Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet, tempot upp till toppen på första backen?


Vasa

Recommended Posts

Vi diskuterade detta med en duktig vallare (och VM-guldmedaljör på skidor) innan Intersportloppet. Har tyckte definitivt att vi skulle ha en invärmd grund i botten när det handlar om såpass hårt underlag. Sedan räcker det väl ofta att värma in t.ex Blå extra om det inte är något slitande före. Man får ju tänka på att man kanske måste ploga' date=' saxa och trampa igenom kurvor utanför spåret och att underlaget där kan vara mycket mer slitande än i spåren.[/quote']

Jo värma in gör jag alltid t.ex Swix Blå men menade han att det skulle vara riktig grund eller bara att den skulle vara invärmd?

 

subber??

Du må ikke ha subbeski på Vasan, som Aukland nog skulle uttrycka det. ;)

subber = att fästvallan ligger i och bromsar

(värmländska och norska är grejer det) :)

Aha! Jag hoppas att du inte får subbeski och jag ska heja på dig allt vad jag kan i VL!

Det verkar så oändligt svårt detta med vallor...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply
Vi diskuterade detta med en duktig vallare (och VM-guldmedaljör på skidor) innan Intersportloppet. Har tyckte definitivt att vi skulle ha en invärmd grund i botten när det handlar om såpass hårt underlag. Sedan räcker det väl ofta att värma in t.ex Blå extra om det inte är något slitande före. Man får ju tänka på att man kanske måste ploga' date=' saxa och trampa igenom kurvor utanför spåret och att underlaget där kan vara mycket mer slitande än i spåren.[/quote']

Jo värma in gör jag alltid t.ex Swix Blå men menade han att det skulle vara riktig grund eller bara att den skulle vara invärmd?

 

subber??

Du må ikke ha subbeski på Vasan, som Aukland nog skulle uttrycka det. ;)

subber = att fästvallan ligger i och bromsar

(värmländska och norska är grejer det) :)

Aha! Jag hoppas att du inte får subbeski och jag ska heja på dig allt vad jag kan i VL!

Det verkar så oändligt svårt detta med vallor...

det är det inte, bara om man krånglar till det!

Link to comment
Share on other sites

det är det inte, bara om man krånglar till det!

om det vore så enkelt skulle väl inte ahrlin köra ovallat och en sådan som Mathias fredriksson överväga det? De kan ändå rimligen gå med högre skidor än en annan.Självavallavalet ska väl gå att få till :) men det var ju problem ifjol med fästvallning som sög (enligt analys) då alla fick stå och staka mellan spåren...

Link to comment
Share on other sites

det är det inte' date=' bara om man krånglar till det![/quote']

om det vore så enkelt skulle väl inte ahrlin köra ovallat och en sådan som Mathias fredriksson överväga det? De kan ändå rimligen gå med högre skidor än en annan.Självavallavalet ska väl gå att få till :) men det var ju problem ifjol med fästvallning som sög (enligt analys) då alla fick stå och staka mellan spåren...

jag tror att det är fler än du och jag vasa som blir gråhårig av detta med vallaval,för hårda skidor,för mjuka,för höga,för låga,för kort zon,för lång zon,lös snö,isig snö,hög fuktighet,låg fuktighet.................... men personligen tycker jag att det är en del av tjusningen med skidåkning! :)

Link to comment
Share on other sites

det är det inte' date=' bara om man krånglar till det![/quote']

om det vore så enkelt skulle väl inte ahrlin köra ovallat och en sådan som Mathias fredriksson överväga det? De kan ändå rimligen gå med högre skidor än en annan.Självavallavalet ska väl gå att få till :) men det var ju problem ifjol med fästvallning som sög (enligt analys) då alla fick stå och staka mellan spåren...

jag tror att det är fler än du och jag vasa som blir gråhårig av detta med vallaval,för hårda skidor,för mjuka,för höga,för låga,för kort zon,för lång zon,lös snö,isig snö,hög fuktighet,låg fuktighet.................... men personligen tycker jag att det är en del av tjusningen med skidåkning! :)

Sjutton vet om man blir gråhårig..tycker det känns som att håret börjar ramla av pga vallningen :P

Jag är fullkomligt övertygad om att det är många därute som brottas med de här problemen...Själv försöker jag få mina skidor att gå som de spjut de är...men jag tror jag måste köpa skidor med en aningens högre spann för att få bra fart på dem...tycker det inte hjälper hur tunnt jag lägger fästet så fort det blir en aningens löst i spåret så börjar det bromsa markant och löst blir det ju på vasan...

