Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet, tempot upp till toppen på första backen?


Vasa

Recommended Posts

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply
Ärligt talat så tror jag det kan vara bra att kunna använda benen i bland...även det är mest stakning på Vasaloppet...

Fast jag måste säga att det är mer backar än myten säger - "bara att staka hela vägen".

 

Tack för alla input, nu har man lite att fundera på. :)

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat så tror jag det kan vara bra att kunna använda benen i bland...även det är mest stakning på Vasaloppet...

Fast jag måste säga att det är mer backar än myten säger - "bara att staka hela vägen".

 

Tack för alla input' date=' nu har man lite att fundera på. :)[/quote']

Lånar denna tråd lite.

Ska åka sista sträckan på stafettvasan Hökberg-mora.

DEN sträckan måste väl ändå vara stakbar om man säger så?

Link to comment
Share on other sites

Lånar denna tråd lite.

Ska åka sista sträckan på stafettvasan Hökberg-mora.

DEN sträckan måste väl ändå vara stakbar om man säger så?

Jo kan intyga att det går suveränt att staka den sträckningen.

Men det finns några backar även där så du måste kunna staka uppför eller så får du saxa vilket inte är så tidseffektivt.

Bland annat en stigning på 25 höjdmeter som snirklar sig upp i skogen om jag inte minns fel.

Och en del mindre backar då...

Link to comment
Share on other sites

Ytterst få stakar hela vägen från led 2 och nedåt på VL' date=' man bränner för mkt av stakmusklerna i första backen och det slår tillbaka förr eller senare på ett så långt lopp. Men det finns alltid några som har dåligt fäste redan i första backen och saxar redan i början och efetrhand blir det ju fler och fler.[/quote']

Det är svårt det här...

 

Risken är tycker jag relativt stor att man vallar bort sig och ändå inte har något fäste trots fästvalla.

Gjorde det misstaget på Intersportloppet, la Blå Super när jag skulle lagt Multigrade, och fick staka hela vägen med fästvalla vilket kändes surt.

 

Sedan finns fördel två att köra utan fästvalla, att man slipper ligga sömnlös under natten efter att ha lagt hela kvällen på fästvallning.

 

Men det är som du säger att risken är stor att man får sänkt stakkapacitet när det gått några mil, t.ex i Lundbäckbackarna som kan bli kraftigt sega.

Jag tycker att man känner värst i benen när man stakar uppför under en längre period.

Vill du bara ha fäste i första backen? Ett par lager av någon grön burk lär ju räcka länge 9 av 10 år. Det är ju oftast kallt i starten och jag kan inte minnas att det varit något annat före än kallföre i första backen. Inte ens det året jag åkte öppet spår med klister tror jag det hade behövts något annat än en kall burk i första backen. Men sedan är det olika hur mycket fäste man behöver och om du inte är en bergsget från led2 så kanske du egentligen vill ha rejält med fäste? Jag brukar ofta lägga på ganska rejält mitt under foten. Upplever aldrig att det tar glid och brukar vara hjälpt av det. Blir det inte runt nollan och löst så behöver du inte ligga sömnlös över någon fästvallning :)

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant läsning, detta! =)..

 

Tror att det är just mjölksyraträning som du behöver Vasa!=b..

 

Det tror jag i o f att du har fått en hel del av via skiergon, men det är lite skillnad att stå i ett spår och trängas med 1000-tals andra "halvgalna" skidåkare, som stressas av att det är så trångt, att det inte går tillräckligt fort, att någon ramlar framför en, att någon kliver "på" dig, för att komma fram fortare..mm etc..Hög puls får man för att man bara försöker hänga med i ledet (och inte bli en bromskloss , men så har jag ju upplevt mig vara ändå, i början av loppet) eller täppa igen någon liten lucka framför en..Det gäller att hålla tungan rätt i mun för att inte stavarna ska ryka också..(tips, försök bara flyta med, bli inte irriterad. Det går åt så himla mycket onödig energi åt det..Just den energin behöver man till slutet av loppet, garanterat =)

 

Dessutom infinner sig den trevliga frågan och "valet" man alltid måste göra inför varje VL..

