Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakbubbla?


Peja

Recommended Posts

Där Aukland diagonaler in mot hökberg skulle jag aldrig få för mig att använda Diagonal stil!

 

Tittar man noga så tar han väl den där sträckan fortare än AUKLANDS ?! Ser då så ut fast stakningen ser seg ut!

Jag är inte så säker på att Ahrlin är snabbare i det avsnittet men det är inte heller det som är poängen. Poängen är att även eliten lägger små pauser för stakmuskulaturen för att orka hålla intenstiteten i stakningen över en längre sträcka.

De sista 2milen är ju ganska lättåkta, men ändå tappar Ahrlin ytterligare nästan 3minuter på den sträckan, rimligen för att han bränt så mycket att han sen inte orkar hålla lika hög fart som Auklands på de lättåkta partierna.

 

Jag tror också att nån inom ganska snar framtid kommer att vinna Vasaloppet ovallat, men inte att det nödvändigtvis är det mest optimala för de flesta motionärerna...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Tror inte den här stakningstrenden är så stor ändå och kommer nog inte att bli det heller förutom på enstaka lite flackare lopp. Körde utan fäste på Billingens långlopp, men förutom Moberg var det nog väldigt få till som gjorde det, gissar på kanske ca 5 eller max 10 av 500. Orsaken till att jag enbart stakade är att på de andra lopp jag kört som varit 2*20 km så har jag nästan enbart stakat ändå på andra varvet när fästvallan minskat lite och spåren blivit lösa eller saxat där andra ändå redan saxat sönder spåren. Har också upptäckt att åker jag bakom någon som börjar diagonala i en halvbrant backe och jag fortsätter staka så kör jag nästan på dem. Men när det blir ytterligare brantare så får jag gå på max. Är man bara en hyfsad stakare så förlorar man mindre än de flesta tror på att staka jämfört med diagonal också i rätt branta backar. Däremot är vinsten i glid är nog inte heller så stor med korrekt vallade skidor, men självklart måste det göra någon % annars skulle inte eliten köra utan fäste eller så skulle väl hela skidan lika väl kunna täckas av fäste som på träskidornas tid.

 

Däremot så kommer jag nog aldrig att tävlingsmässigt staka hela VL. Som många varit inne på så förlorar man absolut i längden på att inte kunna variera vilka muskler som används och det är även psykologiskt jobbigt. Tyckte också jag var betydligt tröttare i slutet på det lopp jag stakade hela vägen än på de andra loppen jag kört med fäste. Stakade iof upp mig några placeringar på det andra varvet men de som diagonalade hade helt klart en bättre maxfart de sista två kuperade kilometrarna och då var jag helt chanslös.

 

Ser heller ingen trend mot att loppen skulle bli flackare, åtminstone inte i VästSverige, snarare tvärtom och de kuperade loppen har snarare mer startande än de ngt flackare.

Link to comment
Share on other sites

En forumist här (iaf förr i tiden) stakade hela och hade inte ens glidvalla på då jag stålsicklade åt honom.

2008 köpte jag en sickel av dig på målrakan i Mora. Jag minns att du sicklade ett par skidor åt en ung kille som sa att han planerade åka utan fästvalla pga att det var så svårvallat.

:) Var det han?

Ja, det måste ju vara han förstås! :-) Men jag har helt glömt bort hans nick här, om han nu sade det, och vet förstås inte vem som gömmer sig bakom "Mr T" heller! :-) Du får komma bort och hälsa i år!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är klart intressant att stakning är så omåttligt populärt i Skåne. De mil jag tillryggalagt på Skånska skidspår denna säsong har inte erbjudit något stavfäste som uppmuntrat till stakning (jag har stora trugor)annat än i undantagsfall. Spåren i övrigt har varit till stor belåtenhet :-)

Då är diagonal och stak med frånskjut suveräna växlar för att kunna hålla upp farten med låga krav på hårt underlag för stavarna.

 

Sen är det i alla fall så för mig att när jag börjar tröttna på någon växel så är det alltid bättre både för fart och kropp att byta till en annan växel ett tag för att en stund senare kunna byta tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Intressant frågeställning!

 

Jag har i gamla inlägg förundrats över just fokuseringen på VL och därmed seedningsloppen. Ena stunden ondgör vi oss över masstarter på VC och menar att "riktig" skidåkning är intervallstart på 15, 30 och 50km. Men själva koncentrerar vi oss på masstarter och minst 40km. Att åka ett 15km lopp, intervallstart och kuperad bana är för jobbigt.

