Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakbubbla?


Peja

Recommended Posts

Hade också gärna kört längre än de ofta alltför korta så kallade seedningsloppen, varför inte kuperade klassiska femmilar eller längre, gärna med individuell start, vart tog de vägen? Tycker det är trist att sitta i bilen länge för att köra alltför kort, man få ju dåligt samvete när man kommer hem och måste nästan ut och träna. Tror de flesta blir bättre skidåkare i spåret än i bilen.

Då är inte friidrott något för dig. Eller som "Tony Rickardsson" sa: Springa så där jättefort och hoppa ner i sandlådan, är det manligt det? :D

Tänk dig 2h i bil till tävling, 11sek löpning på 100m följt av 2h hem...........

 

Delar Tobbe´s uppfattning om att många skulle tjäna på att skita i något seedningslopp och köra några korta tävlingar istället. 15km klassiskt blir ett grymt intervallpass. Med uppvärmning och nedvärmning blir det i alla fall 1.15-1,30 skidåkning varav kanske 45min 100% kvalitet. Det är inte kattskit.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply
Hade också gärna kört längre än de ofta alltför korta så kallade seedningsloppen, varför inte kuperade klassiska femmilar eller längre, gärna med individuell start, vart tog de vägen? Tycker det är trist att sitta i bilen länge för att köra alltför kort, man få ju dåligt samvete när man kommer hem och måste nästan ut och träna.

Ja, varför är "alla" seedningslopp 40-42 km? I alla fall de från Dalarna och söderut. Jag hade gärna sett några 50-60-kilometerslopp. För dyr preparering? För lite snö? För lata åkare?

Link to comment
Share on other sites

Hade också gärna kört längre än de ofta alltför korta så kallade seedningsloppen' date=' varför inte kuperade klassiska femmilar eller längre, gärna med individuell start, vart tog de vägen? Tycker det är trist att sitta i bilen länge för att köra alltför kort, man få ju dåligt samvete när man kommer hem och måste nästan ut och träna.[/quote']

Ja, varför är "alla" seedningslopp 40-42 km? I alla fall de från Dalarna och söderut. Jag hade gärna sett några 50-60-kilometerslopp. För dyr preparering? För lite snö? För lata åkare?

Hade minimigränsen för seedningslopp varit 50km hade alla lopp varit 50km..hade också gärna sett fler långa lopp där man fick hålla på i 3-4timmar.

Link to comment
Share on other sites

Intressant frågeställning!

 

Jag har i gamla inlägg förundrats över just fokuseringen på VL och därmed seedningsloppen. Ena stunden ondgör vi oss över masstarter på VC och menar att "riktig" skidåkning är intervallstart på 15, 30 och 50km. Men själva koncentrerar vi oss på masstarter och minst 40km. Att åka ett 15km lopp, intervallstart och kuperad bana är för jobbigt.

 

Av just den anledningen så hamnar fokus på monotont stakåkande. Det söks flacka banor för att göra en seedningstid och en bra tid gör vi på flacka banor. Det diskuteras "överlånga" stavar och med eller utan fästavalla. Målet är att göra en så bra tid/plac på VL som möjligt för det är utifrån den tiden/placeringen vi rangordnas som skidåkare. Vi sneglar givetvis på eliten. Vad har de för utrustning? Hur tränar dom? Vad äter dom? Hur åker dom? Många gånger så haltar jämförelserna då förutsättningarna är så olika. Där kanske vi även går "vilse" i stakfokuseringen?

 

Jag tror inte någon vinner ett VL utan fästvalla ett år med normalförhållande. Fördelen att kunna använda en mer varierad teknik kommer att löna sig.

 

Stakning är en mycket viktig del i att få fart under skidorna, det råder det inget tvivel om. Men jag är är lika övertygad om att många skulle göra stora framsteg i att utveckla diagonaltekniken.

Bra inlägg! Många svenskar skulle passa på att åka till Norge för att åka lite långlopp som är mer kuperade än de flesta svenska

Link to comment
Share on other sites

Det är intressant att se hur de största motions tävlingarna, vasan, birken och liknande, bestämmer på många sett hur sporten ser ut i respektive länder.