-Vilken sida i startledet ska man ställa sig på när man gått in i "fållan", för att redan i början komma med i "kö-flytet", när man ska uppför första backarna ? Höger, vänster eller mitt i???=b

 

Har bara lyckats få "bra flyt" en gång..Bra flyt har också ofta inneburit nära max- tempo, och oftast har "alla" diagonalat runt om mig, hela backen..Detta kan kosta mycket i o f, men då är man ju liksom med, när man kommer upp. Samtidigt går pulsen upp av sig självt, för det är ju en rejäl backe, det kommer vi ju inte ifrån.. Har även åkt ett år då nästan "alla" hade bakhalt och började saxa redan i början av backen, då stod det i stort sett still ibland, även i 2a led...

 

Lägg gärna in ett antal pass med längre intervaller 10-12minutare eller t o m längre, nära max..men inte så hårda att du blir stum och drar på dig mjölskyra...Tycker också du ska ha med dig valla och "stanna" och valla om, om du har rejält bakhalt och (mot förmodan)inte orkar staka på som du vill hela tiden..Inte kul att vara helt slut när man kommer till Lundbäcksbackarna..Där har jag kört om många "trötta" gubbar, de gånger jag haft fäste..(Fast det har inte varit många gånger)..Har själv väldigt svårt för att "stanna och valla om",vilket säkert har kostat mig någon placering i slutändan!.. Har alltid (dyr)valla med mig, men vallar liksom aldrig om..Är på tok för tjurig, stressad eller något i den stilen...=)

 

I år har man inte hunnit med lika mycket "intervallträning" som tidigare år, så det ska bli intressant att se hur kroppen/hjärtat fixar Mattila-backarna..=) Garanterat blodsmak, i alla fall..!

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med led 5 och 6 är det stopp i backen eller rör sig kön framåt i styrfart då? Led 8 förra året var helt stopp i 15-25 min.

Det är väl någon minut som det är helt stopp men för det mesta så går det sakta sakta framåt.

Det blir ju lätt att man får en lucka och springer några meter sen är det lite stopp lite tills det blir liten lucka igen. Detta gäller från vägövergången och tills branten är passerad sedan rör det på sig sakta hela tiden, fri åkning blir det efter ungefär 4km om man med fri åkning kan acceptera en del spårbyten för att man kommer ikapp långsammare åkare.

Eftersom alla veteraner står i led5 så blir det väldigt blandat kapacitetsmässigt.

 

OBS i starten står alla veteraner längst till höger i led 5 i en speciell fålla, bakom dessa ska man INTE stå i starten!

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag i o f att du har fått en hel del av via skiergon

Har tyvärr fuskat en del med den på slutet. :(

Får ta mig samman och ordna med bättre ventilation där den står, får bli ett projekt efter Vasan...

 

Nyfiken som man är var jag tvungen att göra ett lite enkelt test.

Med medvind i ryggen och strålande solsken och ett par minusgrader bar det av på ovallade skidor från starten i Berga By...

 

Det gick vansinnigt fort från toppen till Smågan och vidare till Mångsbodarna, rent otäckt för en skidovan när det skårrade i svängarna.

 

Ner till Tennäng bromsade jag mig som synes på topphastigheten samt även i några backar efter Risberg.

 

Jobbigast var ju första backen, blev både stakning och saxning samt efter Risberg.

Framme i Evertsberg kände jag mig (relativt) pigg.

Hade planer på att fortsätta upp för Lundbäcksbackarna till Oxberg men fick ont i ett lillfinger så iddes inte fortsätta. Kanske blir det nästa problem att fundera över...

 

Får erkänna att ett par perfekt fästvallade skidor nog är bättre än att staka, kändes inte bra i första backen att staka.

 

Hoppas att siffrorna nedan är inknackade korrekt.

Stoppade klockan i Mångsbodarna och Risberg någon minut pga. vägbeskrivningsproblem hos drickalangningen samt vid vägövergången.

 

Start - Led 2 -> Evertsberg

Tot: 2 tim 31 min

Sträcka: 47,56 km

Snitthastighet: 18,9 km/h

Snittpuls: 161 bpm

Högsta puls: 186 bpm i första backen längst upp, så latade mig tydligen lite där.