Link to comment
Share on other sites

det är det inte' date=' bara om man krånglar till det![/quote']

om det vore så enkelt skulle väl inte ahrlin köra ovallat och en sådan som Mathias fredriksson överväga det? De kan ändå rimligen gå med högre skidor än en annan.Självavallavalet ska väl gå att få till :) men det var ju problem ifjol med fästvallning som sög (enligt analys) då alla fick stå och staka mellan spåren...

jag tror att det är fler än du och jag vasa som blir gråhårig av detta med vallaval,för hårda skidor,för mjuka,för höga,för låga,för kort zon,för lång zon,lös snö,isig snö,hög fuktighet,låg fuktighet.................... men personligen tycker jag att det är en del av tjusningen med skidåkning! :)

Jag vill bara åka! Jag försöker liksom strunta i det här med vallor (för att det verkar så svårt) ..lägger på någon sorts grundparaffin, tejp och sen kör jag! Funkar tycker jag!

Till ÖS ska jag lämna in för stålsickling och fäste. Kommer att bli jättebra tror jag. :)

Link to comment
Share on other sites

om det vore så enkelt skulle väl inte ahrlin köra ovallat och en sådan som Mathias fredriksson överväga det? De kan ändå rimligen gå med högre skidor än en annan.Självavallavalet ska väl gå att få till :) men det var ju problem ifjol med fästvallning som sög (enligt analys) då alla fick stå och staka mellan spåren...

jag tror att det är fler än du och jag vasa som blir gråhårig av detta med vallaval' date='för hårda skidor,för mjuka,för höga,för låga,för kort zon,för lång zon,lös snö,isig snö,hög fuktighet,låg fuktighet.................... men personligen tycker jag att det är en del av tjusningen med skidåkning! :)[/quote']

Jag vill bara åka! Jag försöker liksom strunta i det här med vallor (för att det verkar så svårt) ..lägger på någon sorts grundparaffin, tejp och sen kör jag! Funkar tycker jag!

Till ÖS ska jag lämna in för stålsickling och fäste. Kommer att bli jättebra tror jag. :)

Ja,det var det jag menade med att jag PERSONLIGEN tyckte det var en del av tjusningen! vill du bara åka så ska man göra det :) jag tycker bara det är lite kul(om man lyckas :) ) med det här med valla,skidspann etc. tror(och hoppas) det kommer att gå jättebra med dina inlämnade skidor på ös :)

Link to comment
Share on other sites

jag tror att det är fler än du och jag vasa som blir gråhårig av detta med vallaval' date='för hårda skidor,för mjuka,för höga,för låga,för kort zon,för lång zon,lös snö,isig snö,hög fuktighet,låg fuktighet.................... men personligen tycker jag att det är en del av tjusningen med skidåkning! :)[/quote']

Jag vill bara åka! Jag försöker liksom strunta i det här med vallor (för att det verkar så svårt) ..lägger på någon sorts grundparaffin, tejp och sen kör jag! Funkar tycker jag!

Till ÖS ska jag lämna in för stålsickling och fäste. Kommer att bli jättebra tror jag. :)

Ja,det var det jag menade med att jag PERSONLIGEN tyckte det var en del av tjusningen! vill du bara åka så ska man göra det :) jag tycker bara det är lite kul(om man lyckas :) ) med det här med valla,skidspann etc. tror(och hoppas) det kommer att gå jättebra med dina inlämnade skidor på ös :)

Jag tycker allt det där är kul i teorin! :)

I praktiken vill jag bara på med skidorna och UT! :)

Har liksom ingen startsträcka, bara på det ! ;)

Ett personlighetsdrag..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja det blev ingen rusning uppför igår. Igenkorkat, kanske är man för passiv?

