Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakbubbla?


Peja

Recommended Posts

Har det inte blivit otroligt mycket mer snack om att köra utan fästvalla för motionärer/elitmotionärer denna vinter? Har bara åkt skidor aktivt ett par år, men tror inte jag såg någon som körde utan fäste för två vintrar sen nere i mina regioner (led 3). Nu ser man det ju på varenda tävling och mycket snack här på forumet och bland skidåkande kompisar om att köra utan fäste.

 

Att någon vinner Vasaloppet inom ett par år utan fästvalla verkar de flesta tro. Och kan bara tänka mig vilken trend det kommer bli då även bland motionärer året efter. Men det är ju en fruktansvärd skillnad på Jerry Ahrlin och oss som åker på 5-7 timmar!

 

Själv är jag helt klart en bättre stakare än flåsåkare. Dvs bäst på stakmaskin, sen på rullskidor, sen på skidor platt, sen på skidor kuperat, sist på löpning. Men för mig känns det jäkligt avlägset att åka Vasaloppet utan fäste. Fast måste erkänna att jag ändå är lite sugen att prova någon gång.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Jag tror det är en trend... Precis som med 3:ans växel i skate... När Elof va som bäst skulle alla köra 3:ans oavsett om det va snabbare eller ej... Man bara skulle...

Samma sak med stakning nu...;) Jag är inte ett dugg orolig för dom på forumet som håller på o skrâvlar om att dom ska staka...;)

Dom är bara osäkra på att valla fäste...;)

Link to comment
Share on other sites

Det beror nog delvis på det uppsving som motionsskidåkning upplever just nu. Många börjar åka ganska sent i livet och då har man kanske inte möjligheten att skaffa vare sig konditionen eller tekniken som elitåkarna har. Dessutom finns kanske några kilo extra att släpa på och då blir det jobbigt att åka kuperade banor. Stakningen är lättast att träna på rullskidor och är man sedan stark kan man prestera ganska bra på ett platt lopp.

Seedningsloppen bidrar också med allt stakvänligare banprofiler, allt för att locka deltagare.

 

Kuperade lopp lockar inte deltagare i samma utsträckning. Frågan kommer gång på gång här om vilket som är det mest lättåkta seedningsloppet. Lopp som Mattila med en förhållandevis tuff banprofil lockar inte så många. Där såg jag ingen som enbart stakade.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet är trots sin lätta banprofil ändå för tufft för att vinnas utan fästvalla! Hörde ni vad knäppt det där lät? ;) Dom stigningar som finns bränner för hårt på stakmusklerna och eliten som kör med fäste kör så ruskigt hårt på sådana ställen allt som oftast! Sen ska man ju komma ihåg att en "rättvallad" skida som har fäste inte direkt är som att staka med ett bildäck släpandes efter sig! Det går ju rätt lätt med fästvalla också!
Link to comment
Share on other sites

Samma sak med stakning nu...;) Jag är inte ett dugg orolig för dom på forumet som håller på o skrâvlar om att dom ska staka...;)

Dom är bara osäkra på att valla fäste...;)

Jo jag kan erkänna att det är på grund av oron kring fästvallningen och att tekniken på diagonalen brister en del.

Samtidigt är det ju bättre att staka till Mora än att diagonala till Oxberg. ;)

 

Jag tänker nog försöka träna till nästa år så att jag kan staka hela Vasan men som det ser ut nu är det för bekymmersamt i första backen.

 

Peja, stakade du hela Intersportloppet?

Link to comment
Share on other sites

I takt med att man tränar mer skidåkning och även rullskidor blir man ju starkare i stakningen och kan låta bli att övergå till diagonalåkning även i lättare motlut, utan större problem. Själv testar jag ofta att staka 1-2 mil på träning trots att det är kuperat, men just för att bygga upp styrka och uthållighet i stakningen, inte för att staka hela tävlingar. Har mycket svårt att tro att motionärer skulle ha något att vinna på att staka hela vasaloppet. Trots att allt snack om att det är platt och mycket stakning (vilket det är i många mil) är det också många rejäla backar som är flera kilometer långa på flera ställen. Att staka dessa skulle sannolikt bränna för mycket kraft i armarna. För alla utom kanske några i eliten är det nog bättre att spara på armarna och kunna använda benen istället. Sen kan man nog inte komma ifrån att det låter lite macho att staka hela vasan. Och visst, jag tycker också att det skulle vara lite imponerande. Men att det skulle ge en bättre sluttid, det tvivlar jag på.
Link to comment
Share on other sites

Stakning är den snabbaste växeln i skidåkning... Man kommer vinna vasaloppet utan fästvalla inom 5 år...

