Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet, tempot upp till toppen på första backen?


Vasa

Recommended Posts

Jag vill mena att glidegenskaperna försämras där det varit fästvalla?

 

jaha det må jag säga..! det var ett seriöst test=) det måste ha varit bra segt o staka sig uppför första backen va....;)

Jag fuskade lite på några ställen och saxade. ;)

Jo det var riktigt segt får jag nog medge.

 

Tror det varit en fördel med någon att jaga...

jo det är alltid en fördel att ha någon att jaga tycker jag...!

det är ju svårt att ta ut det där lilla extra på träning om man är själv....;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply
Lägg gärna in ett antal pass med längre intervaller 10-12minutare eller t o m längre, nära max..men inte så hårda att du blir stum och drar på dig mjölskyra

Det här insidertipset ;) fick jag ju redan i somras så körde en del 10-minutare med stakning upp för en backe i somras/höstas.

Tack för det!

Link to comment
Share on other sites

Lägg gärna in ett antal pass med längre intervaller 10-12minutare eller t o m längre' date=' nära max..men inte så hårda att du blir stum och drar på dig mjölskyra[/quote']

Det här insidertipset ;) fick jag ju redan i somras så körde en del 10-minutare med stakning upp för en backe i somras/höstas.

Tack för det!

Fick du upp pulsen ordentligt på dom intervallerna?;)

Det handlar ju om att klara av syran du drar på dig...så du kan bulka lite syra och sedan rensa ur den när du kommer upp på toppen...;)

Link to comment
Share on other sites

Lägg gärna in ett antal pass med längre intervaller 10-12minutare eller t o m längre' date=' nära max..men inte så hårda att du blir stum och drar på dig mjölskyra[/quote']

Det här insidertipset ;) fick jag ju redan i somras så körde en del 10-minutare med stakning upp för en backe i somras/höstas.

Tack för det!

Fick du upp pulsen ordentligt på dom intervallerna?;)

Det handlar ju om att klara av syran du drar på dig...så du kan bulka lite syra och sedan rensa ur den när du kommer upp på toppen...;)

Ja pulsen fick jag upp där och höll den jämnt mellan intervallerna. ;)

Är en väldigt fin backe på 2,5 km och 70 höjdmeter som Wassberg tränat rullskidor i, både i då- och nutid. Så den är kvalitetssäkrad. ;)

Där går man sig inte trött i musklerna men den är lagom brant så man får upp pulsen, vill likställa den med backen upp till Risberg.

 

Om vi nu tar första backen i Vasaloppet så är det ur stakningssynpunkt mer att den knäcker musklerna, det gör ont att staka men man har inte pulsen i halsen eller hur man nu ska uttrycka det. Den är så brant att det är svårt att staka nog fort för att pusten ska ta slut.

Så det kan nog vara farligt att man bränner stakmusklerna där om man inte aktar sig.

 

Vad tror du om det?

Link to comment
Share on other sites

Det här insidertipset ;) fick jag ju redan i somras så körde en del 10-minutare med stakning upp för en backe i somras/höstas.

Tack för det!

Fick du upp pulsen ordentligt på dom intervallerna?;)

Det handlar ju om att klara av syran du drar på dig...så du kan bulka lite syra och sedan rensa ur den när du kommer upp på toppen...;)

Ja pulsen fick jag upp där och höll den jämnt mellan intervallerna. ;)

Är en väldigt fin backe på 2' date='5 km och 70 höjdmeter som Wassberg tränat rullskidor i, både i då- och nutid. Så den är kvalitetssäkrad. ;)

Där går man sig inte trött i musklerna men den är lagom brant så man får upp pulsen, vill likställa den med backen upp till Risberg.

 

Om vi nu tar första backen i Vasaloppet så är det ur stakningssynpunkt mer att den knäcker musklerna, det gör ont att staka men man har inte pulsen i halsen eller hur man nu ska uttrycka det. Den är så brant att det är svårt att staka nog fort för att pusten ska ta slut.

Så det kan nog vara farligt att man bränner stakmusklerna där om man inte aktar sig.

 

Vad tror du om det?[/quote']

Trodde du hade gett upp tankarna om att staka uppför startbacken...;)

Link to comment
Share on other sites

Vasa har ju redan stakat uppför backen på ett imponerande sätt och inte verkar musklerna blivit så trötta heller med tanke på farten resten av vägen till Evertberg. Men det kan nog vara lite värre att staka första backen i trängseln på Vasaloppet. Det blir ju lite småstopp och då blir det att hänga på stavarna. Folk trampar fast stavarna för en och det finns inte plats att saxa. Det hänger inte bara på om man orkar utan det finns fler saker att fundera på.
Link to comment
Share on other sites

Det är precis så som TT beskriver, att det är lite det runtomkring som oroar!

