Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Debut i Vasaloppet, lite basic frågor..


andreaszzzz

Recommended Posts

Debuterar som sagt i Vasaloppet om 2 veckor.

 

Har legat i och tränat så att jag kunnat seeda mig till 7:e startled, hade blivit startled 6 om det inte vore för min orutin att köra med racingtrugor på Hornsbergsloppet :-)

 

Hursom så har jag lite frågor..

1. Spår 7, vad kan jag förvänta mig att tappa i tid första milen om man leker med tanken att man annars hade kört i 4min/km tempo? 30 min?

 

2. Vilken sida i starten hade ni satsat på från spår 7?

 

3. Knäckt stav i första backen, vad göra? Desamma gäller avtrampad truga..?

 

4. Går det bussar kvällen innan till starten så att man kan lämna bilen i Mora på lördag eftermiddag?

 

5. Lämna in för vallning eller köra på som vanligt?

 

 

Målet är under 8 timmar, teoretiskt sätt ska jag klara under 7 timmar om jag kör som i de lopp jag kört hitills men jag tror att det blir svårt i premiären av vasan..

Link to comment
Share on other sites

Från en annan förstagångsåkare, med erfarenhet från några seedningslopp:

 

1. Din gissning på 30 minuter kan nog stämma ganska bra, eventuellt kanske 45 minuter innan det lossnar ordentligt. Det kan säker någon som stått i led 7 svara bättre på. Dock tror jag att många hade haft problem med att hålla igen i backen och inte ta ut sig för mycket om de fick åka i eget tempo. Se det som att loppet börjar efter första kontrollen, fram till dess är det bara att glida med.

 

2. Det står tydligen folk och delar ut stavar till dem som får sina sönderslagna i första backen. Ett tips för att inte tappa trugan är att tejpa lite med eltejp ett par varv runt skarven så att den hänger med även om den trampas av. Sen tror jag på att försöka vara så passiv som möjligt i första backen, att försöka hålla ett så jämt tempo som möjligt minimerar risken att dom bakom kommer för nära. Men visst, det är trångt som bara den.

 

3. Det vet jag inte.

 

4. Känner du att du tidigare haft koll på din vallning tycker jag du ska prova själv, om det inte är väldigt svårvallat. Jag kommer själv bestämma mig för om jag vallar själv eller inte under lördagen, då jag kan se om det blir "lätt-" eller "svår-vallat på söndagen.

 

Lycka till, jag är själv extremt förväntansfull, kommer bli grymt kul att göra premiär!

Link to comment
Share on other sites

1. Spår 7, vad kan jag förvänta mig att tappa i tid första milen om man leker med tanken att man annars hade kört i 4min/km tempo? 30 min?

Du åker inte första milen på 40 min även med fritt spår om du inte har betydligt bättre kapacitet än led 7. Låter mer som kapacitet för led 2 i så fall. Tror att det är räddningen för många att det inte går så fort i första backen. Stressa inte utan kör hårt när det lossnar. Det är långt kvar.

Link to comment
Share on other sites

1. Spår 7' date=' vad kan jag förvänta mig att tappa i tid första milen om man leker med tanken att man annars hade kört i 4min/km tempo? 30 min?[/quote']

Du åker inte första milen på 40 min även med fritt spår om du inte har betydligt bättre kapacitet än led 7. Låter mer som kapacitet för led 2 i så fall. Tror att det är räddningen för många att det inte går så fort i första backen. Stressa inte utan kör hårt när det lossnar. Det är långt kvar.

Det är ganska lätt att tro att man förlorar mer bara för att man får hålla igen lite. Jag brukar själv åka de Öppna Spåren istället men när jag har åkt Vasaloppet så tyckte jag att det gick ganska sakta uppför då det var lite tjockt men när det plattades ut så fick jag kämpa som en gris pga min sämre stakteknik! :-0

Link to comment
Share on other sites

1. Spår 7, vad kan jag förvänta mig att tappa i tid första milen om man leker med tanken att man annars hade kört i 4min/km tempo? 30 min?

Uppsakttar till ca 15-20 min mot helt fri åkning. (till Smågan)

 

2. Vilken sida i starten hade ni satsat på från spår 7?

Vänster, veteranerna står i högra delen av 5:an. Men det är ett lotteri som brukar sällan har någon tydlig vinnare.