 

Sen fast jag siktar på topp 100 på vasan så skulle inte jag för de köra utan fäste.. inte ens på långlopp som många här gör...

Man måste va extremt stark för o orka hålla trycket uppe ett helt lopp...

Link to comment
Share on other sites

I takt med att man tränar mer skidåkning och även rullskidor blir man ju starkare i stakningen och kan låta bli att övergå till diagonalåkning även i lättare motlut, utan större problem. Själv testar jag ofta att staka 1-2 mil på träning trots att det är kuperat, men just för att bygga upp styrka och uthållighet i stakningen, inte för att staka hela tävlingar. Har mycket svårt att tro att motionärer skulle ha något att vinna på att staka hela vasaloppet. Trots att allt snack om att det är platt och mycket stakning (vilket det är i många mil) är det också många rejäla backar som är flera kilometer långa på flera ställen. Att staka dessa skulle sannolikt bränna för mycket kraft i armarna. För alla utom kanske några i eliten är det nog bättre att spara på armarna och kunna använda benen istället. Sen kan man nog inte komma ifrån att det låter lite macho att staka hela vasan. Och visst, jag tycker också att det skulle vara lite imponerande. Men att det skulle ge en bättre sluttid, det tvivlar jag på.

En forumist här (iaf förr i tiden) stakade hela och hade inte ens glidvalla på då jag stålsicklade åt honom. Han var nöjd iaf och kom på plats runt 970-980, tror jag... Asch, jag kollar! Nä, det var faktiskt bättre. Och eftersom jag inte kommer ihåg om han ville vara anonym så kan jag avslöja att han kom på runt 850-870 då! Och det kanske är den enda som har kört Vasaloppet helt utan valla sas, dvs utan både glidvalla och fästvalla. Jag är förstås jättesugen men skulle aldrig klara av backarna och är relativt dålig på att staka. Men visst drömmer man...

Link to comment
Share on other sites

Stakning är den snabbaste växeln i skidåkning... Man kommer vinna vasaloppet utan fästvalla inom 5 år...

 

Sen fast jag siktar på topp 100 på vasan så skulle inte jag för de köra utan fäste.. inte ens på långlopp som många här gör...

Man måste va extremt stark för o orka hålla trycket uppe ett helt lopp...

5 år? Det lät ganska bestämt! Har du även förslag på vem som står i skidskorna? :-D

Link to comment
Share on other sites

Samma sak med stakning nu...;) Jag är inte ett dugg orolig för dom på forumet som håller på o skrâvlar om att dom ska staka...;)

Dom är bara osäkra på att valla fäste...;)

Jo jag kan erkänna att det är på grund av oron kring fästvallningen och att tekniken på diagonalen brister en del.

Samtidigt är det ju bättre att staka till Mora än att diagonala till Oxberg. ;)

 

Jag tänker nog försöka träna till nästa år så att jag kan staka hela Vasan men som det ser ut nu är det för bekymmersamt i första backen.

 

Peja' date=' stakade du hela Intersportloppet?[/quote']

Då tycker jag du ska lägga lite mer tid på teknik o valla...för jag tror du kommer att ta dig till Mora snabbare om du lär dig dom sakerna...;)

Jag klev av i Oxberg efter att ha stakat mig hela vägen förutom startbacken då...;)

Link to comment
Share on other sites

Stakningens grand old man Pekka Virtakoivu har stakat varje Finlandialopp sedan slutet av 80 talet. Stakning kallas i Finland "att köra Virtakoivu".