 

Av just den anledningen så hamnar fokus på monotont stakåkande. Det söks flacka banor för att göra en seedningstid och en bra tid gör vi på flacka banor. Det diskuteras "överlånga" stavar och med eller utan fästavalla. Målet är att göra en så bra tid/plac på VL som möjligt för det är utifrån den tiden/placeringen vi rangordnas som skidåkare. Vi sneglar givetvis på eliten. Vad har de för utrustning? Hur tränar dom? Vad äter dom? Hur åker dom? Många gånger så haltar jämförelserna då förutsättningarna är så olika. Där kanske vi även går "vilse" i stakfokuseringen?

 

Jag tror inte någon vinner ett VL utan fästvalla ett år med normalförhållande. Fördelen att kunna använda en mer varierad teknik kommer att löna sig.

 

Stakning är en mycket viktig del i att få fart under skidorna, det råder det inget tvivel om. Men jag är är lika övertygad om att många skulle göra stora framsteg i att utveckla diagonaltekniken.

Link to comment
Share on other sites

Intressant frågeställning!

 

Jag har i gamla inlägg förundrats över just fokuseringen på VL och därmed seedningsloppen. Ena stunden ondgör vi oss över masstarter på VC och menar att "riktig" skidåkning är intervallstart på 15, 30 och 50km. Men själva koncentrerar vi oss på masstarter och minst 40km. Att åka ett 15km lopp, intervallstart och kuperad bana är för jobbigt.

 

Av just den anledningen så hamnar fokus på monotont stakåkande. Det söks flacka banor för att göra en seedningstid och en bra tid gör vi på flacka banor. Det diskuteras "överlånga" stavar och med eller utan fästavalla. Målet är att göra en så bra tid/plac på VL som möjligt för det är utifrån den tiden/placeringen vi rangordnas som skidåkare. Vi sneglar givetvis på eliten. Vad har de för utrustning? Hur tränar dom? Vad äter dom? Hur åker dom? Många gånger så haltar jämförelserna då förutsättningarna är så olika. Där kanske vi även går "vilse" i stakfokuseringen?

 

Jag tror inte någon vinner ett VL utan fästvalla ett år med normalförhållande. Fördelen att kunna använda en mer varierad teknik kommer att löna sig.

 

Stakning är en mycket viktig del i att få fart under skidorna, det råder det inget tvivel om. Men jag är är lika övertygad om att många skulle göra stora framsteg i att utveckla diagonaltekniken.

Jag håller helt med dig Stefan!

Men jag tycker trenden på VC går mot tuffare banor och på distansloppen i SM var det då ingen som enbart stakade ... :) Tycker skidåkningen är som roligast på banor där man får använda alla växlar och tycker även vasaloppet blir mer njutbart om man blandar lite!

Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med dig Stefan!

Men jag tycker trenden på VC går mot tuffare banor och på distansloppen i SM var det då ingen som enbart stakade ... :) Tycker skidåkningen är som roligast på banor där man får använda alla växlar och tycker även vasaloppet blir mer njutbart om man blandar lite!

Visst är det så, en VC bana är inget man "fiser" igenom och SM banan var inte heller någon lek. Det var skidåkning helt enkelt.

 

VL är ungefär lika kul som att cykla på motorvägen: Brett, inga svåra svängar eller smala passager. Och emellanåt en jävla kö......

Link to comment
Share on other sites

Intressant frågeställning!

 

Jag har i gamla inlägg förundrats över just fokuseringen på VL och därmed seedningsloppen. Ena stunden ondgör vi oss över masstarter på VC och menar att "riktig" skidåkning är intervallstart på 15, 30 och 50km. Men själva koncentrerar vi oss på masstarter och minst 40km. Att åka ett 15km lopp, intervallstart och kuperad bana är för jobbigt.

 

Av just den anledningen så hamnar fokus på monotont stakåkande. Det söks flacka banor för att göra en seedningstid och en bra tid gör vi på flacka banor. Det diskuteras "överlånga" stavar och med eller utan fästavalla. Målet är att göra en så bra tid/plac på VL som möjligt för det är utifrån den tiden/placeringen vi rangordnas som skidåkare. Vi sneglar givetvis på eliten. Vad har de för utrustning? Hur tränar dom? Vad äter dom? Hur åker dom? Många gånger så haltar jämförelserna då förutsättningarna är så olika. Där kanske vi även går "vilse" i stakfokuseringen?

