Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sommarträning


9mil

Recommended Posts

Längtar gryyymt efter snön nu... Missade den fina vintern som låg kvar ovanligt länge i trakterna kring Alingsås pga att jag bor utomlands (England) men ska återigen försöka mig på en motionärssatsning inför vasan.

 

Har kommit igång lite bättre nu efter en lugnare period sen göteborgsvarvet och rullar på med 3 pass på gymmet, 1 distanspass rullskidor och 1 pass löpning intervall per vecka. Kommer sedan sakta att skifta över gym-passen mot mer rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Måste medge att jag har tränat väldigt dåligt under sommaren. Den senaste månaden har det bara blivit ett några få pass, mest styrketräning. Nu ska jag ta fram rullskidorna igen och köra minst ett par pass i veckan så man är förbered till skidsäsongen.
Link to comment
Share on other sites

På semestern har jag tränat bra (med mina mått mätt). Fem, sex pass i veckan. Mest kajak och rullskidor men även lite löpning. 1-2 pass i veckan har jag kört med hårdare intensitet (t ex intervall 5x4min och då mestadels rullskidor (både skejt och klasssikt) i backe. I princip ingen styrketräning -här borde jag nog bättra mig men paddlingen känns mer i musklerna än flåset så det är väl nästan som styrketräning...? Tyvärr kommer träningen att minska till hösten p g a arbete etc. Hoppas kunna fortsätta med 3-4 pass dock.
Link to comment
Share on other sites

Träningen flyter på rätt så bra fast det blir en del ganska sena kvällspass när man har småbarnsfamilj. Men det går ju bra på sommaren när det är ljust så länge. Tränar 2 rullpass och 2 löp per vecka (1 distans, 1 intervall) . Efter LL släpper jag lite på löpningen och ökar på rullskidträningen. Kompletterar med lite skidgång och lätt styrketräning framförallt mage/rygg.
Link to comment
Share on other sites

Ni är ju riktigt seriösa och har hyfsade träningsupplägg. Rullskidor i England, inte tokigt Boris.

 

Själv ligger jag på mellan 15 och 32 timmar. Massor rullskidor och löpning. Mycket styrka mellan åt.

Tjena. Menar du att du tränar mella 15 och 32 timmar i veckan?

Link to comment
Share on other sites

15-32h de e ju en normalvecka' date=' allt under det är ju vila;)[/quote']

Inte dåligt.. Hur många pass är det uppdelat på?

mja men 32 är väl att ta i men 15-25h iaf normalveckor. vilar en dag i veckan sen är det oftast 2pass om dagen eller ett långpass + styrka.

Link to comment
Share on other sites

jo, vissa av oss har ju ett liv:) Når jag upp till 10h i veckan är jag nöjd. En stor del är cykel till o f jobbet. Svårt det där med tider i VL, men ligger väl på 5.30 på ett "normalår" dvs led 3-4 och satsar på att sänka 1/2 h-45 min
Link to comment
Share on other sites

Ligger väl på 1,5h i snitt de senaste 8 veckorna ........

Lite löpning, lite rullskidor och lite styrketräning

Fast jag har ju fjällvandrat 5 dagar, fiskat jäkligt mycket, plockat lite bär och promenerat till jobbet så .....

Fotbolls-VM tog fasen död på allt vad motivation heter :-(

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Eksempel på en vanlig uke i sommer. Ikke spesielt hard:

 

Mandag: Løping 5x4 min. I4/5.

 

Tirsdag: Styrke med vekter. F.eks. benkpress, liggende rotak, nedtrekk til bryst, chins, dips, pulldowns, knebøy, markløft.

 

Onsdag: Roing 1,5 t. I1/2.

 

Torsdag: "Duathlon". Sykling 45 min. I2/3 + roing 30 min. I3.

 

Fre: Fri

 

Lør: Roing eller løping 1-2 t. I1/2.

 

Søn: Løping, roing eller sykling 1-3 t. I1. Evt. fri.

 

 

Har kjørt et par harde uker også:

 

Mandag: Løping 5x4 min. I4/5.

 

Tirsdag: Styrke med vekter, så rolig sykling eller roing 1-1,5 t. I1.

 

Onsdag: Løping, bakkeintervaller 6x6 min. I3/4.

 

Torsdag: Roing 1,5 t. I1.

 

Fredag: Elghufs eller romaskin 5x4 min. I4/5

 

Lørdag: Fri

 

Søndag: Roing "steady state" 1 t. I2/3.

 

 

Fra nå bør jeg ta fram rulleskiene. Men jeg merker at motivasjonen for rulleski ikke er særlig høy, sjøl om jeg veit at jeg bør komme meg ut og stake en del "steady state" i et par-tre måneder før snøen kommer.

 

Nå framover blir det to til tre økter i uka i sone 3 og 4, resten rolig (eller "lugnt", som ni säger).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...