Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kombinationen pulver och riller - ordning?


MSO

Recommended Posts

Jag har steppat upp lite och kompletterat lådan med Racewax pulverserie.

 

Tidigare har jag oftast kört LF + vid behov Toko eller Swix riller. Igår preppade jag för varma Rallarloppet och fann mig själv tveksam till när jag egentligen skulle rilla...?

 

Före pulver eller efter? Jag rillade sist, men det kändes inte bra att "repa upp" pulverytan. Alternativet hade ju varit att rilla innan pulvret, men då känns det samtidigt som om man trycker ner strukturen lite med naturkorken + att man måste borsta väl mycket för att rensa strukturen efter pulverappliceringen.

 

 

Hur brukar ni göra? Vad säger skolboken?

Link to comment
Share on other sites

Rillningen lägger du innan du putsar upp ytan med polerborsten.

Du menar alltså:

 

.

.

.

.

o Sickling av HF-paraffin.

o Handborstning

o Rotoborste

o Pulverapplicering

-> Riller

o Slutfinish

 

 

Eller menar du innan pulvret?

Jag gör såhär...

 

o Sickling HF-paraffin.

o Rotoborste Tagel / Handborste Tagel

o Pulverapplicering

o Rotoborste

o Finstål

-> Riller

o Slutfinish

Link to comment
Share on other sites

Jag har steppat upp lite och kompletterat lådan med Racewax pulverserie.

 

Tidigare har jag oftast kört LF + vid behov Toko eller Swix riller. Igår preppade jag för varma Rallarloppet och fann mig själv tveksam till när jag egentligen skulle rilla...?

 

Före pulver eller efter? Jag rillade sist, men det kändes inte bra att "repa upp" pulverytan. Alternativet hade ju varit att rilla innan pulvret, men då känns det samtidigt som om man trycker ner strukturen lite med naturkorken + att man måste borsta väl mycket för att rensa strukturen efter pulverappliceringen.

 

 

Hur brukar ni göra? Vad säger skolboken?

Det jag fått lära mig av en "racewaxare" är rillning före pulver. Endast borstning (fin nylon) och polering efter du lagt pulver. Han menade att det gäller all toppning därför att rillning och annan mekanisk inverkan spräcker det tunna skikt som toppningen utgör.

Link to comment
Share on other sites

Jag har steppat upp lite och kompletterat lådan med Racewax pulverserie.

 

Tidigare har jag oftast kört LF + vid behov Toko eller Swix riller. Igår preppade jag för varma Rallarloppet och fann mig själv tveksam till när jag egentligen skulle rilla...?

 

Före pulver eller efter? Jag rillade sist' date=' men det kändes inte bra att "repa upp" pulverytan. Alternativet hade ju varit att rilla innan pulvret, men då känns det samtidigt som om man trycker ner strukturen lite med naturkorken + att man måste borsta väl mycket för att rensa strukturen efter pulverappliceringen.

 

 

Hur brukar ni göra? Vad säger skolboken?[/quote']

Det jag fått lära mig av en "racewaxare" är rillning före pulver. Endast borstning (fin nylon) och polering efter du lagt pulver. Han menade att det gäller all toppning därför att rillning och annan mekanisk inverkan spräcker det tunna skikt som toppningen utgör.

Om fin nylonborste inte är polering, vad är då poleringen ovan?

Link to comment
Share on other sites

Kör man med den klassiska Swix-rillern är det ju inga problem att rilla före (funkar tom före vallajärn...), men den kräver ju sin dos av efterbehandling också.

 

Med Toko-riller som jag kör numera är det fanimej toktungt att få ner strukturen tycker jag. Jag funderar på att värma med varmluft för att det ska gå lite lättare... Frågan är om Toko-rill verkligen håller för naturkorksbehandlingen. Ytterst oklart.

Link to comment
Share on other sites

Jag har steppat upp lite och kompletterat lådan med Racewax pulverserie.

 

Tidigare har jag oftast kört LF + vid behov Toko eller Swix riller. Igår preppade jag för varma Rallarloppet och fann mig själv tveksam till när jag egentligen skulle rilla...?

 

Före pulver eller efter? Jag rillade sist' date=' men det kändes inte bra att "repa upp" pulverytan. Alternativet hade ju varit att rilla innan pulvret, men då känns det samtidigt som om man trycker ner strukturen lite med naturkorken + att man måste borsta väl mycket för att rensa strukturen efter pulverappliceringen.

 

 

Hur brukar ni göra? Vad säger skolboken?[/quote']

Det jag fått lära mig av en "racewaxare" är rillning före pulver. Endast borstning (fin nylon) och polering efter du lagt pulver. Han menade att det gäller all toppning därför att rillning och annan mekanisk inverkan spräcker det tunna skikt som toppningen utgör.

Om fin nylonborste inte är polering, vad är då poleringen ovan?

med en borste borstar man, eller hur? filtkloss och polerduk hör man nästan på namnet vad dom är avsedda för.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...