 

3. Knäckt stav i första backen, vad göra? Desamma gäller avtrampad truga..?

Händer tämligen få av de 15000. Tycker inte det är nått att oroasig över. Men.. vid dungen delar de ut nya, ev på nån plats till längre upp.

 

4. Går det bussar kvällen innan till starten så att man kan lämna bilen i Mora på lördag eftermiddag?

Ja. Funkar utmärkt. Tar själv tåget till Mora och sen bussen till Sälen.

 

5. Lämna in för vallning eller köra på som vanligt?

Kör som vanligt. Skulle aldrig lägga +500 på att lämna in skidorna. Det finns det Swixvallahjälp gratis redan i Smågan.

 

Målet är under 8 timmar, teoretiskt sätt ska jag klara under 7 timmar om jag kör som i de lopp jag kört hitills men jag tror att det blir svårt i premiären av vasan..
Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan är det nån gång det är värt 500 kr för vallahjälp är det väl på VL. Särskilt glid skulle jag säga.

Jo visst är det så. Men kan man göra samma jobb själv för 50 kr så är det ett bra val.

 

Tittar man tex på vad man får för 500 så är det en parafinering med typ LF6 samt 3 lager Swixburkvalla. Är övertygad om att man gör det lika bra själv bara man har utrustningen och har gjort det förr.

 

Det jag vill säga är att man inte ska ha övertro på vallning när man lämnar in.

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan är det nån gång det är värt 500 kr för vallahjälp är det väl på VL. Särskilt glid skulle jag säga.

Jo visst är det så. Men kan man göra samma jobb själv för 50 kr så är det ett bra val.

 

Tittar man tex på vad man får för 500 så är det en parafinering med typ LF6 samt 3 lager Swixburkvalla. Är övertygad om att man gör det lika bra själv bara man har utrustningen och har gjort det förr.

 

Det jag vill säga är att man inte ska ha övertro på vallning när man lämnar in.

Klart de är billigare att göra det själv, men det tar även tid att göra det.

Och om man lämnar in skidorna så slipper man ta med vallabord, vallor, vallajärn och allt som behövs för att fixa skidorna... sedan så behöver du inte leta redan på någon lokal som är ledig där du kan valla...

 

Men som elitåkare skulle jag inte lämna in skidorna, men skulle heller inte ställa mig själv och valla kvällen innan jag ska åka.

Som motionär så skulle jag faktiskt lämna in skidorna bara för att det blir så mycket enklare, och om man redan har kostat på boende, resa, startplats, eventuella träningsläger och seedningslopp så känns det inte som om kostnaden för att få skidorna vallade är så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan är det nån gång det är värt 500 kr för vallahjälp är det väl på VL. Särskilt glid skulle jag säga.

Jo visst är det så. Men kan man göra samma jobb själv för 50 kr så är det ett bra val.

 

Tittar man tex på vad man får för 500 så är det en parafinering med typ LF6 samt 3 lager Swixburkvalla. Är övertygad om att man gör det lika bra själv bara man har utrustningen och har gjort det förr.

 

Det jag vill säga är att man inte ska ha övertro på vallning när man lämnar in.

Alltså det är väl inte säkert att det blir billigare att göra det själv? Det beror ju på hur mkt du värderar den tid du lägger ned på detta. Samt att det förutsätter att det blir lika bra som den vallning du köper. Glidvallning kan man ju som motionär skippa helt förutom vid dessa speciella tillfällen och då slipper du dessutom en massa kostnader för HF, LF, pulver och allt vad det heter.

 

Fäste skulle jag kunna tänka mig att göra själv beroende lite på hur föret blir. Glidvallning köper jag av proffs innan jag åker ÖS på måndag.

Link to comment
Share on other sites

Om man nu förutsätter att glidvallningen kan ordnas hemma så faller behovet av vallaställ bort.

 

Det blir alltså inte så mycket grejor att ta med extra, i mitt fall värmepistol, kloss samt lite fästvallor (som man ändå vill ha i midjeväskan).

Skidorna läggs på 2 stolar som vallaställ... går jättebra med fästvallning.