Var stopp några ställen så man fick saxa. Här är kanske problemet om man bara stakar att man får hänga på stavarna.

 

Hade 18:10 till "Högsta punkten"-skylten och inga intervalltendenser utan lugn åkning i ledet.

Åkte precis i mitten och det kändes som att ormen gick fortare både till vänster och höger.

 

En topp100-åkare i Marcialonga körde på helt glidvallade skidor med fäste uppepå som slets bort upp till 18 km och fick det som förslag inför Vasan i år.

Det kanske är melodin? Någon annan som provat?

Link to comment
Share on other sites

Ja det blev ingen rusning uppför igår. Igenkorkat, kanske är man för passiv?

Var stopp några ställen så man fick saxa. Här är kanske problemet om man bara stakar att man får hänga på stavarna.

 

Hade 18:10 till "Högsta punkten"-skylten och inga intervalltendenser utan lugn åkning i ledet.

Åkte precis i mitten och det kändes som att ormen gick fortare både till vänster och höger.

 

En topp100-åkare i Marcialonga körde på helt glidvallade skidor med fäste uppepå som slets bort upp till 18 km och fick det som förslag inför Vasan i år.

Det kanske är melodin? Någon annan som provat?

nä det var tjockt i backen, beror nog på att det var så mycket mer folk i elit och 1a o 2a ledet än förra året, va inte alls lika mycket folk föra året... gick bra mkt snabbare då.

Link to comment
Share on other sites

En topp100-åkare i Marcialonga körde på helt glidvallade skidor med fäste uppepå som slets bort upp till 18 km och fick det som förslag inför Vasan i år.

Det kanske är melodin? Någon annan som provat?

Jag körde en variant som ändå kanske är relevant. Hade klister täckt med burk i klisterzonen och glidvallat burkzonen. La sedan två lager blå extra i burkzonen fram. Det var bortslitet imål men gissningsvis redan en bit efter smågan så det kan nog vara ett alternativ.

Link to comment
Share on other sites

En topp100-åkare i Marcialonga körde på helt glidvallade skidor med fäste uppepå som slets bort upp till 18 km och fick det som förslag inför Vasan i år.

Det kanske är melodin? Någon annan som provat?

Jag körde en variant som ändå kanske är relevant. Hade klister täckt med burk i klisterzonen och glidvallat burkzonen. La sedan två lager blå extra i burkzonen fram. Det var bortslitet imål men gissningsvis redan en bit efter smågan så det kan nog vara ett alternativ.

Ja det är ett alternativ.

Samme åkare körde med ren burkvalla igår, både grund och ovanpå, med hyfsat fäste.

Och så här i efterhand borde man inte lagt klister men alla kan inte vara ute mitt i natten och testa. :)

Link to comment
Share on other sites

En topp100-åkare i Marcialonga körde på helt glidvallade skidor med fäste uppepå som slets bort upp till 18 km och fick det som förslag inför Vasan i år.

Det kanske är melodin? Någon annan som provat?

Jag körde en variant som ändå kanske är relevant. Hade klister täckt med burk i klisterzonen och glidvallat burkzonen. La sedan två lager blå extra i burkzonen fram. Det var bortslitet imål men gissningsvis redan en bit efter smågan så det kan nog vara ett alternativ.

Ja det är ett alternativ.

Samme åkare körde med ren burkvalla igår' date=' både grund och ovanpå, med hyfsat fäste.

Och så här i efterhand borde man inte lagt klister men alla kan inte vara ute mitt i natten och testa. :)[/quote']

Njae, vi var tre stycken i vår stuga som la klistergrund täckt med burk och jag är den enda av oss som upplevde att det bitvis tog glid. Max 15km. Jag hade dock lagt i lite blå super extra medans de andra täckte med blå extra. Jag hade chola + start universial som klistergrund. Universialen är nog det säkraste klistret för att slippa sug. Jag tror du måste skaffa ett par riktiga klisterskidor med högt spann. Det var så pass hårda spår mestadels att en klistergrund inte ska kännas att det suger om du inte lägger för långt eller för tjockt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...