 

Jag tror inte någon vinner ett VL utan fästvalla ett år med normalförhållande. Fördelen att kunna använda en mer varierad teknik kommer att löna sig.

 

Stakning är en mycket viktig del i att få fart under skidorna, det råder det inget tvivel om. Men jag är är lika övertygad om att många skulle göra stora framsteg i att utveckla diagonaltekniken.

Jag har oxå lyft den frågan här på forumet...och håller med dig....

Vasaloppet och seedningslopp med masstart är det ger status...men att köra ett DM tex 15-klassiskt kan man inte göra om det krockar med ett seedningslopp...åkare prioiterar tom seedningslopp framför SM tom...

I mitt distrikt kör vi alltid 15 fritt och 40 km klassikt på DM...för att locka mer åkare... Jag skulle vilja åka ett DM där man kör tvärtom...

Men nu gled vi ifrån ämnet lite...men va skönt att få lätta hjärtat lite...

Link to comment
Share on other sites

Det är intressant att se hur de största motions tävlingarna, vasan, birken och liknande, bestämmer på många sett hur sporten ser ut i respektive länder.

 

I sverige är vasaloppet störst och det är väldigt mycket fokusering på stakning och många andra långlopp är lätt åkta. Det spelar nog också en roll att många spår som tex i sälen eller golfbanor är lätt åkta.

 

I Norge ser lång loppen på skidor ut på ett helt annat sett. Här är tex höjdeprofilen till holmenkollen skimaraton som gick i lördags

 

http://www.skiforeningen.no/content/download/1240003/7509986/file/hkskimar_l%C3%B8ype53km.pdf

 

Diagonalåkning är fortfarande det viktigaste i Norge.

 

Ett annat exempel är "mtb" rittet birken som nestan bara går på grus och asfalt vilket medför att tävlings mtb sykling i norge i stor grad handlar om att sykla på grus. De flesta ritten går mest på grus och det är dessa som får flest deltagare.

Link to comment
Share on other sites

I mitt distrikt kör vi alltid 15 fritt och 40 km klassikt på DM...för att locka mer åkare... Jag skulle vilja åka ett DM där man kör tvärtom...

.

För att locka mindre antal åkare alltså?

Må va hänt att att det kommer mindre skidåkare...men varför ska skidåkare få stå tillbaka mot vasaloppsåkarna????

Det heter ju trots allt Fristil...det innebär ju inte att man måste skejta...eller hur???

Link to comment
Share on other sites

I Norge ser lång loppen på skidor ut på ett helt annat sett. Här är tex höjdeprofilen till holmenkollen skimaraton som gick i lördags

 

http://www.skiforeningen.no/content/download/1240003/7509986/file/hkskimar_l%C3%B8ype53km.pdf

Jo den där likriktningen mot flacka stakningslopp tycker jag är lite tråkig. Bra att Vasaloppet främjar skidåkningen och mindre lopp runt om i landet, men samtidigt synd att det går mer och mer mot mindre kupering och inte längre än 40 km (så är i alla fall läget här i Luleå med omgivning om man ser till vilka seedningslopp som finns nu resp för 5-10 år sedan). Fortfarande kul att åka, men själv tycker jag att mer kuperade, omväxlande och varierande banor är mycket roligare. Provade lägga om träningen till flackare och mer stakning en period i fjol, men tyckte det blev så himla enformigt. Går kanske att komma undan med att lägga in intervaller eller staka lite mer kuperat, men till i år har jag gått tillbak till favvo-rundan som jag inte orkar staka runt. (Duktiga åkare klarar det, men jag tränar längdåkning för liten del av året för det.) Rätt otaktisk träning med tanke på hur tävlingsbanorna ser ut, men hellt enkelt roligare. =)

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar själv att ha bra fäste...men det verkar som förgjort att hitta någon som kan plocka ut skidor som varken är för hårda ej heller för mjuka...mina bästa skidor köpte jag på vinst och förlust medans två par varit för mjuka vilket nöter bort vallan efter någon mil och ger dåligt glid, det andra paret ger inte bra fäste ens med klister....så jag kan förstå att många som har samma erfarenheter som jag börjar filura på stakåkning.

 

Sedan tror jag det går trender i mycket som någon på forumet sa....minns Staffan larssons heroiska insats när han stakade hela Vasaloppet...men visst är det imponerande att orka staka 9 mil...men tvivlar at man vinner på´t...tiden får utvisa...