Jämfört med strulet att lämna in skidor och sedan hämta dem innan start så tycker nog jag att priset fäller avgörandet.

 

Jag har kollat långtidsprognosen tidigare år och gjort en avvägning där det blivit LF6 och LF10 i olika blandningar och en HF kloss (Pölders) ingniden varje år.

Har aldrig känts så helfel.

 

Däremot är fästvallningen jättesvår.... 2007 blev det fel och omvallningen i backarna innan Risberg sedan dunderfäste med Rött klister. 2008 samma ställe och SkiGo gul (men inte lika illa den gången) och dunderfäste in i mål.

2009 och 2010 gick min startvallning bättre och jag vallade aldrig om.

2007 var det inte många inlämnade skidpar som fick rätt vallning (enligt TV reportage).

 

Jag brukar följa det goda rådet att köpa vallor för de pengar som inlämningen kostar...

Det finns lite vallor i boxen nu :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja se hur jämn och fin din korkning blir när du har två stolar som vallabänk!

Man kan nog utan att ta i så man spricker anta att man kan få hjälp av någon som håller i skidorna när man korkar om man skulle ha svåra problem med att hålla fast dom själv. Det handlar nog mer om vem som korkar än vad skidorna ligger på, men det är ju bara vad jag tror.

Link to comment
Share on other sites

1. 15-20 min är nog en bra uppskattning. Jag var faktiskt i Smågan på 63 min förra året, vilket är lite bättre än vad man normalt kan förvänta sig från startled 7.

 

2. Vänstra halvan, dock osäker på om det är bäst att ligga strax till vänster om mitten eller allra längst ut till vänster.

 

5. Fästvallning skulle jag aldrig låta någon annan göra eftersom den personen inte vet hur mycket fästvalla som är lagom på just mina skidor. Jag värmer in en grund hemma och kompletterar med aktuell burk kvällen före. Klisterföre skulle krångla till det...

 

Hade jag glidvallat så hade jag fixat det på hemmaplan, funkar säkert bra för en vanlig motionär 9 ggr av 10.

Link to comment
Share on other sites

Den här tråden var bra! Ska också göra VL som nybörjare och lyckats seeda mig till startgrupp 7. Målet är att gå under 8h. Tack för bra info hittills.

 

När ungefär bör man ställa ut sina skidor för att inte hamna för långt bak i sitt led? Räcker det med en halvtimme före start?

 

Jag har några fler frågor om förberedelser. Hur ska jag lägga upp träningen nu sista två veckorna?

Har hållit igång sen första snön i slutet av november. På sistone har det blivit 3 träningspass i veckan, ca 2-3mil. Har även gjort två seedningslopp, Värmdöloppet 6/2 samt Orsa SM 12/2. Efter Orsa nu senast så har jag känt mig väldigt tung och haft det tufft under träningspassen men kände efter träning igår att kroppen börjar svara igen.

 

Är inte jättetränad som ni säkert förstår men har en ganska god grundkondition.

Ska jag planera in ytterligare ett långpass (ca4mil) och när är i så fall optimalt? Eller är ett antal kortare pass ett bättre alternativ, kanske intervallträning?

 

Väldigt tacksam för kloka svar! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har några fler frågor om förberedelser. Hur ska jag lägga upp träningen nu sista två veckorna?

 

Är inte jättetränad som ni säkert förstår men har en ganska god grundkondition.

Ska jag planera in ytterligare ett långpass (ca4mil) och när är i så fall optimalt? Eller är ett antal kortare pass ett bättre alternativ, kanske intervallträning?

 

Väldigt tacksam för kloka svar! :-)

Ett långpass 7-10 dagar inför Vasaloppet är det många som kör, t.ex öppet spår eller på egen hand, för att få en genomkörare. Jag tror du kan köra på dom vanligt med träningen denna veckan, och sedan trappa ner lite under nästa vecka. Tänk dock på att inte vila för många dagar i rad, det krävs kontinuerlig träning för att upprätthålla konditionen. Se även till att äta och sova ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

När ungefär bör man ställa ut sina skidor för att inte hamna för långt bak i sitt led? Räcker det med en halvtimme före start?

