Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Halvvasan


Mora-nisse

Recommended Posts

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply
Hej!

 

Har en tanke....

 

Hur påverkar det om man åker halvvasan så tätt in på vasaloppet....? Några som har erfarenheter av det? Sliten..? Hinner man att ladda om...?

 

Tacksam för svar... Funderar nämligen på att åka.

Det beror på så många faktorer som ansträngningsgrad och träningsbakgrund m.m.

Men om upplevelsefaktorn väger tungt så och/eller du har bra träningsbakgrund så kan det faktiskt vara av godo om du inte kör slut på dig alldeles.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tänkt att köra slut på mig och seeda upp mig... hur påverkar det mig då till söndag...?

OM du fyller på med tillräkligt med kolhydrater efteråt så ska de inte vara några problem, Staffan larsson brukade köra med kohydratstömning veckan innan vasaloppet, och när han gjorde de ingick det att åka 3-4mil fort i mitten på veckan som vasaloppet gick.

 

Ska försöka leta fram en länk om detta!

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tänkt att köra slut på mig och seeda upp mig... hur påverkar det mig då till söndag...?

Om du verkligen kör slut på dig så kan jag nästan garantera att det påverkar dig inför Vasaloppet. Men om du är riktigt tränad och kan tänka dig att loosa 5 minuter så kan det vara skillnaden mellan succé och fiasko.

 

Som en parallell så sprang jag LL på rekordtid och ville sedan springa bra på Växjö M, 3 veckor sedan. Men redan på uppjoggen så protesterade kroppen vilt!

Link to comment
Share on other sites

Det är ett bra tillfälle att seeda upp sig, eftersom de är MYCKET generösa vid seedningen av Halvvasan. Dessutom gäller resultatet för att seeda sig både detta år och nästa. Risken finns ju dock att man inte hinner ladda om efteråt. Staffan Larsson kunde säkerligen åka Halvvasan rätt många dagar i rad utan större slitage. Hur en annan reagerar beror på så mycket, och även om det funkade ena året kanske det går åt skogen nästa år.
Link to comment
Share on other sites

Nu tycker jag du fått lite att fundera över! :-D

 

I det stora hela så tycker jag att man inte skall gå och behöva fundera på saker man inte gjort utan prova! Utan att provat själv så vet man inte hur kroppen funkar. Men bara så att du är medveten så bör du veta att det mycket väl kan vara så att du inte blir fullt återställd och speciellt om du "bränner ut dig"! Det kommer att ta mycket på krafterna, det är jag säker på. Det är bara att jämföra med ett 200-meterslopp! Tänkt om du bränner ut allt, och då menar jag verkligen, ALLT, du har och det kan alltså påverka dig i flera dgr. Tänk då att du köra 4,5 mil på skidor och tar ut allt. Självklart kommer det att påverka dig och självklart kommer intaget av energi att spela en viktig roll. MEN om du är villig att släppa lite så kan det både bli så att du går ett bra seedningslopp och även kommer mer laddad till Vasaloppet! :-)

 

Lycka till! Hur du än gör!

Link to comment
Share on other sites

Intressanta spekulationer, man kanske ska åka 45 km imorgon (tisdag) och kolla hur snabbt man återhämtar sig..

 

Annars funderar jag på halvvasan då jag står i startled 5 idag (lite missnöjd). Vill iaf till 4an!!

Hur är loppet i sig? Upplever man det som mycket folk? Får man vänta mycket?

Link to comment
Share on other sites

Intressanta spekulationer, man kanske ska åka 45 km imorgon (tisdag) och kolla hur snabbt man återhämtar sig..

 

Annars funderar jag på halvvasan då jag står i startled 5 idag (lite missnöjd). Vill iaf till 4an!!

Hur är loppet i sig? Upplever man det som mycket folk? Får man vänta mycket?