 

Vägövergången - 1,12 km / 3,08 min / 21,4 km/h (bästa 26,8) / puls 157 bpm

Toppskylten - 2,02 km / 14,01 min / 8,7 km/h (bästa 13,1)/ puls 179 bpm

Smågan - 7,46 km / 20,23 min / 22,0 km/h (bästa 31,2 - tot. medel till Smågan 16,9 km/h - 37,31 min) / puls 164 bpm

Mångsbodarna - 13,37 km / 36,48 min / 21,8 km/h (bästa 35,3) / puls 162 bpm

Risberg - 10,62 km / 34,33 min / 18,4 km/h (bästa 28,8) / puls 150 bpm

Evertsberg - 12,97 km / 42,13 min / 18,4 km/h (bästa 32,7) / puls 161 bpm

Link to comment
Share on other sites

ett tips är att lägga fram ett lager fästvalla ovanpå glidytan ca 5cm längre än din ordinarie fästzon som givetvis ska vara kortare än normalt då det är ett långlopp med slät banprofil. :) Då har du fäste i backen och sedan längre fram i loppet har det slitits bort :)

"Fästzonen skall vara kortare än normalt vilket är helt normalt för denna typ av lopp" ;)

Om det där funkar så låter det som ett riktigt bra tips :)

Hur långt måste man åka innan det slitits bort tror du? Om man t ex har blå burk på oslipad glidyta (Utan glidvalla under såklart ;) ... eller?).

Link to comment
Share on other sites

då man skriver ifrån mobil verkar man bli smått analfabet :) som jag förstod av min rådgivare vid vallning ska jag täcka över glidvallan som gränsar mot en t.ex uppruggad fästzon med ett lager valla. Han påstod att man förmodligen redan vid smågan inte skulle vara lidande av det.

Så tanken ÄR alltså att man ska lägga fästvalla Över glidvallan - en liten bit i varje fall.

Det trodde jag skulle släppa på en gång eftersom glidvallan är till för att inget ska fastna på den. Men idén låter toppen! :)

Link to comment
Share on other sites

då man skriver ifrån mobil verkar man bli smått analfabet :) som jag förstod av min rådgivare vid vallning ska jag täcka över glidvallan som gränsar mot en t.ex uppruggad fästzon med ett lager valla. Han påstod att man förmodligen redan vid smågan inte skulle vara lidande av det.

Så tanken ÄR alltså att man ska lägga fästvalla Över glidvallan - en liten bit i varje fall.

Det trodde jag skulle släppa på en gång eftersom glidvallan är till för att inget ska fastna på den. Men idén låter toppen! :)

exakt så är tanken :) ja den kommer ju släppa snabbt. Men inte så snabbt att man inte kommer att kunna nyttja den uppför första backen :)

Link to comment
Share on other sites

då man skriver ifrån mobil verkar man bli smått analfabet :) som jag förstod av min rådgivare vid vallning ska jag täcka över glidvallan som gränsar mot en t.ex uppruggad fästzon med ett lager valla. Han påstod att man förmodligen redan vid smågan inte skulle vara lidande av det.

Så tanken ÄR alltså att man ska lägga fästvalla Över glidvallan - en liten bit i varje fall.

Det trodde jag skulle släppa på en gång eftersom glidvallan är till för att inget ska fastna på den. Men idén låter toppen! :)

exakt så är tanken :) ja den kommer ju släppa snabbt. Men inte så snabbt att man inte kommer att kunna nyttja den uppför första backen :)

Eftersom jag själv startar i led 9 (i nuläget) så kanske t o m lite mer än 5cm extravalla kan vara aktuellt för att slippa hänga så mkt på stavarna i första backen. Jag menar, det lär väl ta några kilometer Efter backen innan man kan börja åka skidor på riktigt och då har man ju gått och hasat laggen i spåret så länge att extravallan borde vara borta. Nästan läge att testa på hemmaplan först ;)

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag i o f att du har fått en hel del av via skiergon

Har tyvärr fuskat en del med den på slutet. :(

Får ta mig samman och ordna med bättre ventilation där den står' date=' får bli ett projekt efter Vasan...

 

Nyfiken som man är var jag tvungen att göra ett lite enkelt test.

Med medvind i ryggen och strålande solsken och ett par minusgrader bar det av på ovallade skidor från starten i Berga By...

 

Det gick vansinnigt fort från toppen till Smågan och vidare till Mångsbodarna, rent otäckt för en skidovan när det skårrade i svängarna.