Startfållorna öppnar 5.30 och då kommer det vara kö för att komma in. Beroende på led och när du är på plats får du räkna med att köa mer eller mindre... ofta mer.. räkna med att lägga minst en halvtimme i kö för at komma in i startfållan... sen är det bara att ställa sig i kö till bajamajan och sen i kön uppför första backen.. God tur!

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja se hur jämn och fin din korkning blir när du har två stolar som vallabänk!

Jotack, du är välkommen att kika :)

 

Stolarna används givetvis (det förstod ni säkert redan) så att man lägger skidan över sitsarna och med bindningen emellan sitsarna.

Blir relativt stabilt, mer stabilt än att stå upp med skidan mot golvet/marken.

Något sämre än vallaställ men endats marginellt.

 

Stolvarianten används av många, med vallaställ är det givetvis ännu stabilare men där brukar glidvallarna stå och vill jag inte vänta så hämtar jag stolar (vi bor många i stugor och samsas om "vallaställen").

Link to comment
Share on other sites

Den här tråden var bra! Ska också göra VL som nybörjare och lyckats seeda mig till startgrupp 7. Målet är att gå under 8h. Tack för bra info hittills.

 

När ungefär bör man ställa ut sina skidor för att inte hamna för långt bak i sitt led? Räcker det med en halvtimme före start?

 

Jag har några fler frågor om förberedelser. Hur ska jag lägga upp träningen nu sista två veckorna?

Har hållit igång sen första snön i slutet av november. På sistone har det blivit 3 träningspass i veckan, ca 2-3mil. Har även gjort två seedningslopp, Värmdöloppet 6/2 samt Orsa SM 12/2. Efter Orsa nu senast så har jag känt mig väldigt tung och haft det tufft under träningspassen men kände efter träning igår att kroppen börjar svara igen.

 

Är inte jättetränad som ni säkert förstår men har en ganska god grundkondition.

Ska jag planera in ytterligare ett långpass (ca4mil) och när är i så fall optimalt? Eller är ett antal kortare pass ett bättre alternativ, kanske intervallträning?

 

Väldigt tacksam för kloka svar! :-)

Du verkar ha tränat bra under en längre tid, vilket kroppen inte alls var van vid innan (rätta mig) =). Det kan gå fort att märka resultat i början och få bra respons från kroppen. Har du tränat hårt under en längre tid och kroppen inte är van vid det kommer oftast en dipp och du kan rentav bryta ned kroppen. Därför är vila viktig, underskatta inte vila ;) Sen när kroppen har vant sig att träna hårdare med korta pass och långa pass varierat kan man öka träningsdosen. Baserat på det tidigare du skrev att du inte var jättetränad. Det är viktigt att vänja kroppen vid långa pass, att hålla på länge det är inte sträckan i mil du kör t.ex. utan tiden du håller på och tränar. Du kan vara ute och köra 2-4h pass i "prat-tempo", det är bra att vänja sig vid. Men sen bör du variera dessa långpass med kortare och intensivare pass.

 

Har du koll på A1, A2 och A3? Dessa "växlar" kan vara bra att bekanta sig med om du skall börja satsa och träna långsiktigt senare.

 

Nu närmar sig Vasan och i mitt tycke är det inte försent att köra ett långpass (2-4h eller 4-5mil) jag tänkte köra ett liknande på lördag. Intervaller skulle du också kunna lägga in, bara du varvar ned sista veckan, sen dagen innan Vasan kan du "väcka" kroppen med några kortare "skidrusher" ca 20-30 min. Men som sagt varva ned kroppen innan söndag, så att du inte sliter på kroppen i onödan.

 

Sen är kosten och sömnen extra viktig sista veckan. Var ute i god tid med skidorna (ca 1h innan om du vill komma långt fram i ditt startled), för det blir snabbt trångt!

Ta det lugnt i början och hitta ett tempo som du tror dig klara av hela vägen så kommer målet mot Mora att vara en trevlig upplevelse =)

 

Lycka till!

 

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Den här tråden var bra! Ska också göra VL som nybörjare och lyckats seeda mig till startgrupp 7. Målet är att gå under 8h. Tack för bra info hittills.

