Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fakta infr 32:a Tjejvasan p lrdag

Ebba i Sveriges trupp till JVM och U23-VM

Statistik infr Vasaloppets vintervecka

Johaug och Klbo starkast i re-sprinten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Stakbubbla?

• Vänligen logga in för att kunna svara
86 svar till detta ämne

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 108 inlägg

Är skejt skidåkning och inte klassisk skidåkning. Mora-Nisse åkte alltså inte skidor och skidsporten föddes på 70-talet och de först staplade stegen togs av Bill Koch?

Du pratar om Bill Koch, jag tänker på Wassberg och femmilen i Holmenkollen då han körde med tejp täckt med burkvalla och sedan ryckte tejpen efter halva sträckan då de fick skatea eller halvskatea. Fick beskrivet detta scenario ikväll under träningen...
Kanske skulle man ha fästvalla fastsatt på något finurligt vis (magnet?) första backen som man kunde rycka lätt. ;)

salomons son

salomons son

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 636 inlägg

För att locka mindre antal åkare alltså?

Må va hänt att att det kommer mindre skidåkare...men varför ska skidåkare få stå tillbaka mot vasaloppsåkarna????
Det heter ju trots allt Fristil...det innebär ju inte att man måste skejta...eller hur???

Är skejt skidåkning och inte klassisk skidåkning. Mora-Nisse åkte alltså inte skidor och skidsporten föddes på 70-talet och de först staplade stegen togs av Bill Koch?

Börjar det inte snart bli dags för en tredje gren.

Fristil
Klassiskt. (får ej göra glidande skär)
Stakning. (får ej göra glidande skär eller på annat sätt öka farten med hjälp av ben/skidor)

ablearcher

ablearcher

Medlem

• Members
  • Pip
  • 435 inlägg

Har det inte blivit otroligt mycket mer snack om att köra utan fästvalla för motionärer/elitmotionärer denna vinter? Har bara åkt skidor aktivt ett par år, men tror inte jag såg någon som körde utan fäste för två vintrar sen nere i mina regioner (led 3). Nu ser man det ju på varenda tävling och mycket snack här på forumet och bland skidåkande kompisar om att köra utan fäste.

Att någon vinner Vasaloppet inom ett par år utan fästvalla verkar de flesta tro. Och kan bara tänka mig vilken trend det kommer bli då även bland motionärer året efter. Men det är ju en fruktansvärd skillnad på Jerry Ahrlin och oss som åker på 5-7 timmar!

Själv är jag helt klart en bättre stakare än flåsåkare. Dvs bäst på stakmaskin, sen på rullskidor, sen på skidor platt, sen på skidor kuperat, sist på löpning. Men för mig känns det jäkligt avlägset att åka Vasaloppet utan fäste. Fast måste erkänna att jag ändå är lite sugen att prova någon gång.

Det här var väldigt intressant och träffsäkert.

Jag tror att många motionärer inte fattar hur många ljusår de är från eliten, det är väl det som spär på den här trenden.

I Stockholm pågår värsta stakningshysterin, här kommer det säkert att bli poppis att skippa fästvllan. Men man måste vara rätt vass för att staka uppför. På den relativt beskedliga Ågesta Golfbana ser man ofta folk som saxar i 1% motlut. Nästan vem som helst kan ju staka snabbt när det går nerför, men är inte typ 26km av Vasaloppet uppför?

Alltså seriöst, staka 9 mil i sträck, det låter så sjukt att jag skrattar bara jag tänker på det.

VL12 - pl. 4395 (6:07) | VL13 - pl. 2804 (5:57) | VL14 - pl. 1093 (5:20) | VL15 - pl. 770 (5:34)

Osmi

Osmi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg
Kanske läge för att vända på VL och köra andra hållet istället för att stävja stakandet? Garanterad succé sista 5 km :D

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Må va hänt att att det kommer mindre skidåkare...men varför ska skidåkare få stå tillbaka mot vasaloppsåkarna????
Det heter ju trots allt Fristil...det innebär ju inte att man måste skejta...eller hur???

Börjar det inte snart bli dags för en tredje gren.