 

Långa stavar upp till öronen och sedan bara pumpa på!

 

Ett dussin guld i vetran VM i t.o.m tung terräng talar sitt klara språk. Har du inte lungkapacitet eller börjar benen bli längsamma så är "virtakoivu" ett alternativ.

 

Denna krutgubbe född -49 körde in på plats 140 i årets Marcialonga och var 58 snabbast i sista backen! i Jizerska var placeringen 56!

 

 

Är Pekka 2m lång och ser ut som en kropsbyggare? Nej dryga 170 cm och kanske 65kg räcker väl till....

Link to comment
Share on other sites

Det känns som jag startade stakningstrenden bland oss okunniga skidåkare från Stockolm för sådär sju år sedan. Jag tog mig då från led 7 ner till led 3 som +40 åring bara genom att träna stakning. Sen skröt jag vitt och brett om detta, och nu stakar var och varannan stockholmare ifrån mig . . .

 

Lärdom:

Det är så oerhört mycket lättare att i sena år skaffa sig en bra stakteknik än en bra diagonalteknik. Det är alltså inte bara att staka går snabbare (elitens argument), det är också mycket lättare att lära sig korrekt (vi medelålders skidåkare som aldrig tävlat).

Link to comment
Share on other sites

Peja, stakade du hela Intersportloppet?

Nej, körde med fäste på Intersportloppet (dock inte superbra vare sig fäste eller glid). Har bara kört två lopp i mitt liv utan fäste. Södertäljeloppet 2009 som gick uteslutande på en sjö, dvs 0 höjdmeter och sponsorstafetten i Slottssprinten 2009. I den senare vann jag dock mot Per Elofsson. Om det beror på att jag körde ovallat och var bättre än Per eller på att AXAs lag som helhet var bättre än Swedbanks låter jag vara osagt.

 

Åter till ursprungsfrågan så tränar jag ofta bara med stakning både på rullskidor och snö. Även på lite mer kuperade spår. Men det är en jäkla skillnad att klara det i 1-2 timmar på träning jämfört med 5-6 timmar. I mina två Vasalopp har tröttheten/krampen i armarna varit min begränsning sista 3 milen, dvs skulle absolut inte gynnats av att staka mer dessa två lopp.

Link to comment
Share on other sites

En forumist här (iaf förr i tiden) stakade hela och hade inte ens glidvalla på då jag stålsicklade åt honom.

2008 köpte jag en sickel av dig på målrakan i Mora. Jag minns att du sicklade ett par skidor åt en ung kille som sa att han planerade åka utan fästvalla pga att det var så svårvallat.

:) Var det han?

Link to comment
Share on other sites

Fick mig en tankeställare härom veckan . Ifjol åkte jag Marcialonga med bra fäste i sista backen. I år såg jag Ahrlin&Svärd göra upp med stakning i den backen. Inte ens i min vildaste fantasi skulle jag kunna staka upp från botten utan 67km i benen.

Jag står i Vasaled 4 och kan inte tänka mig att jag skulle tjäna på att köra utan fäste.

Skall för skojs skull jämföra lite tider med/utan fäste på stakning nästa pass. Är det någon som gjort några ovetenskapliga tester ?

Link to comment
Share on other sites

Här är två klipp som man kan begrunda och fundera över..och dra sina egna slutsatser av.

Båda är från kontrollen i Hökberg 2008 och 2010...det är ju ganska flackt in mot kontrollen efter ett par kilometers tung slakmota. Täten diagonalar in i kontrollen trots att de givetvis lätt skulle kunna staka här. De flesta av oss på forum skulle också kunna staka här.

 

http://svtplay.se/v/1382350/oppet_arkiv/aukland_langt_fore_i_hokberg

Året där Ahrlin åker på skateskidor men är rejält sliten in i Hökberg efter 7 mils tuff stakning.Båda bröderna Aukland går på diagonal här.

 

http://svtplay.se/v/1462203/vasaloppet/klungan_splittras_i_hokberg

Från förra året, Thynell spränger fältet in mot Hökberg trycker på hårt i diagonal efter tuff stakning in mot kontrollen.

