Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningstips


Jouni

Recommended Posts

Körde 8 ggr 3min med 2min aktiv vila snittade ca 178 i puls vid varje intervall

max pulsen blev ca 185 i varje rep.

Det kändes kanon efteråt.

Jag har förut försökt komma upp i max puls vid varje intervall mitt max puls är 193.

Bra! Själv har jag 195 i maxpuls och brukar ligga på 175-185 under mina intervaller, 5 x 4/2 min.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle föreslå följande:

 

- Mån lånpass rullisar

- Tis Löpning intervaller

- Ons Styrka

- Tor Fart rullisar

- Fre vila

- Lör långpass löpning

- Sön Löpning/stavgång/roddmaskin intervall/snabbdistans/backe

Är inte ett styrkepass/vecka för litet? Min erfarenhet är i alla fall att med så lång tid mellan passen så uppnår jag ingen förbättrad styrka utan kan nätt och jämnt upprätthålla nivån. Två anser jag vara en lagom dos, med tanke på återhämtning och tid för den övriga träningen.

Link to comment
Share on other sites

Vilket pass anser Boljohan att vore värt att byta mot ett styrkepass till?

Jag kan inte lägga till ett pass till man har ju barn o jobb att sköta:)

OK. Då skulle jag skippa det långa löppasset. Just långlöpning tror jag inte gör dig så mycket bättre som skidåkare (även om många skidåkare är duktiga långlöpare - men det är en annan sak ;) ).

Link to comment
Share on other sites

Vilket pass anser Boljohan att vore värt att byta mot ett styrkepass till?

Jag kan inte lägga till ett pass till man har ju barn o jobb att sköta:)

OK. Då skulle jag skippa det långa löppasset. Just långlöpning tror jag inte gör dig så mycket bättre som skidåkare (även om många skidåkare är duktiga långlöpare - men det är en annan sak ;) ).

Det är alltid lättare att lägga upp ett perfekt veckoprogram som inehåller fler pass. Jouni jag tror du själv får ha lite känsla för vad du ska prioritera. Kanske du ska lägga upp träningen i 8 dagars program. Då får du ju in ett styrkepass till!

 

Själv tycker jag att ett långpass/vecka känns lite med tanke på att du tränar för vasaloppet. Du behövde också förbättra dig uppför det tror jag löpningen hjälper dig att göra. Kör du styrka med få rep för maximal styrka så är det nog vettigt att köra 2 ggr/vecka. Kör du mer allmenstyrka (många rep) så räcker det med 1 ggr/vecka.

 

Om jag ser till mig själv så är orientering min huvudsysselsättning. Innan jag började sattsa på VL så tränade jag endast löpning under barmarkssäsongen. Skidor endast på vintern. När jag åkte skidtävlingar så hade jag aldrig några problem med att följa uppför (om jag hade fäste) men det var ju på stakåkningen som jag tappade. Åkte VL första gången förra året och hade endast lite styrketräning i bagaget (+ löpning förstås) fram till början av januari. Från januari och fram till VL blev det skidor + styrketräning. Jag blev ungefär 450:e, som vanligt stark i motluten men kroknade i överkroppen med 14km till mål.

 

Med detta vill jag visa på att man kommer ganska långt (4,5h - 5h) på endast löpträning under sommarhalvåret. Givetvis insåg jag min begränsning i överkroppen och kör i år styrka och rullskidor regelbundet hela året. VL är ju mycket stakåkning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...