Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakbubbla?


Peja

Recommended Posts

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Om det är en "stakbubbla" får vi väl vänta att se om den brister. Kanske förkroppsligat genom Vasa och Globen som inte orkar staka hela vägen till Mora. :)

 

Det vore roligt om ni testade, för att se hur det går. Jag hoppas att ni klarar det fint men det är nog tuffare än ni tror.

Link to comment
Share on other sites

Om det är en "stakbubbla" får vi väl vänta att se om den brister. Kanske förkroppsligat genom Vasa och Globen som inte orkar staka hela vägen till Sälen. :)

 

Det vore roligt om ni testade, för att se hur det går. Jag hoppas att ni klarar det fint men det är nog tuffare än ni tror.

Menar du att vi ska vända i Mora och staka tillbaka också, eller att vi ska börja skidåkningen redan hemifrån? :)

Det känns VÄLDIGT jobbigt, som Särna-Hedlund som först skidade till starten, sedan Vasaloppet och tillbaka hem på skidor...

 

Som det känns nu i ena foten så kanske jag blir tvungen.

Får väl i sådana fall ta Dunderklumpens råd och hänga en skylt på ryggen.

Med typ denna text:

"Skadad, kan bara staka"

Link to comment
Share on other sites

Om det är en "stakbubbla" får vi väl vänta att se om den brister. Kanske förkroppsligat genom Vasa och Globen som inte orkar staka hela vägen till Sälen. :)

 

Det vore roligt om ni testade' date=' för att se hur det går. Jag hoppas att ni klarar det fint men det är nog tuffare än ni tror.[/quote']

Menar du att vi ska vända i Mora och staka tillbaka också, eller att vi ska börja skidåkningen redan hemifrån? :)

Det känns VÄLDIGT jobbigt, som Särna-Hedlund som först skidade till starten, sedan Vasaloppet och tillbaka hem på skidor...

 

Som det känns nu i ena foten så kanske jag blir tvungen.

Får väl i sådana fall ta Dunderklumpens råd och hänga en skylt på ryggen.

Med typ denna text:

"Skadad, kan bara staka"

Oj, ibland går det för fort när man skriver, men du förstod nog vilken destination jag menade. :)

Link to comment
Share on other sites

Har det inte blivit otroligt mycket mer snack om att köra utan fästvalla för motionärer/elitmotionärer denna vinter? Har bara åkt skidor aktivt ett par år' date=' men tror inte jag såg någon som körde utan fäste för två vintrar sen nere i mina regioner (led 3). Nu ser man det ju på varenda tävling och mycket snack här på forumet och bland skidåkande kompisar om att köra utan fäste.

 

Att någon vinner Vasaloppet inom ett par år utan fästvalla verkar de flesta tro. Och kan bara tänka mig vilken trend det kommer bli då även bland motionärer året efter. Men det är ju en fruktansvärd skillnad på Jerry Ahrlin och oss som åker på 5-7 timmar!

 

Själv är jag helt klart en bättre stakare än flåsåkare. Dvs bäst på stakmaskin, sen på rullskidor, sen på skidor platt, sen på skidor kuperat, sist på löpning. Men för mig känns det jäkligt avlägset att åka Vasaloppet utan fäste. Fast måste erkänna att jag ändå är lite sugen att prova någon gång.[/quote']

Klockrent inlägg! Har funderat i exakt samma banor!

 

Jag kan inte för mitt liv begripa hur "vanliga motionärer" väler bort att använda benen.

 

1. Tekniken, det är väl inget svårt att lära sig den. Det handlar ju i princip bara om två saker; fördela vikt från sida till sida och reglera kraften neråt / framåt beroende på förutsättningar. Rörelse mönstret är ju lika naturligt som att gå eller springa, med skillnad att man ofta kan glida lite på varje steg. Det kan väl inte vara något svårt att lära sig det, med lite träning.

 

2. Många tycks tro att man vinner enormt i glid genom att utesluta fästvallan. Så är det inte!

 

3. Min vasaloppsdebut, i början av -90 talet skedde i total sörja, där det inte fanns tillstymmelse till glid för någon mer än möjligtvis dom typ100 första, jag var otroligt vältränad men inte en suck att jag hade orkat staka hela vägen till mora. Finns inte på kartan. Det är kanske inte det vanligaste föret men risken finns och är tillräckligt stor för att man måste ta den i beräkning.

 

För mig är längdåkning utan diagonalsteg likställt med att motions simma med benen släpande efter sig.

