Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

mat och dryck under vasaloppet


Stam

Recommended Posts

Vad brukar ni äta och dricka under långa skidlopp som vasaloppet? Har ni med er dricka och nåt ätbart typ engergikakor i nån magväska eller liknande? Funkar det att bara äta och dricka vid vätskekontrollerna eller brukar man behöva nåt mer? Beror ju kanske på vilken nivå man ligger på men säg att man åker på 7h. Vad är era erfarenheter?
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det räcker med de kontroller som finns.

Klubben jag åker med har ett par egna kontroller iofs, där får jag dryck också.

Möjligen kan det löna sej att ha ett drickabälte, så man kan fylla på mellan kontrollerna, men om det är kallt så hinner det frysa i flaskan.

 

Energikakorna är lite krångliga att få av pappret, de gånger jag haft nån sån med mej har den suttit bra efter loppet.

Link to comment
Share on other sites

För mig räcker det inte att bara dricka vid kontrollerna så jag brukar få lite lagning av min sambo vid ett par-tre platser och sedan har jag med mig en halvlitersflaska med sportdryck som backup. Behovet brukar vara störst första halvan av loppet för sedan kommer det några extrakontroller som man kan utnyttja. Brukar också ha med mig ett par Enervit Liquid för att ta i slutet av loppet. I övrigt klarar jag mig bra med bullar, blåbärssoppa och sportdryck som energitillskott.
Link to comment
Share on other sites

Några gelpaket är det enda jag har med mig nuförtiden. (Har aldrig smakat nå´n vasaloppsbulle, tycker det är jobbigt att äta under loppet - även choklad eller energikakor.) Ibland har jag haft med en flaska till början av loppet, men vår klubb har tre stationer. så dessa + huvudkontrollerna räcker för mig. Mot slutet av VL brukar det ju även finnas lite extrakontroller vid Gopshus t.ex.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...