Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet, tempot upp till toppen på första backen?


Vasa

Recommended Posts

Just 2008 hade jag avverkat 100 min efter tre kilometer. Förvisso var det ifrån led tio, men det var en upplevelse som har etsat sig fast. Inte en jäkel hade fäste, utan många föredrog att ta av sig skidorna och spatsera zick-zack mellan "armhängarna". Stämningen var ganska så hätsk, men vad tusan... Allt sådant är glömt och nu siktar jag på att nå Smågan runt 50 min...

Visst är det väl så att man Måste ha skidorna på sig hela tiden...dvs. att ta av sig skidorna och gå kan leda till diskning?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply
Just 2008 hade jag avverkat 100 min efter tre kilometer. Förvisso var det ifrån led tio' date=' men det var en upplevelse som har etsat sig fast. Inte en jäkel hade fäste, utan många föredrog att ta av sig skidorna och spatsera zick-zack mellan "armhängarna". Stämningen var ganska så hätsk, men vad tusan... Allt sådant är glömt och nu siktar jag på att nå Smågan runt 50 min...[/quote']

Visst är det väl så att man Måste ha skidorna på sig hela tiden...dvs. att ta av sig skidorna och gå kan leda till diskning?

Det tycker jag mig också ha hört. Kan väl inte vara tillåtet?

Link to comment
Share on other sites

Just 2008 hade jag avverkat 100 min efter tre kilometer. Förvisso var det ifrån led tio' date=' men det var en upplevelse som har etsat sig fast. Inte en jäkel hade fäste, utan många föredrog att ta av sig skidorna och spatsera zick-zack mellan "armhängarna". Stämningen var ganska så hätsk, men vad tusan... Allt sådant är glömt och nu siktar jag på att nå Smågan runt 50 min...[/quote']

Visst är det väl så att man Måste ha skidorna på sig hela tiden...dvs. att ta av sig skidorna och gå kan leda till diskning?

Det tycker jag mig också ha hört. Kan väl inte vara tillåtet?

Helt korrekt! Skidorna ska behållas på fötterna. I kölvattnet utav vad som skedde pratade tävlingledningen om att upprätta tv-kameror i första backen. Därmed skulle de skyldiga diskas retroaktivt. Men om jag har förstått det hela rätt kom de tillrätsida med problemet genom att shakta ut första backen, gallra upp en del för att ge plats åt mer spår. Samt att föret ordnade till sig :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tittade lite på första backen från TV-sändningen och det verkar som Ahrlin medvetet går väldigt långt till vänster för att ha fritt runtomkring sig.

Förmodar att det har med rädslan för stavbrott att göra.

Imponerande att han orkar hålla tempot uppför backen jämfört mot de andra i täten.

 

Sedan, vet någon om han körde på skateskidor eller klassiska?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Ja det var frågan om man skulle våga sig på att staka hela vägen då? ;)

Jag har en känsla av att jag behöver höga och hårda skidor om inte glidet ska ta stryk. Skidor som jag med min diagonalteknik ändå inte klarar sätta fast när det bär uppåt.

+ Slipper sova dåligt pga. fästvallafunderingar (blir väl dålig sömn pga. stakånger istället ;) ).

+ Pulsen skenar inte fritt på samma vis som vid diagonalande.

+ Armmusklerna klarar sig bättre, bränner i armarna när jag diagonalar i en längre backe.

- Risk att glida bakåt om det krånglar till sig med stavar och skidor.

- Stavbrottsrisken är hög.

- Stakmusklerna orkar inte med samma tryck sista biten.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var frågan om man skulle våga sig på att staka hela vägen då? ;)

Jag har en känsla av att jag behöver höga och hårda skidor om inte glidet ska ta stryk. Skidor som jag med min diagonalteknik ändå inte klarar sätta fast när det bär uppåt.

+ Slipper sova dåligt pga. fästvallafunderingar (blir väl dålig sömn pga. stakånger istället ;) ).

+ Pulsen skenar inte fritt på samma vis som vid diagonalande.

+ Armmusklerna klarar sig bättre, bränner i armarna när jag diagonalar i en längre backe.

- Risk att glida bakåt om det krånglar till sig med stavar och skidor.

- Stavbrottsrisken är hög.

- Stakmusklerna orkar inte med samma tryck sista biten.

Är det inte risk att bränna ut sig lite genom att staka uppför första backen?

Det borde väl gynna dig som grym stakare att ha krafterna i behåll? Men det kanske du har ändå! ;)

Själv ska jag "springa" upp som förra året! Tycker det är smidigt! Men det kanske inte är riktig skidåkning...

