Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet, tempot upp till toppen på första backen?


Vasa

Recommended Posts

Sitter och nojar mig över att orka hålla farten upp för första backen när jag nu kvalat in i led 2.

 

Är det någon (läs eventuellt Everest ;) ) som klockat hastigheten och tiden från vägövergången till skylten på toppen, cirka 2 kilometer.

 

Är det fullt blås eller är det köer även från led 2?

 

För att göra tråden lite fylligare så mata gärna in tider och tankar från andra led.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

När jag åkte i led 3 så tror jag det var endel kö i området runt "ön" men att det sen gick i jämn tillräklig hög fart för mig efter det (Lite för snabbt egentligen... men jag var dårlig tränt).

 

Gissar att det är lite kö också i led 2 men att det inte spelar så stor roll och att det sen går snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Jag stod långt bak i 2an förra året. Vet ej tiden från övergången till toppen, men det tog ganska exact 40 min till Smågan. Upplevde att det var lite ryckigt tempo vid och efter vägövergången, dock inget stopp. Hamnade längst till vänster i backen. Kändes som det gick fortare till höger.
Link to comment
Share on other sites

Sitter och nojar mig över att orka hålla farten upp för första backen när jag nu kvalat in i led 2.

 

Är det någon (läs eventuellt Everest ;) ) som klockat hastigheten och tiden från vägövergången till skylten på toppen, cirka 2 kilometer.

 

Är det fullt blås eller är det köer även från led 2?

 

För att göra tråden lite fylligare så mata gärna in tider och tankar från andra led.

Då får du väl göra något åt saken...;)

 

Träna mer intervaller och köra kortarelopp så du orkar ligga på ända till toppen... Du får ju vila på mossarna...;)

Link to comment
Share on other sites

Räkna inte med att få hämta andan i många sekunder. Jag har kört från trean och det är inte mycket kö att tala om där heller. Pulskurvan talar sitt tydliga språk. Tittade även på sambons puls från fyra led 2 starter och det syns lite små stopp efter vägövergången då pulsen når A2 någon sekund för att sedan snabbt nå hög A3 igen. Första backen svider..
Link to comment
Share on other sites

Jag startade i led 2 2009. Det gick på tok för fort tyckte jag men det var bara och bita ihop och köra på i 95% av maxpuls. Sen var loppet förstört för mig återhämtade inte riktigt under resterande loppet avbröt 19km före mål!!!!!Låg på placering 802 då. Tog helt slut thats it!
Link to comment
Share on other sites

Brukar alltid hinna tänka att jag måste vara sjuk eller nått innan toppen på backen är nådd. Men inte, bara bristande mängd A3. Då åker jag ändå bara från 4:an. Kan även nämna att jag tappar ca 5 min till smågan från 4:e led jmf med ÖS och helt fritt åkande.

 

Så från led 2 lär det köras. Finns nog inga genvägar än att träna i det höga pulsintervallet.

Link to comment
Share on other sites

Sitter och nojar mig över att orka hålla farten upp för första backen när jag nu kvalat in i led 2.

 

Är det någon (läs eventuellt Everest ;) ) som klockat hastigheten och tiden från vägövergången till skylten på toppen, cirka 2 kilometer.

 

Är det fullt blås eller är det köer även från led 2?

 

För att göra tråden lite fylligare så mata gärna in tider och tankar från andra led.

Startade i LED 3 förra året och höll på dö över köbildningen! Som den bergsget man är ser jag gärna att man får åka fullt blås ifrån start som det oftast görs på långlopp med lite färre startande! Sedan efter några kilometer brukar ju farten bedarra och man "rättar" in sig i ledet! :)

 

Tipset är att åka intervaller alternativt någon tävling/testtävling med tuffare terräng och INTE stakning ;) För att träna upp din absoluta max syreupptagningsförmåga måste du nog kleta dit fästvalla och köra tills blodsmaken infinner sig :)

Link to comment
Share on other sites

Då får du väl göra något åt saken...;)

 

Träna mer intervaller och köra kortarelopp så du orkar ligga på ända till toppen... Du får ju vila på mossarna...;)

Eller så kör jag hårt hela vägen till Oxberg och bryter där. ;)

 

Nej, men bra med lite tips på träning, mer intervall och hårdkörning fullt blås på högsta puls.

Sitter och funderar lite på hur man ska ordna det, har ju Skiergen då men det är lite för varmt där den står nu. Och på elljusbanan tar backarna slut innan man börjat.

Ska man vara så tokig att man fästvallar ett par skidor hela vägen och kör på. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har du ingen lämplig slalombacke i närheten du kan dunka på i?

Jo det har jag faktiskt.

Bra idé!

 

Sedan får det bli att bygga en sådan här när man har vilovecka efter Vasan:

http://www.kompositsport.com/product.html/borsten?category_id=49

Detta var bland de mest fantastiska träningsredskap jag sett! Kan inte låta bli att fundera på hur hjärnan som kom på detta fungerar. Underbart!

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Har du ingen lämplig slalombacke i närheten du kan dunka på i?

Jo det har jag faktiskt.

Bra idé!

 

Sedan får det bli att bygga en sådan här när man har vilovecka efter Vasan:

http://www.kompositsport.com/product.html/borsten?category_id=49

Man kanske skulle använda sådana och sopa av gruset från vägarna i vår! Blir ju miljövänligare än med soplastbilarna. Och så får man ju lite gratis träning:)

Link to comment
Share on other sites

Har du ingen lämplig slalombacke i närheten du kan dunka på i?