 

Har ju åkt en gång tidigare så vet hur det ser ut med alla stavar och skidspetsar.

Sen är jag ändå lite orolig för att det är efter Evertsberg någonstans i Lundbäcksbackarna som man får sota för att ha bränt stakmusklerna i första backen. Det är nog bara vid vissa typer fören som man tjänar så mycket glid så att det är värt det. Imorrn blir det bara stakning i alla fall:)

Link to comment
Share on other sites

Sen är jag ändå lite orolig för att det är efter Evertsberg någonstans i Lundbäcksbackarna som man får sota för att ha bränt stakmusklerna i första backen. Det är nog bara vid vissa typer fören som man tjänar så mycket glid så att det är värt det. Imorrn blir det bara stakning i alla fall:)

Vore roligt med en redogörelse för vilka fören som man tjänar på glid och inte.

Om vi tar som igår med nysnö och 0 till -3 (är inte helt säker), eventuellt på nollan gick "alla" på armarna för att något vidare fäste saknades.

Provade själv med först Multigrade som inte bet och sedan Swix V55 där snön fastnade under och bet väl inte lysande det heller.

För en som mig ovan vallare borde det varit bättre utan valla från början.

Kanske skulle man då provat ruggat men man har ju inte hunnit med att skaffa nog med skidpar för att experimentera.

Link to comment
Share on other sites

Felet många gör är att dom inte vallar ordentligt på träning... Det är ju då man ska testa fästzon och olika fästvallor... Lite försent att börja rådda med det kvällarna innan vasaloppet...

håller med ! jag vallar nästan om fästet inför varje pass , lägger gärna lite extra tid i valla-boden för att lära mig något nytt....;)

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag i o f att du har fått en hel del av via skiergon

Har tyvärr fuskat en del med den på slutet. :(

Får ta mig samman och ordna med bättre ventilation där den står' date=' får bli ett projekt efter Vasan...

 

Nyfiken som man är var jag tvungen att göra ett lite enkelt test.

Med medvind i ryggen och strålande solsken och ett par minusgrader bar det av på ovallade skidor från starten i Berga By...

 

Det gick vansinnigt fort från toppen till Smågan och vidare till Mångsbodarna, rent otäckt för en skidovan när det skårrade i svängarna.

 

Ner till Tennäng bromsade jag mig som synes på topphastigheten samt även i några backar efter Risberg.

 

Jobbigast var ju första backen, blev både stakning och saxning samt efter Risberg.

Framme i Evertsberg kände jag mig (relativt) pigg.

Hade planer på att fortsätta upp för Lundbäcksbackarna till Oxberg men fick ont i ett lillfinger så iddes inte fortsätta. Kanske blir det nästa problem att fundera över...

 

Får erkänna att ett par perfekt fästvallade skidor nog är bättre än att staka, kändes inte bra i första backen att staka.

 

Hoppas att siffrorna nedan är inknackade korrekt.

Stoppade klockan i Mångsbodarna och Risberg någon minut pga. vägbeskrivningsproblem hos drickalangningen samt vid vägövergången.

 

[b']Start - Led 2 -> Evertsberg[/b]

Tot: 2 tim 31 min

Sträcka: 47,56 km

Snitthastighet: 18,9 km/h

Snittpuls: 161 bpm

Högsta puls: 186 bpm i första backen längst upp, så latade mig tydligen lite där.

 

Vägövergången - 1,12 km / 3,08 min / 21,4 km/h (bästa 26,8) / puls 157 bpm

Toppskylten - 2,02 km / 14,01 min / 8,7 km/h (bästa 13,1)/ puls 179 bpm

Smågan - 7,46 km / 20,23 min / 22,0 km/h (bästa 31,2 - tot. medel till Smågan 16,9 km/h - 37,31 min) / puls 164 bpm

Mångsbodarna - 13,37 km / 36,48 min / 21,8 km/h (bästa 35,3) / puls 162 bpm

Risberg - 10,62 km / 34,33 min / 18,4 km/h (bästa 28,8) / puls 150 bpm

Evertsberg - 12,97 km / 42,13 min / 18,4 km/h (bästa 32,7) / puls 161 bpm

Tufft gjort Vasa. Det borde gett en sluttid på 4.35-4.40 enligt mina beräkningar.

Link to comment
Share on other sites

Tufft gjort Vasa. Det borde gett en sluttid på 4.35-4.40 enligt mina beräkningar.

Fan' date=' Vasa! Med den här utvecklingen kommer du ju vinna nästa år! ;)[/quote']

Håller med. Jag är djupt imponerad och även stolt (gissa varför ?) av denna nästan osannolika utveckling. Snart dags att bilda "Vasa fan club", jag kommer att gå med som första medlem som initiativtagare.

Link to comment
Share on other sites

Tufft gjort Vasa. Det borde gett en sluttid på 4.35-4.40 enligt mina beräkningar.