 

I sverige är vasaloppet störst och det är väldigt mycket fokusering på stakning och många andra långlopp är lätt åkta. Det spelar nog också en roll att många spår som tex i sälen eller golfbanor är lätt åkta.

 

I Norge ser lång loppen på skidor ut på ett helt annat sett. Här är tex höjdeprofilen till holmenkollen skimaraton som gick i lördags

 

http://www.skiforeningen.no/content/download/1240003/7509986/file/hkskimar_l%C3%B8ype53km.pdf

 

Diagonalåkning är fortfarande det viktigaste i Norge.

 

Ett annat exempel är "mtb" rittet birken som nestan bara går på grus och asfalt vilket medför att tävlings mtb sykling i norge i stor grad handlar om att sykla på grus. De flesta ritten går mest på grus och det är dessa som får flest deltagare.

11 km diagonalåkning med 500 m stigning, det känns i låren....dessutom startar inte alla på en gång som man gör i svenska långlopp. En sak att Vasaloppet gör det eftersom annars har de sist startande svårt att komma i mål. I Holmenkollen hade man 18 startled med C.a 200 personer i varje som startade med 5 min mellanrum.

Link to comment
Share on other sites

Lite korta egna kommentarer från hela tråden.

 

Att köra utan fästvalla är något som nästan ingen tjänar på. Har man rätt skidor och ett bra uppmätt spann, så ska inte fästvallan störa glidet. (T.ex. gled Edvin-nr14 om Johan M -nr4 i nedförsbackarna på Värmdöloppet. Johan, som nog var ganska ensam om att åka på skate-skidor, tyckte detta var lite knäckande. OBS!- Johan tog ett par skidor som jag inte vallat... ;) OBS att jag inte skulle åka utan fäste på Värmdöloppet. Johan M och Hasse Carlsson brukar dock göra det.)

 

Däremot så kan det vara lite psykologi för duktiga åkare. Man vet att nu är det stakning som gäller - hela tiden. Man slipper tänka på tjuvsläpp och dålig fästvalla.

 

Själv har jag stakat mig igenom Vasaloppet en gång - 2006. INTE ATT REKOMMENDERA !!! Jag hade skadat höften och kunde bara staka. Jag hade tänkt sätta en skylt på ryggen med texten "Skadad och kan bara staka - och jag heter inte Staffan Larsson!" Jag föll som en sten genom resultatlistan i varje uppförsbacke. Dock var jag lite feg då jag inte visste hur mycket jag skulle orka. Så jag började inte röra på mig förän efter Hökberg, och var nästan inte ens trött vid målgång. Så jag skulle slutat fega lite tidigare. Jag gissar att jag var på ca-plats 1000 vid vägövergången. Resultaten från VL hemsida visar bara 3 mellantider, resten har ramlat bort. Men jag var tydligen på placering 1650 vid Smågan, 2152 vid Risberg och 2340 vid Evertsberg. Jag tror jag var runt 2500-2600 i mål, dvs inte precis något att skryta med.

 

Vad gäller platta seedningslopp är väl dels att det är lättare med platta banor och mycket folk. Lättare att hitta plats för många spår på ängar eller isar. Men en annan orsak är nog att den stora skaran motionärer ska komma runt banan. På vår inbjudan till Värmdöloppet skriver vi "...ett trevligt lopp i lätt kuperad terräng!" Det var vissa som på vårt forum inte tyckte banan var så "lättåkt". Vi har haft planer på att lägga till 8 (2x4) rejäla backar på banan, men strukit detta pga att vi även vill ha i mål alla motionärer.

 

Sen förstår jag inte de som skriver att man inte använder benen vid stakning. De personerna kan nog börja träna på sin stakteknik. Jag har alltid svårt med spinning-pass efter en långtur på skidor/rullskidor med bara stakning. Själv ser jag bara den ökade mängden stakning i klassisk åkning som en naturlig utveckling. Det är fritt för var och en att åka mycket diagonal på platten som på Wassbergs tid. Men om man är elit - vilka skulle idag "hoppa med skidorna raka - som innan Boklöv och 1985..." .

