Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Att åka LÄNGE...


LundinE

Recommended Posts

I denna artikel: http://www.gih.se/upload/Forskning/Fysiologi/Bj%C3%B6rn%20Ekbloms%20grupp/multisport/OUT0703s44-48.pdf

 

som länkats till några gånger tidigare här så står det att OBLA motsvarar ungefär en tävlingsfart på 60min och OBLA(=4mmol), dvs den fart där där kroppen precis hinner transportera bort mjölksyran lika snabbt som den bildas..

 

Och Mikael Mattsson som skrivit den (tillsammans med Jonas Enqvist) vet garanterat vad han pratar om. Kanske finns det olika definitioner?

Link to comment
Share on other sites

Om du har problem att hålla tröskel intensiteten i 4x4 intervaller så överenstämmer inte din tröskel med det de flesta andra kallar tröskeln

När jag funderade ett varv till insåg jag att jag alltid försöker köra mina H&H över 175 bpm, dvs jag siktar på 175-180 bpm (93-96%). Att ligga exakt på 175 är svårt och målet är att den aktiva tiden skall vara över AT. Då är det kanske inte så konstigt att det blir jobbigt. Frågan är om det är bra?

 

Ovanstående träning är mycket tävlingslik för skridsko/cykel/inlines eftersom det viktigaste är att aldrig tappa klungan, dvs det är värt att temporärt gå över AT för att kunna vila senare. Det är alltså inte jämförbart för VL.

 

Som sagt, kanske har du rätt i att det går att köra länge på AT. Konstant över (mkt) AT går däremot inte.

 

Ha det gott

Link to comment
Share on other sites

Och Mikael Mattsson som skrivit den (tillsammans med Jonas Enqvist) vet garanterat vad han pratar om. Kanske finns det olika definitioner?

MM har koll på läget! Dessutom är han ju bättre än mig (om än marginellt :) så resultat talar ju högre än ... snack)

 

Jag insåg att FredrikS och jag pratade om lite olika saker. Att ligga PÅ tröskeln blir som ni har sagt att kroppen precis hinner transportera bort mjölksyran lika snabbt som den bildas. Där bör man kunna arbeta länge. Att arbeta ÖVER tröskeln däremot är en helt annan sak.

 

Slarvigt nog missade jag dessutom att Fredrik skrev tröskelfart vilket är definierat som den fart man orkar hålla i just en timme. Jag vet faktiskt inte vilken puls jag skulle ha på den farten. Ännu ett kul test som måste hinnas med. Pust!

Link to comment
Share on other sites

Mycket oklart här just nu :)

 

Kan börja med att svara på trådens huvudfråga!

-A1/distansträning. Vad bör man tänka på.

- Försök hålla ner pulsen så gott det går, en del distanspass så kör man bara efter klockan och tar det verkligen jättelugnt, dessa pass är viktigt för att man ska lära sig veta hur pulsen fungerar på en själv.

Sedan så kan man inte enbart köra efter pulsen på alla distanspass, utan får anpassa den efter terrängen och sådant.

Två regler jag skulle rekomendera:

- Försök att aldrig gå över 75% av max

- Försök att hålla dig runt 65% när du kör på platten, om de inte går sänk farten.

 

----------------------------------------

 

Sedan till diskussionen om A3 som startat här.

Detta bör man utgå från.

- Man har olika tröskel på olika grenar

(tex. blir jag stum vid 75% av max på cykel, men inte vid 90% på löpning eller skidor, fast jag tränar en del cykel men inte lika mycket som löpning.)

- Vilka har koll på dessa värden, Maxpuls, laktattröskel?

 

Om man ska puls-anpassa sin träning på ett korrekt sett så bör man först och främst veta vad man har för maxpuls, annars så vet man ju inte vart tex 75% av max ligger, sedan om man ska köra intervaller efter pulsklockan så bör man också veta vart man har sin laktattröskel.

Sedan en tredje aspekt pulsen varjerar en hel del beroende på vilken form man är i, och kan till och med ha svårt att komma upp i t.ex. 90% av max.

 

Så detta är en hel vetenskap!