Fan' date=' Vasa! Med den här utvecklingen kommer du ju vinna nästa år! ;)[/quote']

Kollar man åkprofiler ifrån vasaloppet 2010 så ser man dom snabbaste snitthastigheterna har man mellan mångsbodarna -risberg! Så det är nog att ställa för höga förväntningar att göra en ren kalkyl på hans snitthastighet över halva vasan! :) jag gissar på att Vasa får en sluttid kring 5timmar +-10min !

Det är dom sista 3 milen som är och gör verklig skillnad mellan vanligt långlopp och vasaloppet!

Link to comment
Share on other sites

Sen är jag ändå lite orolig för att det är efter Evertsberg någonstans i Lundbäcksbackarna som man får sota för att ha bränt stakmusklerna i första backen. Det är nog bara vid vissa typer fören som man tjänar så mycket glid så att det är värt det. Imorrn blir det bara stakning i alla fall:)

Vore roligt med en redogörelse för vilka fören som man tjänar på glid och inte.

Om vi tar som igår med nysnö och 0 till -3 (är inte helt säker)' date=' eventuellt på nollan gick "alla" på armarna för att något vidare fäste saknades.

Provade själv med först Multigrade som inte bet och sedan Swix V55 där snön fastnade under och bet väl inte lysande det heller.

För en som mig ovan vallare borde det varit bättre utan valla från början.

Kanske skulle man då provat ruggat men man har ju inte hunnit med att skaffa nog med skidpar för att experimentera.[/quote']

Funderade på det när jag stakade Billingen idag. Men som du säger är det väl just när det ändå är så svårvallat att det är svårt att få fäste men det också kan få katastrofala bromseffekter. Vid hårda fast spår utan nysnö så tar inte vallat i så mkt och det är lätt att få fäste utan det tar i för mkt.

 

Men är spåren gamla men väldigt smutsiga så är det inte roligt med klister i alla fall. Har dock inte hänt på VL de senaste åren.

 

Men ju trögare före desto jobbigare att staka också:(

 

Håller med om din extremt imponerande utveckling, så med tanke på det så kanske du skulle staka ändå.

Link to comment
Share on other sites

En mardröm om man ska staka borde det vara om det blir som 2008 med bara ett enda snabbt spår. Det blev ju en enda köåkning hela vägen förutom i uppförsbackarna då det var kaos. Nästa ingen hade fäste och det stakades och saxades. Försökte många gånger göra omkörningar för att komma förbi bromsklossar men i de andra spåren gick det så trögt att man knappt klarade att hålla jämn takt med kön trots 100% satsning. Snacka om frustrerande lopp.

Själv vallade jag om före Risberg och kunde sedan diagonala förbi trötta (stak)åkare i varenda backe. Tog en 500 placeringar på det viset.

 

Jag tror att en komplett skidåkare förlorar på att köra utan fäste. Och ingen har ju heller lyckats vinna utan fäste än. Så man får väl se till sin egen förmåga att utnyttja fästvallade skidor och väga det mot den glidförlust det eventuellt kan orsaka.

Link to comment
Share on other sites

Just 2008 hade jag avverkat 100 min efter tre kilometer. Förvisso var det ifrån led tio, men det var en upplevelse som har etsat sig fast. Inte en jäkel hade fäste, utan många föredrog att ta av sig skidorna och spatsera zick-zack mellan "armhängarna". Stämningen var ganska så hätsk, men vad tusan... Allt sådant är glömt och nu siktar jag på att nå Smågan runt 50 min...
Link to comment
Share on other sites

Sen är jag ändå lite orolig för att det är efter Evertsberg någonstans i Lundbäcksbackarna som man får sota för att ha bränt stakmusklerna i första backen. Det är nog bara vid vissa typer fören som man tjänar så mycket glid så att det är värt det. Imorrn blir det bara stakning i alla fall:)

Vore roligt med en redogörelse för vilka fören som man tjänar på glid och inte.

Om vi tar som igår med nysnö och 0 till -3 (är inte helt säker)' date=' eventuellt på nollan gick "alla" på armarna för att något vidare fäste saknades.

Provade själv med först Multigrade som inte bet och sedan Swix V55 där snön fastnade under och bet väl inte lysande det heller.

För en som mig ovan vallare borde det varit bättre utan valla från början.

Kanske skulle man då provat ruggat men man har ju inte hunnit med att skaffa nog med skidpar för att experimentera.[/quote']

Nu verkar du i och för sig riktigt stark i stakningen men jag har ändå svårt att tro att det skulle löna sig att staka utan fästvalla hela vasaloppet. Med fäste och diagonalåkning emellanåt (och även stakning med frånskjut) kan du ju variera rörelserna och lär ju vara betydligt piggare i stakningen de sista milen.

 

Ska bli kul att följa hur du gör och hur det går!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...