;)

Link to comment
Share on other sites

Ja det var frågan om man skulle våga sig på att staka hela vägen då? ;)

Jag har en känsla av att jag behöver höga och hårda skidor om inte glidet ska ta stryk. Skidor som jag med min diagonalteknik ändå inte klarar sätta fast när det bär uppåt.

+ Slipper sova dåligt pga. fästvallafunderingar (blir väl dålig sömn pga. stakånger istället ;) ).

+ Pulsen skenar inte fritt på samma vis som vid diagonalande.

+ Armmusklerna klarar sig bättre, bränner i armarna när jag diagonalar i en längre backe.

- Risk att glida bakåt om det krånglar till sig med stavar och skidor.

- Stavbrottsrisken är hög.

- Stakmusklerna orkar inte med samma tryck sista biten.

Klart du klarar att staka hela vägen men den sista punkten tror jag ändå är den avgörande på ett så långt lopp med så många backar och höjdmeter. Men låt föret avgöra, blir det väldigt svårvallat men ändå hyfsat glid typ vid nollgrader och fallande nysnö så staka men inte om det är lättvallat eller väldigt dåligt glid.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var frågan om man skulle våga sig på att staka hela vägen då? ;)

Jag har en känsla av att jag behöver höga och hårda skidor om inte glidet ska ta stryk. Skidor som jag med min diagonalteknik ändå inte klarar sätta fast när det bär uppåt.

+ Slipper sova dåligt pga. fästvallafunderingar (blir väl dålig sömn pga. stakånger istället ;) ).

+ Pulsen skenar inte fritt på samma vis som vid diagonalande.

+ Armmusklerna klarar sig bättre, bränner i armarna när jag diagonalar i en längre backe.

- Risk att glida bakåt om det krånglar till sig med stavar och skidor.

- Stavbrottsrisken är hög.

- Stakmusklerna orkar inte med samma tryck sista biten.

Frågan är väl vad du har tänkt att vinna på det hela. Inte ens Jerry Ahrlin har ju lyckats fullt ut ;)

Att du orkar tvivlar jag inte en sekund på, men jag tycker nog att du ska ha fästvalla som åtminstonde tar dig uppför första backen.

Du kan väl köra en Wassbergare med tejp och fästvalla som du river bort ;)

Link to comment
Share on other sites

Klart du klarar att staka hela vägen men den sista punkten tror jag ändå är den avgörande på ett så långt lopp med så många backar och höjdmeter. Men låt föret avgöra, blir det väldigt svårvallat men ändå hyfsat glid typ vid nollgrader och fallande nysnö så staka men inte om det är lättvallat eller väldigt dåligt glid.

Jo det är lite det jag hoppas på, 0-gradigt och snöfall så alla får problem. Gärna blåsigt också. :)

Link to comment
Share on other sites

Klart du klarar att staka hela vägen men den sista punkten tror jag ändå är den avgörande på ett så långt lopp med så många backar och höjdmeter. Men låt föret avgöra' date=' blir det väldigt svårvallat men ändå hyfsat glid typ vid nollgrader och fallande nysnö så staka men inte om det är lättvallat eller väldigt dåligt glid.[/quote']

Jo det är lite det jag hoppas på, 0-gradigt och snöfall så alla får problem. Gärna blåsigt också. :)

Väldigt trångt också så det ryker många stavar ...

Fokusera på träningen Vasa! Valla för att fixa första backen är inget problem 19 lopp av 20.

Link to comment
Share on other sites

Vasa, har du testat att köra längre lopp med fäste och utan?

Precis som med glidtester lär det vara omöjligt att jämföra tider men med en kompis så borde du kunna jämföra dig om han/hon kör med fäste båda gångerna.

det verkar som om du tränar med goda skidåkare och kanske någon vill vara med på ett test?

 

Jag har absolut inte din träning eller uthållighet men jag märker att vid ca 4 mil (2:30-3:00)så försvinner snärten i min åkning. Armbågar börjar värka och benen mattas.

Utan fäste och variation så sjunker min snitthastighet, inte jättemycket men det är mina förutsättningar.

 

Så mitt tips är att jämföra dig med en kompis på lite längre träningspass och använda Borg skalan för se hur jobbigt det var att hänga ihop.

Trots allt vill vi väl allihop optimera tiden och placeringen?

 

Min erfarenhet av Vasaloppet säger att det är relativt lätt att få fäste, på lördagen kan det vara isigt och sönderkört och svårt med fästet men sedan på söndag med nyfrästa spår så blir det betydligt bättre fäste.