Fristil
Klassiskt. (får ej göra glidande skär)
Stakning. (får ej göra glidande skär eller på annat sätt öka farten med hjälp av ben/skidor)

Jo ingen dum ide då hade det delats ut fler medaljer på OS och man kunde dessutom köra ett skitriathlon, medley, trippeljekt eller vad det borde kallas. Fast hur kommer du ifrån problemet men de som syndar och stakar på ett klassiskt lopp. Kan man inte förbjuda den förhatliga stakningen på klassisk skidåkning, det blir lite som gångsporten.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

Det jag menade va att tidigare så va det på DM som alla andra mästerskap...att man körde varannat år... Fristil ena året och klassiskt andra året.
Sedan är det så att det finns många som mig som kanske inte tycker att vasaloppet är så häfftigt...vi vill köra andra tävlingar än seedningslopp på helgerna...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Kan man inte förbjuda den förhatliga stakningen på klassisk skidåkning, det blir lite som gångsporten.

Det är ju spåren som är "boven". När eliten börjar vinna ovallat i dagens world cup spår är det ju bara att erkänna att stakning är det bästa. Tror dock inte det kommer hända på ett tag.

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

Lika bra att inse Magnus att vi har olika åsikter om det här och i många andra frågor...
Jag har pratat med flera som skulle vilja se fler korta skidlopp...tror det skulle vara bra för er som satsar på vasaloppet...

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

Det jag menade va att tidigare så va det på DM som alla andra mästerskap...att man körde varannat år... Fristil ena året och klassiskt andra året.
Sedan är det så att det finns många som mig som kanske inte tycker att vasaloppet är så häfftigt...vi vill köra andra tävlingar än seedningslopp på helgerna...

Hade också gärna kört längre än de ofta alltför korta så kallade seedningsloppen, varför inte kuperade klassiska femmilar eller längre, gärna med individuell start, vart tog de vägen? Tycker det är trist att sitta i bilen länge för att köra alltför kort, man få ju dåligt samvete när man kommer hem och måste nästan ut och träna. Tror de flesta blir bättre skidåkare i spåret än i bilen.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

Hade också gärna kört längre än de ofta alltför korta så kallade seedningsloppen, varför inte kuperade klassiska femmilar eller längre, gärna med individuell start, vart tog de vägen? Tycker det är trist att sitta i bilen länge för att köra alltför kort, man få ju dåligt samvete när man kommer hem och måste nästan ut och träna. Tror de flesta blir bättre skidåkare i spåret än i bilen.

Då åker du för långsamt i spåret...;)

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Då är inte friidrott något för dig. Eller som "Tony Rickardsson" sa: Springa så där jättefort och hoppa ner i sandlådan, är det manligt det? :D
Tänk dig 2h i bil till tävling, 11sek löpning på 100m följt av 2h hem...........

Delar Tobbe´s uppfattning om att många skulle tjäna på att skita i något seedningslopp och köra några korta tävlingar istället. 15km klassiskt blir ett grymt intervallpass. Med uppvärmning och nedvärmning blir det i alla fall 1.15-1,30 skidåkning varav kanske 45min 100% kvalitet. Det är inte kattskit.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 348 inlägg

Hade också gärna kört längre än de ofta alltför korta så kallade seedningsloppen, varför inte kuperade klassiska femmilar eller längre, gärna med individuell start, vart tog de vägen? Tycker det är trist att sitta i bilen länge för att köra alltför kort, man få ju dåligt samvete när man kommer hem och måste nästan ut och träna.

Ja, varför är "alla" seedningslopp 40-42 km? I alla fall de från Dalarna och söderut. Jag hade gärna sett några 50-60-kilometerslopp. För dyr preparering? För lite snö? För lata åkare?

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 229 inlägg

Ja, varför är "alla" seedningslopp 40-42 km? I alla fall de från Dalarna och söderut. Jag hade gärna sett några 50-60-kilometerslopp. För dyr preparering? För lite snö? För lata åkare?

Svar ja säger ja! Ju kortare bana, ju lättare att ordna spår i dom flesta fall.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Hade också gärna kört längre än de ofta alltför korta så kallade seedningsloppen, varför inte kuperade klassiska femmilar eller längre, gärna med individuell start, vart tog de vägen? Tycker det är trist att sitta i bilen länge för att köra alltför kort, man få ju dåligt samvete när man kommer hem och måste nästan ut och träna.

Hade minimigränsen för seedningslopp varit 50km hade alla lopp varit 50km..hade också gärna sett fler långa lopp där man fick hålla på i 3-4timmar.

Göllet

Göllet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 127 inlägg

Intressant frågeställning!

Jag har i gamla inlägg förundrats över just fokuseringen på VL och därmed seedningsloppen. Ena stunden ondgör vi oss över masstarter på VC och menar att "riktig" skidåkning är intervallstart på 15, 30 och 50km. Men själva koncentrerar vi oss på masstarter och minst 40km. Att åka ett 15km lopp, intervallstart och kuperad bana är för jobbigt.

