Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ulricehamnsloppet 2011-02-13


Fisk

Recommended Posts

Hade tänkt köra i Ulricehamn och hoppas att det kan bli årets första seedningslopp i minusgrader för min del. Väderprognosen säger att det kommer snöa på torsdagen och vara fem till tio minusgrader under helgen, så det ser bra ut!

 

Är det några andra här som kommer åka? Några erfarenheter från tidigare år om loppet?

 

*********************************

 

Länk till tävlingens websida: http://ulricehamnsloppet.uifskidor.nu/default.asp?info=1

Bankarta: http://ulricehamnsloppet.uifskidor.nu/docs/Banstr%C3%A4ckning%20f%C3%B6r%20UlricehamnsLoppet%202011.pdf

Inbjudan: http://ulricehamnsloppet.uifskidor.nu/docs/Ulricehamnsloppet2011inbjudanT%C3%A4vling-2.pdf

 

Väderprognos för tävlingshelgen: http://www.yr.no/sted/Sverige/V%C3%A4stra_G%C3%B6taland/Ulricehamn/helg.html

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Ser mer eller mindre ut som Västgötaloppets sträckning förra veckan, alltså 2 varv på en 21 km bana. Upplevde den som ganska kul o omväxlande, lite backigt i skogen och en del sköna stakpartier på golfbanan.

 

Är det ngn som vet hur är det med snötillgången i Ulricehamn jmfrt med förra veckan? Är det troligt att det blir en 21 km runda?

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet något om den totala stigningen på ett varv? Hur är möjligheterna till att staka (även om det kanske inte är aktuellt vid -12) hela loppet?

 

Det verkar komma 2dm snö på torsdag, marken lär ju vara hård nog för att de bara ska kunna pista och sen är det klart?! Hoppas bara att snön kommer...

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig åkt Västgötaloppet men jag har fått för mig att de delvis hade en ny bansträckning i år pga av att GM gick samtidigt på skidstadion.

 

Förra årets Ulricehamnslopp startade vid Ishallen, sedan körde man en sväng på banorna kring skidstadion innan man åkte ungefär den "skogsrunda" som var på årets Västgötalopp. Även golfabanesträckningen var ungefär densamma förutom att man inte åkte den svängen ner till start och mål på årets Västgötalopp. 2 varv på ca 20km var det förra året.

Link to comment
Share on other sites

Ser mer eller mindre ut som Västgötaloppets sträckning förra veckan, alltså 2 varv på en 21 km bana. Upplevde den som ganska kul o omväxlande, lite backigt i skogen och en del sköna stakpartier på golfbanan.

 

Är det ngn som vet hur är det med snötillgången i Ulricehamn jmfrt med förra veckan? Är det troligt att det blir en 21 km runda?

Ja det blir nog två varv på denna bana om inte mildvädret tar mer på snön, det är i stort sett lika bansträckning både på Ulricehamnsloppet samt Västgötaloppet, sånär som ngn enstaka km kan skilja.

 

Ulricehamnsloppet går ju på hemmabana men Västgötaloppets orginalbana är ju från Ulricehamn till Borås, men den sträckningen är väl svår att få till i dagsläget även om snötillgången är bra i hela området. Ngt sämre mot borås.

 

Snötillgången i Ulricehamn är god även om det sjunkit ihop en del sista dagarna. Natten till Fredag samt lördag kom det sammanlagt ca 12-14cm nysnö i området, visserligen smälte mycket av det bort under helgen men summa ändå ett litet tillskott :)

 

Vad gäller skidstadions snödjup så är det inga problem, minst 50cm överlag på konstsnön som är ca 3,5km lång.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet något om den totala stigningen på ett varv? Hur är möjligheterna till att staka (även om det kanske inte är aktuellt vid -12) hela loppet?

 

Det verkar komma 2dm snö på torsdag, marken lär ju vara hård nog för att de bara ska kunna pista och sen är det klart?! Hoppas bara att snön kommer...

Ett varv ar 325m, två således 650m. Fanns gott om snö i helgen.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet något om den totala stigningen på ett varv? Hur är möjligheterna till att staka (även om det kanske inte är aktuellt vid -12) hela loppet?

Du åkte väl Billingen i helgen? Om du jämför med det så är Ulricehamnsloppet mycket mer kuperat om det nu blir den sträckning som planeras. Jag stakade mig genom Billingen (enbart pga totalmissad vallning) på knappa 3 timmar, men tror inte jag skulle palla att ens ta mig runt på denna bana.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet något om den totala stigningen på ett varv? Hur är möjligheterna till att staka (även om det kanske inte är aktuellt vid -12) hela loppet?

Du åkte väl Billingen i helgen? Om du jämför med det så är Ulricehamnsloppet mycket mer kuperat om det nu blir den sträckning som planeras. Jag stakade mig genom Billingen (enbart pga totalmissad vallning) på knappa 3 timmar' date=' men tror inte jag skulle palla att ens ta mig runt på denna bana.[/quote']

Körde inte billingen, var en kompis som körde. Men tack för informationen!

Link to comment
Share on other sites

Senaste nytt: 2011-02-08

Visst blir det lång bana.

Minusgraderna har återvänt och under natten har det kommit ngr cm nysnö och mer utav den varan utlovas om ngr dagar.

Banan kommer att bli 2x21 alt 2x20.

Någon mer som kommer köra? Ser ut att bli fina förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska åka. Åkte senast 2006 och minns det som ett roligt lopp. Troligen är det samma slinga då som nu. Ja' date=' vädret ser ut att bli bättre än billingen i alla fall.[/quote']

Det kan ju inte bli sämre än Billingen!

Jag åkte på spåren igår kväll, har inte åkt sedan innan helgen i området, men det har inte tagit mycket på snön, hela golfbanan är fortfarande täckt med ett par dm snö samt att det igår morse kom 4-5 cm nysnö så det är riktigt fina förhållanden(nyspårad räls med vm status ;) Dessutom kommer mer snö de närmsta dygnen så söndagens tävling kommer bli riktigt fin, själv vet jag inte om det blir start pga ryggproblem, j...a rygg :(

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vill dela med sig av sina vallatips?

Om vi snackar fäste: XC Grön i botten, nåt lager Blextra och slutligen SkiGo HF Blå med lite iblandat HF Violett på toppen kanske?

 

Jag tror jag landar där om det inte blir varmare än vad prognosen säger för tillfället. Blandningen HF Blå/Violett efter hur ny snön upplevs. Mer ombildad - mer blå. Mer ny - mer violett.

Link to comment
Share on other sites

Tack för vallainlägget MSO! Då har man nåt att utgå ifrån, det är först denna säsongen jag har börjat utforska fästvallor. Har varit slav undet tejp tidigare, vilket iofs inte varit helt dumt det heller, definitivt enklare. Kanske blir lite mer vallasnack imorrn om det är någon som vet hur det blev med snövädret. I Göteborgstrakten kan man väl snacka mer regn än snö än så länge...

 

Är det förresten ngn som har kollat upp sin seedning inför loppet?

Link to comment
Share on other sites

Är det blöt snö eller är temperaturen under nollan nu? Såg att det kanske kommer lite regn imorgon innan det fryser på igen, hur påverkar detta föret? Kommer uppfrästa spår göra att det blir nysnö som kommer upp, eller kan det rent av bli isiga klisterspår?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...