 

 

Den vila av trötta stakmuskler man kan få genom att varva med diagonalåkning är viktig för att sedan kunna trycka på i stakningen igen. Har svårt att tro att så värst många tjänar på att åka ovallat. I ett långt lopp handlar det ju mycket att disponera krafterna och resurserna väl, att då välja bort att använda benen känns för mig helt främmande. Visserligen är jag ingen superstakare, men att kunna hålla tryck och fart i stakningen i alla motlut för att sedan ha kraft på platten i 9mil, då måste man vara otroligt stark och uthållig...eller väldigt dålig benåkare. Man ska inte heller glömma bort att det finns en växel som heter stakning med frånskjut som man ser att eliten väldigt ofta går på även i relativt flacka partier.

 

De fören där man kan tänkas tjäna på att åka ovallat är ju om det väldigt skiftande före i början och slutet så att det är i princip omöjligt att valla för hela loppet (typ Marcialonga) eller i fören där det är svårvallat och fästvalla kan tänkas ta mycket glid utan att ge fäste.

I de flesta fören tror jag inte det lönar sig att köra ovallat om man vallar relativt snålt, vilket väl de flesta Vasaloppsåkare redan gör.

 

Däremot är stakning den absolut viktigaste växeln i Vasaloppet och desto mer och fortare man kan staka desto fortare går det givtvis..

Link to comment
Share on other sites

Har det inte blivit otroligt mycket mer snack om att köra utan fästvalla för motionärer/elitmotionärer denna vinter? Har bara åkt skidor aktivt ett par år, men tror inte jag såg någon som körde utan fäste för två vintrar sen nere i mina regioner (led 3). Nu ser man det ju på varenda tävling och mycket snack här på forumet och bland skidåkande kompisar om att köra utan fäste.

 

Att någon vinner Vasaloppet inom ett par år utan fästvalla verkar de flesta tro. Och kan bara tänka mig vilken trend det kommer bli då även bland motionärer året efter. Men det är ju en fruktansvärd skillnad på Jerry Ahrlin och oss som åker på 5-7 timmar!

 

Själv är jag helt klart en bättre stakare än flåsåkare. Dvs bäst på stakmaskin, sen på rullskidor, sen på skidor platt, sen på skidor kuperat, sist på löpning. Men för mig känns det jäkligt avlägset att åka Vasaloppet utan fäste. Fast måste erkänna att jag ändå är lite sugen att prova någon gång.

Klockrent inlägg! Har funderat i exakt samma banor!

 

Jag kan inte för mitt liv begripa hur "vanliga motionärer" väler bort att använda benen.

 

1. Tekniken, det är väl inget svårt att lära sig den. Det handlar ju i princip bara om två saker; fördela vikt från sida till sida och reglera kraften neråt / framåt beroende på förutsättningar. Rörelse mönstret är ju lika naturligt som att gå eller springa, med skillnad att man ofta kan glida lite på varje steg. Det kan väl inte vara något svårt att lära sig det, med lite träning.

 

2. Många tycks tro att man vinner enormt i glid genom att utesluta fästvallan. Så är det inte!

 

3. Min vasaloppsdebut, i början av -90 talet skedde i total sörja, där det inte fanns tillstymmelse till glid för någon mer än möjligtvis dom typ100 första, jag var otroligt vältränad men inte en suck att jag hade orkat staka hela vägen till mora. Finns inte på kartan. Det är kanske inte det vanligaste föret men risken finns och är tillräckligt stor för att man måste ta den i beräkning.

 

För mig är längdåkning utan diagonalsteg likställt med att motions simma med benen släpande efter sig.

 

Det här är precis som TS skriver en "bubbla" som gått över styr. Klart man ska använda benen när man åker skidor, annars skulle man ju lika gärna kunna sitta i en pulka och åka.

 

 

 

 

utesluter bra fäste att man kan staka, och glida, som bara den...

 

förstår inte varför man väljer bort så utmärkta muskler som benen

 

själv UPPLEVER jag ytterst sällan att mitt oftast mkt bra fäste tar ngt glid.

Exakt !

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...