Mitt tips till er elitmotionärer som vill träna efter detta är att ta kontakt med sådana som utför Tröskel/laktat test, för då får ni ut hur bör ligga i puls för att få så effektiv träning som möjligt.

 

Nu tänker säkert många vad kostar detta då?

ca 1000kr +-300kr beroende på vart man testar.

Några tänker är de värt "så mycket pengar?"

Själv skulle jag säga att de inte är så dyrt, med tanke på hur mycket många lägger ut på sitt idrottande, skidor, rullskidor, stavar, kläder, springskor, läger, seedningslopp, valla, resor och tid!

Link to comment
Share on other sites

En fråga: Har jag hög medelpuls Har en maxpuls på ca 188-192 slag under ett lopp eller träningspass.Men medelpulsen brukar ligga på 168-172 efter passen.Under Rallarloppet hade jag medelpuls på 172 slag (37km på 2:33 i tid) Lövhultsloppet 170 slag i medelpuls (42Km på 2:59) Det känns som medelpulsen är rättså hög? men jag orkar att ligga där tydligen vet att pulsen är kan skilja mycket från person till person.Men det känns att det är en hög medelpuls eller? Hade en medelpuls på förra VL på 168 slag.

 

Är en halvtaskig åkare i led 6 i VL....

Jag har ungefär samma tider och puls som du har, nästan läskigt identiskt. Har inte heller "problem" att snitta 170 i puls utan att ta döden på mig själv. Snarare att det är mer normalt.

 

Står i led 5..

Link to comment
Share on other sites

Tröskelträning är en sak och pulsen kanske ligger på en låg A3 nivå men får man ihop mer än 30 min ren och skär A3 på ett pass så gör man det bra. Det kan ju vara 2 minuters intervaller men det kan ju också vara 10 minuters intervaller. A3 är hård träning och inte nödvändigtvis syra bildande (A3+) men hård. Sen att man ligger inom sin "pulszon" för A3 under tröskelträning är en sak men man kanske mer ska gå efter ansträngnings nivån. Så ibland känns det som att borgskalan är ett bättre alternativ.

Tröskelträning kan jag hålla med om att man kan köra betydligt längre än "riktigt A3".

Link to comment
Share on other sites

Så det du säger på ett sätt är att det inte finns en svensk zon där tröskelträning ingår för att A3 ska vara hård träning?

 

De allra flesta har väl också en tröskel som är över 85% av maxpuls. Tröskel träning kan ju självklart också vara väldigt hård. Kör en timme i jämnfart så fort du kan och du får en garanterat jobbigt tröskel träningspass.

 

Sonerna som änvänds i Norge verkar vara lite smartare då folk i alla vet vilken träning det är snack om och det finns också soner for det som folk normalt tränar.

Link to comment
Share on other sites

En fråga: Har jag hög medelpuls Har en maxpuls på ca 188-192 slag under ett lopp eller träningspass.Men medelpulsen brukar ligga på 168-172 efter passen.Under Rallarloppet hade jag medelpuls på 172 slag (37km på 2:33 i tid) Lövhultsloppet 170 slag i medelpuls (42Km på 2:59) Det känns som medelpulsen är rättså hög? men jag orkar att ligga där tydligen vet att pulsen är kan skilja mycket från person till person.Men det känns att det är en hög medelpuls eller? Hade en medelpuls på förra VL på 168 slag.

 

Är en halvtaskig åkare i led 6 i VL....

Det är en betydligt högre medelpuls än jag skulle klara. Runt 170 är en medelpuls som jag kanske kan hålla en timme på träning (men på tävlingar bverkar jag av någon anledning ha betydligt högre puls ;).)

 

Appropå maxpuls så ska man väl inte blanda ihop maxpuls med den högsta pulsen man når på en tävling eller ett träningspass. Sist jag gjorde ett maxpulstest var 1997. Då kom jag upp i 204. Det lär väl ha sjunkit en smula med åren, men inte ens -97 var det speciellt lätt att komma över 195 ens i hårda intervallpass. nu kommer jag sällan över 185 på intervallpassen...

Link to comment
Share on other sites

Sonerna som änvänds i Norge verkar vara lite smartare då folk i alla vet vilken träning det är snack om och det finns också soner for det som folk normalt tränar.