Har åkt en hel del seedningslopp och för mig har (nästan) alltid halvvasan gett de bästa seedningresultaten. Tänk på att i detta lopp möter du allt från elitåkare till rena nybörjare. En trevlig blandning som ger en fin stämning vid starten. Se bara till att vara på plats tidigt om du tänker skaffa dig ett bra seedningsresultat. Trots att det är ganska brett i starten kan det bli rätt många som bromsar dig om du kommer iväg sent. Startar du tidigt blir det ingen väntan alls utan det är bara att köra på.

Link to comment
Share on other sites

Om jag nu ska köra halvvasan vilket jag tror så behöver jag köpa en annan startplats, och det har gjort förut (ÖS 2009) och då gjorde jag ett namnbyte på plats i tältet i Mora. Men om jag nu vill hämta nummerlappen på plats (starten), för de som inte är hämtade då finns ju vid starten? Kan jag göra namnbytet på plats i starten i oxberg?
Link to comment
Share on other sites

Om jag nu ska köra halvvasan vilket jag tror så behöver jag köpa en annan startplats, och det har gjort förut (ÖS 2009) och då gjorde jag ett namnbyte på plats i tältet i Mora. Men om jag nu vill hämta nummerlappen på plats (starten), för de som inte är hämtade då finns ju vid starten? Kan jag göra namnbytet på plats i starten i oxberg?

Nej det tror jag inte!

I Oxberg lämnar dom bara ut nr-lappar på morgonen.

 

Namnbyte eller efteranmälan får du göra i Vasaloppstältet helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Om jag nu ska köra halvvasan vilket jag tror så behöver jag köpa en annan startplats' date=' och det har gjort förut (ÖS 2009) och då gjorde jag ett namnbyte på plats i tältet i Mora. Men om jag nu vill hämta nummerlappen på plats (starten), för de som inte är hämtade då finns ju vid starten? Kan jag göra namnbytet på plats i starten i oxberg?[/quote']

Nej det tror jag inte!

I Oxberg lämnar dom bara ut nr-lappar på morgonen.

 

Namnbyte eller efteranmälan får du göra i Vasaloppstältet helt enkelt.

Med andra ord måste jag åka upp dagen innan (Bor i Falun) för att göra namnändringen och hämta lappen?

Link to comment
Share on other sites

Om jag nu ska köra halvvasan vilket jag tror så behöver jag köpa en annan startplats' date=' och det har gjort förut (ÖS 2009) och då gjorde jag ett namnbyte på plats i tältet i Mora. Men om jag nu vill hämta nummerlappen på plats (starten), för de som inte är hämtade då finns ju vid starten? Kan jag göra namnbytet på plats i starten i oxberg?[/quote']

Nej det tror jag inte!

I Oxberg lämnar dom bara ut nr-lappar på morgonen.

 

Namnbyte eller efteranmälan får du göra i Vasaloppstältet helt enkelt.

Med andra ord måste jag åka upp dagen innan (Bor i Falun) för att göra namnändringen och hämta lappen?

Troligen, men du kan ju kolla med Vasaloppet för att vara säker.

Men bor du i Falun är det ju nära ändå jämfört med alla oss andra som har 10 timmars resa och dylikt :)

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde namnbyte i Oxberg innan start förra året gick hur bra som helst......

Kostar 200kronor tror jag.

Tack, ja jag vet att det kostar 200kr. Bäst jag kollar med Vasaloppet ändå :)

 

EDIT: Fick autosvar på mailen, att dom inte svarar på mail under tävlingsperioden.

 

Hej

Nu när vi går in i vår tävlingsperiod har vi inte möjlighet att svara på mejl.

Information om loppen hittar ni på www.vasaloppet.se http://www.vasaloppet.se

Efteranmälan kan göras till alla lopp i nr-lapputlämningen i Sälen och i Vasaloppsmässan i Mora.

Senast kl. 18.00 kvällen före resp. lopp.

Dock ej Vasaloppet, TjejVasan och StafettVasan, då de är fulltecknade.

Alla nr-lappar finns redan nu på resp. utlämningsställe, därför går de ej att flytta.

De nr-lappar som ej är uthämtade kvällen innan loppet finns vid resp. startplats på startmorgonen.

 

Välkomna till Vasaloppsveckan 2011

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...