Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulsnivå


Sigsten Järnbärg

Recommended Posts

Pulsen varierar ju en hel del med olika "grenar". Själv så tycker jag att med samma "anstängning" så når jag absolut högst puls på skidor, därefter rullskidor skate, mountainbike, rullskidor klassisk, kajak och löpning i fallande ordning. Mest konstigt tycker jag det är med löpning eftersom jag nog tycker jag flåsar rätt mycket men pulsen blir inte speciellt hög utan det är mest benen som blir trötta. Jag har klena ben/vader och tycker inte jag är direkt byggd som en löpare -snarare kanotist. Vore intressant att höra vad andra har för erfarenheter med pulsnivå inom olika grenar.
Link to comment
Share on other sites

Det kanske har att göra med att du tränar mest på skidor? Musklerna blir väl vana och lär sig arbeta efter den rörelse man utövar vilket medför att de inte blir lika trötta. Då kan man ju arbeta hårdare så att hjärtat tröttnar innan musklerna. Tex. Första gången jag testade kajak var det svårt att hålla sig på nån högre puls längre eftersom armarna blev som spagetti. Det är min teori iallafall. :)
Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att få upp pulsen med rullskidor brukar snitta 135 på långpass.

På snabbjobb ca 155.

Däremot vid löpning kommer jag lätt upp i 193 (intervaller)

Skidåkningspulsen är något högre än rullissar.

Har samma angenäma ? problem ;)

När jag tränar intervallöpning så får jag upp pulsen riktigt högt.

Men intervall eller längre tempopass på rullisar då får jag inte upp pulsen så högt att det är den som begränsar farten. Det är istället vissa muskler som börjar klaga efter ett tag.

Link to comment
Share on other sites

Men intervall eller längre tempopass på rullisar då får jag inte upp pulsen så högt att det är den som begränsar farten. Det är istället vissa muskler som börjar klaga efter ett tag.

Så bra. Då vet du vad har att göra för att bli en bättre skidåkare!

Link to comment
Share on other sites

Men intervall eller längre tempopass på rullisar då får jag inte upp pulsen så högt att det är den som begränsar farten. Det är istället vissa muskler som börjar klaga efter ett tag.

Så bra. Då vet du vad har att göra för att bli en bättre skidåkare!

Hehe.

Ja men jag är också intresserad av att få upp pulsen lite mer på fartpasset som ämnet handlade om.

På mitt långpass får musklerna träna uthålligheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Men intervall eller längre tempopass på rullisar då får jag inte upp pulsen så högt att det är den som begränsar farten. Det är istället vissa muskler som börjar klaga efter ett tag.

Så bra. Då vet du vad har att göra för att bli en bättre skidåkare!

Hehe.

Ja men jag är också intresserad av att få upp pulsen lite mer på fartpasset som ämnet handlade om.

På mitt långpass får musklerna träna uthålligheten.

Men varför är det viktigt att få upp pulsen om det är den lokala kapaciteten som är begränsande för dig? Satsa på styrketräning och långa intervaller som aktiverar aktuella muskelgrupper.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...