Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lindmansloppet 6/2 - seedningslopp och DM femmil för Uppland


Grizzlybrottarn

Recommended Posts

Banan går väl medurs? Ser i varje fall så ut på banprofilen. Tänker på en galet brant backe i västra delen av spåret.

Jag åkte i fjol och fick en DM placering, dock många minuter från toppen, i H35... loppet gick då medurs och lär nog göra det nu oxå. Backen du nämner är lite som en vägg men inte så faligt lång. Det är bara att saxa upp. Banan är lite småkuperad och gillar man att diagonala lite mer än att staka så är det ett perfekt lopp.

 

Många duktiga upplandsåkare är nog naturligtvis med men sverigeeliten lös med sin frånvaro ifjol. Sen var nog motionsklassen största enskilda klass, som i många andra långlopp.

Link to comment
Share on other sites

Banan går väl medurs? Ser i varje fall så ut på banprofilen. Tänker på en galet brant backe i västra delen av spåret.

Jag åkte i fjol och fick en DM placering' date=' dock många minuter från toppen, i H35... loppet gick då medurs och lär nog göra det nu oxå. Backen du nämner är lite som en vägg men inte så faligt lång. Det är bara att saxa upp. Banan är lite småkuperad och gillar man att diagonala lite mer än att staka så är det ett perfekt lopp.

 

Många duktiga upplandsåkare är nog naturligtvis med men sverigeeliten lös med sin frånvaro ifjol. Sen var nog motionsklassen största enskilda klass, som i många andra långlopp.[/quote']

Hoppas verkligen backen blir uppför - försökte ploga mig Nedför på en skidorientering men det gick inte alls! Var bara att tvärställa och hasa sig ned istället ;)

Perfekt om det inte blir så mkt stakning. Igår tog magmusklerna slut redan efter första vändningen på torvmossen runt 9km. Diagonalåkning passar mig mkt bättre :D

Link to comment
Share on other sites

Jo, banan går medurs, så du slipper storbacken neråt. Uppåt är den ganska snart avklarad. Jag ska ut en tur med sågen innan helgen så det blir så brett som möjligt i alla uppförsbackar.

 

Kul att höra att det är några som uppskattar en lite mer teknisk bana än alla golfbanelopp.

 

Eftersom det är DM så finns det givetvis även kortare banor för de yngre klasserna. De har fått nya bansträckningar i år som jag anser är bättre än fjolårets. 10, 30 och 50 km är lika som förra året, men de smalaste partierna med möte har blivit breddade. Likaså är startkurvan breddad.

Link to comment
Share on other sites

Valla...

Tja, det är väldigt svårt att säga hur det kommer bli. Får vi inte mer snö så blir det med stor sannolikhet klisterföre då snön värmts och frusit om många gånger nu. Om prognoserna håller sig så spårar vi när det börjar frysa på och det borde bli hårda, snabba spår. Om det å andra sidan kommer hålla sig nära noll även på lördag blir det nog rossa-före med grov, fuktig snö. För att yttligare försvåra vallavalet och spårningsplaneringen så hotar vissa metrologer med nysnö på lördag...

 

Jag tror föret kommer vara ganska lika runt hela banan, i och med att området är ganska litet, höjdskillnaderna små och 9,5 av 10km går på ordinarie spår som spårats hela vintern. Om det inte fryser på kan det dock vara lite löst på de ca 500m som inte ingår i det ordinarie spårsystemet, samt i vissa kurvor där dubbelspåren för tävlingen brer ut sig mer än de ordinarie spåren brukar göra. Vill man ha säkert stavfäste överallt är alltså inte minitrugor ala CT1 att lita på.

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det visa sig vilket före det kommer bli på söndag. Den regnblandade snö som föll i går har inte mycket nysnöegenskaper kvar efter nattens 5 minusgrader. Alla spår spåras nya idag direkt i den hårda, äldre snön. Det innebär att spåren kommer att bli hårda, men inte isblanka eller sockriga, i alla fall inte till att börja med. Under dagen kommer vi enligt prognoserna få soligt väder och ett par plusgrader frampå dagen, vilket då kan ge blankare spår.
Link to comment
Share on other sites

Grizzlybrottarn tack för spårstatusen, skall lägga på klister och testa det. Sen drar jag upp en sväng och rekar hur det verkar fungera nu när jag är i Östhammar och hälsar på föräldrarna. Sen får vi se om jag åker loppet imorgon efterson jag har varit krasslig större delen av veckan. Blir intressant!

 

Mvh // Andreas

Link to comment
Share on other sites

Låter som att man kan testa KR30+KR50+ev.burk ovanpå. Eller är det bättre att bara grunda med KR30 och lägga fler burklager på det istället? Det senare funkade utmärkt förra helgen i Årsunda ;) Synpunkt och tips mottages Gärna ifrån den som har nåt bra att föreslå :D

 

edit...Nu är det vallat och klart för morgondagens DM. Bara att hålla tummarna för att glidet inte försvunnit på kuppen :P

 

Lycka Till alla som ska tävla imorgon! :D

Link to comment
Share on other sites

Stort TACK till Grizzlybrottarn för ett fantastiskt spårarbete och alla andra som jobbade med tävlingen! Idel Ädel Trevliga funktionärer vartän man vände sig :D. Banan var i mitt tycke alldeles lagom med omväxlande terräng och kupering. Att föret gynnade stakstarka är ju inte mkt att göra åt ;)

Vallatipset med Universalklister överst gick hem - kunde dock ha lagt på ännu mer. Vågade inte prova med fler än 5-6 klisterlager :P men det hade troligen funkat bättre ändå. Glidet var det i varje fall inget fel på med räls som blev lite isig vartefter.....tjohoooo vad det gick :D

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående talare. Hårda snabba spår, men småkuperat som gjorde att man som icke stakmaskin fick använda sig av alla tekniker och framförallt fick omväxlande åkning. La dock på lite för tjockt med klister och fick lida för det de två första varven, men en fin dag i solen gav mersmak och jag kommer att återkomma.
Link to comment
Share on other sites

Håller helt och hållet med föregående talare, som taget ur min mun :) Riktigt bra anordnat med kilometermarkeringar och speciellt med avseende på att batteriet i min gps mottagare lade av efter 2,5 mil :) Jag stakade mig igenom 90 % av loppet. Är också relativt nöjd med min tid med tanke på hur denna vecka har sett ut. Däremot hade jag dåligt fäste de 3 sista milen men det spelade inte så stor roll :)

 

Mvh // Andreas

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...