Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet spår 27/2 - taktik och vallning


Madbomber

Recommended Posts

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

-5 i starten, lätt molnigt, men sen kom solen fram på myrarna. Underbart!

 

Startade strax efter åtta. Då hade nog nästan alla 8000 redan startat. Gick lungt i första backen. Åkte sen lungt och fint hela vägen. Trångt i början. Fick åka lite mellan spåren för att hålla uppe farten och värmen. Åkte nog nästan 95 km :) Från Evertsberg var det dock glesare. Bland de 1000 första i mål. Hade varit intressant med min pulsmätare, kanske snitt 73-75% av max.

 

Smågan 49.12

Mångsbodarna 1.43.12

Risberg 2.29.18

Evertsberg 3.23.18

Oxberg 4.18.49

Hökberg 4.56.44

Eldris 5.39.43

Mora 6.15.05

 

Första milen på 47, sen samtliga resterande omkring 41.

 

Bara ok fäste i den lösa snön med Rode ljusblå och violett. Bra sista biten i de hårda spåren. Glid Toko röd HF blandat med Swix röd HF och fin stenslipad struktur. Ingen var i närheten av att åka om mig utför. Kan bero på tekniken också som var väldigt varierande längs spåret.

 

Härligt med ett Vasalopp som man bara kunde njuta av utan att jaga tid och placering och vara nästan lika pigg sista milen som första. Har aldrig sett mig så mycket om längs spåret eller stannat så länge i kontrollerna. Bra långpass innan nästa söndag. Då gäller topp 500.

 

När får vi se en resultatlista från Öppet spår?

Link to comment
Share on other sites

Bara ok fäste i den lösa snön med Rode ljusblå och violett. Bra sista biten i de hårda spåren. Glid Toko röd HF blandat med Swix röd HF och fin stenslipad struktur. Ingen var i närheten av att åka om mig utför.

Bra kört!

 

Brukar du blanda Toko och Swix (och varför) eller råkade det bara bli så?

Link to comment
Share on other sites

Bara ok fäste i den lösa snön med Rode ljusblå och violett. Bra sista biten i de hårda spåren. Glid Toko röd HF blandat med Swix röd HF och fin stenslipad struktur. Ingen var i närheten av att åka om mig utför.

Bra kört!

 

Brukar du blanda Toko och Swix (och varför) eller råkade det bara bli så?

Tack! Formen är mycket bra.

 

Är ingen expert. Går på magkänsla. Ville blanda en lite hårdare för slitstyrka och pga den kalla snön och ha i en som var lite mjukare pga att det inte var så kallt den dagen, särskilt inte mot slutet då det bara var ca -2. Dessa två låg bäst till. Parafin är parafin oavsett märke. Hade nog funkat bra med endast Toko röd och pulver Swix FC7 hela vägen eftersom det var så kallt i snön, men pulver var inte aktuellt eftersom jag såg det som ett rejält träningspass.

 

Struktur tycker jag är viktigare. Fin stenslipad struktur gick bra.

Link to comment
Share on other sites

Skönt lopp! Hade några lager lila LF-valla på glid (gick ganska bra, lite sämre glid mot slutet som fler också verkat haft). 2 lager swix blå följt av 5-6 lager Swix violett special på fäste funkade utmärkt hela loppet.

 

Förbättrade min tid från förra året med nästan två timmar - från 9.46 till 7.53! Grymt nöjd, vad tror ni det kan ge för vl-seedning? Troligtvis led 7 väl?

Link to comment
Share on other sites

Var första gången jag åkte ÖS. Det var absolut det värsta/bästa jag gjort. Dock så vallade jag bort mig totalt på glidet. Jag la på swix HF6 på glid och Swix violett special som fäste. Hade rent av uruselt glid fram till hökberg, sen blev det mer "gräddigt" i spåren och då gick det bättre... Undrar hur man skulle gjort annarlunda.

 

Men man får kanske vara nöjd med:

Smågan 00:48:58

Mångsbodarna 01:41:31

Risberg 02:25:22

Evertsberg 03:22:37

Oxberg 04:27:47

Hökberg 05:13:01

Eldris 06:03:43

Mora 06:45:57

Tog regält slut efter Evertsberg...

 

Lycka till allesamans på söndag!

Nästa år syns vi på VL.

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det var många som sa att dom hade liknande glidtapp på sista 2 milen

Det är då du skulle rillat. ;)

 

Hur fort gick det för herr Sunlake?

Jag får skaffa riller till nästa säsong ;) rak 1mm och 2 mm kanske?

Jag kämpade mig i mål på 7.58.59 Riktigt nöjd för jag ville under 8 timmar =)

Är min första vinter med både skidor och vallning.

Link to comment
Share on other sites

Jag får skaffa riller till nästa säsong ;) rak 1mm och 2 mm kanske?

Jag kämpade mig i mål på 7.58.59 Riktigt nöjd för jag ville under 8 timmar =)

Är min första vinter med både skidor och vallning.

Härligt att gå in på rätt sida timgränsen. :)

Nu får du sikta på under 6 timmar till nästar år, ska inte vara några problem om du lägger rätt riller! ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag slipat av en timme till på sträckan Sälen-Mora. Frågan är vad som krävs för att gå under 5 timmar nästa år..? Tips mottages tacksamt.

 

Glidet kan nog bli ännu lite bättre. Fästet var så där lagom att det bet med rätt tryck och höll ända in i mål. Grönt invärmt i botten, ett lager VR60, två lager Blå Extra och sen ett par lager VR40. Släppte lite i första backen upp, men det kändes som att snön inte hade satt sig riktigt och inte band ihop ordentligt.

 

Sen är det återigen så tydligt vad som krävs i stakningen. Började känna av ryggen efter 3 mil och de sista 3 milen gick på ren vilja och att sub-sex-timmars-gränsen hägrade. Förutom rullisar får jag börja frekventera gym med Skierg eller Thoraxtrainer i arsenalen. Testade Thoraxtrainer i mässtältet och det kändes i magtrakten efter bara ett par minuter...

 

Annars var det ett kanonarrangemang som oftast. Bra bussning i år, fina spår och fint väder :) Sista 2 km fisåkte jag och jag gick uppför Vasaloppsbron samtidigt som jag fick lite skön sol i ansiktet. Hade varit trevligt med nåt ätbart till vätskan i mål. Blir intressant att se hur seedningen blir för Öppet Spår-loppen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...