Av just den anledningen så hamnar fokus på monotont stakåkande. Det söks flacka banor för att göra en seedningstid och en bra tid gör vi på flacka banor. Det diskuteras "överlånga" stavar och med eller utan fästavalla. Målet är att göra en så bra tid/plac på VL som möjligt för det är utifrån den tiden/placeringen vi rangordnas som skidåkare. Vi sneglar givetvis på eliten. Vad har de för utrustning? Hur tränar dom? Vad äter dom? Hur åker dom? Många gånger så haltar jämförelserna då förutsättningarna är så olika. Där kanske vi även går "vilse" i stakfokuseringen?

Jag tror inte någon vinner ett VL utan fästvalla ett år med normalförhållande. Fördelen att kunna använda en mer varierad teknik kommer att löna sig.

Stakning är en mycket viktig del i att få fart under skidorna, det råder det inget tvivel om. Men jag är är lika övertygad om att många skulle göra stora framsteg i att utveckla diagonaltekniken.

Bra inlägg! Många svenskar skulle passa på att åka till Norge för att åka lite långlopp som är mer kuperade än de flesta svenska

Göllet

Göllet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 127 inlägg

Det är intressant att se hur de största motions tävlingarna, vasan, birken och liknande, bestämmer på många sett hur sporten ser ut i respektive länder.

I sverige är vasaloppet störst och det är väldigt mycket fokusering på stakning och många andra långlopp är lätt åkta. Det spelar nog också en roll att många spår som tex i sälen eller golfbanor är lätt åkta.

I Norge ser lång loppen på skidor ut på ett helt annat sett. Här är tex höjdeprofilen till holmenkollen skimaraton som gick i lördags

http://www.skiforeni...r_løype53km.pdf

Diagonalåkning är fortfarande det viktigaste i Norge.

Ett annat exempel är "mtb" rittet birken som nestan bara går på grus och asfalt vilket medför att tävlings mtb sykling i norge i stor grad handlar om att sykla på grus. De flesta ritten går mest på grus och det är dessa som får flest deltagare.

11 km diagonalåkning med 500 m stigning, det känns i låren....dessutom startar inte alla på en gång som man gör i svenska långlopp. En sak att Vasaloppet gör det eftersom annars har de sist startande svårt att komma i mål. I Holmenkollen hade man 18 startled med C.a 200 personer i varje som startade med 5 min mellanrum.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg
Lite korta egna kommentarer från hela tråden.

Att köra utan fästvalla är något som nästan ingen tjänar på. Har man rätt skidor och ett bra uppmätt spann, så ska inte fästvallan störa glidet. (T.ex. gled Edvin-nr14 om Johan M -nr4 i nedförsbackarna på Värmdöloppet. Johan, som nog var ganska ensam om att åka på skate-skidor, tyckte detta var lite knäckande. OBS!- Johan tog ett par skidor som jag inte vallat... ;) OBS att jag inte skulle åka utan fäste på Värmdöloppet. Johan M och Hasse Carlsson brukar dock göra det.)

Däremot så kan det vara lite psykologi för duktiga åkare. Man vet att nu är det stakning som gäller - hela tiden. Man slipper tänka på tjuvsläpp och dålig fästvalla.

Själv har jag stakat mig igenom Vasaloppet en gång - 2006. INTE ATT REKOMMENDERA !!! Jag hade skadat höften och kunde bara staka. Jag hade tänkt sätta en skylt på ryggen med texten "Skadad och kan bara staka - och jag heter inte Staffan Larsson!" Jag föll som en sten genom resultatlistan i varje uppförsbacke. Dock var jag lite feg då jag inte visste hur mycket jag skulle orka. Så jag började inte röra på mig förän efter Hökberg, och var nästan inte ens trött vid målgång. Så jag skulle slutat fega lite tidigare. Jag gissar att jag var på ca-plats 1000 vid vägövergången. Resultaten från VL hemsida visar bara 3 mellantider, resten har ramlat bort. Men jag var tydligen på placering 1650 vid Smågan, 2152 vid Risberg och 2340 vid Evertsberg. Jag tror jag var runt 2500-2600 i mål, dvs inte precis något att skryta med.

