Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Halvvasan


Mora-nisse

Recommended Posts

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply
Håller med om att det är en tuff seedning. När en gammal vasaloppsvinnare som står i led 0 (i år-tyder på bra form även nu) "bara" klarar led 2, så körde han inte hårt eller så är det en konstig gränsdragning.

Vem syftar du på?

Link to comment
Share on other sites

Jag siktar på topp 150 och enligt seedningen från halvvasan ska jag vara mellan placering 500-1000 på vasaloppet utifrån det lopp jag gjorde igår(2.11).

 

Vem har bestämt desa tider? Helt sjukt felaktigt.

 

Med den farten jag höll igår lär jag INTE vara bland de 500-1000. I så fall är det många som är vältränade i år.

 

Min tid räckte till led 2....hurra hurra hurra hurra för vasaloppets seedningkomitte.

 

 

Något är väldigt FEL.

Link to comment
Share on other sites

Ja något är väldigt fel.

 

Ta till ex Oscar Bergström IFK MORA. Förra året åkte han halvvasan på 2.07 och elitgränsen gick vid 2.15. Iår åker han på 2.01 och elitgränsen på 2.02. Han har vid flera andra lopp i år haft 5-6 minuters merginal till Elitgränsen.

En rimlig Seedning borde vara Elit 2.08 led 1 2.18 led 2 2.28 osv.

 

Detta var bara ett ex för att han hade bästa tid förra året.

Link to comment
Share on other sites

Det var ju snabbt före så det bidrog säkert till den "hårda" seedningen. Men jag håller med om att den var oväntat hård för att vara Halvvasan. De skriver ju att deras egna lopp har snällare seedning, men själv hamnade där jag brukar hamna i andra seedningslopp.
Link to comment
Share on other sites

Håller med ovanstående kommentarer.

 

Jag tycker det kan vara en knappt godkänd seedning OM inte det hade stått på deras hemsida "Vi bedömer andra lopp hårdare än våra egna när vi seedar"

 

Som de känns nu blev det precis tvärs om. Antar dock att det tyvärr bara är att acceptera(?)

 

//Besviken skidåkare som nu får nöja sig med led 2.

Link to comment
Share on other sites

Kan de inte hitta en logik utifrån resultaten så kanske de hittar en "röd tråd" i det decimala talsystemet? Tror det var få som seedade upp sig i detta lopp men anmälningsavgifterna sitter ju redan på VLs konto så det belastar inte deras resultat. Iaf inte i år..
Link to comment
Share on other sites

Eftersom många är besvikna så är det ju ett tydligt tecken på att ngt är fel. Och har man ngn gång stått bredvid och hört samtal med Vasaloppsledningen så tycker jag att Ni skall göra en ordentlig och objektiv sammanställning och lämna in. Det är ju inga dumhuvuden som sitter i ledningen. Trots att det kan bli fel ibland. Så utse en ordningsman och skicka in Era uppgifter till honom/henne. Så kan denne framföra Era önskemål. Ingen önskar ju att ngn skall komma i fel led.
Link to comment
Share on other sites

Är det någon som lagt ner oersättlig energi på att skapa en resultatlista från Halvvasan och vill dela med sig?

 

Och frågan som alltid dyker upp - varför i hela friden gör inte VL resultaten sökbara så att man kan få en hel resultatlista? Ska det vara så svårt? Eller är det så hemligt när det bara är motionslopp? Finns det egentligen något intresse för att inte få ett "resultat" från ett motionslopp?

Link to comment
Share on other sites

Guest jorgmundsen

För elak seedning! Och falsk marknadsföring..."Vi bedömer andra lopp hårdare än våra egna när vi seedar".

Intersportloppet tidigare i år, samma sträckning sånär som upploppet i Mora, vad jag hört också med snabbt före => snällare seedning än Halvvasan.

Skitbesvikenrent ut sagt!

Link to comment
Share on other sites

Guest jorgmundsen

..sorry, då var jag felunderättad. En kompis åkte Interportloppet runt 2:45 o han sade det var bra före.

Då är kanske seedningen "rätt"?

Förresten, hur var förhållandena i Halvasan 2010 då, där var det 15 min snällare för led 5, som exempel??

Link to comment
Share on other sites

..sorry, då var jag felunderättad. En kompis åkte Interportloppet runt 2:45 o han sade det var bra före.

Då är kanske seedningen "rätt"?

Förresten, hur var förhållandena i Halvasan 2010 då, där var det 15 min snällare för led 5, som exempel??

Åkte Halvvasan förra året och missade startled 6 med 6 min (3.21). Har dock lyckats seeda upp mig till startled 6 i andra lopp i år (2.39 på Syaslingan 40 km). Bedömer att jag borde kunna pressa min tid på Halvvasan med ca 15 min med den form jag är i idag. Vädret förra året var runt -14 vid starten och sedan blev det något varmare men fortfarande hårda och fina spår om något kärva i början.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mer att vasaloppsledningen går på antalet åkare från loppen som skall seedas in i de olika leden, åtminstone de främsta leden typ 0,1,2. Förra året på halvvasan blev 3 åkare seedade till elitledet och kanske 15 el liknande till 1:an. De har nog lagt nivåerna så att det skall likna dessa antal. Själv körde jag på 2.16 men jag anade nog under loppet att det var för många åkare som åkte snabbare för att min tid skulle räcka till 1:an såsom förra året.

 

Hur som helst så är det konstigt resonemang av vasaloppsledningen då de i sådana fall inte tar hänsyn till konkurrensen det aktuella året.

 

Själv börjar jag luta åt att strunta i vasaloppet nästa år, det finns ju så många andra fina långlopp att åka.