 

När ungefär bör man ställa ut sina skidor för att inte hamna för långt bak i sitt led? Räcker det med en halvtimme före start?

 

Jag har några fler frågor om förberedelser. Hur ska jag lägga upp träningen nu sista två veckorna?

Har hållit igång sen första snön i slutet av november. På sistone har det blivit 3 träningspass i veckan, ca 2-3mil. Har även gjort två seedningslopp, Värmdöloppet 6/2 samt Orsa SM 12/2. Efter Orsa nu senast så har jag känt mig väldigt tung och haft det tufft under träningspassen men kände efter träning igår att kroppen börjar svara igen.

 

Är inte jättetränad som ni säkert förstår men har en ganska god grundkondition.

Ska jag planera in ytterligare ett långpass (ca4mil) och när är i så fall optimalt? Eller är ett antal kortare pass ett bättre alternativ, kanske intervallträning?

 

Väldigt tacksam för kloka svar! :-)

Kör ett långpass i helgen, tex Lördag. Sen kan det väl inte skada med lite fartträning nån gång mitt i veckan, tisdag eller onsdag kanske? Därefter i stort sett bara ut och "gå" på skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja se hur jämn och fin din korkning blir när du har två stolar som vallabänk!

Nu blir jag nästan lite fundersam om jag brukar göra fel när jag fästvallar (är total nybörjare)? ;)

 

Jag har kört "stolsvarianten", men oftast har jag bara ställt skidan på något (matta/tidning) så att den står stadigt och sedan hållit skidan vertikalt med ena handen och klossat med andra handen...

 

Har alltid tyckt det blivit jämnt och fint (kanske är det fel att skidan, vallan och klossen varit rumstempererade i c:a 23-24 grader som vi brukar ha hemma? Funkar inte lagren så bra då eller något?)..

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja se hur jämn och fin din korkning blir när du har två stolar som vallabänk!

Nu blir jag nästan lite fundersam om jag brukar göra fel när jag fästvallar (är total nybörjare)? ;)

 

Jag har kört "stolsvarianten"' date=' men oftast har jag bara ställt skidan på något (matta/tidning) så att den står stadigt och sedan hållit skidan vertikalt med ena handen och klossat med andra handen...

 

Har alltid tyckt det blivit jämnt och fint (kanske är det fel att skidan, vallan och klossen varit rumstempererade i c:a 23-24 grader som vi brukar ha hemma? Funkar inte lagren så bra då eller något?)..[/quote']

Det är inget fel, det är mest en fråga om stabilitet.

 

Jag är ingen expert, men jag tror det där med at kyla ner skidan/vallan mellan lagren är viktigast när du använder olika vallor och t.ex. lägger en hårdare ovanpå en mjukare.Dom kletigare burkvallorna är ju också lättare att lägga på i lägre temperatur eftersom dom kletar mindre då.

Link to comment
Share on other sites

Debuterar som sagt i Vasaloppet om 2 veckor.

 

 

Hursom så har jag lite frågor..

1. Spår 7, vad kan jag förvänta mig att tappa i tid första milen om man leker med tanken att man annars hade kört i 4min/km tempo? 30 min?

 

Jämfört med öppet spår (Fritt fram) förlorade jag bara 10 min till smågan. Men då stod jag längst fram i 7 led.

 

2. Vilken sida i starten hade ni satsat på från spår 7?

 

Jag brukar försöka stå i mitten vid starten så man kan välja när man närmar sig där det delar upp sig. Men jag skulle tro att det inte är av någon betydelse.

 

3. Knäckt stav i första backen, vad göra? Desamma gäller avtrampad truga..?

 

Det finns flera ställen där de delar ut stavar.

 

4. Går det bussar kvällen innan till starten så att man kan lämna bilen i Mora på lördag eftermiddag?

 

5. Lämna in för vallning eller köra på som vanligt?

 

Jag har lämnat in mina skidor 2 gånger och gör aldrig om det. Jag har lyckats mycket bättre genom att göra det själv.

 

 

Målet är under 8 timmar, teoretiskt sätt ska jag klara under 7 timmar om jag kör som i de lopp jag kört hitills men jag tror att det blir svårt i premiären av vasan..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...