Hej Fredrik,

 

Eftersom det här är mitt favorit-topic så får du gärna utveckla dig. Om vi utgår från att AT är den puls där kroppen precis lyckas bryta ner den mjölksyra som bildas och att man ungefär kan ligga på den belastningen i ca en timme, vad är dina träningstips m.a.p. den kunskapen.

 

Är det att om man vill öka sitt VO2 max skall man köra ex H&H intervaller strax under(?) AT?

 

Vänliga hälsningar /B

 

ps. Alla Svenskar vet att Norge är allmänt lite smartare - särskilt när det gäller längdskidor - så alla tips är välkomna ;)

Link to comment
Share on other sites

Det handlar ju inte om att ha en hög tröskel puls utan om att kunna köra snabbt på den tröskel pulsen man har. I det mesta jag har läst står det också att tröskel pulsen är ganska konstant och inte ändras med mycket med träning. Det stämmer också för mig.

 

Det är normalt att kunna hålla tröskel farten i ca 1 timme och i alla fall många cyklister använder det som definitionen på tröskeln, dvs den effekten du kan hålla i en timme på en tävling på en bra dag kallar de tröskeln (ftp).

 

Om du har problem att hålla tröskel intensiteten i 4x4 intervaller så överenstämmer inte din tröskel med det de flesta andra kallar tröskeln och för mig värkar din tröskel inte spesiellt användbar.

 

Generalla puls soner är ju också bara approximativa och de riktiga sonerna är olika för olika personer. Det finns ju också flera problem med att styra träningen med pulsen kanske framförallt det med att pulsen driftar som gör det svårt att veta vilken intensitet man faktiskt kör på i början av intervallerna.

Håller helt med om detta. Det man avser med sin träning är (i de felsta fall) är att kunna komma så lång som möjligt (spring/åka) så fort man kan på sin tröskel puls, det är då den puls som man kan hålla under längst tid och komma så långt som möjligt. Jag tränar mest cykel och där är definitionen (FTP) som du nämnt den effekt man kan hålla som mest under en timma och det är naturligt då på mjölksyra tröskeln. Kan läsas mer om på

Joe Friels Blog http://www.joefrielsblog.com/.

 

Att inte kunna ligga på sin tröskel mer än några minuter låter som om tröskeln inte riktigt är där! Nu är tröskelpulsen grenspecifik så det går inte att direkt översätta mellan olika sporter, precis som det inte går at göra med maxpuls.

 

Tycker personligen att dessa A1-A3 är lite trubbiga och klumpiga zoner, men det kanske mer beror på att ja gsjälv inte nyttjar dessa. Tycker att zon 1-5 och 6-7 är enklare och begripligare, där är 6-7 anaeroba zoner.

 

Det där du nämner att tröskelpulsen inte ändras, det har ja gockså läst men tror nog inte riktigt på det. Min egna erfarenhet är att min puls har närmat sig maxpuslen med ökande kondition och bättre VO2max.

 

Hörde från en bekant (som är fysiolog) som jag pratade med för några år sedan, att Per Elofssons tröskelpuls låg 5-6 slag under maxpuls. Om detta stämmer låter jag vara osagt, det var vad som sas till mig. Om det nu är sant så stämmer dels inte det med att man inte kan ändra sin tröskelpuls (ja om han nu inte föddes med en helt extrem tröskelpuls! :-) ) och dels så är det helt bissara siffor, på en sådan nivå klara inte jag att ligga mer än några minuter, max!

 

En trevlig och intressant bok tycker jag är dels Jo Friels böcker (se ovan) och dels

Physioloogy of Sport and Exercise. Se :

http://www.bokus.com/bok/9780736055833/physiology-of-sport-and-exercise/

 

Tycker nog även att många blandar ihop begreppen mellan intervallträning och tröskelträning. Tröskelträning kör i vart fall jag som pass där pulsen ligger på/runt tröskelpuls och dessa pass (intervaller) är långa, många kallar dessa intervallträning vilket man kan göra men dessa intervaller är det stor skillnad på mot intervaller som är högintensiva som man inte klarar mer än max några minuter på.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar ju inte om att ha en hög tröskel puls utan om att kunna köra snabbt på den tröskel pulsen man har. I det mesta jag har läst står det också att tröskel pulsen är ganska konstant och inte ändras med mycket med träning. Det stämmer också för mig.