Link to comment
Share on other sites

Lite korta egna kommentarer från hela tråden.

 

Att köra utan fästvalla är något som nästan ingen tjänar på. Har man rätt skidor och ett bra uppmätt spann, så ska inte fästvallan störa glidet. (T.ex. gled Edvin-nr14 om Johan M -nr4 i nedförsbackarna på Värmdöloppet. Johan, som nog var ganska ensam om att åka på skate-skidor, tyckte detta var lite knäckande. OBS!- Johan tog ett par skidor som jag inte vallat... ;) OBS att jag inte skulle åka utan fäste på Värmdöloppet. Johan M och Hasse Carlsson brukar dock göra det.)

 

Däremot så kan det vara lite psykologi för duktiga åkare. Man vet att nu är det stakning som gäller - hela tiden. Man slipper tänka på tjuvsläpp och dålig fästvalla.

 

Själv har jag stakat mig igenom Vasaloppet en gång - 2006. INTE ATT REKOMMENDERA !!! Jag hade skadat höften och kunde bara staka. Jag hade tänkt sätta en skylt på ryggen med texten "Skadad och kan bara staka - och jag heter inte Staffan Larsson!" Jag föll som en sten genom resultatlistan i varje uppförsbacke. Dock var jag lite feg då jag inte visste hur mycket jag skulle orka. Så jag började inte röra på mig förän efter Hökberg, och var nästan inte ens trött vid målgång. Så jag skulle slutat fega lite tidigare. Jag gissar att jag var på ca-plats 1000 vid vägövergången. Resultaten från VL hemsida visar bara 3 mellantider, resten har ramlat bort. Men jag var tydligen på placering 1650 vid Smågan, 2152 vid Risberg och 2340 vid Evertsberg. Jag tror jag var runt 2500-2600 i mål, dvs inte precis något att skryta med.

 

Vad gäller platta seedningslopp är väl dels att det är lättare med platta banor och mycket folk. Lättare att hitta plats för många spår på ängar eller isar. Men en annan orsak är nog att den stora skaran motionärer ska komma runt banan. På vår inbjudan till Värmdöloppet skriver vi "...ett trevligt lopp i lätt kuperad terräng!" Det var vissa som på vårt forum inte tyckte banan var så "lättåkt". Vi har haft planer på att lägga till 8 (2x4) rejäla backar på banan, men strukit detta pga att vi även vill ha i mål alla motionärer.

 

Sen förstår jag inte de som skriver att man inte använder benen vid stakning. De personerna kan nog börja träna på sin stakteknik. Jag har alltid svårt med spinning-pass efter en långtur på skidor/rullskidor med bara stakning. Själv ser jag bara den ökade mängden stakning i klassisk åkning som en naturlig utveckling. Det är fritt för var och en att åka mycket diagonal på platten som på Wassbergs tid. Men om man är elit - vilka skulle idag "hoppa med skidorna raka - som innan Boklöv och 1985..." .

Tacka vet jag norska motiärer som även orkar diagonala -:)

Link to comment
Share on other sites

Hade gärna åkt ett klassiskt DM 10km eller 15km med intervallstart i kuperad terräng. Men tyvärr så känns inbjudan inte riktad mot hyfsad motionär. Därav de glesa startfälten i söder. Verkar inte finnas någon drivkraft i distrikten att fylla ut startlistorna. Tycker man skall tänka om och utveckla tex DM-tävlingar, då skulle vi få en helt annan syn och variation på längdåkningen och inte bara staklopp.
Link to comment
Share on other sites

visst använder man en hel del ben i stakningen men inte på samma direkta sätt och inte till lika stor del.

