Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vinande ljud och ojämnt tryck på glidytorna


Vasa

Recommended Posts

Efter att inte orkat få till lika bra glid på mina Rossignol som på de gamla Madshusen så har jag tryckt lite på spannen och konstaterat att Rossignol är "väldigt" ojämna i trycket på bakdelen av skidorna och det syns även på att de där inte ljuset läcker igenom blir vitt på glidytorna efter ganska kort åktid, vilket tyder på hårt tryck på de punkterna.

 

Samt så viner Rossarna när det går fortare, vilket inte snabbskidorna gör.

Vet dock inte om det är den hårda anliggningen som viner eller något annat.

 

Tyvärr är Madshusskidorna alldeles för mjuka för fästvalla.

 

Lite akut så här innan Vasan

Kan man åtgärda detta med en stenslipning (naturligtvis en erkänt bra sådan)?

Risken måste väl bli att det fortplantas vågigheten eller vad man ska kallat det?

Eller är det bara att börja jaga ett nytt par?

 

De är köpta och stenslipade hos en berömd handlare som sägs plocka bort skidor med ojämnt spann men vet inte om det verkligen gjorts i detta fall... :/

 

För att inte klaga för mycket så är spannet väldigt gott på dessa, man har inte så ont av fästvallan samtidigt som jag nog tycker det är nästan lättare att sätta fast dem.

De gamla skidorna bottnar mer och är stumma medan dessa sviktar gott.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Chansa på en stensipning. Det lär ju inte bli sämre. Vet inte om du har någon favoritslipare som du litar på men kan annars rekommendera dig Örjans skid och slipservice i Bengtsfors. http://www.slipochskidservice.se

 

Tråkigt att behöva börja leta skidor så här nära VL. Om du är intresserad har jag ett par fina RCS plus 202/stiff som du kan få testa. Glider bra men är för hårda för mig.

Link to comment
Share on other sites

Chansa på en stensipning. Det lär ju inte bli sämre. Vet inte om du har någon favoritslipare som du litar på men kan annars rekommendera dig Örjans skid och slipservice i Bengtsfors. http://www.slipochskidservice.se

 

Tråkigt att behöva börja leta skidor så här nära VL. Om du är intresserad har jag ett par fina RCS plus 202/stiff som du kan få testa. Glider bra men är för hårda för mig.

Jo det var dit jag hade tänkt mig och det gick bra med kort varsel då han är hemma på slipsejour måndag-tisdag.

Får se om han klarar att plana belaget i längdriktningen.

 

Tack för erbjudandet, jag får kolla då om det går att få fart på Rossarna först. :)

Jag har en granne som är bra på detta med skidor och dessutom väldigt hjälpsam men det var svårt att få tag i bra exemplar just nu innan VM.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Sliparen trodde att det med vitt belag berodde på att de var dåligt mättade men se det tror jag inte ett smack på.

För i sådana fall skulle skidorna som glider bra vara helvita under eftersom jag fuskat med vallningen på dem när jag tröttnat efter att mättat och borstat mig slut på Rossarna.

Nu är de istället svarta och fina även fast man åkt långt och länge utan att göra ett skit.

 

Nej, jag håller fast vid tryckpunktsteorin! :)

 

Får ta och diskutera lite mer ingående när jag lämnar in skidorna till kvällen...

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Hej Vasa!

 

Även om jag inte krigar i din division så har jag samma uppförande på mina skidor...

De var ju väldigt vita i tryckzonerna framför och bakom fästzonen förra året.

Det vita kom snabbt och kom även efter mycket mättning etc.

 

Denna säsongen nyslipade och mättade, nu med betydligt bättre struktur och även bättre glid (relativt andra i spåret). Nu glider inte alla ifrån mig längre, men å andra sidan är det inget kanonglid.

Men det blir fortfarande snabbt vitt, mest efter fästzonen.

Det ser ut som rektanglar, skarpt avgränsade och min tolkning är en lite billigare spannkonstruktion (Vasa race, ingen koppling till dig?) som ger ökat tryck precis framför och bakom fästzonerna.

 

Ny struktur på belagen verkligen hjälper till!

Men det hjälpte nog bara det ena av mina 2 problem... vitt belag och utsliten struktur.

 

Jag tvivlar på att ens känsliga fingrar kan känna om spannkonstruktionen fungerar så här.. De kan möjligtvis känna om spannet är långt nog och relativt jämnt.