Link to comment
Share on other sites

I mitt distrikt kör vi alltid 15 fritt och 40 km klassikt på DM...för att locka mer åkare... Jag skulle vilja åka ett DM där man kör tvärtom...

.

För att locka mindre antal åkare alltså?

Må va hänt att att det kommer mindre skidåkare...men varför ska skidåkare få stå tillbaka mot vasaloppsåkarna????

Det heter ju trots allt Fristil...det innebär ju inte att man måste skejta...eller hur???

Är skejt skidåkning och inte klassisk skidåkning. Mora-Nisse åkte alltså inte skidor och skidsporten föddes på 70-talet och de först staplade stegen togs av Bill Koch?

Link to comment
Share on other sites

Är skejt skidåkning och inte klassisk skidåkning. Mora-Nisse åkte alltså inte skidor och skidsporten föddes på 70-talet och de först staplade stegen togs av Bill Koch?

Du pratar om Bill Koch, jag tänker på Wassberg och femmilen i Holmenkollen då han körde med tejp täckt med burkvalla och sedan ryckte tejpen efter halva sträckan då de fick skatea eller halvskatea. Fick beskrivet detta scenario ikväll under träningen...

Kanske skulle man ha fästvalla fastsatt på något finurligt vis (magnet?) första backen som man kunde rycka lätt. ;)

Link to comment
Share on other sites

För att locka mindre antal åkare alltså?

Må va hänt att att det kommer mindre skidåkare...men varför ska skidåkare få stå tillbaka mot vasaloppsåkarna????

Det heter ju trots allt Fristil...det innebär ju inte att man måste skejta...eller hur???

Är skejt skidåkning och inte klassisk skidåkning. Mora-Nisse åkte alltså inte skidor och skidsporten föddes på 70-talet och de först staplade stegen togs av Bill Koch?

Börjar det inte snart bli dags för en tredje gren.

 

Fristil

Klassiskt. (får ej göra glidande skär)

Stakning. (får ej göra glidande skär eller på annat sätt öka farten med hjälp av ben/skidor)

Link to comment
Share on other sites

Har det inte blivit otroligt mycket mer snack om att köra utan fästvalla för motionärer/elitmotionärer denna vinter? Har bara åkt skidor aktivt ett par år, men tror inte jag såg någon som körde utan fäste för två vintrar sen nere i mina regioner (led 3). Nu ser man det ju på varenda tävling och mycket snack här på forumet och bland skidåkande kompisar om att köra utan fäste.

 

Att någon vinner Vasaloppet inom ett par år utan fästvalla verkar de flesta tro. Och kan bara tänka mig vilken trend det kommer bli då även bland motionärer året efter. Men det är ju en fruktansvärd skillnad på Jerry Ahrlin och oss som åker på 5-7 timmar!

 

Själv är jag helt klart en bättre stakare än flåsåkare. Dvs bäst på stakmaskin, sen på rullskidor, sen på skidor platt, sen på skidor kuperat, sist på löpning. Men för mig känns det jäkligt avlägset att åka Vasaloppet utan fäste. Fast måste erkänna att jag ändå är lite sugen att prova någon gång.

Det här var väldigt intressant och träffsäkert.

 

Jag tror att många motionärer inte fattar hur många ljusår de är från eliten, det är väl det som spär på den här trenden.

 

I Stockholm pågår värsta stakningshysterin, här kommer det säkert att bli poppis att skippa fästvllan. Men man måste vara rätt vass för att staka uppför. På den relativt beskedliga Ågesta Golfbana ser man ofta folk som saxar i 1% motlut. Nästan vem som helst kan ju staka snabbt när det går nerför, men är inte typ 26km av Vasaloppet uppför?

 

Alltså seriöst, staka 9 mil i sträck, det låter så sjukt att jag skrattar bara jag tänker på det.

Link to comment
Share on other sites

Må va hänt att att det kommer mindre skidåkare...men varför ska skidåkare få stå tillbaka mot vasaloppsåkarna????

Det heter ju trots allt Fristil...det innebär ju inte att man måste skejta...eller hur???

Är skejt skidåkning och inte klassisk skidåkning. Mora-Nisse åkte alltså inte skidor och skidsporten föddes på 70-talet och de först staplade stegen togs av Bill Koch?

Börjar det inte snart bli dags för en tredje gren.