 

Ner till Tennäng bromsade jag mig som synes på topphastigheten samt även i några backar efter Risberg.

 

Jobbigast var ju första backen, blev både stakning och saxning samt efter Risberg.

Framme i Evertsberg kände jag mig (relativt) pigg.

Hade planer på att fortsätta upp för Lundbäcksbackarna till Oxberg men fick ont i ett lillfinger så iddes inte fortsätta. Kanske blir det nästa problem att fundera över...

 

Får erkänna att ett par perfekt fästvallade skidor nog är bättre än att staka, kändes inte bra i första backen att staka.

 

Hoppas att siffrorna nedan är inknackade korrekt.

Stoppade klockan i Mångsbodarna och Risberg någon minut pga. vägbeskrivningsproblem hos drickalangningen samt vid vägövergången.

 

[b']Start - Led 2 -> Evertsberg[/b]

Tot: 2 tim 31 min

Sträcka: 47,56 km

Snitthastighet: 18,9 km/h

Snittpuls: 161 bpm

Högsta puls: 186 bpm i första backen längst upp, så latade mig tydligen lite där.

 

Vägövergången - 1,12 km / 3,08 min / 21,4 km/h (bästa 26,8) / puls 157 bpm

Toppskylten - 2,02 km / 14,01 min / 8,7 km/h (bästa 13,1)/ puls 179 bpm

Smågan - 7,46 km / 20,23 min / 22,0 km/h (bästa 31,2 - tot. medel till Smågan 16,9 km/h - 37,31 min) / puls 164 bpm

Mångsbodarna - 13,37 km / 36,48 min / 21,8 km/h (bästa 35,3) / puls 162 bpm

Risberg - 10,62 km / 34,33 min / 18,4 km/h (bästa 28,8) / puls 150 bpm

Evertsberg - 12,97 km / 42,13 min / 18,4 km/h (bästa 32,7) / puls 161 bpm

Grymma tider, du måste vara helt enorm på att staka. Om jag räknat rätt så har du alltså samma tider som jag (på VL) uppför backen utan fästvalla och sedan mkt bättre tider. Du kan nog ta dig en funderare på att köra utan fästvalla eller köra enligt Björns tips så att den slits bort efter backen, har själv funderat på sista länge. En sak är i alla fall säker man vallar aldrig om och lägger på fästvalla på VL, att stanna några minuter för att få sämre glid är garanterat en dålig affär. Möjligen kan man stanna och ta bort för mkt valla.

 

En riktig rysare skulle ju vara om det blir likadant väder sista veckan innan loppet som det är i Götaland nu. Blöta spår med en massa barr i. Det enda som fäster är klister och det fastnar enormt med barr som drar ner glidet. Loppen till helgen kör jag självklart utan fäste men då finns ingen stigning på 200 i starten och det är inte 90 km var för sig:)

Link to comment
Share on other sites

Så tanken ÄR alltså att man ska lägga fästvalla Över glidvallan - en liten bit i varje fall.

Det trodde jag skulle släppa på en gång eftersom glidvallan är till för att inget ska fastna på den. Men idén låter toppen! :)

exakt så är tanken :) ja den kommer ju släppa snabbt. Men inte så snabbt att man inte kommer att kunna nyttja den uppför första backen :)

Eftersom jag själv startar i led 9 (i nuläget) så kanske t o m lite mer än 5cm extravalla kan vara aktuellt för att slippa hänga så mkt på stavarna i första backen. Jag menar' date=' det lär väl ta några kilometer Efter backen innan man kan börja åka skidor på riktigt och då har man ju gått och hasat laggen i spåret så länge att extravallan borde vara borta. Nästan läge att testa på hemmaplan först ;)[/quote']

jag tror inte det behöver betyda att du nöter den hårdare än dom längre fram bara för att det tar längre tid :)

Link to comment
Share on other sites

Jag vill mena att glidegenskaperna försämras där det varit fästvalla?

 

jaha det må jag säga..! det var ett seriöst test=) det måste ha varit bra segt o staka sig uppför första backen va....;)

Jag fuskade lite på några ställen och saxade. ;)

Jo det var riktigt segt får jag nog medge.

 

Tror det varit en fördel med någon att jaga...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...