 

Det är normalt att kunna hålla tröskel farten i ca 1 timme och i alla fall många cyklister använder det som definitionen på tröskeln' date=' dvs den effekten du kan hålla i en timme på en tävling på en bra dag kallar de tröskeln (ftp).

 

Om du har problem att hålla tröskel intensiteten i 4x4 intervaller så överenstämmer inte din tröskel med det de flesta andra kallar tröskeln och för mig värkar din tröskel inte spesiellt användbar.

 

Generalla puls soner är ju också bara approximativa och de riktiga sonerna är olika för olika personer. Det finns ju också flera problem med att styra träningen med pulsen kanske framförallt det med att pulsen driftar som gör det svårt att veta vilken intensitet man faktiskt kör på i början av intervallerna.[/quote']

Håller helt med om detta. Det man avser med sin träning är (i de felsta fall) är att kunna komma så lång som möjligt (spring/åka) så fort man kan på sin tröskel puls, det är då den puls som man kan hålla under längst tid och komma så långt som möjligt. Jag tränar mest cykel och där är definitionen (FTP) som du nämnt den effekt man kan hålla som mest under en timma och det är naturligt då på mjölksyra tröskeln. Kan läsas mer om på

Joe Friels Blog http://www.joefrielsblog.com/.

 

Att inte kunna ligga på sin tröskel mer än några minuter låter som om tröskeln inte riktigt är där! Nu är tröskelpulsen grenspecifik så det går inte att direkt översätta mellan olika sporter, precis som det inte går at göra med maxpuls.

 

Tycker personligen att dessa A1-A3 är lite trubbiga och klumpiga zoner, men det kanske mer beror på att ja gsjälv inte nyttjar dessa. Tycker att zon 1-5 och 6-7 är enklare och begripligare, där är 6-7 anaeroba zoner.

 

Det där du nämner att tröskelpulsen inte ändras, det har ja gockså läst men tror nog inte riktigt på det. Min egna erfarenhet är att min puls har närmat sig maxpuslen med ökande kondition och bättre VO2max.

 

Hörde från en bekant (som är fysiolog) som jag pratade med för några år sedan, att Per Elofssons tröskelpuls låg 5-6 slag under maxpuls. Om detta stämmer låter jag vara osagt, det var vad som sas till mig. Om det nu är sant så stämmer dels inte det med att man inte kan ändra sin tröskelpuls (ja om han nu inte föddes med en helt extrem tröskelpuls! :-) ) och dels så är det helt bissara siffor, på en sådan nivå klara inte jag att ligga mer än några minuter, max!

 

En trevlig och intressant bok tycker jag är dels Jo Friels böcker (se ovan) och dels

Physioloogy of Sport and Exercise. Se :

http://www.bokus.com/bok/9780736055833/physiology-of-sport-and-exercise/

 

Tycker nog även att många blandar ihop begreppen mellan intervallträning och tröskelträning. Tröskelträning kör i vart fall jag som pass där pulsen ligger på/runt tröskelpuls och dessa pass (intervaller) är långa, många kallar dessa intervallträning vilket man kan göra men dessa intervaller är det stor skillnad på mot intervaller som är högintensiva som man inte klarar mer än max några minuter på.

Jeg er helt enig med ovenstående kommentarer. En ting som dog er lidt misvisende med puls zoner er at de ikke er nær så præcise som f.eks. WATT zoner som vi bruger i cykling f.eks. Da puls kan variere over dage grundet dehydrering, ændringer af makro-nutrition >< af fedt, kulhydrat eller protein.

 

I cykling skal en ftp test "trøskel test" minimum være på 50 minutter, alt under dette er der ikke meget evidens i at basere en "trøskel" zone på ihvertfald ifht. WATT output. Der er dog nogle test som er valideret til at kunne give en indikation af såkaldt critical power eller trøskel, såsom "3 min all out" test. Dette er en sprint test og den er vældig "jobbig"! De sidste 30 sekunder af testen giver dig en indikation af hvor mange watt du kan producere, når du har tømt alle dine anaerobe depoter - dvs. din aerobe trøskel i WATT.