Utan tryckmätning kan man nog inte se det i en Skiselector heller (som ju mäter höjd och inte tryck).

Så nästa kinguppfinning borde vara en tryckmätare till skidaffärerna... borde ge bra utdelning när det gäller att hitta bra spann?

Skiselector är bra, men med en tryckmätare dessuom skulle man kunna se glidet också (jag uppfattar det som att Skiselector hittar fästet och inte glidet).

Link to comment
Share on other sites

Har du glömt att runda av kanterna på dina Rossignol? Vinande ljud kommer lätt om kanterna är för "vassa"

Nej slipat kanterna har jag inte. Tack för tipset!

Frågar sliparen om detta ikväll så behöver jag inte riskera att förstöra de själv. :P

Har läst om detta, men är det vanligt slippapper man använder?

Riskerar man inte att slipa på själva belaget om man fumlar?

 

Knappen:

Tror du kom med några visdomsord där om tryckmätning.

Ser efter detta att man nog vill ha koll på den biten också.

 

När jag trycker spannet så blir det som lite vågigt bak då man ser igenom mellan ställena där det är tätt. Och det är där det är tätt som belaget blir vitt.

Det är ju lite men det syns tydligt när man kisar mot ljuset.

Så blir det inte på snabbskidorna som håller tätt hela vägen.

 

Här är en bild på mitt spann från Skiselectorn:

http://img830.imageshack.us/img830/9899/skidorrossignol20101112.jpg

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Jag är egentligen inte så petig med skidor; Tycker det går att åka på det mesta om man anpassar valla och åkteknik. Men Vasaloppet närmar sig och sedan jag hittade detta forum så har nördgraden klart ökat.

 

Mina nya Madshus Nanosonic får också tydliga vita tryckslitage framför men mest markant strax bakom hälen. På ena skidan är dessutom tryckslitaget klart kraftigare än på andra skidan.

 

Skidorna glider ändå skapligt, men sämre än många andra.

 

Som jag ser det borde trycket på glidzonerna fördelas jämnare för att nå ett optimalare glid. Skidorna är helt enkelt ett måndagsexemplar?

 

När jag skruvade fast salomonbindningen placerade jag den 20 mm bakom den gamla rottefellaplaceringen, där pinnen satt exakt på skidans ballanspunkt. Lite olika funderingar och experimentlusta gav den placeringen. Denna placering borde ju inte försämra glidet, snarare tvärtom, eller…

 

Rent subjektivt tycker jag att skidorna gled något bättre med den ursprungliga placeringen. Jag upptäckte då inte heller dessa kraftiga slitagepunkter, men snön var då fin nysnö så det kan också vara hela förklaringen.

 

ps

Hur fick du in bilden?

På min tag från Pölders Skiselector står följande värden. 18 - 33; 22 - 35; 26 - 39 (cm)

Halv = 1.06 mm; Full = 0,51 mm

 

Hur tolkas dessa värden? En jämförelse hade varit intressant.

Edited by lg
Link to comment
Share on other sites

Tror inte heller att belaget inte är mättat, är visserligen novis på vallning. Har dock lagt på många lager glid i år och ändå uppträder de grå/vita fläckarna. Funderar på om det verkligen behöver vara så att skidorna är dåliga för det. Tycker att glidet är bra trots allt. Kan det inte snarare bero på hur man applicera trycket på skidan, dvs vart tryckpunten ligger?
Link to comment
Share on other sites

På min tag från Pölders Skiselector står följande värden. 18 - 33; 22 - 35; 26 - 39 (cm)

Halv = 1.06 mm; Full = 0,51 mm

 

Hur tolkas dessa värden? En jämförelse hade varit intressant.

18-33 etc måste vara spann längden från mitten för 0.3, 0.2, och 0.1 mm minsta höjd för vad jag gissar halva vikten på skidan.

 

Halv är nog max spannhöjd vid halva vikten och full max spannhöjd med hela vikten.

 

Om graferna visar spannhöjden så verkar det ju som att Vasas skidor ju inte når ned till underlaget också på mitten på glidytorna. Så ska det väl inte vara?

