Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavhandtag, diam = 17 mm


jonnyg

Recommended Posts

Har ett par äldre stavar, LP Super Swede, som jag tycker funkar bra, men nu sjunger handtagen och remmarna på sista versen. Någon som vet nåt bra handtag med kontrollrem som passar till rör med diam 17 mm. Gärna med förslag på inköpsställe i Sthlmstrakten också. (Swix har ju diam 16 mm om jag inte missminner mig.)
Link to comment
Share on other sites

Vet inte vart det kan finnas, men jag vet att bra handtag med rem brukar kosta väldigt mycket. Känner inte till just dina stavar men du kanske skulle satsa på ett par nya kolfiberstavar? Du kan ju alltid använda dina gamla till rullskidor eller liknande.
Link to comment
Share on other sites

borra upp ett par handtag en mm eller sandpappraned stavröret en mm, om de skulle krisa helt:)

Bör kanske välja enkla plasthandtag då tycker jag. Kork spricker lätt samt att det inte är mycket att borra på (i alla fall swix). Dessutom kan det bli svårt att få på handtaget hela vägen, dvs det kan bli "mjukt" upptill. Jag har själv spräckt lite korkhandtag på för grova kolfiberstavar. Lite onödigt dyrt.

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

Kom på nu! har förmig att Elpex när dom gjorde kolfiberstavar hade lite grövre rör iaf handtagen var tjockare än de andra.

Maila till Elpex och hör om de har några kvar!

jag hade några elpex stavar hemma förut,va ut i garaget och kollade nu men dom är slängda.

Link to comment
Share on other sites

Kom på nu! har förmig att Elpex när dom gjorde kolfiberstavar hade lite grövre rör iaf handtagen var tjockare än de andra.

Maila till Elpex och hör om de har några kvar!

jag hade några elpex stavar hemma förut,va ut i garaget och kollade nu men dom är slängda.

edit: kollad nu upp i en gammal SkidÅke katalog: det är 17mm!!!!

LP staven hette ju ELPEX på slutet.

Edited by finn2
Link to comment
Share on other sites

Tog fram ett skjutmått och gick ner i skidförådet. Trodde att mina 17 år gamla exel electra-stavar kunde ha samma mått som år - men de kanske bara var 16 år gamla? (Men de är nog snarare minst 18 år.) Däremot har jag två par billiga Fliesbergsstavar, ett par är frugans och ett par som exta rullskidestavar. Dessa visade sig vara 17 mm. Som jag skrev ovan så knäckte jag ett par korkhandtag på mitt par av dessa stavar, vilket staven inte var värd då korkhandtaget var dyrare än staven. Men om du nöjer dig med plasthandtag så kanske Fliesbergs har?

Men ska jag vara ärlig - är det inte bättre att köpa nya stavar med korkhandtag och bra kontrollremmar på en gång?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ett avslut!

Hade ett par Elpex korkhandtag utan kontrollrem, och efter snokande i mellansveriges alla sportaffärer hittade jag Elpex gamla fina adapterrem som gör den gamla remmen till en hyfsad kontrollrem. Att den är tillverkad av Samhall gör ju inte antikvitetskänslan sämre...

Dessutom fann jag att ett par nutida Ski-Go-handtag har ca 17 mm hål.

Så de gamla pinnarna får nog leva ett tag till.

Lev väl!

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Jag kör fortfarande med läderhandtag och har kunnat beställa från Swix till turstavar, fast nu verkar det som om det inte går att få tag på fler. Remmarna slits och jag har lagat några stavar med en läderlivrem köpt på Erikshjälpen, där jag också fick tag på ett par gamla stavar med läderhandtag, som jag skall montera dit på mina senaste Skigostavar efter ha tagit bort handtaget med sk kontrollremmar. (16 mm) Men det spelar ingen roll om det är 16 eller 17 mm eller ovala rör, läderhantaget går att montera dit utan problem, dock måste man vara medveten om att de kortar staven 2,5 cm jfr med traditionella handtag. Har funderat lite om jag skall sälja mina två Exelhandtag och detta Skigohantaget, i så fall lägger jag ut det här på skidforum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...