Senaste Vasaloppet så vallade jag alltför tjockt delvis p g a dåligt fäste på lördagen (men bra glid), så söndagen blev en "pina" med dåligt glid men som tur var dunderfäste.

Så jag kommer att valla kort och tunnt, tävlingsfäste helt enkelt för egen del.

Link to comment
Share on other sites

Staka uppför första backen bland allt folk låter som en vild chansning. Ganska stor risk för trassel o stavbrott om du inte har fäste, det är ju trångt o inte alltid lätt att få upp/fram stavarna bland allt folk.

 

(Och med bruten stav blir det inte kul att vara utan fäste.)

Link to comment
Share on other sites

Du får ha en extrastav på ryggen som en viss känd vasaloppsåkare hade en gång i tiden :) .

Här har vi han. :)

http://svtplay.se/v/1392779/oppet_arkiv/vasaloppet_1994_-_stakning_fran_start_till_mal?sb,k103230,3,f,109412

 

Ser lite småkämpigt ut...

 

Nu har jag provstakat backen ett par gånger, kändes bättre än ifjol då jag fick som stanna upp några gånger. Nu gick det att mala på stabilt hela vägen.

Igår var det -23 så vände uppe vid skylten.

Idag fortsatte jag till Mångsbodarna, i det trögaste före jag någonsin provat. Eller om det är usel form? Tog 1,50 längre till toppen idag med högre puls.

Först i spåret med nysnö och rejält kallt, -14.

Höll 15,3 km/h mellan Smågan och Mångsbodarna med 162 i snittpuls.

Ifjol höll jag 21,8 med exakt samma snittpuls, lite skillnad på före.

 

Får nog ändå se om det inte vore bättre att köra fästvallat, för det känns lite mindre straffarbete över att slippa staka alla backarna. Även om en del säger att det är platt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Du får ha en extrastav på ryggen som en viss känd vasaloppsåkare hade en gång i tiden :) .

Här har vi han. :)

http://svtplay.se/v/1392779/oppet_arkiv/vasaloppet_1994_-_stakning_fran_start_till_mal?sb' date='k103230,3,f,109412

 

Ser lite småkämpigt ut...

 

Nu har jag provstakat backen ett par gånger, kändes bättre än ifjol då jag fick som stanna upp några gånger. Nu gick det att mala på stabilt hela vägen.

Igår var det -23 så vände uppe vid skylten.

Idag fortsatte jag till Mångsbodarna, i det trögaste före jag någonsin provat. Eller om det är usel form? Tog 1,50 längre till toppen idag med högre puls.

Först i spåret med nysnö och rejält kallt, -14.

Höll 15,3 km/h mellan Smågan och Mångsbodarna med 162 i snittpuls.

Ifjol höll jag 21,8 med exakt samma snittpuls, lite skillnad på före.

 

Får nog ändå se om det inte vore bättre att köra fästvallat, för det känns lite mindre straffarbete över att slippa staka alla backarna. Även om en del säger att det är platt. ;)[/quote']

Att Vasaloppet är platt är trist myt, det vet alla som åkt! Man skulle däremot kunna säga att det är en kuperad 5-mil + 4 mil platt stakning. Vilket är jobbigare än "enbart" en kuperad 5-mil.

Link to comment
Share on other sites

Du får ha en extrastav på ryggen som en viss känd vasaloppsåkare hade en gång i tiden :) .

Här har vi han. :)

http://svtplay.se/v/1392779/oppet_arkiv/vasaloppet_1994_-_stakning_fran_start_till_mal?sb' date='k103230,3,f,109412

 

Ser lite småkämpigt ut...

 

Nu har jag provstakat backen ett par gånger, kändes bättre än ifjol då jag fick som stanna upp några gånger. Nu gick det att mala på stabilt hela vägen.

Igår var det -23 så vände uppe vid skylten.

Idag fortsatte jag till Mångsbodarna, i det trögaste före jag någonsin provat. Eller om det är usel form? Tog 1,50 längre till toppen idag med högre puls.

Först i spåret med nysnö och rejält kallt, -14.

Höll 15,3 km/h mellan Smågan och Mångsbodarna med 162 i snittpuls.

Ifjol höll jag 21,8 med exakt samma snittpuls, lite skillnad på före.

 

Får nog ändå se om det inte vore bättre att köra fästvallat, för det känns lite mindre straffarbete över att slippa staka alla backarna. Även om en del säger att det är platt. ;)[/quote']

Har du provat att köra sträckan med fästvalla? Om inte så gör det och så får du väl jämföra känslan, tiden och hur sliten du är i Mångsbodarna. Lär ju vara lättvallat om det är så kallt.