 

Det här är precis som TS skriver en "bubbla" som gått över styr. Klart man ska använda benen när man åker skidor, annars skulle man ju lika gärna kunna sitta i en pulka och åka.

 

 

 

 

utesluter bra fäste att man kan staka, och glida, som bara den...

 

förstår inte varför man väljer bort så utmärkta muskler som benen

 

själv UPPLEVER jag ytterst sällan att mitt oftast mkt bra fäste tar ngt glid.

Exakt !

För övrigt hade ju Auklands på sina ruggskidor bättre glid än Ahrlin på sina skejt. Då har han ju ingen fördel alls.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte att "bubblan" är så stor, men jag är ju bara en vanlig enkel bonnmotionär, de kanske ser annorlunda ut i storstan. De flesta inser att de inte orkar att enbart staka på de flesta lopp. Möjligen testar man en gång för att sen gå tillbaka till fäste igen. Ser dock inte kopplingen mellan korta lopp = diagonal och långa = stakning, även om det givetvis är så ibland. Ju längre desto svårare att orka staka hela loppet, det är därför loppen borde vara längre inte kortare. Tex så har ju faktiskt ingen vunnit utan fäste ännu på de "platta" men långa VL. Har åkte ett 15 km lopp denna säsong, det var nog det bästa stakloppet även om jag själv valde fel taktik och körde med fäste och diagonalade lite eftersom jag kunde även om det inte gick fortare. De tre sk seedningslopp jag åkt har varit mer kuperade, körde utan fäste bara på det minst kuperade och det gav iof det bästa resultatet.

 

Den största utmaningen för en arrangör att göra loppen mer kuperade är nog snarare nedförsbackarna än uppförsbackarna. Det kan faktiskt bli isföre på alla lopp och att då släppa ut 1000 motionärer på en extremt kuperad bana är orimligt, speciellt om banan går på en varvbana, vilket de flesta lopp gör utom några få, speciellt de korta. Däremot kan man naturligtvis köra på kuperade banor på korta lopp då ändå bara väldigt få duktiga åkare som inte behöver trängas kör.

 

Eller så får man ändra reglerna så att det blir som på rullskidor, fäste är krav:)

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte att "bubblan" är så stor, men jag är ju bara en vanlig enkel bonnmotionär, de kanske ser annorlunda ut i storstan. De flesta inser att de inte orkar att enbart staka på de flesta lopp. Möjligen testar man en gång för att sen gå tillbaka till fäste igen. Ser dock inte kopplingen mellan korta lopp = diagonal och långa = stakning, även om det givetvis är så ibland. Ju längre desto svårare att orka staka hela loppet, det är därför loppen borde vara längre inte kortare. Tex så har ju faktiskt ingen vunnit utan fäste ännu på de "platta" men långa VL. Har åkte ett 15 km lopp denna säsong, det var nog det bästa stakloppet även om jag själv valde fel taktik och körde med fäste och diagonalade lite eftersom jag kunde även om det inte gick fortare. De tre sk seedningslopp jag åkt har varit mer kuperade, körde utan fäste bara på det minst kuperade och det gav iof det bästa resultatet.

 

Den största utmaningen för en arrangör att göra loppen mer kuperade är nog snarare nedförsbackarna än uppförsbackarna. Det kan faktiskt bli isföre på alla lopp och att då släppa ut 1000 motionärer på en extremt kuperad bana är orimligt, speciellt om banan går på en varvbana, vilket de flesta lopp gör utom några få, speciellt de korta. Däremot kan man naturligtvis köra på kuperade banor på korta lopp då ändå bara väldigt få duktiga åkare som inte behöver trängas kör.

 

Eller så får man ändra reglerna så att det blir som på rullskidor, fäste är krav:)

Du är en klok man. Kan bara instämma.

Link to comment
Share on other sites

Om det är en "stakbubbla" får vi väl vänta att se om den brister. Kanske förkroppsligat genom Vasa och Globen som inte orkar staka hela vägen till Sälen. :)

 

Det vore roligt om ni testade' date=' för att se hur det går. Jag hoppas att ni klarar det fint men det är nog tuffare än ni tror.[/quote']

Menar du att vi ska vända i Mora och staka tillbaka också, eller att vi ska börja skidåkningen redan hemifrån? :)

Det enda rätta egentligen vore ju att Vasa startar först från Mora, och sen jagar de två snabbaste av er andra efter honom precis lagom mycket senare för att hinna ikapp precis närhan anländer i Sälen och sen åker ni gemensamt tillbak till Mora. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...