Håller inte med. Om du stakar på platten använder du kanske inte benen så mycket. Men om du stakar i branta uppförsbackar använder du benen MYCKET. OK att det blir på ett mer statiskt sätt - men vad spelar det för roll. Det var tidigare en diskussion om att staka upp till Mittåkläppen. Den som gör det är stark i stakning - men även i benen!!!

Link to comment
Share on other sites

Hade gärna åkt ett klassiskt DM 10km eller 15km med intervallstart i kuperad terräng. Men tyvärr så känns inbjudan inte riktad mot hyfsad motionär. Därav de glesa startfälten i söder. Verkar inte finnas någon drivkraft i distrikten att fylla ut startlistorna. Tycker man skall tänka om och utveckla tex DM-tävlingar, då skulle vi få en helt annan syn och variation på längdåkningen och inte bara staklopp.

Beror väl på vad du menar med "gles startfält i söder"

I Skåne har vi denna vinter varit

41 deltaqger i sprint (det var få deltager, skyller på regnet)

94 deltagare i 15 km klassiskt med intervallstart

140 deltager i 30 km klassiskt med intervallstart

 

Vår 5-mil ställdes in, men kommer om vädret är med oss att genomföras nästa helg. Och det lockar ofta 100-150 startande, och är med Intervallstart såklart.

Vi har DM 15 km fristil nu på lördag (om vädret tillåter) Och även det lockar folk.

Så nog tävlar folk, det är bara tjata på dom i klubbarna som kommer dom.

 

Och ingen körde ovallat på dessa tävlingar, sprinten var för övrigt på en kuperad bana och det var ganska avgörande att ha bra fäste så man kunde ligga på i alla backarna.

Link to comment
Share on other sites

Lite korta egna kommentarer från hela tråden.

 

Vad gäller platta seedningslopp är väl dels att det är lättare med platta banor och mycket folk. Lättare att hitta plats för många spår på ängar eller isar. Men en annan orsak är nog att den stora skaran motionärer ska komma runt banan. På vår inbjudan till Värmdöloppet skriver vi "...ett trevligt lopp i lätt kuperad terräng!" Det var vissa som på vårt forum inte tyckte banan var så "lättåkt". Vi har haft planer på att lägga till 8 (2x4) rejäla backar på banan, men strukit detta pga att vi även vill ha i mål alla motionärer.

Visst är det så att det är lättare att få plats för ett arrangemang med masstart på ängar och sjöar. Och visst vill man få många startande då merarbetet med fler startande är försumbart medan inkomsterna nästan stiger exponentiellt. Tyvärr kanske just många startande emellanåt går ut över banprofilen men det som är mest synd, tycker jag, är att många så ensidigt koncentrerar sig på att åka dessa lopp och missar DM tävlingar och mindre tävlingar som är "mer skidåkning" i mina ögon. Hur ska vi öppna ögonen för dessa tusental som åker VL så att de ser de mindre tävlingarna? Får vi dem att åka dessa kanske vi på sikt kan locka stora deltagarantal till långlopp på kupperade banor!?

 

Själv ser jag bara den ökade mängden stakning i klassisk åkning som en naturlig utveckling. Det är fritt för var och en att åka mycket diagonal på platten som på Wassbergs tid. Men om man är elit - vilka skulle idag "hoppa med skidorna raka - som innan Boklöv och 1985..." .

Det handlar onekligen om att åka från punkt A till punkt B på snabbast möjliga sätt. När någon började "fuska" med skateskär så åtgärdade man det, när Gunde skrämdes med 1 stav så förbjöds det osv. Så länge det är tillåtet att staka och det går fortast så kommer man staka. Jag är också övertygad om att det är ytterst få av oss som skulle tjäna på att åka ovallat och enbart staka. I ett problemföre, kanske, i normalföre, nej.

Den naturliga utvecklingen vi haft handlar inte enbart om stakning. Kroppsposition, stavisättning och stakteknik har ändrats. Många missar dock detta och fokuserar på "stakning" och tror att det går fortast. Vi slarvar med teknikträning till förmån för mängdträning och försöker "gena" genom att i utvalda delar "härma" eliten. Det gäller allt ifrån pulvervallor och sportdrycker till att staka som besatta :)

Link to comment
Share on other sites

visst använder man en hel del ben i stakningen men inte på samma direkta sätt och inte till lika stor del.