Vad gäller platta seedningslopp är väl dels att det är lättare med platta banor och mycket folk. Lättare att hitta plats för många spår på ängar eller isar. Men en annan orsak är nog att den stora skaran motionärer ska komma runt banan. På vår inbjudan till Värmdöloppet skriver vi "...ett trevligt lopp i lätt kuperad terräng!" Det var vissa som på vårt forum inte tyckte banan var så "lättåkt". Vi har haft planer på att lägga till 8 (2x4) rejäla backar på banan, men strukit detta pga att vi även vill ha i mål alla motionärer.

Sen förstår jag inte de som skriver att man inte använder benen vid stakning. De personerna kan nog börja träna på sin stakteknik. Jag har alltid svårt med spinning-pass efter en långtur på skidor/rullskidor med bara stakning. Själv ser jag bara den ökade mängden stakning i klassisk åkning som en naturlig utveckling. Det är fritt för var och en att åka mycket diagonal på platten som på Wassbergs tid. Men om man är elit - vilka skulle idag "hoppa med skidorna raka - som innan Boklöv och 1985..." .

Göllet

Göllet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 127 inlägg

Lite korta egna kommentarer från hela tråden.

Att köra utan fästvalla är något som nästan ingen tjänar på. Har man rätt skidor och ett bra uppmätt spann, så ska inte fästvallan störa glidet. (T.ex. gled Edvin-nr14 om Johan M -nr4 i nedförsbackarna på Värmdöloppet. Johan, som nog var ganska ensam om att åka på skate-skidor, tyckte detta var lite knäckande. OBS!- Johan tog ett par skidor som jag inte vallat... ;) OBS att jag inte skulle åka utan fäste på Värmdöloppet. Johan M och Hasse Carlsson brukar dock göra det.)

Däremot så kan det vara lite psykologi för duktiga åkare. Man vet att nu är det stakning som gäller - hela tiden. Man slipper tänka på tjuvsläpp och dålig fästvalla.

Själv har jag stakat mig igenom Vasaloppet en gång - 2006. INTE ATT REKOMMENDERA !!! Jag hade skadat höften och kunde bara staka. Jag hade tänkt sätta en skylt på ryggen med texten "Skadad och kan bara staka - och jag heter inte Staffan Larsson!" Jag föll som en sten genom resultatlistan i varje uppförsbacke. Dock var jag lite feg då jag inte visste hur mycket jag skulle orka. Så jag började inte röra på mig förän efter Hökberg, och var nästan inte ens trött vid målgång. Så jag skulle slutat fega lite tidigare. Jag gissar att jag var på ca-plats 1000 vid vägövergången. Resultaten från VL hemsida visar bara 3 mellantider, resten har ramlat bort. Men jag var tydligen på placering 1650 vid Smågan, 2152 vid Risberg och 2340 vid Evertsberg. Jag tror jag var runt 2500-2600 i mål, dvs inte precis något att skryta med.

Vad gäller platta seedningslopp är väl dels att det är lättare med platta banor och mycket folk. Lättare att hitta plats för många spår på ängar eller isar. Men en annan orsak är nog att den stora skaran motionärer ska komma runt banan. På vår inbjudan till Värmdöloppet skriver vi "...ett trevligt lopp i lätt kuperad terräng!" Det var vissa som på vårt forum inte tyckte banan var så "lättåkt". Vi har haft planer på att lägga till 8 (2x4) rejäla backar på banan, men strukit detta pga att vi även vill ha i mål alla motionärer.

Sen förstår jag inte de som skriver att man inte använder benen vid stakning. De personerna kan nog börja träna på sin stakteknik. Jag har alltid svårt med spinning-pass efter en långtur på skidor/rullskidor med bara stakning. Själv ser jag bara den ökade mängden stakning i klassisk åkning som en naturlig utveckling. Det är fritt för var och en att åka mycket diagonal på platten som på Wassbergs tid. Men om man är elit - vilka skulle idag "hoppa med skidorna raka - som innan Boklöv och 1985..." .

Tacka vet jag norska motiärer som även orkar diagonala -:)

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg
visst använder man en hel del ben i stakningen men inte på samma direkta sätt och inte till lika stor del.

Sickeln

Sickeln

Medlem

• Members
  • Pip
  • 36 inlägg
Hade gärna åkt ett klassiskt DM 10km eller 15km med intervallstart i kuperad terräng. Men tyvärr så känns inbjudan inte riktad mot hyfsad motionär. Därav de glesa startfälten i söder. Verkar inte finnas någon drivkraft i distrikten att fylla ut startlistorna. Tycker man skall tänka om och utveckla tex DM-tävlingar, då skulle vi få en helt annan syn och variation på längdåkningen och inte bara staklopp.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar