Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

rullskidbanor i Sverige


Michael Karlsson

Recommended Posts

Jag känner inte till nån sida där alla rullskidbanor framgår, vore bra om en sån fanns, jag tycker rullskidor på bana är oslagbart jämfört med på väg, bättre asfalt, oftast rolig småkuperad terräng och mindre faror så man kan köra hårdare. Jag bor nära en riktigt kul bana och det är mest kids som tränar där. Däremot ser man motionärerna ute på stora vägen just intill, bland långtradarna o avgaserna, förstår mig inte på dem. Vet dock att skidsport.com gjorde en sammanställning med recensioner av en massa banor för typ tre år sen, kanske nån har kvar den i gömmorna. I mellannorrland känner jag i vart fall till dessa; Sundsvall, Östersund, Bruksvallarna, Sollefteå + en ganska ny i Sveg och snack om en ny i Övik. Har säkert missat nån
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Glöm fasen inte bort Sollefteås rullskidbana uppe på Hallsta, mycket rolig och varierad bana. Vi på skidgymnasiet börjar även varje pass med att åka uppför berget som uppvärming. På banan finns spår för alla nivåer, stora höjdskillnader för att vara en rullskidbana.
Link to comment
Share on other sites

Glöm fasen inte bort Sollefteås rullskidbana uppe på Hallsta, mycket rolig och varierad bana. Vi på skidgymnasiet börjar även varje pass med att åka uppför berget som uppvärming. På banan finns spår för alla nivåer, stora höjdskillnader för att vara en rullskidbana.

ja den är riktigt bra! glömde den. hur många åker ned sen då;)

Link to comment
Share on other sites

Från en artikel på skidsport.com publicerad 2001-07-16 (som jag numera inte kan hitta på nätet):

 

Förteckning över rullskidbanor

Överkalix Boden Sollefteå Junsele Östersund Bruksvallarna Mora Hedesunda DalaJärna Torsby Borås Nässjö Meråker(Norge)

 

Jag vet inte om det är alla, några kanske har tillkommit sedan 2001?

 

Banan i Borås kör jag då och då, den är ca 4 km och ganska kuperad. Skicket är hyfsat, lite skador i asfalten här och där samt nu på hösten en hel del löv och barr.

 

Här i Västergötland finns också ett nät av asfalterade banvallar för cykling, rullskidåkning mm. Där kan man åka miltals, men det är inte speciellt kuperat. Ofta är det dessutom i smalaste laget för mina långa skejtskär.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. va avundsjuk jag är på alla orter/landskap som har rullskidbanor.

Har pratat med personal i kommunen/fritidskontoret men här går det mesta investeringarna till hockeyn och fotbollen. Bor i en hockeytokig stad.

Nu har vi fått 5 cm snö och borde inte va så länge kvar innan det blir spår gjorda. Kommunfolket är kanonbra på att göra perfekta spår iaf.

Link to comment
Share on other sites

Har tidigare gjort reklam för "grus-åttan" i Göteborg. Inte tänkt som rullskidbana utan en grusväg som går i en slinga i skogen. Gruset är jämnt och tillplattat och under hösten blir det så småningom ett spår från alla rullskidåkare. Jag tycker att detta underlag är bättre än asfalt - det blir lite trögare och därför mer skidlikt. Dessutom bättre stavfäste...
Link to comment
Share on other sites

Glöm fasen inte bort Sollefteås rullskidbana uppe på Hallsta' date=' mycket rolig och varierad bana. Vi på skidgymnasiet börjar även varje pass med att åka uppför berget som uppvärming. På banan finns spår för alla nivåer, stora höjdskillnader för att vara en rullskidbana.[/quote']

ja den är riktigt bra! glömde den. hur många åker ned sen då;)

Haha jadu, ingen när tränarna ser på. Men flera när de är helg och tränarna e hemma ;)

Link to comment
Share on other sites

Från en artikel på skidsport.com publicerad 2001-07-16 (som jag numera inte kan hitta på nätet):

 

Förteckning över rullskidbanor

Överkalix Boden Sollefteå Junsele Östersund Bruksvallarna Mora Hedesunda DalaJärna Torsby Borås Nässjö Meråker(Norge)

 

Jag vet inte om det är alla, några kanske har tillkommit sedan 2001?

 

Banan i Borås kör jag då och då, den är ca 4 km och ganska kuperad. Skicket är hyfsat, lite skador i asfalten här och där samt nu på hösten en hel del löv och barr.

 

Här i Västergötland finns också ett nät av asfalterade banvallar för cykling, rullskidåkning mm. Där kan man åka miltals, men det är inte speciellt kuperat. Ofta är det dessutom i smalaste laget för mina långa skejtskär.

Även Timrå har rullskidbana.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jag tar upp en gammal tråd om rullskidbabnor. Det finns tydligen en del banor speciellt anlagda för rullskidor, senast nu i Piteå (2.9 km). Men vad jag är ute efter är lämpliga cykelbanor med fin asfalt. Vi har ju den välbekanta Klarälvsbanan och det borde finnas fler utan motortrafik.

Jag körde förbi Växjö förra veckan och såg flera som körde på den nya cykelbanan parallellt med väg 23 åt Oskarshamn. Själv prövade jag cykelbaban Åhus-Kristianstad där åtminstone de första 12 km till järnvågsövergången var brukbara.

Är man ofta på resande fot kan det vara kul att veta var man kan träna. Jag välkomnar alltså fler tips.

Link to comment
Share on other sites

Jag tar upp en gammal tråd om rullskidbabnor. Det finns tydligen en del banor speciellt anlagda för rullskidor, senast nu i Piteå (2.9 km). Men vad jag är ute efter är lämpliga cykelbanor med fin asfalt. Vi har ju den välbekanta Klarälvsbanan och det borde finnas fler utan motortrafik.

Jag körde förbi Växjö förra veckan och såg flera som körde på den nya cykelbanan parallellt med väg 23 åt Oskarshamn. Själv prövade jag cykelbaban Åhus-Kristianstad där åtminstone de första 12 km till järnvågsövergången var brukbara.

Är man ofta på resande fot kan det vara kul att veta var man kan träna. Jag välkomnar alltså fler tips.

Åkte på banvallen mellan Ulricehamn och Borås nu i helgen, banan som "Höstrullen" körs. Riktigt bra åkning utan biltrafik!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Säröbanan från t.ex. Slottsskogen ut till Blomstermåla i Särö och tillbaka längs havet :)

Säffle-Åmål har en hyfsad sträckning som till hälften går på cykelbana längs E45 närmast Åmål.

Några km cykelbana från Sillerud-Järnsjön strax öster om Årjäng.

Den asfalterade banan i Skatås är väl övervuxen och söndersprucken vid det här laget?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...