Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Bystrm tar med vassa norrmn till Alliansloppet

Kom igng med trningen infr vinterns lnglopp

Nations Challenge - landskamp mot Norge

Alliansloppet lockar eliten - och motionrerna

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

rullskidbanor i Sverige

• Vänligen logga in för att kunna svara
42 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 151 inlägg
Borås asfalterar en bit av skidstadion i år har jag för mig
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 636 inlägg

..även Filipstad är på gång. I år tror jag.

Fredrik Lindell

Fredrik Lindell

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg
Inte mycket Stockholm i denna tråd, om man säger ...

Fredrik Lindell

Fredrik Lindell

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg
Inte mycket Stockholm i denna tråd, om man säger ...

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 731 inlägg
Har inte testat Ekerö och Värmdö, men de ser fint ut och nån gång när rullisarna är med så...

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Holmenkollmarsjen | Stafettvasan | Nattvasan | Birken
Kört 2018: Hafjell Ski Marathon | Stafettvasan | Nattvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Skorpan69

Skorpan69

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

Borås börjas byggas nu i vår men kommer inte att asfalteras förrän efter O-ringem. MTB-orienteringen kommer att arrangeras på skidstadion så då får de vänta med asfalten.

Röborundan

Röborundan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg
Jag som är gammal hockey o fotbollsspelare kan bli förvånad över att infrastrukturen för skidåkning är så eftersatt. Jag har spelat i många år o sett många idrottsanläggningar bra hallar, konstgräs, omklädningsrum mm som sköts av personal från kommunen ända ner i de lägsta divisionerna. Skidspår fixar oftast av helt ideella krafter med hjälp av en gammal skoter. Hur kan det vara sån stor skillnad? I Falun ligger nationalarena för skidor o det har en av Sveriges bästa skidklubb men ingen rullskidbana, skandal! Hur bedriver man ett seriöst rullskidspass med ungdomar ute i trafiken, låter livsfarligt o inget jag skulle vilja ansvara för.

Kul att höra att det är på gång på några platser. Vi i Storvreta har försökt länge att få en rullskidbana utan att nått händer. Vi har en skjutvall för skidskytte men på sommaren får de öva springskytte. Undra vad en fotbollsförening skulle säga om såna förutsättningar?

Skorpan69

Skorpan69

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

Har varit uppe vid Holmenkollen två gånger vid barmark. En gång på hösten och en gång på sommaren. Här snackar vi rullskidbanor. man kunde även träna skidskytte och åka rullskidor. Inte konstigt att våra grannar i väster är bättre. Kryllade av ungdomar när jag var där en höstkväll. 

vraket

vraket

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg

Jag som är gammal hockey o fotbollsspelare kan bli förvånad över att infrastrukturen för skidåkning är så eftersatt. Jag har spelat i många år o sett många idrottsanläggningar bra hallar, konstgräs, omklädningsrum mm som sköts av personal från kommunen ända ner i de lägsta divisionerna. Skidspår fixar oftast av helt ideella krafter med hjälp av en gammal skoter. Hur kan det vara sån stor skillnad? I Falun ligger nationalarena för skidor o det har en av Sveriges bästa skidklubb men ingen rullskidbana, skandal! Hur bedriver man ett seriöst rullskidspass med ungdomar ute i trafiken, låter livsfarligt o inget jag skulle vilja ansvara för.

Kul att höra att det är på gång på några platser. Vi i Storvreta har försökt länge att få en rullskidbana utan att nått händer. Vi har en skjutvall för skidskytte men på sommaren får de öva springskytte. Undra vad en fotbollsförening skulle säga om såna förutsättningar?

På många orter är fotboll och hockey så mycket större att man kan motivera de satsningarna och skidåkning så mycket mindre att det blir svårt att motivera större investeringar där. Ett flickor -99 fotbollslag på 20 ungdomar motsvarar ibland flera årskullar hos skidklubbarna, då blir det svårt politiskt att motivera satsningen på skidungdomarna. 

Pengarna räcker inte till alla. 

Edit: Det är min gissning iallafall.

mqi

mqi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 283 inlägg

Har varit uppe vid Holmenkollen två gånger vid barmark. En gång på hösten och en gång på sommaren. Här snackar vi rullskidbanor. man kunde även träna skidskytte och åka rullskidor. Inte konstigt att våra grannar i väster är bättre. Kryllade av ungdomar när jag var där en höstkväll.