Jo det har jag faktiskt.

Bra idé!

 

Sedan får det bli att bygga en sådan här när man har vilovecka efter Vasan:

http://www.kompositsport.com/product.html/borsten?category_id=49

Då kan du ju använda den på Klarälvsbanan och fakturera Karlstad kommun för sopning av banan så har du till bensinpengar :)

Link to comment
Share on other sites

Har du ingen lämplig slalombacke i närheten du kan dunka på i?

Jo det har jag faktiskt.

Bra idé!

 

Sedan får det bli att bygga en sådan här när man har vilovecka efter Vasan:

http://www.kompositsport.com/product.html/borsten?category_id=49

Genial och enkel konstruktion! Undrar vad andra åkare (och spårdragarna) säger när man kört några varv i elljusspåret med den ;)

Link to comment
Share on other sites

Egentligen bidrar jag inget till trådskaparens fråga i och med detta inlägg. Men jag startade långt bak i led 4 förra året och köade sönder min skalle i backen. Sedan var det promenadtempo hela vägen upp. I år får jag stå i trean (om jag inte genom ett mirakel blir dundersnabb snart...) och hoppas kunna åka skidor i startbacken. Är man bra nog för att stå i andra startled ska man nog inte behöva oroa sig över tempot i startbacken, där kanske man till och med kan välja sitt EGNA tempo om man är orolig.
Link to comment
Share on other sites

Då får du väl göra något åt saken...;)

 

Träna mer intervaller och köra kortarelopp så du orkar ligga på ända till toppen... Du får ju vila på mossarna...;)

Eller så kör jag hårt hela vägen till Oxberg och bryter där. ;)

 

Nej' date=' men bra med lite tips på träning, mer intervall och hårdkörning fullt blås på högsta puls.

Sitter och funderar lite på hur man ska ordna det, har ju Skiergen då men det är lite för varmt där den står nu. Och på elljusbanan tar backarna slut innan man börjat.

Ska man vara så tokig att man fästvallar ett par skidor hela vägen och kör på. ;)[/quote']

Haha...ja...men även då har du ju tränat för dåligt...;)

 

Jag va inte så orolig för startbacken när jag körde...va mer orolig för all stakning...

Link to comment
Share on other sites

Är det fullt blås eller är det köer även från led 2?

Jag har startat 2 ggr i 2:an. Jag upplevde det som väldigt ryckigt men det stod aldrig stilla. I 1:an är det full blås hela vägen. I elitledet är iaf för mig nära-döden-upplevelse hela vägen. Jag önskar varje år att man kan spola fram tiden tills man är i toppen på backen med hela stavar..

Link to comment
Share on other sites

Sitter och nojar mig över att orka hålla farten upp för första backen när jag nu kvalat in i led 2.

 

Är det någon (läs eventuellt Everest ;) ) som klockat hastigheten och tiden från vägövergången till skylten på toppen, cirka 2 kilometer.

 

Är det fullt blås eller är det köer även från led 2?

 

För att göra tråden lite fylligare så mata gärna in tider och tankar från andra led.

Här kommer lite tider för 2010 (2009) [2008]

 

Första vägövergången 1,12 km 3,04 (1,12/3,10) [ 1,09/3,22]

Andra vägövergången 2,18 km 11,32 (2,18/11,59) [2,18/11,49]

Krönet 3,07 km 17,25 (3,06/18,23) [3,10/18,25]

Smågan 40,41 (42,03) [41,15]

Snittpuls mellan 1 till 3 km 180 (182) [182] , har maxpuls på ca 193.

 

Alltid vidrigt jobbigt för mig med väldigt låg maxkapacitet men 2010 höll jag nog min placering kring 600 men tappade sen väldigt mkt på extremt dåligt glid till Smågan. Om man kommer iväg bra långt fram i led 2 så kan man säga att det är kö som flyter på bra i 94%-puls för min del. Men det helt tjockt runtomkring så hela tiden är man antingen frustrerad över att ngn är i vägen eller att ngn åker ifrån. För många verkar det enbart vara extremt irriterande att de inte kan åka fortare:)

 

Sen måste man ju möjligen inte till varje pris hänga med i flytet, det kanske är mer optimalt att ta det lite lugnare för att sen staka hårdare till Smågan/Mångs och sedan följa med flytet. Dvs istället för 180 i puls 2 km och 160 till Smågan försöka hålla 170 hela vägen men det är nog lättare sagt än gjort. Vissa år tex 2007 med nysnö i spåret, så körde alla bara i två spår efter backen fram till Mångsbodarna och det var omöjligt att köra om. Ett sånt år lönar det sig nog att ligga på max i backen. Tror också det är svårt att veta hur mkt man förlorar i längden på att ligga på 94-95% puls i 15 min, dvs en nivå som de flesta bara orkar ligga på max en halvtimme, är nog väldigt individuellt.

 

Men du har ju ändå klarat led 2 med marginal och då borde egentligen inte första backen vara ngt problem om du bara följer strömmen och inte hetsar för att köra om. Men träna gärna extra på backintervaller med skidor. Tror inte du behöver hitta en backe på en kvart. 4*4 min räcker nog också plus att köra "överhårt" i början på några kuperade tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Men även om man hamnar i 2.an och är långsammare uppför än de andra så är väl de skit samma?! Man lär väl få åka i sin egen takt upp! De kan ju inte köra över en bakifrån!!!

Nästan sant men en del försöker:) Sen är det mentalt jobbigt att bli omkörd vilket gör att du ger max ändå.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...