Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vinande ljud och ojämnt tryck på glidytorna


Vasa

Recommended Posts

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej,

* Vad gäller skiselectorn vågar jag inte uttala mig - men det finns säkert andra här på forumet, inkl T Pölder - som skulle kunna förklara mer! På mina skidor satt det inget skiselector-lapp. Skulle vara intressant höra mer om skiselectorn.

 

* Jag kom att tänka på att en mjuk/flexibel skida borde ge mindre plogning i mjukt o ojämnt spår, vilket är en fördel. Det jag skrev om att en "hård"/inflexibel skida lyfter åkaren uppåt är nog inte relevant eftersom också en flexibel skida måste lyfta åkaren. Därför har jag redigerat mitt tidigare inlägg.

Link to comment
Share on other sites

* Hur blev det med stenslipningen - blev dina Ross planare enligt "ljus-testet" ?

Jag återkommer med svar på detta men nu är det ett tjockt lager valla på.

.

La du ner stål-sicklandet direkt? Eller missade jag nåt, har för mig att du skrev att du fick hem en sådan häromdagen..?

 

 

Ang ljudet; i vilka fören är det som det viner från era skidor?

Link to comment
Share on other sites

* Hur blev det med stenslipningen - blev dina Ross planare enligt "ljus-testet" ?

Jag återkommer med svar på detta men nu är det ett tjockt lager valla på.

.

La du ner stål-sicklandet direkt? Eller missade jag nåt' date=' har för mig att du skrev att du fick hem en sådan häromdagen..?

 

Ang ljudet; i vilka fören är det som det viner från era skidor?[/quote']

Nej då, jag provade och ska prova mer men vågar och hinner inte börja experimentera inför Vasan utan kör som jag brukar där för att inte riskera något extra.

 

Det är i kallare fören som det viner mer.

Link to comment
Share on other sites

Viner det också när det är mjuka spår? Mina skidor låter en del när det är isföre men tror de annars är ganska tysta.

Är inte helt hundra här. Det är nästan alltid hårda spår där jag kör.

Kör med några olika par och det är Rossarna som viner.

Och när man märker det är i accelerationsfasen så speciellt på ett ställe efter banan tänker jag på det av någon anledning, kanske precis lagom fart för mesta möjliga ljud.

Link to comment
Share on other sites

* Hur blev det med stenslipningen - blev dina Ross planare enligt "ljus-testet" ?

Ljusspringan är kvar. Och eftar att funderat lite förmodar jag att hur mycket du än slipar kommer det bli som en "upplyftning" där pga. skidans konstruktion.

Men däremot ser ytorna väldigt fina ut.

Nu får vi se hur glidet har blivit, får bli att göra lite glidtester om någon dag när jag borstat sönder armarna. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag återkommer med svar på detta men nu är det ett tjockt lager valla på.

.

La du ner stål-sicklandet direkt? Eller missade jag nåt' date=' har för mig att du skrev att du fick hem en sådan häromdagen..?

 

Ang ljudet; i vilka fören är det som det viner från era skidor?[/quote']

Nej då, jag provade och ska prova mer men vågar och hinner inte börja experimentera inför Vasan utan kör som jag brukar där för att inte riskera något extra.

 

Det är i kallare fören som det viner mer.

Mina Madshus Hypersonic viner också mer vid kallare före. Har åkt ikväll, ca 0 grader, med bara lite vinande.

Hårda spår, bra fäste och bra glid ikväll!!

Link to comment
Share on other sites

* Hur blev det med stenslipningen - blev dina Ross planare enligt "ljus-testet" ?

Ljusspringan är kvar. Och eftar att funderat lite förmodar jag att hur mycket du än slipar kommer det bli som en "upplyftning" där pga. skidans konstruktion.

Men däremot ser ytorna väldigt fina ut.

Nu får vi se hur glidet har blivit' date=' får bli att göra lite glidtester om någon dag när jag borstat sönder armarna. :)[/quote']

slipade skidorna på samma ställe som du Vasa, och jag sicklade av vallan ifrån hotboxen, värmede in gul valla som jag sicklade av ljummen. Borstade sedan av med mässing, nylon samt hästtagelborste, men inte så att armarna domnade. Tittade sedan i mikroskåp och kunde inte se några mikrohår så du behöver nog inte överdriva borstningen. Utan spara du armarna till Vasaloppet istället :)

Link to comment
Share on other sites

slipade skidorna på samma ställe som du Vasa, och jag sicklade av vallan ifrån hotboxen, värmede in gul valla som jag sicklade av ljummen. Borstade sedan av med mässing, nylon samt hästtagelborste, men inte så att armarna domnade. Tittade sedan i mikroskåp och kunde inte se några mikrohår så du behöver nog inte överdriva borstningen. Utan spara du armarna till Vasaloppet istället :)

Det låter bra.

Nej, jag får ta det lite lugnt så inte armarna helt domnar bort. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Nå vasa, betyg till örjan ? Är på G att skicka ner 4par nämligen :)

Jag är ingen expert på att bedöma stenslipning men han är ju erkänt skicklig och och det verkar talas gott om honom. :)

Gick efter stenslipningen och provkörning även över de en omgång med stålsickling och vet då inte om jag kunde märka någon skillnad på glidet. Tror det sitter i skidan. ;)

 

Två erfarna skidproffs som skriver här på forumet som jag tycker du kan fråga är Tobbe L och MMG som brukar lämna in sina skidor där.

Link to comment
Share on other sites

Skidproffs och skidproffs. Inte heller superexpert på detta med just stenslipning, men jag var mycket nöjd med skidorna, i alla fall!

Vart är detta nånstans? Ska lämna in mina för slipning snart. Vad är bäst att ha för slip på till klisterskidor? Ska köpa nya skidor till mer burkvalla före .

Link to comment
Share on other sites

Skidproffs och skidproffs. Inte heller superexpert på detta med just stenslipning' date=' men jag var mycket nöjd med skidorna, i alla fall![/quote']

Vart är detta nånstans? Ska lämna in mina för slipning snart. Vad är bäst att ha för slip på till klisterskidor? Ska köpa nya skidor till mer burkvalla före .

http://www.slipochskidservice.se/

Link to comment
Share on other sites

Jag har 2 par madshus nanosonic där ena paret är slipat med lj01 och de andra med lj02, skidorna slipade med lj02 har emellanåt också ett vinande ljud medans skidorna med finare struktur aldrig haft ett vinande ljud. Min tanke var att grövre struktur medförde det vinande ljudet. Vet inte om detta stämmer.

Det var vanligt förekommande på madshus för några år sedan.Det är inte själva strukturen som låter utan kanten som gör att det ”viner” när det är kallt. Troligtvis så är den vassare på lj02 paret. Oftast kan ”cap skidor” ( madshus, atomic, salomon )låta lite i kanterna om man inte drar kanten med en stålsikel i 45grader. Gör även så på mina skjetskidor för att de inte ska ligga i och bromsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Väcker denna tråden:)

 

Vasa fick du bort vinande ljudet?

 

har nämligen ett par Rossignol c1 med samma typ av vinande ljud problem.

 

mvh s

Det var trådbump det!  :lol: 

Ja, vet inte riktigt. Har inte åkt på dem mer än Halvvasan och Vasaloppet ifjol och då tänkte jag inte på det. Finns andra bekymmer på tävlingar!  :( Hade stålsicklat och skuren 2 mm rill. De gick bra från Oxberg till mål.

Får kolla på detta till vintern under lugnare förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...