Finns ju en duglig asfalterad skidskytteanläggning i Östersund också.

/// Micke

Varför kan man inte köpa riktiga skidor längre? Kneissl, kom tillbaka!

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 153 inlägg

Idre har en din rullskidbana som är rätt ny också, men tyvärr ligger det väl en massa snö där nu. Får hoppas dom plogar snart :)

Bergslagsbjörn

Bergslagsbjörn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg

Ånnaboda, utanför Örebro, har ett asfalterat elljusspår på 2,5 km som är åkbart med rullskidor.

Röborundan

Röborundan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg

På många orter är fotboll och hockey så mycket större att man kan motivera de satsningarna och skidåkning så mycket mindre att det blir svårt att motivera större investeringar där. Ett flickor -99 fotbollslag på 20 ungdomar motsvarar ibland flera årskullar hos skidklubbarna, då blir det svårt politiskt att motivera satsningen på skidungdomarna. 

Pengarna räcker inte till alla. 

Edit: Det är min gissning iallafall.

Det stämmer att pengarna räcker inte till allt men det som jag tycker är att längdskidåkning får en förvånande liten del av kakan. I Uppsala finns det hallar för curling, fäktning, golf, minigolf, tyngdlyftning, friidrott, 50 m simbassäng, slalombacke med personal. Några exempel på minde sporter som har fått förutsättningar att bedriva sin sport på ett seriöst sätt. Ja, längdskidor är en liten sport på barn o ungdomsnivå men det beror oxå mycket på att det är brist på snö. Dom åren som det finns snö är barngrupperna fulla o sen kommer några snöfattiga vintrar o då ligger verksamheten nere o därför fylls det inte på men nya årskullar. I vinterstudio sa de att en modern konstsnöanläggning kostar 3-4 millar för 2 km. Jag har ingen uppfattning om vad det kostar att asfaltera. Det är ju småpengar i sammanhanget om man jämför med att bygga o driva hallar. Är skidförbundet eller klubbarna för dåliga på att påverka politikerna eller vart brister det?

Lefferull

Lefferull

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg

Det byggs en helt ny rullskidsbana i Gnosjö. Tror den kommer bli 2,5km och ska ha elljusspår. Färdig denna sommaren har jag för mig! 

xcrikard

xcrikard

Medlem

• Members
  • Pip
  • 263 inlägg

Vid Ätrans IP (c:a 17 km öster om Ullared) skall det finnas en alldeles ny och dedikerad rullskidbana, har dock inte åkt på den.

__________________________________________________________________________________________________
Kortvasan 2012, ÖSM varje år sedan 2013 (bästa tid 6:07). Hur kall blir ÖSM 2019? ;)

Bergslagsbjörn

Bergslagsbjörn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg

Bra med tips på ställen att söka upp om man är på resande fot.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 242 inlägg

Det byggs en helt ny rullskidsbana i Gnosjö. Tror den kommer bli 2,5km och ska ha elljusspår. Färdig denna sommaren har jag för mig! 

Inte långt från Gnosjö finns ju även gamla banvallen Hestra-Gislaved. Inte någon riktig rullskidbana, men ungefär 15 km flack asfalt utan trafik.

Norrland1

Norrland1

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Måste slå ett slag för rullskidbanan på Lappberget i Överkalix. Trots att den börjar ha några år på nacken är den riktigt bra. Det finns dessutom bra terräng för trailrunning på tallhedarna, skidgång uppför slalombacken (eller på baksidan av backen om man vill ha längre) och myrlöpning. Dusch och bastu är gratis och det är sällan mycket folk där :-)

Finns bilder och film på: http://overkalix.biz/rullskidbana/

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 517 inlägg

Behöver man åka rullskidor, om man bor så långt norrut med snötillgång en stor del av året ? (säger man "rullasukset" där ?)

Family Man

Family Man

Medlem

• Members
  • Pip
  • 45 inlägg

Behöver man åka rullskidor, om man bor så långt norrut med snötillgång en stor del av året ? (säger man "rullasukset" där ?)

Det finns de (mig själv inkluderad, men vi är säkert i klar minoritet), som tränar rullskidor huvudsakligen, och åker skidor på vintern som underhållsträning när snön och isen gör att vi inte kan åka rullskidor :)

1 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

brynäs15