 

Fristil

Klassiskt. (får ej göra glidande skär)

Stakning. (får ej göra glidande skär eller på annat sätt öka farten med hjälp av ben/skidor)

Jo ingen dum ide då hade det delats ut fler medaljer på OS och man kunde dessutom köra ett skitriathlon, medley, trippeljekt eller vad det borde kallas. Fast hur kommer du ifrån problemet men de som syndar och stakar på ett klassiskt lopp. Kan man inte förbjuda den förhatliga stakningen på klassisk skidåkning, det blir lite som gångsporten.

Link to comment
Share on other sites

För att locka mindre antal åkare alltså?

Må va hänt att att det kommer mindre skidåkare...men varför ska skidåkare få stå tillbaka mot vasaloppsåkarna????

Det heter ju trots allt Fristil...det innebär ju inte att man måste skejta...eller hur???

Är skejt skidåkning och inte klassisk skidåkning. Mora-Nisse åkte alltså inte skidor och skidsporten föddes på 70-talet och de först staplade stegen togs av Bill Koch?

Det jag menade va att tidigare så va det på DM som alla andra mästerskap...att man körde varannat år... Fristil ena året och klassiskt andra året.

Sedan är det så att det finns många som mig som kanske inte tycker att vasaloppet är så häfftigt...vi vill köra andra tävlingar än seedningslopp på helgerna...

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte förbjuda den förhatliga stakningen på klassisk skidåkning, det blir lite som gångsporten.

Det är ju spåren som är "boven". När eliten börjar vinna ovallat i dagens world cup spår är det ju bara att erkänna att stakning är det bästa. Tror dock inte det kommer hända på ett tag.

Link to comment
Share on other sites

För att locka mindre antal åkare alltså?

Må va hänt att att det kommer mindre skidåkare...men varför ska skidåkare få stå tillbaka mot vasaloppsåkarna????

Det heter ju trots allt Fristil...det innebär ju inte att man måste skejta...eller hur???

Är skejt skidåkning och inte klassisk skidåkning. Mora-Nisse åkte alltså inte skidor och skidsporten föddes på 70-talet och de först staplade stegen togs av Bill Koch?

Lika bra att inse Magnus att vi har olika åsikter om det här och i många andra frågor...

Jag har pratat med flera som skulle vilja se fler korta skidlopp...tror det skulle vara bra för er som satsar på vasaloppet...

Link to comment
Share on other sites

Må va hänt att att det kommer mindre skidåkare...men varför ska skidåkare få stå tillbaka mot vasaloppsåkarna????

Det heter ju trots allt Fristil...det innebär ju inte att man måste skejta...eller hur???

Är skejt skidåkning och inte klassisk skidåkning. Mora-Nisse åkte alltså inte skidor och skidsporten föddes på 70-talet och de först staplade stegen togs av Bill Koch?

Det jag menade va att tidigare så va det på DM som alla andra mästerskap...att man körde varannat år... Fristil ena året och klassiskt andra året.

Sedan är det så att det finns många som mig som kanske inte tycker att vasaloppet är så häfftigt...vi vill köra andra tävlingar än seedningslopp på helgerna...

Hade också gärna kört längre än de ofta alltför korta så kallade seedningsloppen, varför inte kuperade klassiska femmilar eller längre, gärna med individuell start, vart tog de vägen? Tycker det är trist att sitta i bilen länge för att köra alltför kort, man få ju dåligt samvete när man kommer hem och måste nästan ut och träna. Tror de flesta blir bättre skidåkare i spåret än i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Är skejt skidåkning och inte klassisk skidåkning. Mora-Nisse åkte alltså inte skidor och skidsporten föddes på 70-talet och de först staplade stegen togs av Bill Koch?

Det jag menade va att tidigare så va det på DM som alla andra mästerskap...att man körde varannat år... Fristil ena året och klassiskt andra året.

Sedan är det så att det finns många som mig som kanske inte tycker att vasaloppet är så häfftigt...vi vill köra andra tävlingar än seedningslopp på helgerna...

Hade också gärna kört längre än de ofta alltför korta så kallade seedningsloppen' date=' varför inte kuperade klassiska femmilar eller längre, gärna med individuell start, vart tog de vägen? Tycker det är trist att sitta i bilen länge för att köra alltför kort, man få ju dåligt samvete när man kommer hem och måste nästan ut och träna. Tror de flesta blir bättre skidåkare i spåret än i bilen.[/quote']

Då åker du för långsamt i spåret...;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...