Håller med Dunderklumpen, stakar man på rätt sätt uppför så använder man benen väldigt aktivt, framförall tar det i baklåren, samma muskler som man använder vid rundtramp på cykel.

Link to comment
Share on other sites

visst använder man en hel del ben i stakningen men inte på samma direkta sätt och inte till lika stor del.

Håller med Dunderklumpen' date=' stakar man på rätt sätt uppför så använder man benen väldigt aktivt, framförall tar det i baklåren, samma muskler som man använder vid rundtramp på cykel.[/quote']

Jag vet inte om jag var otydlig men jag håller med om det...

Link to comment
Share on other sites

Klart man använder benen när man stakar, det vi, lite slarvigt kanske, menade var naturligtvis att man ska lära sig använda benen till diagonal och frånskjut och att man har användning för det när framförallt:

 

A Föret inte består av skridsko is.

B Om man inte har elit-motionärens kapacitet.

C Om man ska åka långt och eller det är kuperat.

 

Jag har precis som en del andra noterat att det här i stockholm i alla fall växt fram en "trend" att folk ska staka sig runt hela tiden. Åker man sitt första vasalopp kan det vara lätt att få för sig att det inte är nån match att staka hela. På "pappret" och uppenbarligen i snacket innan kan man få intryck av att VL är draget på 9mil gärden, men så är det definitivt inte.

 

 

Men jag tycker tråden utvecklades bra och att det var ett värdefullt initiativ av TS, speciellt med tanke på att det är några veckor kvar till VL

Link to comment
Share on other sites

Det är kanske som Lars Ljung säger om stakning i videon från Vintersportcentrum på Youtube:

 

“For sure the gear that gives you the girls”

och

“It separates the boys from the men" "Real men don’t spread their thighs they double pole”

 

 

Nej, nu måste jag ut och staka lite. ;)

Link to comment
Share on other sites

En annan sak som ni inte tagit upp varken här eller i dom senaste trådarna är vid åkning när det blåser.

 

Om man inte åkt så många lopp har man kanske inte tränat så mycket när det blåst, av den enkla anledningen att man stannar hemma då.

 

Vasaloppet går ju av stapeln oavsett om det blåser eller inte. Det räcker med ganska måttlig motvind för att stakandet plötsligt blir betydligt jobbigare. Det kan ju också vara värt att belysa.

 

Det är lätt ta sena senaste erfarenheter som regel för hur det alltid är. Bara för att det var skridsko is och lätt åkt några år utesluter inte det att det ett annat år är 10 minus, blåser småspik och att snön piskar i ansiktet.

 

Det ska mycket till för att orka staka i 9 mil i drevsnö med vindbyar som gör att brallorna fladdrar längs med benen.

 

Och framförallt för står jag inte varför man ska utesluta och bestämma sig för att inte diagonala. Kunskapen kostar inget att bära och skidan har ju ett spann för att man ska kunna lägga på fästvalla utan att förstöra glidet allt för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Sverige är nog det land i världen där det stakas mest. Vi verkar ha en fallenhet för klassisk teknik, klassiska rullskidor och flacka banor... Det är sällan man ser motionärer skejta, särskilt i södra sverige. Inte så konstigt kanske, då vasaloppet är motorn för svensk skidsport. Inget ont i det! Utan vasaloppet skulle vi bara vara en bråkdel aktiva mot vad vi är idag.

För många motionärer är stakträning en given genväg till bra placeringar, när teknik och kondition är bristfällig.

Man blir bra på det man tränar, och där de flesta vasaloppsåkare bor är det ofta snöbrist och flack terräng...