Link to comment
Share on other sites

Har du provat att köra sträckan med fästvalla? Om inte så gör det och så får du väl jämföra känslan, tiden och hur sliten du är i Mångsbodarna. Lär ju vara lättvallat om det är så kallt.

Det är lite svårexperimenterat just nu när det snöar, igår hade de inte klassiska spår i en del av backen utan bara skatebädd. Hoppas det kommer mer snö, uppe på kalhygget innan toppen stack det upp en rejäl sten på ett ställe.

Men känslan är nog ändå att det vore bra med fäste men det gäller då att ha höga skidor så de inte "subber" uppe på myrarna, är livrädd för det.

Avviker lite från ämnet Staffan L staknings teknik är mer den gamla skolan med långa drag med armarna medan Janne O har armarna mer låsta och använder farten i fälllningen av överkroppen.

Men Staffan är ändå en bit från Wassberg som jag tror hade haft problem att staka upp med sina armrörelser, det hade nog tagit för hårt på musklerna.

Stakar man uppåt gäller det att ha armarna ganska tätt mot bröstet.

Link to comment
Share on other sites

Du får ha en extrastav på ryggen som en viss känd vasaloppsåkare hade en gång i tiden :) .

Här har vi han. :)

http://svtplay.se/v/1392779/oppet_arkiv/vasaloppet_1994_-_stakning_fran_start_till_mal?sb' date='k103230,3,f,109412

 

Ser lite småkämpigt ut...

 

Nu har jag provstakat backen ett par gånger, kändes bättre än ifjol då jag fick som stanna upp några gånger. Nu gick det att mala på stabilt hela vägen.

Igår var det -23 så vände uppe vid skylten.

Idag fortsatte jag till Mångsbodarna, i det trögaste före jag någonsin provat. Eller om det är usel form? Tog 1,50 längre till toppen idag med högre puls.

Först i spåret med nysnö och rejält kallt, -14.

Höll 15,3 km/h mellan Smågan och Mångsbodarna med 162 i snittpuls.

Ifjol höll jag 21,8 med exakt samma snittpuls, lite skillnad på före.

 

Får nog ändå se om det inte vore bättre att köra fästvallat, för det känns lite mindre straffarbete över att slippa staka alla backarna. Även om en del säger att det är platt. ;)[/quote']

De brukar prata om att många i eliten kör utan grundvalla så att de ska ha fäste i första backen men sen är det bortslitet. Vet inte om det är ett alternativ? Tycker själv att det verkar riskablet, bortsliten valla vart, till glidzonen bak? Nån som vet om/hur det fungerar?

Link to comment
Share on other sites

Du får ha en extrastav på ryggen som en viss känd vasaloppsåkare hade en gång i tiden :) .

Här har vi han. :)

http://svtplay.se/v/1392779/oppet_arkiv/vasaloppet_1994_-_stakning_fran_start_till_mal?sb' date='k103230,3,f,109412

 

Ser lite småkämpigt ut...

 

Nu har jag provstakat backen ett par gånger, kändes bättre än ifjol då jag fick som stanna upp några gånger. Nu gick det att mala på stabilt hela vägen.

Igår var det -23 så vände uppe vid skylten.

Idag fortsatte jag till Mångsbodarna, i det trögaste före jag någonsin provat. Eller om det är usel form? Tog 1,50 längre till toppen idag med högre puls.

Först i spåret med nysnö och rejält kallt, -14.

Höll 15,3 km/h mellan Smågan och Mångsbodarna med 162 i snittpuls.

Ifjol höll jag 21,8 med exakt samma snittpuls, lite skillnad på före.

 

Får nog ändå se om det inte vore bättre att köra fästvallat, för det känns lite mindre straffarbete över att slippa staka alla backarna. Även om en del säger att det är platt. ;)[/quote']

De brukar prata om att många i eliten kör utan grundvalla så att de ska ha fäste i första backen men sen är det bortslitet. Vet inte om det är ett alternativ? Tycker själv att det verkar riskablet, bortsliten valla vart, till glidzonen bak? Nån som vet om/hur det fungerar?

Jag kör sällan med grundwax eller dyl. Vallan slits fortare vid aggresiv snö men inte annars. Burkvallan sätter sig definitivt inte på glidytorna i alla fall. Däremot när det är klisterföre och smutsiga spår i blötföre fastnar det däremot klister över glidytorna, fram och bak, som alltså kommer från andras skidor. Svårigheten är snarare att bli av med vallan om det mjuksnö.

