Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vätska


Mugin

Recommended Posts

Hej,

 

Har under sommaren insett att jag behöver mer vätska med mig under rullskidpassen. Någon som har erfarenhet av Camelbaks lösningar? Andra tips på hur man får med sig tillräckligt med vätska på långpassen?

Link to comment
Share on other sites

Ja det har ju varit lite varmt på sistone...

 

Själv brukar jag ha ett vanligt drickabälte runt höften. Det rymmer ju bara 1 liter, men det brukar räcka till min vanliga 3,5 mils runda. Inlines brukar jag ibland köra långa sträckor, då tar jag en drickaryggsäck (en sån där med sugslang...) som kan ta 3 liter. Det borde väl funka även till rullskidor, men problemet är där att man böjer ryggen lite mer fram och tillbaka vid stakåkningen jämfört med Inlines. Det jag saknar på min drickasäck är lite bättre höftbälte jämfört med den enkla rem som sitter på.

Link to comment
Share on other sites

Som ovan skidåkare (har ännu aldrig stått på riktiga skidor) så tycker jag det är tilltalande med sugslang. Samt att man får med sig tillräckligt med dricka. Men just det att man är väldigt aktiv med ryggen gör mig lite osäker på hur komfortabla de är.

 

Att stanna till på mackar är inte så tilltalande när man kör rullisar 2-3 timmar. Håller dock med om att det funkar bra när man kör långt på cykel, men då passerar man dels fler mackar och dels är man ute längre.

Link to comment
Share on other sites

åker ja rullskidor eller springer som träning, så kör ja me de klassiska bältet tränar oftast där det går att fylla på alternativt tar jag med mig en extra flaska och lägger vid spåret. tävlar jag löpning el multisport tycker jag det är en fördel med typ camelback för du får ett mer konturnuelig vätsketillförsel eftersom man dricker oftare fast mindre. är man händigt med symaskinen går de ju att sy om ett vätskebälte så det går i en till vätksebehållare i förvaringsfickan som brukar vara på bältena. så har man två liter kan tänka mig att de skumpar bra om man löper men har sett nån som åkt i bruks med dubbelt:)

 

sen kan man slå till med lite vardags lyx en varm dag på längre pass man fyller halva flaskan kvällen innnan lägger den i frysen så har man kallt vatten under passet:)

Link to comment
Share on other sites

När jag körde med hund använde man ju lite stadigare mer vanligt höftbälte. Då sydde jag helt enkelt på tre enkla remmar bak där jag brukade fästa tre 75 cl flaskor med "midja" på. (Jag slutade dock använda detta bälte på vintern efter en 5-mils tävling i 27 minusgrader. Efter detta blev det lätta plasttermosar... Men jag har bältet kvar och använder det om jag ska åka med hund, eller själv dra en vagn eller liknande...) En pytteliten fördel med detta tyckte jag var att flaskorna hängde lägre jämfört med vanliga "påsar" för flaskorna.

 

(Inlägget med tanke på alla syglada skidåkare så här i sommarvärmen...)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...