Jag hoppas på en utveckling med fler motionslopp på 10-30 km med lite mer kuperade banor på samma sätt som alla löptävlingar med stora deltagarantal. Tänk er ett midnattslopp på skidor på 20 km med 5000 startande i t ex Falun!!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vi följer västvärldens trend, vi blir bara fetare! Men i kombinationen med att gymma upp en hyfsad överkropp så fixar man stakandet ok som motionär/långloppare. I backana är det inget vidare, då är det bättre ligga mellan 70-75 kg och heta Lukas Bauer. Själv imponeras jag av stakpsyket här i Sverige. Varierad åkning i skog är ju det man lever för, eller?
Link to comment
Share on other sites

Egentligen, hur klassisk är den klassiska åkningen i dagens motions långlopp? Stakning varierat med någon slags halvsaxning i flacka backar och saxning med glidnade steg i branta backar är inte riktigt min definition på klassisk åkning. Visst, det finns de som åker riktigt bra också, även långt ner i fältet, men både om man tittar på åkare under ett seedningslopp eller vasan och på spårens slitage efteråt så syns det att många uppenbarligen inte behärskar varesig diagonalåkning eller saxning.

 

Kanske lika bra att lägga om till fri stil så får var och en hasa sig fram bäst de vill för det är ju så det i verkligheten ser ut?

Link to comment
Share on other sites

Lite korta egna kommentarer från hela tråden.

 

Vad gäller platta seedningslopp är väl dels att det är lättare med platta banor och mycket folk. Lättare att hitta plats för många spår på ängar eller isar. Men en annan orsak är nog att den stora skaran motionärer ska komma runt banan. På vår inbjudan till Värmdöloppet skriver vi "...ett trevligt lopp i lätt kuperad terräng!" Det var vissa som på vårt forum inte tyckte banan var så "lättåkt". Vi har haft planer på att lägga till 8 (2x4) rejäla backar på banan' date=' men strukit detta pga att vi även vill ha i mål alla motionärer.[/quote']

Visst är det så att det är lättare att få plats för ett arrangemang med masstart på ängar och sjöar. Och visst vill man få många startande då merarbetet med fler startande är försumbart medan inkomsterna nästan stiger exponentiellt. Tyvärr kanske just många startande emellanåt går ut över banprofilen men det som är mest synd, tycker jag, är att många så ensidigt koncentrerar sig på att åka dessa lopp och missar DM tävlingar och mindre tävlingar som är "mer skidåkning" i mina ögon. Hur ska vi öppna ögonen för dessa tusental som åker VL så att de ser de mindre tävlingarna? Får vi dem att åka dessa kanske vi på sikt kan locka stora deltagarantal till långlopp på kupperade banor!?

Kollar man tävlingskalendern(http://ta.skidor.com/EventCalendar.aspx?orgid=14611) så finns det en del klassiska lopp med intervallstart även för seniororer. Även om det är synd att säga att det är jättemånga. Ett problem är väl, som någon tidigare uttryckt, att dessa tävlingar inte känns ämnade för oss motionärer som inte är aktiva i någon förening. Där tycker jag det finns något för föreningarna att jobba med. Se till att marknadsföra dessa mindre lopp så att det är uppenbart att de riktas även till oss motionärer. Jag skulle gladeligen åka ett med intervallstart riktat till motionärer men helt ärligt har jag inte letat efter något som riktar sig till mig bara av den anledningen att jag inte trodde det fanns några. Inte kul att vara 10 min sämre än alla andra på milen direkt.

Sedan så är det väl så att det faktiskt anordnas massor med lopp över kortare distans i och med att i princip alla seedningslopp, åtminstone de jag brukar åka, också har kortare distanser att åka.

I medelpad körs midälvaskidan. En serie på 7 lopp där tre är seedningslopp för vasaloppet och fyra är lopp på max 20km(går att välja kortare distans också) De kortare loppen har väl de senaste åren legat mellan 50-100 startande och seedningsloppen runt det dubbla, men då väljer inte alla att åka 40+km loppet!. Så skillnaden här är inte så enormt stor faktiskt. Men medelpad är nog inget stort vasaloppsdistrikt vilket kanske förklarar saken.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...