 

Til slut, så skal det siges at hvis du vil maksimere din aerobe trøskel, så er det mest effektive at køre i høj intensive intervaller for at "træne alt til og med, samt alt under din træningsintensitet" - bare her vil du kunne øge din trøskel intensitet.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det här är mitt favorit-topic så får du gärna utveckla dig. Om vi utgår från att AT är den puls där kroppen precis lyckas bryta ner den mjölksyra som bildas och att man ungefär kan ligga på den belastningen i ca en timme, vad är dina träningstips m.a.p. den kunskapen.

 

Är det att om man vill öka sitt VO2 max skall man köra ex H&H intervaller strax under(?) AT?

Jag förstår inte helt frågan men det är många som tränar långa intervaller eller distanse på en belastning just under eller på tröskeln med total tid på 40-60 min kanske. Målet med detta är att få en högre tröskel med tanke på V02 och fart. Tror denna träningen tex det som tränar ekonomien bäst. Norrmänen kallar detta sone 3.

 

För att få bäst träning av V02 max är det korta intervaller över tröskeln som är det besta. Norsk sone 4 och 5.

 

Problemet är ju att man inte klarar av att få mycket tid på en hög intensitet och att man därför må ta till kompromiser på vad som är bäst och det är ju definitivt flera skolor om vad som är bäst.

 

Själv är jag inte spesiellt imponerad av det jag har läst av H&H då de för mig verkar säga en massa saker som jag inte funnet belägg för i den del av deras förskning jag har sett. De jämför tex 4x4 intervaller på 90-95% med 22.5 min distanse på 85% och ca 45 min på 70% om jag kommer ihåg rätt. På det på 85% och 70% är kortare tider på de intensiteterna än vad folk normalt tränar på. Jag har inte heller sett något som övertygar mig om att deras huvudtes stämmer, att tröskeln faktiskt fölger V02 max och att den bästa tröskel träningen därfor är korta intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Hörde från en bekant (som är fysiolog) som jag pratade med för några år sedan, att Per Elofssons tröskelpuls låg 5-6 slag under maxpuls. Om detta stämmer låter jag vara osagt, det var vad som sas till mig. Om det nu är sant så stämmer dels inte det med att man inte kan ändra sin tröskelpuls (ja om han nu inte föddes med en helt extrem tröskelpuls! :-) ) och dels så är det helt bissara siffor, på en sådan nivå klara inte jag att ligga mer än några minuter, max!

Detta tror jag bara inte på men såg något liknande i en artikel som någon har linkat till här tidligare. Min anektotiska kunskap från diverse folk som tränar och en del på hög nivå (dock inte Elofsson nivå) är att de alla har en ganska normal tröskel puls.

 

Men det finns ju antagligen väldigt stora variasjoner. Jag själv tror att jag har en ganska hög tröskel puls (ca 171-173, min högst oppmäte puls 188 vid eget test) men att det oftast nestan tar stop vid ca 180 i puls.

Link to comment
Share on other sites

Ämne: Vo2Max

"H&H intervaller strax under(?) AT?"

 

Om man ska köra efter Helgerud & Hoffs teorier, så ska man inte ligga strax under tröskeln.

Då ska man vara i den zonen av A3 där man är på väg in mot A3+

Översatt: Under intervallen så ska du orka 4min, men inte nå mycket mer, det är därför du har lång vila för att återhämta dig till nästa intervall.

Det är därför man rekommenderas att köra 16-20min effektiv tid, och då du är klar med detta så ska du inte heller orka köra 1-2 intervaller till i samma tempo.

 

Detta är en del av Helgerud / Hoffs teori.

Link to comment
Share on other sites

...många som tränar långa intervaller eller distanse på en belastning just under eller på tröskeln med total tid på 40-60 min kanske. Målet med detta är att få en högre tröskel med tanke på V02 och fart. Tror denna träningen tex det som tränar ekonomien bäst.

