quote']

Sandpapper och burk i fickan, två minuter och du har vallat om det behövs. Den psykologiska faktorn att ha det med kanske räcker för stakning hela vägen!

Link to comment
Share on other sites

Sandpapper och burk i fickan, två minuter och du har vallat om det behövs. Den psykologiska faktorn att ha det med kanske räcker för stakning hela vägen!

Ja det låter som ett bra tips om man skulle vara så tokig att man provar med stakningsalternativet. Känns nog lite bättre även om det troligen inte skulle bli utnyttjat.

 

Vi får köra hårt med kvastarna på Klarälvsbanan till sommaren så vi inte behöver att fundera över detta nästa år. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...