Link to comment
Share on other sites

Jag har liknande fläckar i glidzonerna på båda mina par Atomic. Kan ni borsta bort det vita? Jag kan borsta bort det vita och få belaget att bli bra igen. Efter ett antal pass blir det mindre och mindre vitt att borsta bort. Detta får mig att tro att det antingen är dåligt borstat vid senaste vallningen eller smuts som fastnar under skidorna eller fästvalla som trycks ut på glidytorna och fastnar.
Link to comment
Share on other sites

Om graferna visar spannhöjden så verkar det ju som att Vasas skidor ju inte når ned till underlaget också på mitten på glidytorna. Så ska det väl inte vara?

Jo det är det jag menar om jag tolkar graferna rätt.

Det verkar stämma med det vita.

 

Har tyvärr inte någon graf på Madshus för skrivaren var trasig när de tog ut de skidorna.

 

lg, jag har laddat upp bilden på http://imageshack.us och sedan så sätter jag [ img ] bildlänk här [/ img ] men tar då bort mellanrummen.

Laddar du upp en bild men inte klarar fixa till så den syns så klistra in länken här.

 

Ulrkaa, jag är nog faktiskt ganska dålig på att trycka ner skidorna om jag jämför med de runt mig i ett lopp. :)

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Nej, jag håller fast vid tryckpunktsteorin! :)

Jag är också inne på "tryckpunktsteorin". Andra teorier som att belaget är dåligt mättat eller brännt stämmer inte med mina erfarenheter.

 

Först antog jag att en "optimal skida" ska ha ha ett jämnt fördelat tryck över hela glidytan men ju mer jag läst om andras erfarenheter som i många fall har likheter med mina egna (fläckvis slitet bakom hälen) så undrar jag.

 

1) Är vi så många som åker på andrahandsorteringar?

2) Eller ska en skida arbeta med "punkter" istället för hela ytan (konstigt i sådana fall)?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte en skida ska arbeta med punkter men jag tror att olika tryckfördelningar i glidsonerna ger skidor som är bra i olika fören. Så mycket tryck på en punkt kan kanske vara bra i tex hårda spår. Skulle gissa att det är detta som gör att endel skidor glider bra medans andra inte glider bra.

 

Vad mäter egentligen skiselektorn? Det viktigaste är nog hur stort trycket är över hela skidan men är det någon maskin som mäter det?

Link to comment
Share on other sites

Vasa, är inte det där ett ganska styvt par skidor? Om jag tolkar graferna rätt så har det väl både ett (väldigt?) långt spann, (väldigt) hög kammar höjd för ett allround par och långt noll spann. Står det någon stans hur mycket kraft det behövs för att trycka ned skidan?

 

Man ser ju också tydligt varför man inte ska valla för mycket under foten då bakre del av spannet går i snön när man står på en skida.

Link to comment
Share on other sites

Vasa, är inte det där ett ganska styvt par skidor? Om jag tolkar graferna rätt så har det väl både ett (väldigt?) långt spann, (väldigt) hög kammar höjd för ett allround par och långt noll spann. Står det någon stans hur mycket kraft det behövs för att trycka ned skidan?

 

Man ser ju också tydligt varför man inte ska valla för mycket under foten då bakre del av spannet går i snön när man står på en skida.

De ser styva ut på papperet om jag förstår siffrorna rätt men jag har inga problem att knipa fast ett bladmått enligt provprocedur och upplever inte att de är för hårda.

De går relativt lätt igenom när man trycker till så upplever dem inte speciellt mycket svårare runt elljusbanan än mina mjukare.

Men det är svårt det här när man inte har kört med olika skidor och kan jämföra så mycket.

 

Du skriver om att man inte får valla för långt bak och det är väl där som spannet skulle sett annorlunda ut genom att inte gå ner så hårt där utan planat ut för en jämnare yta hela vägen bakåt?

Link to comment
Share on other sites

Du skriver om att man inte får valla för långt bak och det är väl där som spannet skulle sett annorlunda ut genom att inte gå ner så hårt där utan planat ut för en jämnare yta hela vägen bakåt?

Nei, jag tror det är en design feature för klassiska ski. När man belastar skidan med hela vikten stående på hela foten blir spannet kortare bak men inte så mycket fram på grund av att man står långt bak på spannet. Sen när man går opp på tå så står man mer i mitten på spannet och man kan trycka ned spannet.

 

Det fanns en link i en annan tråd till en bra pdf som ialla fall visar detta och det verkar naturligt att det är så.

 

Angående trycksenter så gissar jag att det är svårt (omöjligt?) att få till en optimal tryckfördelning på ett par skidor så det blir nog diverse trycksenter. Det jag tyckte såg konstigt ut på dina skidor är att du har flera senter.

