Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur länge efter snöfall funkar ruggat?


peodor

Recommended Posts

Beror på temperaturen och hur många som åkt i spåren. Ruggat funkar inte på blanka spår.

Snön skall inte ha blivit omfryst. Om temperaturen efter snöfallet (ca 0C och kramsnö) ligger still eller stiger något, samtidigt som spåren inte är blanka, funkar det bra. Det blir även bra fäste om det övergår i regn. Runt nollan, under och just efter snöfallet är silikon (eller pulver) ett måste i rugget. Annars blir det platådojjor. Man kan även bränna av de finaste rugghåren för att minska ifrysningsrisken.

Allt efter egen erfarenhet. Jag har inga specialla zeroskidor utan kör på normala skidor. Själv tycker skidornas spann bör vara någonstans mellan kallföres och klisterspann.

Link to comment
Share on other sites

Okej, så det funkar oftast inte så bra i motionslopp då om man har många före sig (?)

 

Men det är ok att rugga sina "vanliga" skidor (man har väl lite grövre papper än när man ruggar före man lägger på burkvalla?)?

Jag menar de blir inte förstörda av ruggningen?

Slipar man med lite finare papper när man ska valla vanligt igen?

 

En annan fråga:

Jag vet man ska rugga lite lätt innan man lägger på burkvalla.

Ska man göra det även innan man lägger på klistergrund?

Link to comment
Share on other sites

Okej, så det funkar oftast inte så bra i motionslopp då om man har många före sig (?)

 

Men det är ok att rugga sina "vanliga" skidor (man har väl lite grövre papper än när man ruggar före man lägger på burkvalla?)?

Jag menar de blir inte förstörda av ruggningen?

Slipar man med lite finare papper när man ska valla vanligt igen?

 

En annan fråga:

Jag vet man ska rugga lite lätt innan man lägger på burkvalla.

Ska man göra det även innan man lägger på klistergrund?

Det är ok att rugga sina vanliga skidor. De blir inte förstörda. Jag laborerar med olika kornstorlekar. Runt 100 brukar jag använda. Avslutar med lite finare. Ju varmare desto grövre papper. Ytan skall bli småluden som ett persikoskal ungefär.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...