 

För att få bäst träning av V02 max är det korta intervaller över tröskeln som är det besta. Norsk sone 4 och 5.

 

Problemet är ju att man inte klarar av att få mycket tid på en hög intensitet och att man därför må ta till kompromiser på vad som är bäst och det är ju definitivt flera skolor om vad som är bäst.

Tack, det var bra svar på frågan. Ungefär så som jag själv lägger upp min träning även om jag lägger ganska lite tid på det man kalla "tröskelträning" då min AT redan är hög. Jag vill däremot höja VO2 max och då verkar vi vara överens om att intervaller över AT kan vara bra. Tiden där blir ju givetvis kortare än en timme.

 

Själv är jag inte spesiellt imponerad av det jag har läst av H&H då de för mig verkar säga en massa saker som jag inte funnet belägg för i den del av deras förskning jag har sett. De jämför tex 4x4 intervaller på 90-95% med 22.5 min distanse på 85% och ca 45 min på 70% om jag kommer ihåg rätt. På det på 85% och 70% är kortare tider på de intensiteterna än vad folk normalt tränar på. Jag har inte heller sett något som övertygar mig om att deras huvudtes stämmer, att tröskeln faktiskt fölger V02 max och att den bästa tröskel träningen därfor är korta intervaller.

Själv har jag mest problem med H&Hs tes att korta intervaller kan ersätta distansträning. Åtminstone för mig funkar detta inte alls och jag tycker att jag har ganska mycket empiriska belägg för att LSD är en viktig komponent om man vill bli bra på ex VL etc. Framstår faktiskt som så uppenbart att det nästan inte går att diskutera, men en och annan enstaka elitmotionär lyckas ändå att med begränsad (uppgiven) träningstid (ca 250 tim/år) och bara intervaller och korta träningspass att ändå ramla in på imponerande placeringar (<500).

Link to comment
Share on other sites

Hej! första inlägget för min del :) trevligt med många fina diskussionsämnen.

 

Vill kommentera diskussionen om maxpuls/tröskelpuls.

 

Jag har inte sett nån nämna att tröskelpuls styrs av dagsformen också.

 

Tröskelpuls = (somsagt tröskelvärdet för kroppens förmåga att transportera bort mjölksyra) En träningsnivå som man orkar träna en lägre tid med bibehållen intensistet. Jämför ett kvällspass efter en hård dag på jobbet mot ett söndagspass efter vilodag. Jag har stor skillnad i snittpuls/maxpuls(passets) när jag analyserar pulsvärden efter sånna pass med samma intensitetsnivå. Kan diffa så mycket som 10bpm/snittpuls.

 

Maxpuls = fysiologiskt maximala antalet hjärtslag i minuten. (dvs. svår att tvinga sin kropp till och uppnå. det krävs perfecta förhållanden.) Max puls är en fysiologisk maxpuls. inte som många tolkar det. som den maxpuls man uppnår vid ett hårt träningspass.

 

Lyssna på kroppen. Den talar om hur du tränar!

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sett nån nämna att tröskelpuls styrs av dagsformen också.

 

Tröskelpuls = (somsagt tröskelvärdet för kroppens förmåga att transportera bort mjölksyra) En träningsnivå som man orkar träna en lägre tid med bibehållen intensistet. Jämför ett kvällspass efter en hård dag på jobbet mot ett söndagspass efter vilodag. Jag har stor skillnad i snittpuls/maxpuls(passets) när jag analyserar pulsvärden efter sånna pass med samma intensitetsnivå. Kan diffa så mycket som 10bpm/snittpuls.

Mycket god poäng! Om någon har kännedom om studier/rapporter på detta ämne så vänligen låt oss veta. Detta är intressant och antagligen super-viktigt för eliten och hur de lägger upp sin träning.

 

Jag minns särskilt ett inslag med ACO/Pichler där Pichler mätte allt från mjölksyra till puls till Watt och styrde träningen i detalj efter detta. Ibland rapporterade ACO att hon kände sig fräsch men att Pichler höll tillbaka och ibland tvärtom. Skulle inte förvåna mig om det till stor del avgjordes av det som Buster14 talar om.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...