Link to comment
Share on other sites

Att något är fel är ganska tydligt denna gång då gränserna är grymt hårda. De har typ inte släppt in någon i de första tre leden. Och att vi bedömer andras lopp hårdare än våra egna, vilket skitsnack, hårdare gräns för led 0 t.ex. har jag knappt sett i år.

 

Jag åkte själv på 2.08,36, tror jag var två eller trea, Oscar Bergström var väl bäst på 2.01,??, och var ganska säker på att klara led 0, trodde nog gränsen skulle sättas till 2.10 och sedan resterande gränser + 10 minuter per led.

Men fick en ganska stor chock när jag såg att gränsen var 2.02, och speciellt på detta lopp som är lite mer av individuell karaktär än vanliga masstartslopp och när gränserna var väldigt snälla förra året.

 

Nä att säga att jag är väldigt besviken är milt uttryckt och jag vet att väldigt många känner som mig. Lurad på 990 kr och hånad känns det endast som tyvärr...

 

Vore ju skoj att veta hur de resonerar, om de resonerar överhuvudtaget vilket jag inte tror denna gång.

 

Per Eklöf

Karlslunds IF

St.nr.: 3887 på Halvvasan.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror som enklaresport "att det inte sitter några dumhuvuden i ledningen för VL/seedningskommiten". Det som irriterar många av oss är hur vi behandlas som kunder i detta fall.

 

Vi och VL vet att det är många som försöker seeda sig i halvvasan. Om vi gör ett överslag och räknar lågt med att det är ca 300 åkare som vill sedda sig (något färre än 10% av totala antalet startande). Vi är alltså en specifik kundgrupp som betalar in ca 300.000 SEK.

 

Vad får vi? Ett bra ordnat lopp. Tyckte det var kanon! Uppskattad kostnad för att få oss 300 från Oxberg till Mora max 100.000 SEK. Säg att de tar 100.000 av oss i vinst (30%). Det är en bra organisation/leverantör så det kanske de är värda?

 

Det återstår då 100.000 SEK att utnyttja för det många av oss betalar för. Chansen att seeda sig. Låt oss säga att det är kvalificerad personal som kostar 500 SEK i timmen för att leverera den del av varan som vi väntar på-seedningstabellen.

 

I min enkla kalkyl finns det då 200 kvalificerade mantimmar för att kontrollera så att 300 åkare hamnar i rätt led utifrån sina resultat.

 

Det är allstå 20 personer som kan jobba med detta en dryg arbetsdag. Då anser jag att man ska hinna titta på alla individer. Gamla resultat. Olika förhållanden etc etc. Det ska helt enkelt inte kunna bli helt fel. Då har man misslyckats som leverantör.

 

Räknar jag helt galet? Eller ser inte VL den här kundgruppen i den stora massan?

 

Hejdern- du verkar ha kontakter- Hur mycket tid lägger de ner på seedningstabellen i sina egna lopp (när det är andra lopp kan man inte kräva lika mycket eftersom man inte betalar till VL specifikt för det loppet)

 

Naturligtvis är det upp till åkarna att fixa resultat och det kommer alltid finnas personer på "fel" sida om gränsen men om åkaren/kunden betalar och gör sitt yttersta då kan man kräva att leverantören levererar en vara som är värd priset.

Link to comment
Share on other sites

Känner mig också lurad ...och skinnad. Bestämde mig ganska sent att köra vasaloppet då jag kände mig i hyfsad form. Har tidigare åkt i led 1 (316:e 2008) och tänkte köra halvvasan för att seeda upp mig. Köpte en plats i vasan för 1700:-, anmälde mig till halvvasan för det i mina ögon alldeles för höga priset 990:-. Lägg till boende och resekostnader för bägge loppen och man närmar sig 10.000. En summa som jag mkt väl skulle kunna tänka mig att betala för planen att komma i led 1,men nu känner man sig onekligen lite lurad. Nu känns det som att man kommer åka upp och bara genomföra loppet i turistfart när man ändå kommer att få köa både till startfållan och i första backen.

 

Nej, nästa år blir den fokus på engelbrektsloppet, 7-mila och andra fina långlopp :-)

Link to comment
Share on other sites

säger som flera andra. Det var sista gången jag valde Halvvasan som en sista chans att seeda upp sig. Det var inte särskilt enkelt i år, 990 kr och man dricker 3-4 muggar sportdryck/blåbär, för min del mitt bästa lopp någonsin men det räcker ändå inte till det led jag redan står i.

Fint och bra lopp ja, bra för många motionärer som vill åka lite skidor, men för oss som ville åka fort och seeda oss på det "lätta" loppet så är det kört. Tidigare år har det ju alltid varit lite lättare på just halvvasan eller Öppet spår.

Men som många säger, det är väl fullt i leden.

Får väl köra fort på söndag istället och bevisa att man är värdig bättre led :)

Link to comment
Share on other sites

Kan tyvärr bara instämma med tidigare inlägg. Känner mig helt blåts på en seedning medan VL ledningen gnuggar händerna över mer inkomster från anmälningsavgifter.

Som påpekat tidigare så var ju förra årets seedning rena julafton och efter målgång var jag så gott som säker på en seedning till led 1 på tiden 2.15.

Har tidigare i år missat (på en tycker jag hård seedning) 1:an med 45 sec, nu var man helt plöttsligt 5min ifrån!

Det känns som ett skämt när man läser att det ska vara snällare seedning på egna loppen.

 

Jag är helt säker på att jag borde vara i led 1 på min kapacitet, och skulle stått i 1:an förra året men blev sjuk och kunde inte åka.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...