Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rulla lätt?


Jan_H

Recommended Posts

Jag har funderat ett tag på rullmotståndet på rullskidorna. Jag har ett par Pro-ski c2, till de finns tre olika sorters hjul (tävling och tröga). Om jag tittar på Swenor, Elpex eller några andra så finns det bara en sorts utbyteshjul. Innebär detta att den bästa tävlingsskidan är Pro-ski som har tävlingshjul eller innebär det att Swenor, Elpex och de andra rullar mycket lättare i originalutförande? Jag blir inte klok på detta! Är det någon som kan ge mig en bra förklaring?

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat ett tag på rullmotståndet på rullskidorna. Jag har ett par Pro-ski c2, till de finns tre olika sorters hjul (tävling och tröga). Om jag tittar på Swenor, Elpex eller några andra så finns det bara en sorts utbyteshjul. Innebär detta att den bästa tävlingsskidan är Pro-ski som har tävlingshjul eller innebär det att Swenor, Elpex och de andra rullar mycket lättare i originalutförande? Jag blir inte klok på detta! Är det någon som kan ge mig en bra förklaring?

 

Jan

Bådel elpex och swenor har 2.3,4 + ev. tävlingshjul har inten koll på sånt.

 

iaf förut så rulla elpex lite tyngre än swenors med samma nummer.

Link to comment
Share on other sites

På Elpex, Pro-Ski och Swenor finns det väl som sagt både tävlingshjul, normalhjul och tröga (1, 2 och 3) Sen finns det ju andra fabrikat som har andra benämningar typ Marwe som har 4, 5, 6 och troligen mera. Kan tänka mig att tyska hollänska rullskidor också finns med en massa olika hjul.

Men visst har väl dom flesta fabrikat tävlingshjul så att säga att det ena eller andra fabrikatet när det gäller klassikt är snabbare resp långsammare tror jag inte på. Det är snarare en känsla för resp åkare, det finns ju lättare och tyngre skidor. Hårda stumma skidor och mjuka med flexibla skidor.

Snabbast skida är väl ända den där man står exakt rätt på skidan inte för långt bak så att bakhjulen får för mycket trycket eller för långt fram såklart. Sen gäller det väl att hjulen i sig är rätt såklart. rätt gummi som i tävlingenshjulen. Vill men sen ha ännu snabbare så jobbar man ju med själva lagren också så att all trög fett försvinner o.s.v

Link to comment
Share on other sites

skåningen! såkart det finns 4or på swenor och elpex åker själv på elpex 4or och hela U-landslaget fick för några veckor sen Swenor 4 leverarade till sig, även tjejerna.

 

Sen så är de väl 0,6,7,8 på marwe!

 

På skidgym i Sollefteå så rekomenderar tränarena 4or(elpex/swenor klassiska och marwe 8or för killarna och 3or respektive 7or för tjejerna.

Link to comment
Share on other sites

Tycker du ska köra med hjul som rullar ganska bra, blir mycket roligare åkning enligt mitt tycke. Mina hjul är så tröga att rullskidorna stannar ganska omgående om jag inte stakar. Hur kul är det att staka i nerförsbackar? Beror väl delvis på mig eftersom jag inte sköter kullagren något vidare.

hua jag kanske är lite extra nojig just nu, men kullager som tvärnitar kan få otrevliga följder. håller med om att för trögrullat är tråkigt

Link to comment
Share on other sites

Tycker du ska köra med hjul som rullar ganska bra, blir mycket roligare åkning enligt mitt tycke. Mina hjul är så tröga att rullskidorna stannar ganska omgående om jag inte stakar. Hur kul är det att staka i nerförsbackar?

Ja, det beror väl på vad man är ute efter? Som jag ser det kan rullskidor aldrig någonsin bli roligt utan är snarare ett nödvändigt ont under barmarkssäsongen. Då är väl en högre belastning att föredra om det ger större träningseffekt?

Link to comment
Share on other sites

Nästan 2000 kr är ju hutlöst om man ser till kompletta skidor. Jag förbannar mig själv att jag inte köpte flera par kompletta rullskidor när Stadiumbutiken här i stan flyttades i våras. De sålde Pro-ski C2 och Elpex Wasa 610 för 999 kr! De sålde även ett par med glsafiberstomme strax innan jag kom dit för samma pris (vet ej vilket märke).

 

Vad tror ni om att köra med C1 bak och C2 fram eller tvärtom? Skulle det bli mittemellan C1 och C2 i tröghet eller tänker jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om att köra med C1 bak och C2 fram eller tvärtom? Skulle det bli mittemellan C1 och C2 i tröghet eller tänker jag fel?

Kör med C3 bak och C2 fram! Men om du nu tycker det är för tungt med C2 så funkar din lösning utmärkt... Men det är tråkigt när det går för lätt, ska ju ge lite grann också!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...