 

Men jag vet egentligen inte mycket om spann, bara gissar lite med grund av vad jag har läst på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har liknande fläckar i glidzonerna på båda mina par Atomic. Kan ni borsta bort det vita? Jag kan borsta bort det vita och få belaget att bli bra igen. Efter ett antal pass blir det mindre och mindre vitt att borsta bort. Detta får mig att tro att det antingen är dåligt borstat vid senaste vallningen eller smuts som fastnar under skidorna eller fästvalla som trycks ut på glidytorna och fastnar.

Jag kan borsta bort det vita med nylonborste.

Link to comment
Share on other sites

Det kan bli vitt både av rispat paraffin och rispat belag. Vanligast är nog att paraffinet rispas upp. I mikroskop ser det ut som vita paraffin-corn flakes som ligger överallt. Paraffinet är lätt att borsta bort, men har det blivit sår i belaget, behöver det bearbetas på något sätt (stenslip/sickel/annat) för att få fram fräscht orispat belag.
Link to comment
Share on other sites

Mina nya Ross viner vid snabbföre och blir väldigt snabbt vita bakom hälen. Jag upplever inte att jag glider sämre än åkare omkring mig.

Jag upplever samma sak med mina, förra säsongen gick dock det vita att rispa bort lite försiktigt med nageln, men nu upplever jag att de blir vita "på riktigt".

 

Vet inte om det har att göra med att jag av ren dum lathet inte orkade lägga skyddsparaffin på dem under sommaren?

Link to comment
Share on other sites

Har du glömt att runda av kanterna på dina Rossignol? Vinande ljud kommer lätt om kanterna är för "vassa"

Nej slipat kanterna har jag inte. Tack för tipset!

Frågar sliparen om detta ikväll så behöver jag inte riskera att förstöra de själv. :P

Har läst om detta' date=' men är det vanligt slippapper man använder?

Riskerar man inte att slipa på själva belaget om man fumlar?[/quote']

Ta en ganska styv "slipkork" som inte är så bred och linda pappret hårt runt så att du får en förhållandevis hård yta. Eftersom spannet för att ytan som slipas inte är helt plan ska inte "slipkorken" vara för bred eller av hårt material som tex trä.

 

sen är det bara att dra lätta drag med 45 graders vinkel, jag gjorde så med 180papper, efter att fått tips av just finn (tack för det) och det var inga problem. Dock drog jag av kanterna av en annan anledning och jag är tveksam om du har hela förklaringen till ditt vinande här.

 

 

Köp ett par fischer med 812 kurva istället men gör inte tabben att köpa dom för hårda.

 

 

 

 

 

 

 

När jag skruvade fast salomonbindningen placerade jag den 20 mm bakom den gamla rottefellaplaceringen, där pinnen satt exakt på skidans ballanspunkt. Lite olika funderingar och experimentlusta gav den placeringen. Denna placering borde ju inte försämra glidet, snarare tvärtom, eller…

 

Rent subjektivt tycker jag att skidorna gled något bättre med den ursprungliga placeringen. .

om det är bindningen du placerat 20mm längre bak är balanspunkten bara tillbaka flyttad några millimter då fästet för pinnen sitter längre fram på salomon bindningen.

 

 

 

 

 

 

angående vita fläckar; om ni enkelt kan torka / borsta bort det vita tvivlar jag på att det är "slitage" ni ser.

 

jag har kört ett par atomic rc11 (eller om dom heter 12..??) ca 20 mil nu på finaste mjukaste ny-snö som knappast "slitter" på belagen. Dom är köpta begagnade av en riktig valla-guru. Dom har haft oregelbundna vita partier över glidytorna efter varje pass, men det börjar klinga av nu, min teori är att det fortfarande finns glidvalla kvar i skidan som "pumpas" ut när den körs.

Link to comment
Share on other sites

Jag har liknande fläckar i glidzonerna på båda mina par Atomic. Kan ni borsta bort det vita? Jag kan borsta bort det vita och få belaget att bli bra igen. Efter ett antal pass blir det mindre och mindre vitt att borsta bort. Detta får mig att tro att det antingen är dåligt borstat vid senaste vallningen eller smuts som fastnar under skidorna eller fästvalla som trycks ut på glidytorna och fastnar.

Jag kan borsta bort det vita med nylonborste.

Grov nylon eller fin nylon?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...