Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vinande ljud och ojämnt tryck på glidytorna


Vasa

Recommended Posts

Nej' date=' jag håller fast vid tryckpunktsteorin! :)[/quote']

Jag är också inne på "tryckpunktsteorin". Andra teorier som att belaget är dåligt mättat eller brännt stämmer inte med mina erfarenheter.

 

Först antog jag att en "optimal skida" ska ha ha ett jämnt fördelat tryck över hela glidytan men ju mer jag läst om andras erfarenheter som i många fall har likheter med mina egna (fläckvis slitet bakom hälen) så undrar jag.

 

1) Är vi så många som åker på andrahandsorteringar?

2) Eller ska en skida arbeta med "punkter" istället för hela ytan (konstigt i sådana fall)?

Är det fel på skidor som får "vita fläcken" strax bakom hälen? Är det nån av er som egentligen vet?

 

Har två par Madshus, ett par Terrasonic som har klar tendens till "vita fläcken" och ett par Hypersonic som ibland viner...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag får alltid vita fläckar (som kan borstas bort) efter några mil. Det stör nog ögat mer än glidet?

 

Det som som bekymrar mig mer, är att det alltid är området precis bakom hälen på ca 7-10 cm och sedan stokastiskt varierat bakåt. Jag vet inte om det beror på att skidan inte är "optimal" eller om skidorna är ska se ut så? Bäst vore att skidan alltid var blank och snygg..näst bäst en jämn slitning (läs stor kontaktyta mot snön)...men att ha ojämn slitning känns fel? Skidorna är stenslipade nyligen och de känns plana när man sicklar.

Link to comment
Share on other sites

Fick också vta fläckar bakom hälen, på mina nyslipade, mättade i hotbox enligt konstens alla regler. Skidorna är handplockade av Magnar Dalen (ficher rsc plus carbonlite) Spannet är bara 57 cm långt. Tycker själv att spannet borde vara längre men Magnar borde väl veta. Hur långa spann har ni? Kan det vara att de vita fläckarna kommer då spannet är ganska kort och trycket blir för hårt just efter bakspannet?
Link to comment
Share on other sites

Här är min tag från Skiselector.

 

http://img217.imageshack.us/img217/4717/skidorumfeb11003.jpg

 

 

Tack FredikS för din förklaring, men jag förstår ändå inte riktigt hur man läser den. Går det att utläsa vilken åkare denna skida passar? Och vilken åkare Vasas skida passar?

Edited by lg
Link to comment
Share on other sites

här kan ni läsa mer om vitnande och fläckigt belag:

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=4260&p=1

 

 

 

personligen har jag inte, vad jag kommer ihåg, på dom skidor som EJ glidvallats fått vita belag /fläckar som är i närheten av det jag fått på dom här flitigt vallade atomicarna eller andra glidvallade skidor jag använt.

 

jag har haft en del skidor i många år utan att valla dom utan att fenomenet uppträtt.

 

resonemanget om tryckpunkter tycker jag låter märkligt och långsökt, dom borde väl uppträda även på skida som ej är under belastning och si fall lätt lokalisreras med en enkel stålskala eller annan helt plan kant som man för över skidan i olika riktiningar. en så påtagliga skillnad som ni pratar om borde ge sig till känna och göra att stålskalan rider på den.

 

om inte annat borde en så tydlig upphöjning eller puckel efter flera 10-tals mil kännas igen genom att åsen är sliten, om man gör rent allt ordentligt.

 

å andra sidan tror jag inte det här har någon som helst betydelse för glidet, på vår nivå.

Link to comment
Share on other sites

Kanske fel tråd men...Tack också salomons son för din förklaring angående bindningens placering. Du har rätt i att jag nu eg bara flyttat min fot några få mm bakåt. Hur ska salomonbindningen placeras i förhållande till Rottefellan? Hur har Salomon tänkt när man flyttade pinnen? Man får ju svårare att nypa till fästet, samtidigt som glidet blir sämre när man står längre fram på skidan, väl? Edited by lg
Link to comment
Share on other sites

Är skidindex åkarens halva och hela vikt, dvs väger vasa 78 kg och lq 70 kg?

Oj jag som funderat över var viktangivelsen står men där är den ju lite dolt sådär. :)

Jo stämmer att jag angav och väger någonstans där.

 

Tycker lg:s spann ser "renare" ut med mindre "tryckpunkter"?

 

Nu har i varje fall herr Emanuelsson lite att göra inatt. :D

Strukturen blev R3.

Link to comment
Share on other sites

Är skidindex åkarens halva och hela vikt' date=' dvs väger vasa 78 kg och lq 70 kg?[/quote']

Oj jag som funderat över var viktangivelsen står men där är den ju lite dolt sådär. :)

Jo stämmer att jag angav och väger någonstans där.

 

Tycker lg:s spann ser "renare" ut med mindre "tryckpunkter"?

 

Nu har i varje fall herr Emanuelsson lite att göra inatt. :D

Strukturen blev R3.

Tjena Vasa!

 

Vad hae sliparen för ideer om dom vita zonerna på belagen? Du skrev att han trodde det berode på för dålig mättning. Blev det någob disussion om det?

 

 

Ps Jag åker på Fixcher rcs plus om upplever också vita zoner på belaget, Men det räcker o ta nylonborsten några drag så försvinner det.

 

//Peter

Link to comment
Share on other sites

Tjena Vasa!

 

Vad hae sliparen för ideer om dom vita zonerna på belagen? Du skrev att han trodde det berode på för dålig mättning. Blev det någob disussion om det?