Link to comment
Share on other sites

De brukar prata om att många i eliten kör utan grundvalla så att de ska ha fäste i första backen men sen är det bortslitet. Vet inte om det är ett alternativ? Tycker själv att det verkar riskablet' date=' bortsliten valla vart, till glidzonen bak? Nån som vet om/hur det fungerar?[/quote']

Jag kör sällan med grundwax eller dyl. Vallan slits fortare vid aggresiv snö men inte annars. Burkvallan sätter sig definitivt inte på glidytorna i alla fall. Däremot när det är klisterföre och smutsiga spår i blötföre fastnar det däremot klister över glidytorna, fram och bak, som alltså kommer från andras skidor. Svårigheten är snarare att bli av med vallan om det mjuksnö.

Jag brukar också åka utan från och till och vet egentligen inte om jag märker någon skillnad.

Nackdelen med grund är om man sliter bort den vanliga fästvallan så kanske den ligger och bromsar mer.

Den alltid kloke Lejonet2 tror jag skrev en gång att det var bra för spänsten i fästvallningen att köra med riktig grund.

Ligger det något i det?

Link to comment
Share on other sites

De brukar prata om att många i eliten kör utan grundvalla så att de ska ha fäste i första backen men sen är det bortslitet. Vet inte om det är ett alternativ? Tycker själv att det verkar riskablet' date=' bortsliten valla vart, till glidzonen bak? Nån som vet om/hur det fungerar?[/quote']

Jag kör sällan med grundwax eller dyl. Vallan slits fortare vid aggresiv snö men inte annars. Burkvallan sätter sig definitivt inte på glidytorna i alla fall. Däremot när det är klisterföre och smutsiga spår i blötföre fastnar det däremot klister över glidytorna, fram och bak, som alltså kommer från andras skidor. Svårigheten är snarare att bli av med vallan om det mjuksnö.

Jag brukar också åka utan från och till och vet egentligen inte om jag märker någon skillnad.

Nackdelen med grund är om man sliter bort den vanliga fästvallan så kanske den ligger och bromsar mer.

Den alltid kloke Lejonet2 tror jag skrev en gång att det var bra för spänsten i fästvallningen att köra med riktig grund.

Ligger det något i det?

Vi diskuterade detta med en duktig vallare (och VM-guldmedaljör på skidor) innan Intersportloppet. Har tyckte definitivt att vi skulle ha en invärmd grund i botten när det handlar om såpass hårt underlag. Sedan räcker det väl ofta att värma in t.ex Blå extra om det inte är något slitande före. Man får ju tänka på att man kanske måste ploga, saxa och trampa igenom kurvor utanför spåret och att underlaget där kan vara mycket mer slitande än i spåren.

Link to comment
Share on other sites

Har du provat att köra sträckan med fästvalla? Om inte så gör det och så får du väl jämföra känslan' date=' tiden och hur sliten du är i Mångsbodarna. Lär ju vara lättvallat om det är så kallt.[/quote']

Det är lite svårexperimenterat just nu när det snöar, igår hade de inte klassiska spår i en del av backen utan bara skatebädd. Hoppas det kommer mer snö, uppe på kalhygget innan toppen stack det upp en rejäl sten på ett ställe.

Men känslan är nog ändå att det vore bra med fäste men det gäller då att ha höga skidor så de inte "subber" uppe på myrarna, är livrädd för det.

Avviker lite från ämnet Staffan L staknings teknik är mer den gamla skolan med långa drag med armarna medan Janne O har armarna mer låsta och använder farten i fälllningen av överkroppen.

Men Staffan är ändå en bit från Wassberg som jag tror hade haft problem att staka upp med sina armrörelser, det hade nog tagit för hårt på musklerna.

Stakar man uppåt gäller det att ha armarna ganska tätt mot bröstet.

subber??

Link to comment
Share on other sites

Vi diskuterade detta med en duktig vallare (och VM-guldmedaljör på skidor) innan Intersportloppet. Har tyckte definitivt att vi skulle ha en invärmd grund i botten när det handlar om såpass hårt underlag. Sedan räcker det väl ofta att värma in t.ex Blå extra om det inte är något slitande före. Man får ju tänka på att man kanske måste ploga, saxa och trampa igenom kurvor utanför spåret och att underlaget där kan vara mycket mer slitande än i spåren.

Jo värma in gör jag alltid t.ex Swix Blå men menade han att det skulle vara riktig grund eller bara att den skulle vara invärmd?

 

subber??

Du må ikke ha subbeski på Vasan, som Aukland nog skulle uttrycka det. ;)

subber = att fästvallan ligger i och bromsar

(värmländska och norska är grejer det) :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...