 

 

Ps Jag åker på Fixcher rcs plus om upplever också vita zoner på belaget, Men det räcker o ta nylonborsten några drag så försvinner det.

 

//Peter

Han höll med om att det nog även kunde bero på att det tryckte lite hårdare på vissa ställen, men vi diskuterade inte så väldigt för det var mer folk där.

Han la mer tid på att titta på ytorna i sig och undersöka belagen.

Link to comment
Share on other sites

Tjena Vasa!

 

Vad hae sliparen för ideer om dom vita zonerna på belagen? Du skrev att han trodde det berode på för dålig mättning. Blev det någob disussion om det?

 

 

Ps Jag åker på Fixcher rcs plus om upplever också vita zoner på belaget' date=' Men det räcker o ta nylonborsten några drag så försvinner det.

 

//Peter[/quote']

Han höll med om att det nog även kunde bero på att det tryckte lite hårdare på vissa ställen, men vi diskuterade inte så väldigt för det var mer folk där.

Han la mer tid på att titta på ytorna i sig och undersöka belagen.

Om problemet uppkommer av trycket på vissa zoner. så bör det ju bli värre för folka som väger mer o där av får mera tryck på vissa punkter? Och då också svårare att få "fram" nytt fint belag. Jag väger ca 67-68kg och behöver som sgat bara dra några drag med nylonborsten för att få bort det vita. Det beror säkert också på hur länge man åker med det vita innan man gör nått åt det.

 

 

//Peter

Link to comment
Share on other sites

Så är då skidorna slipade och hotboxade. Har inte packat upp dem än men litar på att själva slipningen är så bra en sådan kan bli. :)

 

Det var en före mig i kön som frågade om mättning, och som han sa var mättningen mest för att få borsta skidorna några gånger extra och få bort eventuella mikrohår nere i strukturen.

 

Angående skidorna så verkade han lite tveksam till den entusiastiske Vasa igår när jag sa att de slitna och repiga Madshusen gick som spjut. :P

Men idag sa han att det som kändes i slipen att det var ett fint par, kändes tydligen på att de var helt vibrationsfria.

Tyvärr då att spannet är för lågt, men de kanske blir fina nästa år när man stakar hela vägen. ;)

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

* Jag har också Rossignol klassiska tävlingsskidor (C2). Skruvade ihop mina skidor med skruvtving över bindningarna,

med lampa bakom. Glidytorna låg jämnt an mot varandra, utom en liten ljusglimt mitt på bakre glidytan. Ett par decimeter längst bak o längst fram svängde skidorna upp en aning under belastningen.

 

* Trycket mot underlaget ska vara högst närmast bakom o framför fästzonen. Om skidan fördelade trycket jämnt och stumt (som en stålbalk) (förutom över fästzonen där skidan måste vara böjlig) så skulle den inte deformeras/böja sig över ojämnheter i skidspåret, utan istället skulle skidan ploga djupare i mjuka spår när spåret böjer uppåt, för vilket det gissningsvis skulle åtgå mer energi, dvs bromsa mer. Om spåret böjer uppåt skulle skidans fram- och bakända ligga i mest, resten i luften, vilket torde ge väldigt högt tryck ned i spåret lokalt på skidan.

Både en hård/oböjlig o en mjuk/flexibel skida måste lyfta åkaren över ojämnheter, den hårda redan när framändan av skidan börjar lyftas, den mjuka lite senare - men här vet jag inte vad som bromsar mest. (Hård o mjuk syftar här på skidans böjlighet framtill o baktill, inte spannet.)

Alltså: Genom en flexibel skida torde man ta sig över ojämnheter med mindre plogning, mindre förluster i fart. Men tryckfördelningen blir sådan att trycket är högst närmast utanför fästzonen. (I fästzonen ligger ju skidan som vi alla vet ovanför underlaget utom när man trycker ned skidan.)

 

* Dessutom har många skidor avsiktligen en viss uppsvängning

längst fram (Gunde Svan föredrog sådana skidor), vilket naturligtvis också ger mindre tryck längst fram.

 

* Mina Ross gled jättebra i början men efter en tid sämre.

Misstänkte att fästvallan låg i o var orolig att skidorna var

för mjuka. Men flera butiker (med extra kunnig personal) menar

att skidorna har bra spann för mig, med kallspann mellan 60-70cm. Det verkar också som att slutspannet är relativt långt

(satt som längden som tex. ett 0.5mm:s mått kan föras under skidan när man står på ena foten). Med LF-valla pålagd blev glidet mycket, mycket bättre. En fräsch Kuzmin/Primateria-sickel borde också hjälpa.

 

* Hör också vinande ljud, särskilt när det är is i spåren, och misstänkte att fästvallan låg i. Med tunnare fästvalla blev det mindre problem med oljuden. Kanske din fästvalla legat i ?

 

* Hur blev det med stenslipningen - blev dina Ross planare enligt "ljus-testet" ?

Edited by PAlex
Link to comment
Share on other sites

* Hur blev det med stenslipningen - blev dina Ross planare enligt "ljus-testet" ?

Jag återkommer med svar på detta men nu är det ett tjockt lager valla på.

 

Angående vinande ljud och fästvalla så skulle mina andra skidor i sådana fall snarast tjuta.

Det är därför Rossen är fina, för de är en del högre under.

Som jag upplever det i varje fall.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Jag har 2 par madshus nanosonic där ena paret är slipat med lj01 och de andra med lj02, skidorna slipade med lj02 har emellanåt också ett vinande ljud medans skidorna med finare struktur aldrig haft ett vinande ljud. Min tanke var att grövre struktur medförde det vinande ljudet. Vet inte om detta stämmer.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...